Roblox skorzysta z AI. Cube 3D wygeneruje trójwymiarowe obiekty na bazie opisów tekstowych
Pierwsze pogłoski dotyczące tytułowego projektu pochodzą jeszcze z jesieni, niemniej Roblox Cube 3D został udostępniony do użytku dopiero teraz.
Nowe narzędzie od twórców Robloksa wykorzystuje potencjał generatywnej sztucznej inteligencji i oddaje w ręce użytkowników możliwość tworzenia trójwymiarowych obiektów za pomocą poleceń tekstowych. Co istotne, Cube 3D (bo taką nazwę nosi omawiane oprogramowanie) zostało udostępnione na zasadach licencji otwartoźródłowej, a to oznacza, że każdy może nie tylko z niego skorzystać, ale i stworzyć jego własną wersję.
Roblox Cube 3D
Cube 3D będzie udostępniane stopniowo, a na pierwszy ogień poszła funkcja generowania meshy, czyli siatek 3D stanowiących reprezentację obiektów w wirtualnych światach. Z jej pomocą stworzymy zróżnicowane modele, a wszystko to bez potrzeby zgłębiania wiedzy technicznej i zaznajamiania się z funkcjonowaniem programów do modelowania lub rzeźbienia w trójwymiarze. Jak możemy przeczytać na stronie Robloksa:
Wyobraź sobie, że tworzysz grę wyścigową. Obecnie można użyć interfejsu API generowania siatki w Asystencie, wpisując krótki monit, taki jak "/wygeneruj motocykl" lub "/wygeneruj pomarańczowy stożek bezpieczeństwa". W ciągu kilku sekund API wygeneruje siatkową wersję tych obiektów. Można je następnie wzbogacić o tekstury, kolory itp. Dzięki temu interfejsowi API możesz modelować rekwizyty lub projektować przestrzeń znacznie szybciej – nie musisz spędzać godzin na modelowaniu prostych obiektów. Pozwala to skupić się na zabawnych rzeczach, takich jak projektowanie układu toru i dostrajanie prowadzenia samochodu.
Zaznaczono przy tym, iż mimo że obecnie technologia pozwala jedynie na generowanie względnie prostych modeli, wraz z upływem miesięcy jej możliwości będą systematycznie rozszerzane aż do momentu, gdy Cube będzie w stanie stworzyć złożone i funkcjonalne obiekty, a nawet całe sceny.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bring your imagination to life with Cube 3D
Roblox liczy na to, że jego twór usprawni pracę wielu artystów na całym świecie, a poprzez eliminację najbardziej żmudnych elementów procesu tworzenia, osoby takie będą mogły bez przeszkód skupić się na tym, co jest dla nich najważniejsze. Otwartoźródłowa wersja Cube 3D pozwala nie tylko na tworzenie plug-inów z wykorzystaniem rzeczonej technologii, ale również szkolenie modelu AI na własnych materiałach, dzięki czemu będzie on wzorować się w przeważającej mierze na naszej twórczości. Narzędzie zostanie oddane do użytku jeszcze w tym tygodniu, acz konkretnego dnia ni godziny nie poznaliśmy.
Z kolei w najbliższych miesiącach mają zadebiutować jeszcze trzy kolejne funkcje korzystające z dobrodziejstw oferowanych przez AI: generowanie tekstu, przekształcanie mowy na tekst, a także przekształcanie tekstu na mowę. Większość z nich skupia się na usprawnieniu interakcji gracza z postaciami niezależnymi i pozwala tchnąć w nie nieco życia, np. poprzez przyznanie im umiejętności odpowiadania na pytania zadawane przez ludzi lub reagowania na wypowiadane przez nich komendy.