SoftwareCoraz łatwiej

    Coraz łatwiej

    W tym miesiącu proponujemy triki i porady związane z korzystaniem z Linuksa w dystrybucji Ubuntu. Dowiesz się, jak automatycznie się logować do systemu, dostosować menu systemowe do własnych potrzeb, korzystać z przydatnych apletów oraz jak ustawić darmowy internetowy telefon w Linuksie.

    Coraz łatwiej

    Włączenie automatycznego logowania

    Jeżeli jesteś jedynym użytkownikiem komputera, czy też systemu Linux Ubuntu, możesz go tak skonfigurować, by nie trzeba było za każdym razem wpisywać nazwy użytkownika i podawać przypisanego danemu kontu hasła dostępowego. Po uruchomieniu komputera i załadowaniu systemu zobaczysz od razu pulpit Ubuntu – bez okna logowania.

    Krok 1

    Mając aktywny pulpit Ubuntu, rozwiń menu System. Następnie wskaż dwie pozycje: Administracja oraz Ekran logowania.

    Krok 2

    Pojawi się komunikat z żądaniem wpisania hasła użytkownika. Wpisz hasło i kliknij przycisk OK.

    Obraz

    Krok 3

    W oknie Ustawienia ekranu logowania, które się wyświetli, masz dostęp do wielu opcji związanych z logowaniem. Aby uaktywnić automatyczne logowanie, przejdź do zakładki Zabezpieczenia.

    Obraz

    Krok 4

    Pod zakładką Zabezpieczenia zaznacz pole wyboru Włączenie automatycznego logowania, a następnie na widocznej w oknie rozwijanej liście wskaż nazwę konta, na które system ma się automatycznie logować. Kliknij Zamknij, by potwierdzić zmianę ustawień.

    Obraz

    Krok 5

    Od tej pory po załadowaniu systemu nie będzie już wyświetlane okno logowania, lecz od razu pulpit Ubuntu uruchomiony na koncie wskazanym w powyższych ustawieniach.

    Krok 6

    To wygodne rozwiązanie, ale pamiętaj, że osłabia ono bezpieczeństwo. Stosuj powyższą poradę tylko w przypadku komputera, do którego nie mają dostępu osoby postronne.

    Dodawanie apletów

    Aplety to niewielkie, ale często bardzo przydatne miniprogramy, które mogą realizować najróżniejsze funkcje. Oto, w jaki sposób dodać je do paska menu (tzw. panelu) na pulpicie Ubuntu.

    Krok 1

    Kliknij prawym klawiszem na panelu i z menu kontekstowego wybierz Dodaj do panelu.

    Obraz

    Krok 2

    Zobaczysz okno Dodawanie do panelu, w którym są wyświetlone dostępne w systemie aplety. Jeżeli np. chcesz dodać aplet monitorujący obciążenie systemu operacyjnego, musisz przejść do kategorii System i sprzęt, zaznaczyć ikonę Monitor systemu i kliknąć OK.

    Obraz

    Krok 3

    Na panelu pojawi się nowy, niewielki element, który będzie monitorował obciążenie procesora. W analogiczny sposób dodajesz pozostałe aplety do panelu. W identyczny sposób dodajesz aplety do panelu przy dolnej krawędzi pulpitu.

    Obraz

    Modyfikowanie menu głównego

    Menu główne Ubuntu jest widoczne przy górnej krawędzi systemowego pulpitu. Standardowo są tu trzy pozycje, a także trzy ikony skrótów do aplikacji – odpowiednio: przeglądarki Firefox, klienta pocztowego Evolution i wbudowanej pomocy. Możesz zmodyfikować zawartość poszczególnych rozwijanych menu. Oto, jak to zrobić.

    Krok 1

    Rozwiń menu System i wybierz z niego pozycje Preferencje i Menu główne.

    Obraz

    Krok 2

    Pojawi się okno Menu główne. Po lewej stronie, w sekcji Menu widzisz poszczególne pozycje menu ułożone w hierarchiczną strukturę drzewa, natomiast w sekcji Elementy są widoczne elementy dostępne dla aktualnie zaznaczonej pozycji menu.

    Obraz

    Krok 3

    Zwróć uwagę, że niektóre elementy w obu sekcjach mają nazwy napisane pochyłym tekstem. Oznacza to, że dany element czy pozycja menu nie są widoczne w bieżącej konfiguracji. Wystarczy jednak, że zaznaczysz pole wyboru widoczne obok danego składnika, by zmienił się wygląd czcionki opisującej ten element, a zarazem wybrany składnik pojawił się w menu głównym Ubuntu. Analogicznie, chcąc usunąć jakiś składnik z menu, odznacz widoczne przy nim pole wyboru.

    Obraz

    Krok 4

    Nic nie stoi na przeszkodzie, byś dodał własne podmenu do menu głównego Ubuntu. Kliknij przycisk Nowe menu, a następnie w okienku Właściwości katalogu wpisz w polu Nazwa nazwę nowego menu – w naszym przypadku Niezbędnik, a w polu Komentarz zawrzyj opcjonalny opis (będzie się on pojawiał w „dymku”, gdy naprowadzisz kursor myszki na nowe menu).

    Obraz
    Obraz

    Krok 5

    Jeżeli klikniesz widoczną w oknie Właściwości katalogu żółtą ikonę, otworzy się okno Przeglądaj ikony, w którym możesz wybrać element graficzny, jakim będzie oznaczone nowe menu (tak jak np. menu Aplikacje jest oznaczone po lewej stronie nazwy znakiem firmowym Linuksa Ubuntu). Po wybraniu ikony, kliknij OK.

    Obraz
    Obraz

    Krok 6

    Następnie jeszcze raz kliknij OK, by potwierdzić dodanie nowego podmenu. Domyślnie pojawi się ono w menu Aplikacje.

    Obraz

    Krok 7

    Jeżeli chcesz dodać ikonę do paska menu na pulpicie Ubuntu (tam, gdzie już znajdują się ikony Firefoksa, Evolution oraz systemu pomocy), myszką przeciągnij ikonę dowolnego elementu na obszar paska, czyli na panel Ubuntu.

    Internetowy i darmowy telefon w Linuksie

    Z pewnością znasz komunikator Skype umożliwiający prowadzenie rozmów głosowych przez internet. Ubuntu ma swój odpowiednik tej klasy oprogramowania – mowa o aplikacji Telefon Ekiga. Oto, jak go skonfigurować.

    Krok 1

    Rozwiń menu Aplikacje, wybierz kolejno Internet i Telefon Ekiga.

    Obraz

    Krok 2

    Podczas pierwszego uruchomienia programu zobaczysz na ekranie monitora okno Asystent konfiguracji. W pierwszym jego etapie kliknij przycisk Do przodu, następnie w polu tekstowym wpisz swoje imię i nazwisko i jeszcze raz kliknij Do przodu.

    Obraz

    Krok 3

    W kolejnym etapie Asystent domaga się danych uwierzytelniających w darmowym serwisie ekiga.net (dzięki któremu możliwe jest prowadzenie rozmów przez internet – oczywiście za darmo). Ponieważ przy pierwszym uruchomieniu programu z pewnością nie masz jeszcze konta w tym serwisie, kliknij odsyłacz Utwórz konto SIP ekiga.net.

    Obraz

    Krok 4

    Po chwili uruchomi się okno przeglądarki Firefox z wczytaną stroną logowania do serwisu ekiga.net. Na widocznej stronie kliknij odsyłacz Subscribe!.

    Obraz

    Krok 5

    Kolejny etap to wypełnienie formularza rejestracyjnego. Podaj niezbędne dane (w tym poprawny adres e-mailowy), zaznacz widoczne w dolnej części formularza pole wyboru I accept i kliknij Register.

    Obraz

    Krok 6

    Wyświetli się kolejna strona WWW zawierająca potwierdzenie rejestracji. Zwróć uwagę, że twoim adresem SIP (to protokół telefonii internetowej) będzie adres o składni podana_nazwa_użytkownika@ekiga.net.

    Krok 7

    Odbierz e-mail potwierdzający rejestrację i kliknij w treści listu odsyłacz finalizujący rejestrację. Spowoduje to wyświetlenie strony z informacją o poprawnym założeniu konta. Zamknij Firefoksa, nie będzie już potrzebny.

    Obraz

    Krok 8

    Powróć do okna Asystent konfiguracji i wpisz otrzymane w procesie rejestracji dane uwierzytelniające, następnie kliknij przycisk Do przodu.

    Obraz

    Krok 9

    Następny etap to wybór typu połączenia. Z rozwijanej listy wybierz pozycję najlepiej odpowiadającą parametrom posiadanego przez ciebie łącza internetowego i kliknij Do przodu. Jeżeli nie jesteś pewien, jaką pozycję wybrać, zaznacz Zachowanie bieżących ustawień.

    Obraz

    Krok 10

    Teraz system wykryje ustawienia sieciowe zapory i tzw. translacji adresów NAT. Jeżeli pojawi się okno z pytaniem, czy włączyć obsługę STUN. Kliknij Tak i Do przodu.

    Obraz

    Krok 11

    Kolejne etapy to ustawienia związane z dźwiękiem i obrazem. Na liście Wybierz menedżera dźwięku pozostaw domyślne zaznaczenie ALSA, i kliknij Do przodu. Następnie na obu widocznych rozwijanych listach wybierz kartę dźwiękową, jaką masz zainstalowaną w komputerze, i kliknij Do przodu. Możesz sprawdzić ustawienia klikając Test ustawień.

    Obraz
    Obraz

    Krok 12

    Czas na ustawienie tzw. menedżera obrazu. Ustawienie to dotyczy tylko sytuacji, gdy masz do komputera podłączoną kamerę internetową. I w takim przypadku optymalnym ustawieniem jest domyślna wartość V4L. Kliknij Do przodu. Następnie z listy urządzeń wybierz kamerę. Jeżeli nie masz kamery, system wyświetli po prostu Nie znaleziono urządzeń. Kliknij Do przodu, przeczytaj informacje podsumowujące konfigurację i kliknij Zastosuj.

    Obraz
    Obraz

    Krok 13

    Zobaczysz okno główne Ekiga. W polu tekstowym wpisz adres użytkownika, do którego chcesz zadzwonić, i kliknij ikonę połączenia widoczną po prawej stronie pola adresowego.

    Obraz

    Krok 14

    Jeżeli nie masz do kogo zadzwonić, rozwiń menu Narzędzia i wybierz opcję Książka adresowa. W oknie Książka adresowa, które się pojawi, będziesz mógł wybrać rozmówców. Możesz też sprecyzować wyszukiwanie, wpisując imię i nazwisko poszukiwanej osoby w polu tekstowym w dolnej części okna i klikając Znajdź. Udanych pogawędek!

    Obraz
    Obraz

    Wybrane dla Ciebie