AMD FSR "Redstone" nadeszło. Nowa technologia oferuje wiele usprawnień i zupełnie nowe funkcje
AMD udostępniło pełny zestaw funkcji dla pakietu FSR "Redstone", który częściowo zadebiutował przy okazji Call of Duty: Black Ops 7. Technologia pozwala na skalowanie rozdzielczości i generowanie klatek na podstawie algorytmów uczenia maszynowego, acz na tym jej możliwości się nie kończą.
Najnowsza odsłona technologii ze stajni AMD, FSR "Redstone", ma stanowić ogromny krok naprzód względem swoich poprzedników, aczkolwiek, w przeciwieństwie do nich, jest ona dostępna tylko i wyłącznie na GPU z rodziny Radeon. Jak możemy przeczytać na stronie AMD GPUOpen, ów Redstone "oferuje cztery funkcje renderowania neuronowego zoptymalizowane pod kątem kart graficznych z architekturą AMD RDNA 4 (seria AMD Radeon RX 9000)". Drobnym pocieszeniem jest to, że o ile opcje oparte na uczeniu maszynowym potrzebują do działania sprzętu bazującego na RDNA 4, tak analityczne tryby zapasowe dla poszczególnych funkcji mają wsparcie dla architektury RDNA 3.5 oraz starszych wersji grafiki.
AMD FSR "Redstone" nadeszło
Głównym elementem FSR "Redstone" jest upscaling, czyli funkcja umożliwiająca generowanie obrazu w rozdzielczości niższej od natywnej i skalowanie jej do odpowiedniego poziomu z pomocą sztucznej inteligencji. AMD pochwaliło się, że wyrenderowane za pośrednictwem Redstone klatki są w stanie przewyższyć jakością te stworzone w tradycyjny sposób, tym samym "zapewniając znaczną poprawę wydajności gry".
Znacznych udoskonaleń doczekała się także funkcja generowania klatek, która ukazała się przy okazji FSR 3. Frame Generation pozwala poprawić płynność animacji poprzez wstrzykiwanie "przewidzianych klatek" pomiędzy tymi wygenerowanymi przez sprzęt, wykorzystując do tego celu interpolację. Nowa odsłona opcji oferuje jeszcze wyższą liczbę FPS, jednocześnie redukując zjawisko ghostingu, co z pewnością zadowoli najbardziej wymagających graczy.
Introducing AMD FSR "Redstone" - ML-Enhanced Performance and Immersion
Jedną z nowości jest Ray Regeneration, które mieliśmy okazję przetestować już jakiś czas temu, jako że rzeczona funkcja ukazała się wraz z Call of Duty: Black Ops 7. Jest to w zasadzie "odszumiacz" (ang. denoiser) pozwalający uzyskać wysokiej jakości obraz przy wykorzystaniu względnie niewielkiej liczby promieni. AMD chwali się, że rozwiązanie to umożliwia komfortowe wykorzystanie technik ray tracingu i path tracingu na szerszym zakresie konfiguracji sprzętowych. Ray Regeneration, w zestawieniu z innych funkcjami dostarczonymi w ramach Redstone, zapewnia "dynamiczne i bardziej naturalne oświetlenie bez tradycyjnych spadków wydajności".
Na osobną wzmiankę zasługuje FSR Radiance Caching, czyli system odpowiedzialny za przewidywanie rozchodzenia się światła w scenie, opierając się przy tym na rozproszonych próbkach śledzonej ścieżki. Technologia zastępuje wykryte wtórne odbicia promieni wyuczonymi przewidywaniami, tym samym redukując zasoby mocy wykorzystywane na potrzeby obliczeń. A to, jak nietrudno się domyślić, przekłada się na zauważalny wzrost wydajności. Radiance Caching w akcji będziemy mogli w pierwszej kolejności zobaczyć w tytule Warhammer 40,000: Darktide.
Do końca roku wsparcie dla AMD FSR "Redstone" ma trafić do ponad 200 tytułów, takich jak God of War Ragnarök, The Last of Us Part II Remastered oraz Lies of P. Wsparcie dla technologii zostało dodane w ramach aktualizacji 25.12.1 oprogramowania Adrenalin Edition, które to pobierzemy ze strony producenta.
Jakub Dmuchowski, redaktor pcformat.pl