AktualnościNa Wyspach zbadają rynek strumieniowania muzyki

Na Wyspach zbadają rynek strumieniowania muzyki

Brytyjski organ ochrony konkurencji sprawdzi, czy konsumenci nie tracą na silnej pozycji rynkowej niektórych firm udostępniających muzykę.

Na Wyspach zbadają rynek strumieniowania muzyki
Źródło zdjęć: © Firmbee.com – Unsplash

Interes melomanów

Zarząd Competition and Markets Authority (CMA), czyli organu ochrony konkurencji w Wielkiej Brytanii, przygotowuje się do formalnego badania rynku strumieniowania muzyki. Andrea Coscelli, szef CMA, wysłał w tej sprawie list do rządu i komisji odpowiadającej za rynek cyfrowy, kulturę i media.

Obecnie usługi streamingowe obejmują 80% słuchanej przez Brytyjczyków muzyki. Ogólnym celem badania szykowanego przez CMA jest zapewnienie skutecznej konkurencji na rynkach cyfrowych. A żeby to zrobić, instytucja chce najpierw poznać faktyczną pozycję poszczególnych nadawców muzyki.

Kontrola gigantów

Kluczowym narzędziem, którym posługuje się CMA do zidentyfikowania ewentualnych problemów związanych z konkurencją i konsumentami, są badania rynkowe. Czas pokaże, czy tym razem doprowadzą one do przedstawiania rządowi zaleceń dotyczących koniecznych zmian na rynku cyfrowym, a konkretnie zmian przepisów, które do tych zmian doprowadzą.

Wnioski z badania mogą wpłynąć w przyszłości na sposób działania na Wyspach gigantów strumieniowego przesyłania muzyki (Apple Music, Spotify) oraz sklepów z aplikacjami mobilnymi.

W czerwcu br. CMA ogłosiła, że zaczyna sprawdzanie efektów dominacji firm Apple i Google w „ekosystemie mobilnym". Konkretnie chce się przekonać, czy ich wyłączność między innymi w sprzedawaniu systemów operacyjnych (iOS, Android) może powodować negatywne skutki dla konsumentów.

Wybrane dla Ciebie