Płatna rejestracja na Facebooku?

Zdążyliśmy się przyzwyczaić do sloganu „To jest (i zawsze będzie) darmowe!" widniejącego na stronie startowej Facebooka. Serwis witał nas nim przez ponad dekadę. Niedawno koncern zdecydował się jednak na małą zmianę. Obecnie zamiast informacji o bezpłatnym dostępie do platformy widzimy nowe hasło, które brzmi: „To szybkie i proste".
Koncern Zuckerberga nie poinformował oficjalnie o wprowadzonych zmianach. Redakcja Business Insidera odkryła, że slogan podmieniono 6 sierpnia br. Do sprawdzenia tego faktu dziennikarze użyli internetowego archiwum Wayback Machine. Ostatnia zachowana polska wersja strony ze starym hasłem pochodzi natomiast z 31 lipca br. Hiszpański Business Insider zwrócił się do Facebooka z prośbą o wyjaśnienie wprowadzonych zmian, jednak nie otrzymał odpowiedzi.
Wcześniej z serwisu można było korzystać za darmo dzięki modelowi biznesowemu opartemu na reklamach. Jednak prawnik i ekspert ds. prawa cyfrowego, Jose Antonio Castillo, w rozmowie z redakcją Business Insidera powiedział, że taka platforma społecznościowa, jaką jest Facebook, nigdy nie była naprawdę darmowa - z tego względu, że jej walutą były i wciąż są dane osobowe użytkowników. O wartości tych danych mogą świadczyć chociażby ostatnie doniesienia o wyciekach prywatnych informacji internautów.
Warto zauważyć, że dawny slogan przeczył temu, o czym możemy przeczytać w Polityce Platformy. W jednej z sekcji (Rzeczy, które powinieneś wiedzieć) możemy zauważyć wpis „Nie gwarantujemy, że Platforma zawsze będzie darmowa". Swego czasu szefowie serwisu wspominali także o opracowaniu nowej, płatnej wersji platformy. Miałaby ona kosztować od 11 do 14 dolarów miesięcznie. Dzięki tej opłacie Facebook miałby odstąpić od zbierania danych użytkowników i kierowania do nich reklam.
fot: Facebook