AktualnościAI zdecyduje, co możesz oglądać na platformie YouTube. Nowa cenzroska rola sztucznej inteligencji

AI zdecyduje, co możesz oglądać na platformie YouTube. Nowa cenzroska rola sztucznej inteligencji

Firma Google testuje nowe zastosowanie sztucznej inteligencji. Ta ostatnia ma przyjąć na siebie funkcję gatekeepera i wyrokować, czy dany użytkownik może obejrzeć wybrany przez niego klip.

YouTube
YouTube
Źródło zdjęć: © Pexels | freestocks.org
Grzegorz Karaś

Oczywiście chodzi tu o nieletnich i dostęp do nieodpowiednich dla nich treści. Sztuczna inteligencja ma oszacować wiek użytkownika i na ten podstawie zezwolić lub nie na dostęp do znajdujących się w serwisie YouTube materiałów wideo. Korporacja w ten sposób stara się uniknąć odpowiedzialności wynikającej z coraz ostrzejszych przepisów prawa.

AI powie ci, co możesz oglądać na platformie YouTube

To już kolejny pomysł na ograniczenie dostępności do materiałów zgromadzonych w serwisie YouTube i nie tylko. We wpisie na oficjalnym blogu firmy korporacja chwali się dotychczasowymi osiągnięciami w tej materii. Wymienia tu m.in. filtrowanie SafeSearch, ograniczenie wyświetlania wrażliwych treści reklamowych, blokowanie treści z ograniczeniami wiekowymi w usługach giganta czy włączenie ochrony dobrego samopoczucia nastolatków w YouTube. Ponadto Google wprowadziło również nową funkcję ostrzegania o potencjalnie nieodpowiednich treściach w Google Messages. Zastosowanie AI w roli gatekeepera ma być zaś kolejnym krokiem.

W miarę jak nadal znajdujemy nowe sposoby na zapewnienie zabezpieczeń odpowiednich do wieku, jednym z najtrudniejszych wyzwań jest określenie wieku użytkownika. W tym roku rozpoczniemy testowanie opartego na uczeniu maszynowym modelu szacowania wieku w USA. Ten model pomaga nam oszacować, czy użytkownik ma ponad czy mniej niż 18 lat, abyśmy mogli zastosować zabezpieczenia, które pomogą zapewnić bardziej odpowiednie do wieku użytkownika doświadczenia. Z czasem wprowadzimy tę technologię do większej liczby krajów.

Google

Oczywiście korporacja nie robi tego z dobroci serca: firma stara się dostosować do wymogów prawa, które pojawiają się w kolejnych krajach, narzucając usługodawcom obowiązek kontroli dostępu do treści nieodpowiednich dla najmłodszych. Podobny krok już wcześniej podjęła Meta, która od września zeszłego roku weryfikuje z wykorzystaniem sztucznej inteligencji deklarowany wiek użytkowników w swoich usługach.

Wybrane dla Ciebie