SoftwareAnimacja i d źwięki

    Animacja i d źwięki

    Dzięki tej części kursu dowiesz się, jak dodać efekt wydobywającego się zza samolotu dymu oraz sprawisz, że monety zaczną się obracać. Na koniec dodasz dźwięki. Po tych zmianach gra będzie już gotowa.

    Animacja i d źwięki

    Gra Plane Pong wygląda już coraz lepiej. Niektórzy uznaliby, że wystarczy dodać efekty dźwiękowe i projekt można uznać za zakończony. Warto jednak dopracować animację obiektów, aby nadać całości bardziej profesjonalne wykończenie.

    Efekt dymu za samolotem

    Uruchom program GameSalad Creator i otwórz swój projekt z grą lub załaduj plik z naszej płyty DVD.

    Krok 1

    Zanim dodasz efekt dymu do samolotu, najpierw zmienisz jeszcze jedną funkcję w jego fizyce. W zakładce Actors zaznacz bohatera Samolot, następnie w obszarze poniżej (Attributes) wybierz zakładkę Actor i rozwiń pole Physics. Jest tam funkcja o nazwie Collision Shape. Z rozsuwanego menu wybierz Circle i zapisz zmiany. Domyślnie zaznaczone pole to Rectangle, co oznacza, że gra widzi samolot tak, jakby był umieszczony w kwadracie. Do kolizji dochodzi więc także wówczas, gdy samolot nie zderzy się na ekranie z samolotem. Warto zmienić tę funkcję na Circle – dzięki temu wokół samolotu znajduje się mniej pola „ochronnego”.

    Obraz

    Krok 2

    Przejdź do zakładki Behaviors i przeciągnij zachowanie Particles do zestawu reguł Samolotu. To zachowanie pozwala na dodanie efektu dymu, który będzie pojawiał się za lecącym samolotem. Służy też do dodawania innych efektów.

    Obraz

    Krok 3

    Aby skonfigurować zachowanie Particles, trzeba ustawić kilka różnych funkcji. Zacznij od zakładki Spawn Rate, czyli częstotliwości odradzania się cząstek wspomnianego dymu. W polu spawn wpisz 50, następnie przy with startup time of wpisz 0.1, aby cząsteczki pojawiały się szybko, a przy and lifetime of wpisz 3, aby za szybko nie znikały z ekranu.

    Obraz

    Krok 4

    Przejdź do zakładki Velocity/Position, gdzie ustawia się prędkość i pozycję cząsteczek. W polu the emitter is at offset użyj przycisku strzałki, aby wyświetlić nowe okno i tam wpisz funkcję random(-20,20), co zapewni losową liczbę cząsteczek, następnie w direction wpisz 270, aby cząsteczki pojawiały się na dole, za samolotem, a w speed wpisz ponownie funkcję dobierania prędkości w sposób losowy, czyli otwórz okienko i wprowadź random(5,20).

    Obraz

    Krok 5

    Przejdź do zakładki Size. W polu the particles have a size of wpisz losową wielkość cząsteczek, a dokładnie random(5,9). Poniżej znajduje się opcja size does not change, co oznacza, że gra proponuje nie zmieniać wielkości cząsteczek. Zmień ją na size changes to i wpisz w pierwszym polu 0, a w drugim ustaw 2 sekundy. Dzięki temu cząsteczki będą losowo zmieniać wielkość, co da jeszcze lepszy efekt wizualny.

    Krok 6

    Ustawienia z zakładek Color i Rotation w przypadku gry Plane Pong można zostawić domyślnie skonfigurowane, ponieważ dymek wydobywający się zza samolotu ma być biały (domyślnie jest wybrany kolor biały), a także nie trzeba go obracać, więc ustawienia z Rotation mogą zostać domyślne (są ustawione tak, aby nie było obracania obiektów). Przejdź zatem do zakładki Image. Tutaj trzeba wybrać odpowiedni obrazek dymu. Aby to zrobić, trzeba najpierw załadować obrazek do bazy grafik – w lewym górnym rogu w obszarze Library wybierz zakładkę Media i kliknij ikonę plusa. Dodaj obrazek o nazwie PlaneParticle.png, a następnie ten właśnie obrazek wybierz w polu these particles are w zakładce Image zachowania Particles bohatera Samolot.

    Obraz

    Obracające się monety

    W grze zbiera się monety i mechanizm ten działa poprawnie, jednak same monety są prezentowane w formie płaskich, nieruchomych obrazków. Warto to zmienić!

    Krok 1

    W obszarze Library, w zakładce Media, dodaj do bazy obrazki o nazwach Coin_000001, Coin_000002 oraz Coin_ 000003:

    Obraz

    Krok 2

    Przejdź do zakładki Actors i wybierz Moneta. Na dole, w obszarze Attributes, zaznacz Actor i zmień wielkość monety w polu Size na 32 (Width) i 32 (Height), aby nieco ją zmniejszyć, przez co będzie prezentować się lepiej.

    Obraz

    Krok 3

    Teraz pora na to, aby dodać monecie życia – przeciągnij z zakładki Behaviors zachowanie o nazwie Animate i umieść w zestawie reguł bohatera Moneta.

    Krok 4

    Przeciągnij do białego pola zachowania Animate cztery obrazki – zaznacz je po kolei w zakładce Media, odpowiednio Coin_000000, Coin_000001, Coin_000002 i Coin_000003. Zostaw częstotliwość animowania klatek o wartości 10 (domyślne ustawienie) i upewnij się, że funkcja <loop> (animacja w pętli) jest zaznaczona – domyślnie powinna być aktywna.

    Obraz

    Dodawanie dźwięków i muzyki

    Trzeba dodać trzy różne dźwięki: dźwięk kolizji, dźwięk zdobywania punktów oraz muzykę w tle, która w przypadku Plane Ponga jest po prostu zapętlonym dźwiękiem silnika samolotu.

    Krok 1

    Przejdź do zakładki <Media> i dodaj pliki dźwiękowe o nazwach: 13826__adcbicycle__17.ogg, 135936__bradwesson__collectcoin.ogg, 182786__wellalbee1__tran-plane-propspin-01.m4 a.

    Krok 2

    Przejdź do zakładki Actors i wybierz bohatera o nazwie Zasady rundy. Do zestawu reguł na samą górę przeciągnij jedyny dźwięk z rozszerzeniem .m4a i upewnij się, że funkcja loop (pętla) jest aktywna.

    Obraz

    Krok 3

    Przejdź do zakładki Actors i wybierz Samolot. Rozwiń jego regułę o nazwie Zderzenie i kolejno sekcję do, w której już znajduje się zachowanie Change Scene, czyli zmiana sceny na Game Over, gdy dojdzie do zderzenia. Przeciągnij dźwięk o nazwie adcbicycle__17.ogg i umieść go pod Change Scene. Funkcje odtwarzania dźwięku są od razu dobrze skonfigurowane.

    Obraz

    Krok 4

    Włącz grę i przekonaj się, że gdy samolot zderzy się z wrogiem, odtwarzany jest dźwięk kolizji. Kiedy jednak pojawia się ekran Game Over, nadal słychać dźwięk silnika. Warto to zmienić. Wybierz więc z zakładki Behaviors zachowanie o nazwie Pause Music i umieść je pod dźwiękiem, który przed chwilą dodałeś do samolotu. Teraz, gdy dojdzie do kolizji, dźwięki ucichną.

    Krok 5

    Na koniec zostaje dodanie dźwięku do monet. Przejdź do zakładki Actors i wybierz Moneta. Teraz rozwiń regułę Reakcja monety i sekcję do, w której znajdują się obecnie zachowania Change Attribute. Przeciągnij dźwięk o nazwie brad-wesson__collectcoin.ogg i umieść go poniżej. Ustawienia zostaw bez zmian. Gratulacje, twoja pierwsza gra jest gotowa!

    Wybrane dla Ciebie