Konsola czy pecet?

Przy okazji premier nowych generacji konsoli mówiło się, że gry na nich będą wyglądały lepiej niż na pecetach. Tymczasem Playstation 4 i Xbox One są wyposażone w podzespoły znane ze zwykłych komputerów, i to ze średniej, a nie najwyższej półki. Z czego zatem miałaby wynikać lepsza jakość gier?

Konsola czy pecet?

Nowa generacja konsoli do gier zawsze zostawiała pecety w tyle. Gry wyglądały na konsolach dużo lepiej i zazwyczaj dopiero po kilku latach sprzęt pecetowy stawał się na tyle mocny, że dorównywał konsolom. Tymczasem najnowsze konsole Microsoftu i Sony: Xbox One i Playstation 4, wydają się kłaść kres temu trendowi. Nie dość, że będą złożone praktycznie z pecetowych podzespołów, to jeszcze do siebie podobne. W obydwu zastosowano podzespoły firmy AMD. Urządzenia mają 8-rdzeniowy procesor Jaguar o częstotliwości taktowania rdzeni równej 1600 MHz w przypadku Playstation 4 oraz 1750 MHz w wersji xboksowej. Bliźniacze elementy to także dysk twardy o pojemności 500 GB oraz napęd blu-ray obsługujący też płyty DVD.

Kwestia pamięci

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że podobna jest też zastosowana pamięć, której ilość wynosi 8 GB. Jednak Sony w swojej konsoli postanowiło zastosować znane z nowoczesnych kart graficznych moduły GDDR5 o efektywnej częstotliwości taktowania 5500 MT/s (1375 MHz), a Microsoft umieścił w swoim sprzęcie używaną w komputerach PC pamięć DDR3 o efektywnej częstotliwości taktowania równej 2133 MT/s (1066 MHz). Pamięć zastosowana w konsoli Sony cechuje się maksymalną przepustowością 176 Gb/s, a ta użyta w Xboksie One zaledwie 68 Gb/s. Z tego powodu Microsoft wzbogacił swoją konsolę o 32-megabajtowy moduł wyjątkowo szybkiej pamięci eSRAM o maksymalnej przepustowości na poziomie 204 Gb/s. Dzięki temu łączna pamięć Xboksa One powinna być szybsza niż zastosowana w Playstation 4, przynajmniej teoretycznie.

Niestety już teraz można usłyszeć negatywne opinie programistów na temat tego rozwiązania. Według nich ze względu na prostszą budowę pamięci o wiele łatwiej jest wykorzystać moc obliczeniową Playstation 4. Sytuacja Xboksa One wygląda zatem jak w przypadku Playstation 3, kiedy konsola miała potencjalnie ogromną moc obliczeniową, ale programiści nie potrafili jej wykorzystać. Jednak ze względu na fakt, że jedynym niestandardowym wyposażeniem Xboksa One jest właśnie pamięć, twórcy gier powinni szybko uporać się z tym problemem.

Warto odnotować, że w obu konsolach pamięć jest współdzielona między kartą graficzną i procesorem. Rozwiązanie to nazywa się HSA i pozwala obu podzespołom działać jednocześnie, a nie po kolei, na jednej porcji danych. To ważne, gdyż do tej pory wszystkie obliczenia były najpierw przerabiane przez procesor, a dopiero potem przez kartę graficzną. Według AMD działanie na danych w tym samym momencie przez oba podzespoły sprawia, że wydajność gier będzie mogła wzrosnąć aż pięciokrotnie. HSA to jedna z niewielu przewag nowej generacji konsoli nad pecetami.

Inne grafiki

W konsoli Microsoftu znajduje się Radeon z 768 procesorami strumieniowymi, z kolei GPU użyte w Playstation będzie ich miało aż 1152. Oznacza to, że pod względem wydajności karty graficznej konsola Sony będzie szybsza od konkurenta o 50 proc. Co prawda w ostatnim czasie Microsoft zdecydował o 6 proc. podnieść częstotliwość taktowania rdzenia karty graficznej, jednak nadal jest to zdecydowanie za mało, by dorównać Playstation 4. Mimo to istnieje cień szansy, że nawet po długim czasie gry na obu konsolach będą wyglądały bardzo podobnie.

Do takiej sytuacji może dojść, jeśli twórcy gier będą zbyt leniwi, by tworzyć różne wersje gier na podobne konsole i będą starali się równać do gorszego sprzętu, czyli Xboksa One. Microsoft ogłosił też, że jego konsola będzie miała możliwość pobierania części mocy obliczeniowej z chmury. Może to sprawić, że w ogólnym rozrachunku przy odpowiednio szybkim łączu internetowym gry na Xboksa będą ładniejsze.

Wydajność konsoli

Xbox One ma o 9,38 proc. szybszy procesor, a Playstation 4 ma o 40–50 proc. wydajniejszą kartę graficzną. Wydajności pamięci RAM nie da się tak jednoznacznie oszacować, bo teoretycznie ta zastosowana w Xboksie jest o 16 proc. szybsza, ale nie wiadomo, jak z jej użyciem poradzą sobie programiści. Peceta za to można łatwo rozbudować, by był wydajniejszy od obu konsoli.

Zamieszanie na rynku PC

Można się spierać, czy to Playstation 4, czy też może Xbox One zdobędzie rynek konsoli do gier, ale trzeba przyznać, że zdecydowanie największym wygranym w tej rywalizacji jest AMD, którego podzespoły znalazły się w najnowszych konsolach: Xboksie One, Playstation 4, a także w wydanym rok temu Nintendo Wii U (tu znajdziemy tylko układ graficzny AMD).

Co to oznacza w praktyce? Niezależnie od udziału poszczególnych konsoli na rynku AMD będzie największą firmą mającą największy wpływ na rynek sprzętu dla graczy.

Najważniejszym skutkiem tego, że konsole wykorzystują sprzęt AMD i architekturę x86, będzie łatwiejsze tworzenie konwersji gier z konsoli na komputery osobiste. Może też dojść do sytuacji, w której firmy będą tworzyły najpierw mniej opłacalną, ale ładniejszą i łatwiejszą do przerobienia na inne platformy wersję PC danej gry. Można się też spodziewać, że z powodu wykorzystania podzespołów AMD w konsolach gry na pecety będą optymalizowane właśnie pod kątem sprzętu tej marki.

Pecet jak konsola

Mimo premiery nowych konsoli wiele osób pozostanie wiernych komputerom, i to na nich będzie grać. Za cenę nieco niższą od ceny nowej konsoli da się utworzyć naprawdę porządny zestaw, na którym gry będą działały przez kilka długich lat. Co więcej, będzie on miał większą moc obliczeniową niż konsole nowej generacji. Po podłączeniu go do telewizora i zaopatrzeniu się w referencyjny pad od Xboksa będziemy dysponować sprzętem pozwalającym na granie we wszystkie nowe tytuły, dodatkowo kosztujące mniej niż ich wersje konsolowe. Co więcej, taki komputer nawet sposobem obsługi będzie przypominał konsolę do gier. Większość tytułów jest obecnie zintegrowana ze Steamem, który ma tryb Big Picture, kierowany właśnie do osób zamierzających zrobić z komputera substytut konsoli do gier. Alternatywą może też być system Steama i jego Steam Machines.

Plusy
  • Możliwość łatwej rozbudowy
  • Niższe ceny gier
Minusy
  • Skomplikowana obsługa (w porównaniu z konsolami do gier)
  • Konieczność dopasowania do coraz większych wymagań gier

Playstation 4

Obraz
Plusy
  • Dostępna w Polsce już w listopadzie 2013
  • Prosta obsługa
  • Technologia współdzielenia pamięci między CPU a GPU
Minusy
  • Wysoka cena gier

Xbox One

Obraz
Plusy
  • Prosta obsługa
  • Technologia współdzielenia pamięci między CPU a GPU
Minusy
  • Wysoka cena gier
  • Płatna gra przez sieć (abonament)
  • Nie pojawi się w Polsce w tym roku

Wybrane dla Ciebie