Robot pomocnik

Jeśli często logujesz się na stronach WWW lub wypełniasz formularze w sklepach internetowych, koniecznie skorzystaj z pomocy programu RoboForm, który wiele żmudnych czynności wykona za ciebie.

Robot pomocnik

RoboForm to zautomatyzowana baza danych przechowująca wszelkiego typu informacje o tobie oraz innych osobach, np. członkach twojej rodziny. Program, korzystając z przechowywanych danych, wyręczy cię, gdy w sklepie internetowym będziesz musiał wypełnić formularz zamówienia składający się z wielu skomplikowanych pól. Wystarczy wtedy, że klikniesz jeden przycisk – resztą zajmie się robot, wstawiając w odpowiednie pola wszelkie potrzebne dane. Do bazy danych programu możesz wpisać dosłownie wszystko. Poczynając od nazw użytkownika i haseł potrzebnych do zalogowania się do poczty czy banków on-line, poprzez szczegółowe dane adresowe, informacje o miejscu zatrudnienia, numery telefonów, daty urodzenia, numery PESEL, informacje o kontach w banku i kartach płatniczych, kończąc na danych z paszportu, informacjach o posiadanym prawie jazdy i użytkowanym pojeździe. Wszystkie te informacje składają się na tworzoną w programie tożsamość, z której będziesz mógł potem korzystać on-line. Co ciekawe, możesz utworzyć wiele tożsamości zawierających zupełnie inne dane, np. każdego członka rodziny lub specjalną tożsamość fikcyjną, której będziesz używał na stronach, na których nie chcesz ujawniać swoich prawdziwych danych. Program posłuży ponadto do przechowywania kontaktów do znajomych oraz tworzenia tajnych notatek. Dodatkowo bezpośrednio z RoboForm można wywoływać ulubione strony WWW, a nawet automatycznie logować się do aplikacji Windows wymagających uwierzytelniania. Licencja pozwala na nieograniczone korzystanie ze wszystkich funkcji programu przez cay rok.

Przegląd interfejsu, paska narzędziowego i menu

Program RoboForm (aplikację można pobrać z serwisu PC Format Programy) składa się z czterech osobnych modułów dających dostęp do funkcji programu. Możesz korzystać z interfejsu okna głównego programu, paska narzędziowego będącego dodatkiem do przeglądarki stron WWW, menu kontekstowego prawego przycisku myszki oraz dodatkowo ze zmodyfikowanej strony startowej.

Krok 1

Okno główne programu wywołasz, klikając dwukrotnie jego ikonę umieszczoną w zasobniku Windows. Zawartość podzielono bardzo czytelnie za pomocą bocznych kart dających dostęp do poszczególnych grup danych zebranych w bazie programu.

Krok 2

Gdy wybierzesz jedną z kart w lewym panelu, np. Loginy, panel środkowy wyświetli drzewko, na którym w folderach umieszczone będą informacje, np. potrzebne do automatycznego logowania do serwisów WWW – Contact Info.

Krok 3

Gdy wybierzesz folder na drzewku, a następnie jeden z umieszczonych w nim wpisów, wyświetli się w prawym panelu formularz zawierający wszystkie dane dotyczące tego wpisu.

Obraz

Krok 4

Drugim modułem dającym dostęp do większości funkcji programu jest menu, wywoływane po kliknięciu prawym przyciskiem myszki na ikonie umieszczonej w zasobniku. Do tego modułu masz dostęp na bieżąco, bez potrzeby wywoływania głównego okna programu.

Obraz

Krok 5

Trzecim sposobem wykorzystania funkcji programu jest pasek narzędziowy, dodatek do przeglądarki stron WWW. Jest to najwygodniejsze rozwiązanie z punktu widzenia osoby korzystającej z internetu. Daje błyskawiczny dostęp do funkcji programu RoboForm, pozwala automatycznie logować się do serwisów, wywoływać ulubione strony WWW i wypełniać formularze, korzystając z tożsamości. Także z paska będziesz mógł zapisywać w bazie programu kolejne hasła, tworzyć zakładki, generować losowe hasła oraz synchronizować zawartość bazy danych z zawartością konta on-line. Służą do tego umieszone na nim przyciski.

Obraz

Krok 6

Ostatnim ze sposobów na szybki dostęp do najczęściej używanych loginów i zakładek jest zmodyfikowana strona startowa przeglądarki WWW. Instrukcję, jak ją ustawić i zmodyfikować jej zawartość, znajdziesz w dalszej części artykułu.

Robot wypełniająco-logujący

Aby móc zautomatyzować procesy logowania się do serwisów internetowych oraz wypełniania różnych formularzy, najpierw należy utworzyć bazę zawierającą informacje, z których będzie korzystał program. Gdy baza danych programu RoboForm wypełni się adresami, hasłami, nazwami użytkowników oraz innymi poufnymi informacjami, będziesz mógł przejść do przyjemnej części – korzystania z dobrodziejstw automatyki.

Krok 1

Wywołaj okno główne programu RoboForm, klikając dwukrotnie jego ikonę w zasobniku. W lewej sekcji wybierz kartę Loginy, a następnie w prawej sekcji podaj hasło główne chroniące dostęp do bazy danych programu (hasło główne utworzyłeś podczas procesu rejestracji). Kliknij przycisk Otwórz.

Krok 2

Uruchom przeglądarkę stron WWW i załaduj stronę wymagającą zalogowania. My dla przykładu wybraliśmy stronę systemu web mail poczta.o2.pl

Krok 3

Wpisz w pola logowania swoją nazwę użytkownika (login) oraz hasło i kliknij przycisk Zaloguj się. Program RoboForm automatycznie wykrywa operację logowania, wyświetlając pod swoim paskiem narzędziowym pasek z zapytaniem, czy zapisać w bazie dane do logowania na stronę poczty. Kliknij przycisk Zapis.

Obraz

Krok 4

Gdy przejdziesz do otwartego w tle okna głównego i klikniesz kartę Loginy, zobaczysz w środkowej sekcji wpis zawierający dane do zalogowania się w serwisie pocztowym. Aby wypróbować działanie automatu, zamknij przeglądarkę stron WWW. Następnie w oknie głównym programu, w środkowej sekcji zaznacz wpis logowania do poczty (dane wyświetlą się w prawej sekcji). Kliknij przycisk Zaloguj dostępny nad prawą sekcją. Teraz do akcji wkracza automat: uruchamia przeglądarkę stron WWW, otwiera stronę poczty, wypełnia pola nazwa użytkownika oraz hasło i automatycznie klika przycisk logowania.

Obraz

Krok 5

Automatyczne logowanie do stron WWW możesz uruchamiać z paska narzędziowego RoboForm oraz z menu ikony w zasobniku – w obu przypadkach należy rozwinąć menu Logowanie i wybrać odpowiedni wpis:

Obraz

Krok 1

Drugim typem informacji, jakie mogą być przechowywane w bazie i wywoływane z programu, są zakładki do ulubionych stron WWW. Aby dodać zakładkę, uruchom przeglądarkę stron WWW i załaduj ulubioną stronę.

Krok 2

Kliknij przycisk Zapisz na pasku narzędziowym RoboForm. Wyświetli się okno Save - RoboForm z zaznaczonym polem Bookmark. W pole tekstowe możesz wpisać nazwę strony lub pozostawić tekst automatycznie wypełniony przez program RoboForm.

Obraz

Krok 3

Możesz dodatkowo zabezpieczyć dostęp do tej zakładki hasłem. Gdy zakończysz, kliknij przycisk Zapis.

Krok 4

Przejdź do otwartego w tle okna głównego i kliknij kartę Zakładki. Wybierz w środkowej sekcji dodaną przed chwilą zakładkę do strony WWW i kliknij przycisk Idź dostępny nad prawą sekcją. Automat uruchamia przeglądarkę stron WWW i otwiera ulubioną stronę WWW.

Obraz

Krok 5

Ulubione adresy możesz wywoływać z paska narzędziowego RoboForm oraz z menu ikony w zasobniku – w obu przypadkach należy rozwinąć menu Zakładki i wybrać odpowiedni wpis.

Krok 1

Trzeci typ poufnych informacji, jakie możesz przechowywać w programie RoboForm, to loginy, hasła oraz inne dane, których używa się do uruchamiania i korzystania z aplikacji zainstalowanych w systemie Windows. Aby zapisać np. hasło dostępu do wybranej aplikacji, uruchom ją i wywołaj okno, w którym wpisujesz to hasło dostępu.

Krok 2

Wpisz hasło dostępu i zaloguj się do aplikacji. W tym momencie zostaje automatycznie wywołane okno Save Forms programu RoboForm. W pole Nazwa wpisz nazwę aplikacji i kliknij przycisk Zapis.

Obraz

Krok 3

Przejdź do otwartego w tle okna głównego RoboForm i kliknij kartę Aplikacje. Wybierz w środkowej sekcji nazwę dodanej przed chwilą aplikacji i kliknij przycisk Zaloguj dostępny nad prawą sekcją. Automat uruchamia aplikację i wykonuje automatyczne logowanie, po czym jest ona gotowa do pracy.

Obraz

Krok 4

Automatyczne logowanie do aplikacji możesz również uruchamiać z paska narzędziowego przeglądarki stron WWW oraz z menu ikony w zasobniku – w obu przypadkach należy rozwinąć menu Logowanie i wybrać wpis odnoszący się do wybranej aplikacji.

Tworzenie tożsamości internetowych

Korzystając z różnych serwisów internetowych lub sklepów on-line, bardzo często musisz wypełniać długie i skomplikowane formularze, podawać dane teleadresowe oraz inne informacje dotyczące twojej osoby. Aby zautomatyzować ten proces, wystarczy w programie RoboForm utworzyć tożsamość. Gdy będziesz musiał np. złożyć zamówienie przez internet, wystarczy wybrać tożsamość w programie, a wszystkie pola formularza zamówienia zostaną automatycznie wypełnione. Zaczniemy od utworzenia tożsamości, która będzie zawierała wszelkie informacje o tobie.

Krok 1

Wywołaj okno główne programu RoboForm, klikając dwukrotnie jego ikonę w zasobniku. W lewej sekcji wybierz kartę Tożsamości i kliknij widoczny na niej znak +.

Obraz

Krok 2

Wywołasz okno Utwórz nową Tożsamość. Nadaj nazwę tożsamości. Z rozwijanej listy wybierz kraj, opcjonalnie zaznacz pole Zabezpiecz hasłem i zatwierdź przyciskiem OK.

Obraz

Krok 3

Nazwa tożsamości pojawi się w środkowej sekcji okna. Kliknij tę nazwę i znaczkiem + rozwiń listę informacji szczegółowych. Zaznacz element Osoba i wypełnij formularz osobowy, który wyświetli się w prawej sekcji.

Obraz

Krok 4

Postępując w ten sam sposób, wybieraj kolejne elementy: Firma, Paszport itd., i uzupełniaj informacje w formularzach. Gdy wszystkie informacje zostaną uzupełnione, kliknij ikonę z symbolem dyskietki, aby zapisać dane tożsamości.

Krok 5

Aby wypróbować działanie funkcji tożsamości, otwórz dowolną stronę WWW z formularzem do wypełnienia, np. formularzem rejestracyjnym do pełnej wersji programu lub formularzem zamówienia w sklepie internetowym. W naszym przykładzie skorzystamy z paska narzędziowego RoboForm – dodatku do przeglądarki. Widoczny jest na nim przycisk oznaczony nazwą tożsamości, którą przed chwilą utworzyłeś. Kliknij ten przycisk. Formularz na stronie zostaje automatycznie wypełniony danymi.

Krok 6

Gdy naprowadzisz kursor na przycisk tożsamości bez jego klikania, rozwinie się pole z trzema dostępnymi przyciskami. Pierwszy przycisk wypełnia formularz tak, jak pokazaliśmy w poprzednim kroku. Drugi przycisk wypełnia i automatycznie zatwierdza formularz do wysłania. Ostatni przycisk pozwala edytować tożsamość.

Obraz

Krok 7

Oprócz przycisków dostępne są pola dodatkowe, pozwalające wypełniać tylko puste pola formularza, wybrać angielskie wartości oraz dodać prefiks regionu. Gdy utworzysz kolejne tożsamości, ich przyciski zostaną dodane do paska narzędziowego.

Przechowywanie kontaktów i notatek

Program RoboForm oprócz automatyzowania wypełniania formularzy internetowych może również służyć jako baza kontaktów oraz tajnych notatek. Informacje przechowywane w bazie programu są prezentowane w bardzo przejrzystej formie, a dostęp do nich jest wyjątkowo wygodny.

Tworzenie bazy kontaktów

Program RoboForm może służyć jako podręczna baza kontaktów. Kontakt zawiera podstawową liczbę informacji o danej osobie.

Krok 1

Wywołaj okno główne programu RoboForm, klikając dwukrotnie jego ikonę w zasobniku. W lewej sekcji wybierz kartę Kontakty i kliknij widoczny na niej znak +.

Obraz

Krok 2

Wywołasz okno Utwórz nowy Kontakt. Utwórz nazwę kontaktu, z rozwijanej listy wybierz kraj, opcjonalnie zaznacz pole Zabezpiecz hasłem i zatwierdź przyciskiem OK.

Obraz

Krok 3

Nazwa nowego kontaktu zostaje dodana do drzewka w środkowym panelu. Kliknij +, aby rozwinąć szczegóły kontaktu. Kliknij element Osoba i uzupełnij dane osobowe. W ten sam sposób uzupełnij informacje o miejscu zatrudnienia – Firma, i dane adresowe – Adres. Zapisz zmiany, klikając ikonę z symbolem dyskietki. Postępując w ten sam sposób, dodaj do bazy kontakty do kolejnych znajomych.

Tworzenie tajnych notatek

Program RoboForm może również przechowywać tajne notatki zabezpieczone przed niepowołanym wzrokiem za pomocą hasła dostępowego.

Krok 1

Wywołaj okno główne programu RoboForm, klikając dwukrotnie jego ikonę w zasobniku. W lewej sekcji wybierz kartę TajNotki i kliknij widoczny na niej znak +.

Obraz

Krok 2

Wywołasz okno Create New Safenote. Nadaj notatce nazwę, opcjonalnie zaznacz pole Zabezpiecz hasłem oraz zatwierdź za pomocą przycisku OK.

Obraz

Krok 3

Nazwa nowej notatki zostaje dodana do drzewka w środkowym panelu. Zaznacz ją, a następnie w prawym panelu wpisz treść notatki. Zapisz zmiany, klikając ikonę z symbolem dyskietki. Postępując w ten sam sposób, możesz dodawać kolejne notatki.

Obraz

Wybrane dla Ciebie