AktualnościIntel stworzył… benchmark uprzejmości. Narzędzie pomoże ocenić, jak miłe są chatboty

Intel stworzył… benchmark uprzejmości. Narzędzie pomoże ocenić, jak miłe są chatboty

Czy zdarzyło się wam, że AI zachowywało się w sposób, powiedzmy, kontrowersyjny? Mnie kilkukrotnie – czasem bywa, że chatboty porzucają role dobrych wujków i zaczynają odpowiadać obcesowo lub w sposób pasywno-agresywny. Temu właśnie najwyraźniej chce zaradzić Intel.

Intel
Intel
Źródło zdjęć: © Pexels | Clément Proust
Grzegorz Karaś

Pomysł brzmi jak żart – ale to naprawdę istniejące narzędzie, które zostało stworzone przez pracowników znanego wytwórcy procesorów. "Niebiescy" zresztą, mając na uwadze kwestie przejrzystości i rozwoju benchmarka, udostępnili kod źródłowy programu w serwisach GitHub oraz Hugging Face, tym samym zachęcając wszystkich zainteresowanych tematem do współpracy.

Benchmark życzliwości rodem z Intela

Żadną niespodzianką przy tym wszystkim chyba nie będzie, że Polite Guard, bo tak nazywa się przedstawiane tu narzędzie, w istocie samo stanowi przykład praktycznego zastosowania AI. Jak podają twórcy, software jest modelem językowym NLP i w istocie stanowi dopracowaną i wyspecjalizowaną wersję udostępnionego przez Google’a jeszcze w 2018 roku modelu BERT – czyli Bidirectional Encoder Representations from Transformers, jednego z pierwszych, a co za tym idzie wczesnych dużych modeli językowych.

Intel najwyraźniej stwierdził, że świetnie nadaje się on do stworzenia narzędzia, które pozwoli na ocenę stopnia uprzejmości danego materiału. Polite Guard potrafi "połykać" wskazane materiały tekstowe, analizować je, a następnie wystawiać im jedną z czterech opisowych not: uprzejmy, raczej uprzejmy, neutralny i nieuprzejmy. Innymi słowy więc, to narzędzie do analizy "emocji" zawartych w piśmie. I jako takie ma pomóc… innym modelom AI i ich twórcom. W zamyśle bowiem Polite Guard ma służyć do porównywania zachowania kolejnych wersji dużych modeli językowych, co ma umożliwić ich odpowiednie "podkręcanie", jeśli chodzi o jakość komunikacji z użytkownikami. Po co? Jak zaznacza Intel, to ważna kwestia, gdyż przekłada się na lepsze doświadczenia z użytkowania.

Zapewniając pełne szacunku i uprzejme interakcje na różnych platformach, Polite Guard może znacznie zwiększyć zadowolenie i lojalność klientów. Jest to szczególnie korzystne w przypadku aplikacji obsługi klienta, w których utrzymanie pozytywnego tonu ma kluczowe znaczenie.

Intel

Jak więc widać, narzędzie może znaleźć zastosowanie zarówno w przypadku większych, ogólnych modeli językowych, jak i – chyba przede wszystkim – wszędzie tam, gdzie AI stoi w pierwszej linii, biorąc na siebie "ogień" zirytowanych klientów, np. zgłaszających reklamacje. Tutaj rzeczywiście kwestia przyjęcia odpowiedniego tonu rozmowy może okazać się kluczowa dla danej firmy. Czy pomysł się przyjmie? Oczywiście nie wiadomo – wydaje się on jednak co najmniej intrygujący.

Wybrane dla Ciebie