ChatGPT został wręcz zniszczony przez stareńkie Atari 2600... w szachach
ChatGPT nie tyle przegrał, co "został absolutnie zniszczony" podczas rozgrywki w szachy na Atari 2600. Co więcej, sztuczna inteligencja zmierzyła się z konsolą na początkującym poziomie trudności.
Robert Jr. Caruso, piastujący stanowisko inżyniera Citrix i architekta infrastruktury, stwierdził, że postanowił napuścić na siebie ChataGPT (model 4o – chociaż nie zostało to bezpośrednio wspomniane w tekście, na to wskazuje załączony do niego obrazek) oraz mającą niespełna 48 lat na karku konsolę, a wynik starcia okazał się dla niego sporym zaskoczeniem. Jak się bowiem okazało, szachy dostępne na leciwym Atari 2600 okazały się zbyt dużym wyzwaniem dla sztandarowej sztucznej inteligencji ze stajni OpenAI.
ChatGPT przegrał w szachach z Atari 2600
Caruso podzielił się przebiegiem swojego eksperymentu na łamach serwisu LinkedIn. Działanie konsoli i jej silnika szachowego zostało odtworzone za pośrednictwem emulatora Stella. Do potyczki doszło na skutek przeprowadzonej z ChatemGPT rozmowy dotyczącej historii sztucznej inteligencji w szachach. Czatbot sam zaoferował, że zmierzy się z algorytmami stojącymi za Szachami Atari, a Robert Jr. Caruso spodziewał się, że wytwór OpenAI rozgromi oponenta, który, ze względu na swoje ograniczenia sprzętowe, jest w stanie planować jedynie jeden, maksymalnie dwa, ruchy do przodu. Jak się okazało, mężczyzna był w błędzie –i to srogim.
Jak możemy przeczytać we wspomnianym poście:
Pomimo posiadania podstawowego układu planszy do identyfikacji figur, ChatGPT mylił wieże z gońcami, przegapiał rozwidlenia pionków i wielokrotnie tracił orientację, gdzie znajdują się figury – najpierw obwiniając ikony Atari jako zbyt abstrakcyjne do rozpoznania, a następnie nie radząc sobie lepiej nawet po przejściu na standardową notację szachową. Popełnił wystarczająco dużo błędów, aby zostać wyśmianym przez klub szachowy trzeciej klasy.
W odpowiedzi na narzekanie sztucznej inteligencji Robert postanowił pójść jej na rękę i w jednym momencie nawet podmienił wygląd figur szachowych na taki, który powinien być bardziej czytelny dla AI. Jak się okazało, na niewiele się to zdało, a ChatGPT co i rusz udowadniał, że wybitnym szachistą nie jest.
Z kolei 8-bitowy silnik Atari i procesor o niewiarygodnej wręcz mocy 1,18 MHz nie miał większych problemów z ogrywaniem sztucznej inteligencji, która zużywa więcej mocy na odpisanie "dziękuję", niż wiekowy sprzęt byłby w stanie wykorzystać przez cały swój żywot.
Zmagania trwały półtorej godziny, a przez cały ten czas ChatGPT podobno zarzekał się, że kolejne podejście pójdzie mu lepiej od obecnego i prosił o zrestartowanie gry. Mimo to Caruso był zmuszony do powstrzymywania AI przed wykonywaniem absolutnie głupich posunięć i wyjaśniania jej panującej na planszy sytuacji. Koniec końców czatbot wywiesił białą flagę, poddał się i stwierdził, że nie chce kontynuować "zabawy".
Oczywiście powyższa historia nie deklasuje ChataGPT jako przydatnego narzędzia, które posiada wiele możliwości i jest w stanie ułatwić pracę. Uwydatnia ona za to, że nawet modele sztucznej inteligencji określane przez ich twórców mianem rewolucyjnych i niezwykle zaawansowanych często nie są w stanie poradzić sobie ze względnie prostymi zadaniami wymagającymi logiki oraz podstawowej zdolności planowania.
Jakub Dmuchowski, dziennikarz pcformat.pl