Gry ze skrzynkami mają tarapaty? Organ UE żąda zakazu sprzedaży loot boksów nieletnim

Skrzynki z losową zawartością, które można znaleźć w wielu grach komputerowych, szczególnie tych pozornie bezpłatnych i nastawionych na rozgrywkę wieloosobową, zostały sklasyfikowane jako jedno z zagrożeń czyhających na dzieci w sieci.

Flaga Unii Europejskiej
Flaga Unii Europejskiej
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Jak informuje serwis PC Gamer, unijna Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów przyjęła interesujące sprawozdanie podczas głosowania powszechnego mającego miejsce w miniony czwartek. Rzeczony dokument zawiera wezwanie Komisji Europejskiej do zapoznania się z listą zagrożeń, na jakie mogą natknąć się dzieci i młodzież podczas pobytu w Internecie, oraz podjęcie stosownych działań celem wyeliminowania tych bolączek. Wśród potencjalnie szkodliwych czynników wymienione zostały m.in. lootboksy, czyli wszelkiej maści skrzynki i paczki oferujące losową zawartość do gier wideo.

Unia Europejska przyjrzy się loot boksom

Wspomniane w poprzednim akapicie głosowanie przeprowadzone przez Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów w sprawie przyjęcia sprawozdania zakończyło się uzyskaniem wyniku rzędu 32 głosów za i 5 przeciw, zaś 9 osób wstrzymało się od głosu.

Głównym obiektem dysputy było wprowadzenie minimalnego wieku niezbędnego do zostania użytkownikiem mediów społecznościowych, a politycy zasugerowali ustanowienie dolnej granicy na poziomie 13 lat w przypadku uzyskania zgody rodziców lub 16 lat bez niej. Mimo że wiele popularnych serwisów, w tym Facebook i Instagram, w teorii nie wpuszczają na swoje łamy dzieci poniżej 13 roku życia, tak obostrzenia te są trywialne do obejścia i często wystarczy podać fałszywą datę urodzenia podczas zakładania konta.

Dość istotnym elementem sprawozdania jest zaś wezwanie do wprowadzenia zakazu stosowania "mechanizmów przypominających hazard, takich jak loot boksy, w grach dostępnych dla nieletnich".

Posłowie do Parlamentu Europejskiego popierają pomysł, aby technologie perswazyjne, takie jak reklamy ukierunkowane, marketing influencerski, projektowanie uzależniające, loot boxy i ciemne wzorce, zostały uwzględnione w przyszłej ustawie o sprawiedliwości cyfrowej. W sprawozdaniu wzywa się UE do podjęcia działań w celu wyeliminowania manipulacyjnych funkcji, takich jak nieskończone przewijanie, autoodtwarzanie, znikające historie i szkodliwe praktyki gamifikacyjne, które celowo wykorzystują zachowania nieletnich w celu zwiększenia zaangażowania i wydatków.

Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów UE

Na ten moment nie wiadomo, jak dokładnie miałaby wyglądać ta blokada, tym bardziej że produkcje oferujące kontrowersyjne skrzynki/paczki z losową zawartością często kierowane są zarówno do młodszych, jak i starszych odbiorców (np. tryb Ultimate Team w EA Sports FC 25). Jeśli przepisy miałyby spełnić swoją rolę, developerzy prawdopodobnie musieliby wdrożyć w grach z loot boksami mechanizm weryfikacji wieku, acz trudno określić, jak dokładnie wyglądałby taki system.

Trudno przy tym polemizować ze stwierdzeniem, że owe loot boksy rzeczywiście są hazardem – w końcu ich głównym "urokiem" jest to, że nigdy nie mamy pewności, jaki przedmiot dostaniemy w zamian za wydanie kilku, kilkudziesięciu lub nawet kilkuset złotych. W znacznej części przypadków inwestycja się nie zwraca, niemniej od czasu do czasu udaje się pozyskać przedmiot, który sprowokuje zazdrosne spojrzenia ze strony współgraczy.

Na koniec wypada podkreślić, że Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów UE wystosowała jedynie zalecenia, a to Komisja Europejska zadecyduje o tym, czy są one warte wdrożenia w życie.

Jakub Dmuchowski, redaktor pcformat.pl

Wybrane dla Ciebie