SoftwareBezpiecznie  i wydajnie

    Bezpiecznie  i wydajnie

    Z tego odcinka naszego poradnika dowiesz się, jak korzystać z serwerów proxy, jak wykonać kopię zapasową konfiguracji menu startowego i szybko zwiększyć miejsce na przechowywane dane. Doradzimy też, jak zablokować przesyłanie danych w tle i przyspieszyć uruchamianie Windowsa.

    Bezpiecznie  i wydajnie

    Edge przez serwer proxy

    Proxy to, upraszczając, rodzaj punktu pośredniego w komunikacji z internetem. Przeglądarki, które korzystają z tego mechanizmu, nie łączą się bezpośrednio ze stronami, ale przesyłają swoje żądania do serwera proxy, który w ich imieniu pobiera „zamawiane” informacje i przekazuje z powrotem. W efekcie obserwator zewnętrzny nie może tak łatwo zlokalizować śledzonego użytkownika, za każdym razem bowiem trafia jedynie pod adres serwera, z którego dodatkowo korzysta jednocześnie mnóstwo innych osób. Poprawia to znacząco bezpieczeństwo i prywatność surfowania (uwaga, w przeciwieństwie do VPN proxy z reguły nie oferuje szyfrowania transmisji!) oraz umożliwia omijanie ograniczeń związanych z geolokalizacją. Z usług proxy można skorzystać w przeglądarce Edge.

    Krok 1

    Uruchom przeglądarkę i kliknij przycisk ... (Więcej). Wybierz Ustawienia, przewiń zawartość okna w dół i użyj przycisku Wyświetl ustawienia zaawansowane.

    Obraz

    Krok 2

    Kliknij przycisk Otwórz ustawienia serwera proxy. Przesuń suwak Użyj serwera proxy do pozycji Włączone. W polu Adres wpisz adres serwera, z którego chcesz skorzystać, a w polu Port umieść numer portu, którym się on posługuje.

    Obraz

    Krok 3

    Namiary serwerów znajdziesz najszybciej za pomocą wyszukiwarki lub w jednym ze spisów internetowych. Przykładowy serwis tego typu znajduje się pod adresem http://free-proxy-list.net

    Krok 4

    Możesz też od razu zdefiniować wyjątki, czyli adresy, do których odwołania nie będą obsługiwane przez serwer. Umieść je w polu poniżej, rozdzielając poszczególne wyjątki znakiem średnika. Zaznacz także Nie używaj serwera proxy dla adresów lokalnych – z reguły nie ma potrzeby, by buforować ruch wewnątrz twojej sieci. Kliknij przycisk Zapisz.

    Obraz

    Kopia zapasowa menu startowego

    Zwiększone możliwości konfiguracyjne menu startowego to ukłon twórców systemu w stronę wygody i elastyczności pracy. Dynamiczne kafelki, skróty do programów i sposób wyświetlania dopasowywane są do indywidualnych wymagań użytkowników. Co jednak, gdy w wypadku awarii bądź błędu systemu pieczołowicie tworzona konfiguracja ulegnie skasowaniu? Bez obaw, bardzo łatwo zrobić kopię zapasową ustawień menu startowego, by móc odzyskać je w razie problemów z pecetem lub przesiadki na inny komputer.

    Krok 1

    Aby przeprowadzić opisaną poniżej procedurę, trzeba dysponować uprawnieniami administracyjnymi. Zaloguj się więc do systemu na konto administratora. Następnie kliknij dwukrotnie ikonę Ten komputer na pulpicie. Przejdź na kartę Widok i zaznacz pole Ukryte elementy w sekcji Pokazywanie/ukrywanie.

    Obraz

    Krok 2

    Wyświetl zawartość folderu C:\Users\Nazwa_konta\AppData\Local\TileDataLayer, gdzie Nazwa_konta jest nazwą konta, dla którego chcesz utworzyć kopię zapasową ustawień menu startowego. Kliknij prawym przyciskiem katalog Database. Następnie z menu kontekstowego wybierz polecenie Kopiuj i skopiuj folder na inny dysk lokalny lub na nośnik zewnętrzny.

    Obraz

    Krok 3

    Do odtworzenia ustawień również potrzebne są uprawnienia administratora. Wystarczy umieścić skopiowany wcześniej katalog Database w katalogu TileDataLayer wybranego konta na tym samym albo innym komputerze, a konfiguracja menu zostnie przywrócona.

    Gdzie podziało się miejsce na dysku?

    W trakcie codziennej pracy, nawet bez instalacji dodatkowych programów, sukcesywnie ubywa miejsca na dysku twardym. Pojawiają się poprawki do systemu, aktualizacje, dodatki czy nowe funkcje. Te elementy można uporządkować za pomocą narzędzi do oczyszczania dysku. Jeżeli jednak nie uda się odzyskać wystarczającej ilości miejsca, trzeba się pozbyć części aplikacji. Tylko których? Na pewno tych najmniej potrzebnych, ale jednocześnie najbardziej rozbudowanych. Aby sprawdzić, które programy zajmują najwięcej miejsca na dysku, kliknij przycisk startowy i wybierz Ustawienia. Otwórz kategorię System i Pamięć. Kliknij dwukrotnie wybrany dysk na liście. Po chwili system wyświetli strukturę danych na nośniku. Wybierz kategorię Aplikacje i gry, a zobaczysz spis zainstalowanych programów. Ustaw na liście u góry sortowanie według wielkości – Sortuj wg rozmiarów.

    Obraz

    Szybkie uruchamianie systemu

    Na poprawę wydajności systemu ma wpływ wiele elementów, począwszy od optymalizacji po odpowiednią konfigurację. Aby przyspieszyć uruchamianie Windowsa, można zamiast pełnego wyłączania korzystać na przykład z mechanizmu uśpienia. Dzięki niemu pewne fragmenty danych są zapisywane w specjalnym pliku. Podczas wybudzania można je błyskawicznie odczytać, są od razu gotowe do pracy, nie trzeba od nowa ładować z dysku poszczególnych obiektów i ustawień. Dzięki temu system startuje nawet do 60 proc. szybciej, a w połączeniu z dyskiem SSD można uzyskać jeszcze krótszy czas. Rozwiń menu startowe, kliknij Ustawienia, następnie System i Zasilanie i uśpienie. Użyj łącza Dodatkowe ustawienia zasilania i w kolejnym oknie Wybierz działanie przycisku zasilania. Ustaw na liście Po naciśnięciu przycisku zasilania: opcję Uśpij. Teraz wystarczy pamiętać tylko, by wyłączać system za pomocą przycisku na obudowie.

    Obraz

    Koniec transmisji w tle

    W przypadku Windows 10 system desktopowy przypomina systemy mobilne. Wiele przygotowanych z myślą o systemie aplikacji może teraz działać w tle, często bez wiedzy użytkownika – tak jak w telefonach. Wystarczy je raz uruchomić. Wprawdzie nie wpływają one w widoczny sposób na wydajność, ale na prywatność zdecydowanie tak, z reguły bowiem pobierają i przesyłają dane do internetu. Lepiej samemu świadomie określić, które programy mogą to robić, niż pozwolić decydować o tym producentom oprogramowania. Rozwiń menu startowe, kliknij Ustawienia i Prywatność. Wybierz sekcję Aplikacje w tle i przesuwając suwaki do pozycji Wyłączone, zablokuj możliwość komunikacji wybranym aplikacjom.

    Obraz

    Powiększanie pojemności dysku

    Twarde dyski są coraz pojemniejsze i coraz tańsze. Niestety producenci oprogramowania nie dbają o optymalizację objętości swoich produktów i z tego powodu nawet największy nośnik może się szybko zapełnić. A przecież oprócz programów czy dokumentów do zapisania są jeszcze zdjęcia z aparatów cyfrowych, filmy HD albo pokaźnych rozmiarów materiały w rozdzielczości 4K. Dlatego do łask wraca kompresowanie dysków. Dzięki niemu dane przechowywane na partycjach są zmniejszane, a przy odczycie przywracane do stanu oryginalnego. Tym sposobem zajmują mniej miejsca, a dzięki wydajnym procesorom użytkownik nawet nie zauważa operacji kompresji i dekompresji. Aby włączyć kompresję dysku, kliknij dwukrotnie ikonę Ten komputer, a następnie prawym przyciskiem myszy kliknij na ikonie dysku, którego zawartość ma być kompresowana. Wybierz Właściwości i zaznacz na karcie Ogólne opcję Kompresuj ten dysk, aby zaoszczędzić miejsce na dysku.

    Wybrane dla Ciebie