A A A

Test konsoli Sony PlayStation 4 Pro

PC Format 1/2017
PS4 Pro to trzecia edycja konsoli do gier Sony. Pierwsza zadebiutowała trzy lata temu, druga, zwana wersją Slim, była tylko odświeżoną wersją pierwowzoru  z mniejszą obudową. [MP]

Zupełnie inaczej jest z PS4 Pro, która podnosi jakość obrazu z dotychczasowego Full HD do 4K (o ile posiadasz taki ekran). Potrafi też wykorzystać funkcję wysokiej rozpiętości tonalnej (HDR).

Wykonanie

Rozmiary nowej konsoli, szczególnie w porównaniu z wersją Slim, są niemiłym zaskoczeniem – jest większa także od pierwszej edycji. Obudowa ma kształt niskiego rombu, co utrudnia dostęp do tylnych portów. Dodano tam jeden port USB – w sumie konsola ma ich teraz trzy. To dobre posunięcie, biorąc pod uwagę, że jeden z portów zajmuje dedykowany PlayStation 4 „hełm” VR, a liczba innych gadżetów do konsoli rośnie. Przedni panel ma dość małe klawisze, tam też znajduje się duża dioda sygnalizująca stan pracy.

Wyposażenie

Nowy sprzęt ma potężniejszy procesor – osiem rdzeni taktowanych jest teraz zegarem 2,1 GHz zamiast 1,6 GHz. Grafika otrzymała 36 jednostek wykonawczych zamiast 18 i wyższe zegary. Wzrosła też przepustowość RAM-u – do 218 GB/s z 176 GB/s. Konsekwencją zmian jest wyższe zużycie energii (maksymalnie 310 W) i podwyższona produkcja ciepła. Konsola nagrzewa się nawet wtedy, gdy nie działa żadna gra, a układ chłodzący jest dobrze słyszalny – szczególnie gdy skokowo zwiększają się obroty wentylatora.

W praktyce

Większość obecnie dostępnych gier dedykowanych PS4 Pro (kilkadziesiąt tytułów) nie obsługuje natywnej rozdzielczości 4K i jest do niej sztucznie dostosowywana. Mimo to jakość grafiki jest lepsza niż na starej konsoli i ekranie Full HD. Niektóre gry działają nieco płynniej, choć nie było to główną intencją Sony. Tryb HDR dostępny jest tylko w niektórych grach (np. The Last of Us Remastered), ale wygląda bardzo dobrze. Ogólna jakość grafiki oferowanej przez PS4 Pro zbliża się do możliwości wydajnych pecetów.

Szkoda tylko, że odbywa się to kosztem konieczności wymiany urządzenia już po trzech latach od debiutu. To zaprzeczenie idei konsol do gier. Na szczęście Sony nie planuje obecnie tworzenia tytułów działających wyłącznie na nowym sprzęcie.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto