SoftwareSystemowe przeprowadzki

    Systemowe przeprowadzki

    Masz Windows XP, a chcesz Siódemkę? Zmieniłeś sprzęt i musisz ponownie zainstalować system? Bez względu na to, czy zmiany wymusza awaria, inwestycja czy zwykła ciekawość, z naszym przewodnikiem wykonasz niezbędne działania bez stresu i ryzyka utraty danych.

    Systemowe przeprowadzki

    Wymiana dysku? Czas na klonowanie!

    Jeżeli Windows XP działa dobrze i jedyną przyczyną, dla której myślisz o reinstalacji, jest chęć przeniesienia systemu na nowy dysk, proponujemy zamiast reinstalacji narzędzia do klonowania. Na rynku znajdziesz programy umożliwiające to zadanie, np. komercyjne: Norton Ghost czy Acronis True Image Home. Sprawdź też, czy programu do klonowania nie otrzymałeś razem z nowym dyskiem. Niektórzy producenci dysków dodają oprogramowanie do klonowania. Jeżeli nie chcesz wydawać pieniędzy na komercyjne programy, skorzystaj z bezpłatnych: EASEUS Disk Copy 2.3.1 lub EASEUS Todo Backup. Ta druga aplikacja dodatkowo wykonuje kopie zapasowe. Klonowanie jest doskonałą metodą na szybkie przeniesienie systemu na nowy dysk, ale w tym samym komputerze. Nie używaj klonowania w celu przeniesienia systemu na nowy komputer o zupełnie innej konfiguracji – to niestety nie zadziała.

    Reinstalacja Windows XP

    Pierwszy scenariusz naszych działań obejmuje reinstalację systemu Windows XP wraz ze wszystkimi czynnościami przygotowawczymi (sprawdzeniem programów, analizą zainstalowanego na komputerze sprzętu i poszukiwaniem sterowników, archiwizacją ważnych danych itp.). Powodem reinstalacji może być nie tylko uszkodzony system, ale także przeprowadzony poważny upgrade sprzętu, np. wymiana procesora i płyty głównej. Dzięki naszym wskazówkom przebrniesz przez proces reinstalacji bez ryzyka utraty ważnych danych. Jeżeli kupiłeś nowy dysk i chcesz przenieść dotychczasowy system na nowe urządzenie, przeczytaj ramkę „Wymiana dysku?

    Etap 1. Sprawdzenie nośników instalacyjnych

    Windows XP to system, który swoją premierę miał 10 lat temu. W komputeryzacji to cała epoka. Zacznij od sprawdzenia, czy jeszcze dysponujesz niezbędnymi nośnikami instalacyjnymi oraz kluczem produktu. Może się to wydawać trywialne, ale jeżeli masz laptop, to płyty, które z nim otrzymałeś, wcale nie muszą być instalacyjnymi nośnikami systemu Windows!

    Krok 1

    Jeżeli dysponujesz wersją pudełkową systemu, klucz produktu powinien się znajdować na opakowaniu płyty instalacyjnej.

    Krok 2

    Jeżeli system był preinstalowany na komputerze (kupiłeś komputer z już zainstalowanym Windows XP), klucz produktu powinien się znajdować na specjalnej nalepce przyklejonej do obudowy komputera stacjonarnego lub laptopa.

    Krok 3

    Jeżeli masz laptop, przyjrzyj się uważnie, czy wraz z komputerem otrzymałeś płytę instalacyjną systemu Windows XP, czy też tylko tzw. nośniki odtworzeniowe (mogą być oznaczone np. „Recovery CD”, „System Recovery” lub podobnie). Jeżeli są oznaczone „System Recovery”, musisz postępować według procedury odtwarzania systemu przygotowanej przez producenta twojego komputera. Szczegóły znajdziesz w dokumentacji twojego modelu komputera.

    Krok 4

    Jeżeli w zestawie razem z komputerem przenośnym nie otrzymałeś żadnych płyt z oprogramowaniem, bardzo możliwe, że niezbędne dane odtworzeniowe systemu znajdują się na dysku twardym w ukrytej partycji. W takim przypadku również najprędzej odtworzysz fabryczny stan systemu, korzystając ze specjalnego oprogramowania (zainstalowanego już przez producenta). Ponieważ procedura ta jest różna dla wielu producentów, nie możemy przedstawiać jej warsztatowo. Szczegóły musisz znaleźć w dokumentacji twojego komputera lub w pomocy technicznej producenta komputera. Jeżeli jednak dysponujesz kupionym niezależnie systemem Windows XP i nie chcesz przywracać stanu fabrycznego, lecz zainstalować ponownie system „od zera” – zapraszamy do dalszej lektury naszego dodatku.

    Krok 5

    Jeżeli masz oryginalny nośnik Windows XP, ale nie masz już klucza produktu (bo np. nalepka z kluczem przez lata się zniszczyła), nie załamuj rąk ani nie „pożyczaj” klucza od znajomych! Podpowiemy, jak odczytać klucz z aktualnie zainstalowanego systemu, który chcesz ponownie zainstalować.

    Etap 2. Weryfikacja programów i odczyt kluczy

    Reinstalacja systemu to nie tylko ponowne zainstalowanie Windows, ale także konieczność odtworzenia kompletnego środowiska pracy. Będziesz musiał ponownie zainstalować programy, z których na co dzień korzystasz.

    Krok 1

    Zacznij od zalogowania się w systemie na koncie z uprawnieniami administratorskimi. Listę zainstalowanych programów odnajdziesz za pomocą standardowego apletu Panelu sterowania do zarządzania aplikacjami. Z menu Start wybierz Panel sterowania, następnie w oknie Panel sterowania kliknij kategorię Dodaj lub usuń programy.

    Krok 2

    W oknie Dodawanie lub usuwanie programów zobaczysz listę zainstalowanych aplikacji. Wydrukuj ją lub przepisz. Dobrym pomysłem jest wykonanie zrzutu ekranu, a następnie wydrukowanie otrzymanego w ten sposób obrazka. Wskazówki dotyczące wykonywania zrzutów ekranowych znajdziesz w bieżącym numerze.

    Obraz

    Krok 3

    Jeżeli zaznaczysz widoczne w górnej części okna pole wyboru Pokaż aktualizacje, lista zainstalowanych programów zostanie uzupełniona o wszystkie zainstalowane w systemie aktualizacje. Zwróć uwagę, że po włączeniu wyświetlania aktualizacji lista programów ma strukturę hierarchiczną; aktualizacje do danego programu wyświetlane są z wcięciem w stosunku do nazwy programu. Aktualizacji może być bardzo dużo, ale nie musisz ich wynotowywać. Warto się jednak upewnić, które z programów mają zainstalowane aktualizacje, aby po reinstalacji systemu zadbać o zaktualizowanie tych aplikacji.

    Obraz

    Krok 1

    Zainstaluj program MsKeyViewer Plus z naszej płyty lub ze strony http://pcformat.pl/u/133. Program nie wymaga tradycyjnej instalacji – jest dostarczany w postaci spakowanego pliku w formacie ZIP. Rozpakuj plik do dowolnie wybranego folderu, następnie otwórz ten folder i dwukrotnie kliknij ikonę MSKeyViewerPlus.

    Obraz

    Krok 2

    W oknie głównym programu widoczne są dwie karty. Domyślnie aktywna jest ta pierwsza i to ona nas najbardziej interesuje. Na liście wyświetlone są, wykryte przez program, licencjonowane programy zainstalowane na danym komputerze, dotyczy to również samego systemu operacyjnego. Kliknij symbol + widoczny obok nazwy systemu.

    Krok 3

    Program wyświetli dodatkowe informacje na temat systemu operacyjnego. Najbardziej interesujący nas wpis to Product Key, czyli klucz produktu do aktualnie zainstalowanego systemu, który będziesz reinstalować. Zapisz odczytany klucz produktu.

    Obraz

    Krok 4

    W analogiczny sposób możesz odczytać klucze wszystkich pozostałych licencjonowanych programów wykrytych w systemie przez aplikację MsKeyViewer Plus. Zapisz wszystkie klucze, nawet jeżeli wydaje ci się, że masz oryginalne klucze w pudełkach z programami.

    Etap 3. Sprawdzenie sprzętu i kopia sterowników

    Z pewnością chciałbyś, by na nowo zainstalowanym systemie działały najnowsze sterowniki. Po dokonaniu analizy aktualnego sprzętu łatwiej pobierzesz odpowiednie, nowe sterowniki. Niestety, nie zawsze nowe sterowniki są dostępne, dlatego warto również wykonać kopię zapasową sterowników, z których aktualnie korzystasz.

    Krok 1

    Do wykonania kopii zapasowej sterowników proponujemy użyć program o nazwie Driver Magician Lite z naszej płyty lub ze strony www.drivermagician.com/Lite.htm. Instalacja programu przebiega standardowo. Po zainstalowaniu program uruchomi się automatycznie.

    Krok 2

    W oknie głównym programu Driver Magician Lite zobaczysz długą listę wszystkich wykrytych przez program sterowników sprzętowych. Przy każdym wpisie widoczne jest pole wyboru, co pozwala wybrać tylko niektóre sterowniki do zapisania w kopii zapasowej. Możesz wykonać kopię wszystkich sterowników albo tylko tych, które nie są standardowo obecne w danej wersji systemu operacyjnego. Program ułatwia wybór, zaznaczając czerwonym kolorem nazwy sterowników niedostępnych standardowo w Windows.

    Krok 3

    Aby wykonać kopię zapasową wszystkich sterowników, kliknij widoczny w dolnej części okna przycisk Select All, a następnie Start Backup. Jeżeli chcesz wykonać kopię tylko tych sterowników, których nie ma w plikach instalacyjnych systemu Windows XP, zaznacz pola wyboru obok wszystkich wpisów wyróżnionych czerwonym kolorem i kliknij przycisk Start Backup. Jeżeli twoja płyta instalacyjna Windows XP zawiera już najnowszy dodatek Service Pack 3, to w zupełności wystarczy backup tylko tych „czerwonych” sterowników. Jeżeli natomiast dysponujesz tylko nośnikiem instalacyjnym starszej wersji XP (np. SP2, SP1 czy jeszcze sprzed jakichkolwiek zestawów SP), wtedy warto wykonać kopię wszystkich sterowników.

    Krok 4

    Pojawi się okno Przeglądanie w poszukiwaniu folderu. Wskaż w nim folder, w którym ma być zapisany plik kopii sterowników. Ponieważ okno to nie umożliwia zakładania nowych folderów, proponujemy tymczasowy zapis kopii na pulpicie Windows albo wskazanie od razu bezpiecznej lokalizacji, np. na flashdysku.

    Krok 5

    Gdy kopia zostanie zapisana, zobaczysz we wskazanym folderze katalog Drivers Backup. Jeżeli zapisałeś go na pulpicie czy w innym folderze dysku systemowego, przenieś go w bezpieczne miejsce – np. na flashdysk. Możesz już zamknąć program Driver Magician Lite – kopia sterowników jest wykonana.

    Krok 1

    Do tego celu proponujemy wykorzystać program diagnostyczny AIDA64 Extreme Edition z naszej płyty lub ze strony www.aida64.com. Program instalujesz standardowo, potwierdzając kolejne etapy kreatora instalacji. Po zakończeniu instalacji uruchomi się on automatycznie. Zamknij okno Ostrzeżenie klikając OK.

    Obraz

    Krok 2

    Okno programu AIDA64 Extreme Edition jest podzielone na dwie części. Po lewej widoczna jest zakładka Menu zawierająca listę kategorii obiektów, na których temat program wyświetla szczegółowe informacje w centralnej części okna.

    Obraz

    Krok 3

    Rozwiń na liście kategorii gałąź Komputer i zaznacz element Podsumowanie. W centralnej części okna otrzymasz szczegółową listę poszczególnych urządzeń. Na przykład w grupie znajdziesz informacje o zainstalowanej w komputerze karcie dźwiękowej. Gdy klikniesz lewym przyciskiem myszy nazwę karty dźwiękowej, pojawi się niewielkie menu Creative Technology, z którego możesz wybrać odnośnik do strony producenta danego urządzenia – odnośnik Informacje o produkcie lub przejść od razu do strony ze sterownikami – odnośnik Uaktualnienie sterowników.

    Obraz

    Krok 4

    Po wczytaniu strony internetowej producenta danego komponentu pobierz najnowszą wersję sterownika do twojego modelu urządzenia. Oczywiście pobranych sterowników jeszcze nie instaluj – wykorzystasz je w systemie, który będziesz ponownie instalować.

    Etap 4. Wykonywanie kopii ważnych danych

    Przed tobą zabezpieczenia twoich najważniejszych danych. Do wykonania tej kopii zapasowej możesz wykorzystać oprogramowanie dostępne standardowo w systemie Windows. Przed rozpoczęciem procesu wykonywania kopii podłącz do komputera jakiś dysk zewnętrzny lub flashdysk, na którym zapiszesz tworzoną kopię zapasową ważnych danych.

    Krok 1

    Rozwiń menu Start i wybierz z niego pozycję Kopia zapasowa. Zobaczysz okno Kreator kopii zapasowej lub przywracania. Kreator jest wygodny, ale tym razem proponujemy skorzystanie z trybu zaawansowanego, w którym – jeżeli będziesz się trzymał naszych wskazówek – wykonasz kopię szybciej. Dlatego w oknie kreatora kliknij odnośnik trybu zaawansowanego.

    Obraz

    Krok 2

    W kolejnym wyświetlonym oknie domyślnie aktywna jest karta Zapraszamy. Przejdź na kartę Kopie zapasowa. Po lewej stronie widać drzewo dysków i folderów, a po prawej zawartość aktualnie wybranego dysku lub folderu:

    Obraz

    Krok 3

    W drzewie folderów rozwiń kolejno gałęzie: Mój komputer, Dysk lokalny (oczywiście przy założeniu, że system Windows XP jest zainstalowany na dysku C:, jeżeli tak nie jest, wybierz inną literę dysku z systemem) oraz Documents and Settings. Następnie zaznacz pole wyboru obok folderu twojego profilu użytkownika o nazwie takiej samej, jak nazwa twojego konta w systemie – w naszym przykładzie jest to folder Administrator. W ten sposób zaznaczysz wszystkie pliki w twoim profilu systemowym. Jeżeli do zapisu wszelkich prac i dokumentów wykorzystywałeś standardowe foldery (Moje dokumenty, Moje obrazy, Pulpit itp.), to zaznaczając folder twojego profilu, automatycznie wybierasz do kopii zapasowej wszystkie twoje pliki. Jeżeli jednak zapisywałeś dane w innych, nietypowych folderach czy na innych partycjach, to koniecznie się upewnij, że przed rozpoczęciem zapisu kopii zaznaczyłeś również pola wyboru folderów zawierających ważne dane. Uwaga! Jeżeli z komputera korzysta kilka osób, w analogiczny sposób zaznacz foldery tych użytkowników, tak jak to zrobiłeś ze swoim folderem.

    Obraz

    Krok 4

    Po zaznaczeniu folderów i plików, które mają być zapisane w kopii, kliknij widoczny w dolnej części okna przycisk Przeglądaj i w oknie Zapisywanie jako wskaż docelowy dysk i folder dla kopii zapasowej. Plik kopii standardowo ma nazwę „Backup”. Możesz ją zmienić, wpisując własną nazwę w polu Nazwa pliku. Kliknij Zapisz. Powrócisz do głównego okna Narzędzie kopia zapasowa. Zwróć uwagę, że pole tekstowe Nośnik kopii zapasowej lub nazwa pliku zawiera teraz wskazaną właśnie ścieżkę docelową dla kopii (litera dysku + wybrany folder + nazwa pliku). Kliknij przycisk Rozpocznij.

    Obraz

    Krok 5

    Pojawi się okno dialogowe Informacje o zadaniu kopii zapasowej. W polu Opis kopii zapasowej możesz zamieścić krótki opis utworzonego właśnie zadania kopii. Włącz dodatkową weryfikację poprawności zapisu kopii: kliknij przycisk Zaawansowane, następnie w kolejnym oknie Zaawansowane opcje kopii zapasowej zaznacz pole wyboru Weryfikuj dane po wykonaniu kopii zapasowej i kliknij OK.

    Obraz
    Obraz

    Krok 6

    Powrócisz do okna: Informacje o zadaniu kopii zapasowej. Kliknij przycisk Rozpocznij wykonywanie kopii zapasowej. Wyświetli się okno Postęp kopii zapasowej. Zobaczysz w nim informacje o przebiegu procesu, m.in. przewidywany czas zakończenia kopiowania. W zależności od ilości chronionych danych wykonanie kopii może potrwać od kilku, kilkunastu minut do nawet kilku godzin.

    Obraz

    Krok 7

    Gdy zapis kopii się zakończy, kliknij przycisk Zamknij, a następnie zamknij program do wykonywania kopii zapasowej.

    Obraz

    Krok 8

    Gdy zapis kopii się zakończy, kliknij przycisk Zamknij, a następnie zamknij program do wykonywania kopii zapasowej.

    Obraz

    Etap 5. Restart i przygotowanie dysku

    Przejrzyj jeszcze raz dotychczasowe dokonania. Nośnik instalacyjny przygotowany? Ważne pliki i klucze produktów zabezpieczone? Zaktualizowane sterowniki sprzętowe gotowe? Lista programów do reinstalacji sporządzona? Jeżeli na wszystkie pytania odpowiedziałeś twierdząco, możesz przystąpić do kolejnego etapu – przygotowania dysku.

    W tym warsztacie dowiesz się, jak za pomocą funkcji instalatora sformatować dotychczasową partycję i przygotować ją pod nową instalację systemu Windows XP. Sformatowanie dysku-partycji oznacza usunięcie wszystkich danych, więc jeszcze raz się upewnij, że zabezpieczyłeś ważne dane! Jeżeli to możliwe, podłącz komputer bezpośrednio do internetu (np. do modemu neostrady), Na czas instalacji nie korzystaj z sieci lokalnej, bo wtedy proces instalacji może przebiegać różnie w zależności od konfiguracji sieci.

    Krok 1

    Włóż do napędu optycznego płytę instalacyjną systemu Windows XP i zrestartuj system. Dotychczasową instalację Windows XP widzisz po raz ostatni. Po ponownym uruchomieniu komputera upewnij się, czy BIOS komputera jest tak ustawiony, by najpierw odczytywać informacje z płyty, a nie z dysku. Wciśnij klawisz [Del], by włączyć program konfiguracyjny BIOS-u. Następnie za pomocą klawiszy kursora uaktywnij menu Boot. W tym menu znajdują się urządzenia, z których komputer może się uruchamiać. Na pierwszym miejscu na tej liście powinien być wpis CD-ROM Drive. Jeżeli jest inaczej, naprowadź kursor na ten wpis, a następnie za pomocą klawisza [+] ustaw go na pierwszym miejscu. Gdy to zrobisz, zapisz zmiany, przechodząc do menu Exit i wybierając Exit Saving Changes.

    Obraz
    Obraz

    Krok 2

    Komputer uruchomi się ponownie. Po krótkiej chwili zobaczysz na ekranie komunikat: Dowolny klawisz spowoduje rozruch z dysku CD. Wciśnij szybko jakiś klawisz na klawiaturze, by rozpocząć wczytywanie instalatora Windows do pamięci. Po krótkiej chwili pojawi się menu startowe instalacji. Wciśnij [Enter], by rozpocząć instalację.

    Obraz

    Krok 3

    Najpierw zobaczysz tekst licencji. Zatwierdź go, wciskając klawisz [F8]. Po chwili zostanie uruchomione narzędzie do podziału dysku na partycje. Ponieważ na dysku jest już zainstalowany system, na liście dysków zobaczysz partycję oznaczoną literą C:. Możesz ją usunąć i utworzyć nową partycję, możesz też tylko sformatować partycję. Pierwsza metoda jest zalecana, gdy chcesz podzielić dysk na więcej partycji. W naszym warsztacie jednak założyliśmy najprostszy wariant – formatowanie już istniejącej partycji. Wybierz zatem (klawiszami kursora) partycję C: i wciśnij [Enter].

    Obraz

    Krok 4

    Pojawi się kolejne menu. Zaznacz w nim pozycję Formatuj partycję stosując system plików NTFS i wciśnij [Enter]. Instalator wyświetli ostrzeżenie. Wciśnij klawisz [F]. Po sformatowaniu instalator automatycznie rozpocznie kopiowanie plików systemu. Przechodzisz do kolejnego etapu reinstalacji.

    Obraz

    Etap 6. Właściwa reinstalacja systemu

    Przed tobą jeszcze kilka prostych pytań ze strony instalatora.

    Krok 1

    Po skopiowaniu plików komputer uruchomi się ponownie. Tym razem nie wciskaj żadnych klawiszy, tylko poczekaj na załadowanie się graficznego środowiska instalacyjnego. Gdy je zobaczysz, instalator będzie kontynuował automatyczne kopiowanie plików oraz instalował wbudowane w system sterowniki sprzętowe. Po dłuższej chwili zobaczysz na ekranie okno z opcjami regionalnymi i językowymi. Zakładamy, że instalujesz polską wersję systemu – w takim przypadku nie musisz zmieniać żadnych parametrów, kliknij po prostu Dalej.

    Obraz

    Krok 2

    W kolejnym oknie wpisz swoje nazwisko oraz nazwę organizacji – podanie tych danych jest dobrowolne. Bez względu na to, co wpiszesz, kliknij Dalej.

    Krok 3

    Następny etap to wprowadzenie klucza produktu. Wpisz go uważnie i kliknij Dalej. Jeżeli zobaczysz komunikat o nieprawidłowym kluczu, oznacza to, że błędnie wprowadziłeś klucz. Sprawdź uważnie, czy nie popełniłeś błędu, zamieniając np. literę O z cyfrą 0, literę B z cyfrą 8, czy literę G z cyfrą 6.

    Krok 4

    Instalator poprosi o zdefiniowanie nazwy komputera oraz wpisanie i potwierdzenie hasła administratora. Nazwa komputera jest nadawana co prawda automatycznie, ale jest mało czytelna, warto ją zmienić. Hasła administratora nie musisz wprowadzać, ale jest to zalecane. Kliknij Dalej. W kolejnym oknie wyświetlane są ustawienia daty i godziny – nie musisz ich zmieniać, kliknij Dalej.

    Krok 5

    Instalator wyświetli okno z opcjami dotyczącymi ustawień sieciowych. Pozostaw domyślnie zaznaczoną opcję Ustawienia standardowe i kliknij Dalej. Kolejne okno również dotyczy sieci. Kliknij Dalej.

    Obraz

    Krok 6

    Komputer może się automatycznie restartować. Kliknij OK, gdy pojawi się komunikat dotyczący dopasowania elementów wizualnych:

    Obraz

    Krok 7

    Na ekranie zobaczysz kolejne okienko: Ustawienia monitora. Kliknij OK przed upływem wyświetlanego czasu. Jeżeli nie zobaczysz żadnego okna, instalator automatycznie przywróci najprostsze ustawienia grafiki, by zapewnić dostęp do graficznego interfejsu.

    Obraz

    Krok 8

    Przed tobą ostatni zestaw pytań. Kliknij Dalej, a następnie kolejno: zaznacz opcję: Pomóż chronić mój komputer PC przez włącznie Aktualizacji automatycznych teraz zaznacz opcję: Nie, ten komputer będzie łączył się bezpośrednio z Internetem następnie zaznacz Nie, przypominaj mi co kilka dni. Każdy z tych kroków potwierdzasz, klikając Dalej.

    Obraz
    Obraz
    Obraz

    Krok 9

    Wprowadź nazwę swojego konta, najlepiej taką samą jak w poprzedniej instalacji. Możesz również wprowadzić nazwy kont innych osób (również użyj takich samych nazw jak w „starym” systemie), które będą korzystały z komputera. Kliknij Dalej, a następnie Zakończ. Za chwilę zobaczysz pulpit nowo zainstalowanego systemu. Wyjmij z napędu optycznego płytę instalacyjną systemu.

    Etap 7. Instalacja sterowników sprzętowych

    Zacznij od instalacji pobranych wcześniej, najnowszych sterowników. Najczęściej są one dostarczane w postaci plików EXE zawierających prosty w obsłudze instalator. Jeżeli do któregokolwiek komponentu nie masz nowego sterownika, skorzystaj z kopii zapasowej sterowników, wykonanej jeszcze przed rozpoczęciem instalacji „czystego” systemu.

    Krok 1

    Podłącz do komputera dysk lub flashdysk, na którym została wcześniej zapisana kopia zapasowa sterowników, i otwórz folder Drivers Backup.

    Obraz

    Krok 2

    Wewnątrz tego folderu znajdują się podfoldery o nazwach odpowiadających komponentom sprzętowym, do których sterowniki zawierają. Gdy otworzysz taki folder, sprawdź, czy nie ma w nim pliku opisanego przez system jako Informacje instalatora.

    Obraz

    Krok 3

    Kliknij taki plik prawym klawiszem myszki i z menu kontekstowego wybierz Zainstaluj. Powinno to rozpocząć procedurę dodawania nowego sprzętu. Niestety nie zawsze to działa. Pozostaje wtedy instalacja sterowników pobranych z witryn internetowych producentów poszczególnych komponentów.

    Obraz

    Etap 8. Instalacja programów oraz aktualizacji

    Dysponujesz listą programów, które były zainstalowane w „starym” systemie, a także zestawem kluczy do aplikacji, które wymagają takiej formy autoryzacji licencji. Sięgnij zatem na półkę czy do szafki po płytki instalacyjne i rozpocznij instalację programów. Zainstaluj programy, z których będziesz regularnie korzystać. Pamiętaj również o ewentualnych, wymaganych przez oprogramowanie, bibliotekach, np. .NET Framework. Wiele współczesnych programów wymaga tego typu dodatków.

    Etap 9. Przywrócenie ważnych danych z kopii zapasowej

    Czas na przywrócenie kopii ważnych danych.

    Krok 1

    Podłącz dysk lub flashdysk, na którym zapisałeś kopię zapasową, i dwukrotnie kliknij plik kopii. Uruchomi się Kreator kopii zapasowej lub przywracania. Kliknij Dalej.

    Krok 2

    Teraz kolejno: zaznacz opcję Przywróć pliki i ustawienia, następnie rozwiń gałąź Plik, zaznacz pole wyboru obok C: i w kolejnym kroku kliknij Zakończ.

    Obraz
    Obraz

    Krok 3

    Rozpocznie się procedura przywracania zarchiwizowanych danych. Gdy operacja się zakończy, kliknij . Jak dotrzeć do odzyskanych plików? Jeżeli podczas instalacji – zgodnie z naszymi wskazówkami – utworzyłeś konta o identycznych nazwach jak w poprzedniej instalacji, pliki powinny się znaleźć we właściwych miejscach. Jeżeli utworzyłeś konto o innej nazwie, wszystkie odzyskane pliki znajdziesz w folderze C:\Documents and Settings\[stara_nazwa_konta].

    Etap 10. Zapis obrazu nowo zainstalowanego systemu

    Dobrze byłoby zachować nowy stan systemu, by w razie awarii uniknąć ponownej, pracochłonnej reinstalacji i szybko przywrócić gotowe środowisko pracy. Wykorzystaj bezpłatny program EASEUS Todo Backup Home.

    Krok 1

    Uruchom program, klikając dwukrotnie ikonę EASEUS Todo Backup Home 2.5 umieszczoną na pulpicie.

    Obraz

    Krok 2

    Podłącz flashdysk, na którym zapisane zostanie środowisko ratunkowe umożliwiające odtworzenie systemu z wykonanego obrazu, oraz odpowiednio pojemny dysk, na którym zostanie zapisany obraz systemu. W oknie programu EASEUS Todo Backup uaktywnij kartę Tools i kliknij Bootable media builder.

    Obraz

    Krok 3

    Upewnij się, że zaznaczona jest opcja USB, a na rozwijanej liście flashdysk. Kliknij Proceed. Gdy program zakończy wykonywanie zadania, kliknij Finish.

    Obraz

    Krok 4

    Uaktywnij kartę Home i kliknij Backup. Następnie kliknij Disk and partition backup i w kolejnym oknie w polu Task/plan name wpisz nazwę tworzonego zadania (np. Obraz systemu). Kliknij Next.

    Obraz
    Obraz
    Obraz

    Krok 5

    Zaznacz pole wyboru obok dysku systemowego, którego obraz będziesz wykonywał (C:) i kliknij Next. Wskaż docelowe miejsce zapisu obrazu systemu. Zaznacz też pole Check backup image integrity after backup, dzięki czemu program sprawdzi, czy obraz został zapisany poprawnie. Kliknij Next. W kolejnym kroku kreatora pozostaw zaznaczoną opcję Now i kliknij Next, a następnie Proceed, by rozpocząć zapis obrazu. Po kilku minutach masz już zapisany stan systemu.

    Obraz

    Jak odzyskać system z pliku obrazu?

    Gdy w przyszłości coś się stanie i system nie będzie chciał się uruchomić lub np. dysk ulegnie awarii i zostaniesz zmuszony do jego wymiany, skorzystaj z wykonanego w warsztacie Etap 10. obrazu i szybko odzyskaj kompletne środowisko do pracy.

    Krok 1

    W zależności od tego, czy przygotowałeś środowisko odtworzeniowe na flashdysku czy na płycie CD/DVD, podłącz lub włóż do komputera odpowiedni nośnik. Zakładamy że w BIOS-ie komputera masz ustawioną odpowiednią kolejność urządzeń startowych (odsyłamy do konfiguracji opisanej przy okazji instalacji systemu). W przypadku flashdysku urządzenie o nazwie +Removable Devices powinno być przed +Hard Drive. Jeśli używasz płyty, pierwszym w kolejności urządzeniem powinien być CD-ROM Drive. Podłącz również do komputera dysk zewnętrzny zawierający zapisany obraz systemu.

    Obraz

    Krok 2

    Gdy komputer wystartuje z flashdysku, zobaczysz na ekranie menu uruchomieniowe. Wybierz pozycję EASUS Todo Backup i wciśnij klawisz [Enter].

    Obraz

    Krok 3

    Po pojawieniu się interfejsu programu EASEUS Todo Backup wybierz Recovery, a następnie Disk and partition recovery. W kolejnym etapie odnajdź plik obrazu, korzystając z przycisku Browse, i postępuj według zaleceń kreatora odzyskiwania. Gdy proces odzyskiwania się zakończy, odłącz flashdysk (lub wyjmij z napędu startową płytę CD/DVD) i ponownie uruchom komputer.

    Obraz
    Obraz

    Upgrade z XP do Win 7

    Kolejny scenariusz przygotowaliśmy dla tych, którzy chcą zamienić dotychczasowy system Windows XP na najnowszy Windows 7. Po przesiadce oczywiście powinno być zachowanych możliwie najwięcej istniejących ustawień oraz programów. Niestety, w tym przypadku nie można przeprowadzić instalacji aktualizacyjnej, tj. zainstalować Windows 7 bezpośrednio na Windows XP z automatycznym importem istniejących ustawień. Microsoft wykluczył taką opcję. Nasze wskazówki uproszczą przeprowadzkę. Najpierw sprawdzisz, czy twój komputer jest odpowiedni dla nowego systemu. Na dalszych etapach podpowiemy, jak zabezpieczyć ważne dane i przeprowadzić instalację.

    Etap 1. Sprawdzenie zgodności z Windows 7

    Zacznij od sprawdzenia, czy twój komputer spełnia wymagania najnowszego systemu Microsoftu. Unikniesz kłopotów z działaniem systemu lub jego instalacją.

    Krok 1

    Odwiedź stronę http://windows.microsoft.com/upgradeadvisor. Uważnie zapoznaj się z treścią strony i kliknij Pobierz program Doradca uaktualnienia.

    Obraz

    Krok 2

    Uruchom pobrany plik i zainstaluj Doradcę uaktualnienia systemu Windows 7 za pomocą standardowego kreatora instalacji. Po zakończeniu instalacji program zostanie automatycznie uruchomiony. W oknie: Doradca uaktualnienia systemu Windows 7 kliknij przycisk Rozpocznij sprawdzanie i po prostu poczekaj chwilę.

    Obraz

    Krok 3

    Program wygeneruje dwa raporty. Jeden dotyczy zgodności z 32-bitową wersją Windows 7, a drugi – zgodności z 64-bitową odmianą najnowszego systemu Windows. Najlepiej wydrukuj oba raporty (klikając przycisk Drukuj). Możesz je również zapisać. Każdy raport jest podzielony na trzy części. Pierwsza dotyczy wymagań systemu , druga kompatybilności sprzętu zainstalowanego na komputerze , trzecia – zgodności zainstalowanego oprogramowania z Windows 7 . Po wydrukowaniu raportów uważnie sprawdź wszelkie niezgodności, np. w przypadku urządzenia oznaczonego jako Niezgodne lub Nieznane odwiedź stronę producenta danego sprzętu i pobierz odpowiedni, zaktualizowany sterownik dla wersji Windows 7, którą planujesz zainstalować.

    Obraz

    Etap 2. Sprawdzenie listy programów

    Programy niezgodne z Windows 7 możesz od razu wykluczyć z listy aplikacji do reinstalacji. Przed tobą etap analogiczny do etapu 2. dla reinstalacji Windows XP. Sporządź listę aplikacji i „wydobądź” z systemu klucze produktów. Choć zmieniasz system, to niektóre aplikacje z Windows XP mogą być zgodne również z Windows 7.

    Etap 3. Przygotowanie sterowników

    Sprawdzenie sprzętu i sterowników możesz przeprowadzić tak jak w etapie 3. dla reinstalacji XP. Użyj programu AIDA64, sprawdź sprzęt i pobierz odpowiednie sterowniki. Podpowiadamy, jak się upewnić, czy obecnie w systemie masz cyfrowo podpisane sterowniki, bo to oznacza, że pobierane sterowniki tego samego producenta przeznaczone do Windows 7 również będą podpisane.

    Krok 1

    Wciśnij klawisze [Windows]+[R], w oknie Uruchamianie wpisz polecenie dxdiag i wciśnij klawisz [Enter].

    Krok 2

    Jeżeli pojawi się okno dialogowe z pytaniem, czy sprawdzać podpisy sterowników, odpowiedz twierdząco. Upewnij się, że w oknie Narzędzie diagnostyczne DirectX zaznaczone jest pole wyboru: Test podpisów cyfrowych WHQL. Program automatycznie sprawdzi podpisy.

    Obraz

    Krok 3

    Przejdź na przykład do karty Dźwięk i sprawdź w sekcji Sterowniki, czy widoczny jest napis Podp. przez WHQL: Tak. Oznacza to, że dany sterownik (w naszym przykładzie do karty dźwiękowej) jest podpisany cyfrowo. W analogiczny sposób sprawdzasz sterowniki ekranu i karty graficznej. Jeżeli chcesz się przesiąść na 64-bitową wersję systemu Windows 7, powinieneś pobrać ze stron producentów sprzętu 64-bitowe sterowniki. Zapoznaj się też z treścią ramki: „Przesiadka na 64-bitową wersję systemu” obok.

    Obraz

    Przesiadka na 64-bitową wersję systemu

    Jeżeli przesiadasz się z 32-bitowej wersji systemu Windows XP na 64-bitową wersję Windows 7, to oprócz sprawdzenia, czy twój komputer spełni wymagania sprzętowe nowego systemu, musisz się upewnić, że dysponujesz podpisanymi cyfrowo sterownikami sprzętowymi do podzespołów twojego komputera. To bardzo ważne, gdyż o ile 32-bitowa wersja systemu Windows 7 może korzystać z niepodpisanych cyfrowo sterowników sprzętowych, o tyle w edycji 64-bitowej sterowniki muszą być cyfrowo podpisane, czyli – mówiąc inaczej – certyfikowane przez Windows Hardware Quality Labs. Jak poznać takie sterowniki? Najczęściej plik sterownika ma w nazwie skrót WHQL właśnie od Windows Hardware Quality Labs. Informacja na temat podpisu powinna być umieszczona również w serwisie producenta sterownika.

    Etap 4. Wykonanie kopii zapasowej ważnych danych

    Bardzo ważny etap. Uwaga! Ze względu na niezgodność formatów archiwizacyjnych między Windows XP a Windows 7 odradzamy korzystanie z wbudowanego w Windows XP programu Kopia zapasowa (szczegóły w ramce „Niezgodność kopii zapasowych” po prawej). Zamiast tego użyj programu EASEUS Todo Backup Home.

    Krok 1

    Zacznij od podłączenia do komputera dysku, na którym zapiszesz kopię zapasową danych. Po zainstalowaniu programu (standardowa procedura) uruchom go i w oknie głównym wybierz: Backup, a następnie File backup.

    Obraz
    Obraz

    Krok 2

    W następnym kroku kreatora back upu wpisz w polu Task/plan name nazwę tworzonego zadania, np. Kopia ważnych plików, w polu Description możesz dodać opis, np. Kopia plików przed przesiadką. Teraz kliknij przycisk Next.

    Obraz

    Krok 3

    Następnie zaznacz, które dane chcesz chronić w kopii zapasowej. Aby zapisać cały profil twojego konta, rozwiń kolejno gałęzie Computer, Documents and Settings i zaznacz pole wyboru przy folderze o nazwie takiej, jak nazwa twojego konta, w naszym przykładzie Tester. Jeżeli masz zapisane dane w innych folderach, zaznacz te foldery w analogiczny sposób. Po wybraniu wszystkich ważnych danych kliknij przycisk Next.

    Obraz

    Krok 4

    Następny krok to wskazanie docelowego miejsca dla tworzonej kopii – wybierz dysk, który wcześniej podłączyłeś, ewentualnie folder na tym dysku i kliknij przycisk Next. W kolejnym kroku, nic nie zmieniając, jeszcze raz kliknij Next oraz Proceed. Rozpocznie się zapis kopii. Gdy operacja się zakończy, kliknij Finish. Możesz już zamknąć program EASEUS Todo Backup Home i przystąpić do kolejnego etapu działań.

    Niezgodność kopii zapasowych

    Podstawowym, wbudowanym w system operacyjny, narzędziem do wykonywania kopii zapasowych ważnych danych jest w systemie Windows XP program Kopia zapasowa (NTBACKUP) zapisujący pliki kopii we własnym formacie BKF. Z kolei Windows 7 oferuje inny program do wykonywania kopii zapasowych. Program ten, o nazwie Kopia zapasowa systemu Windows, zapisuje archiwizowane dane w innym, nowszym, formacie i co gorsza – nie potrafi odtworzyć kopii zapisanej w formacie BKF. Oznacza to, że dysponując narzędziami systemowymi, nie odtworzysz kopii utworzonej w Windows XP w systemie Windows 7. Co prawda teoretycznie możesz do odtworzenia użyć tzw. trybu zgodności z XP (dostępnego w Windows 7 wyłącznie w edycjach Professional, Ultimate oraz Enterprise, ale już nie w domowej wersji Home Premium). Jednak operacja ta jest kłopotliwa, dlatego zalecamy, byś do wykonania kopii podczas przesiadki użył np. proponowanego przez nas również do klonowania dysków programu EASESU Todo Backup.

    Etap 5. Właściwa instalacja

    Proces instalacji przedstawimy na przykładzie 32-bitowej wersji Windows 7, jednak w przypadku edycji 64-bitowej postępujesz podobnie.

    Krok 1

    Włóż do napędu płytę instalacyjną systemu Windows 7 i uruchom ponownie komputer. Co prawda proces instalacji można również uruchomić bezpośrednio z działającego systemu Windows XP, ale wtedy nie będziesz miał możliwości sformatowania dysku i stary system zostanie zapisany w folderze Windows.old. Ponieważ zakładamy, że backup wszystkich ważnych plików wykonałeś, usunięcie starego systemu i sformatowanie dysku nie będzie oznaczało utraty danych. Upewnij się jeszcze, że komputer jest tak skonfigurowany, by najpierw odczytywał informacje uruchomieniowe z płyty (wskazówki, jak ustawić BIOS, znajdziesz w etapie 5. w części dotyczącej reinstalacji XP).

    Krok 2

    Po ponownym uruchomieniu komputera, gdy na ekranie zobaczysz komunikat Dowolny klawisz spowoduje rozruch z dysku CD wciśnij jakikolwiek klawisz. Następnie poczekaj, aż pojawi się interfejs graficzny. W oknie Instalowanie systemu Windows zobaczysz opcje językowe – jeżeli instalujesz polskojęzyczną wersję systemu, nie musisz nic zmieniać, kliknij przycisk Dalej.

    Obraz
    Obraz

    Krok 3

    Kolejny etap to przygotowanie dysku. Zaznacz dysk, na którym chcesz zainstalować Windows 7 (jest to ten sam dysk, na którym dotychczas znajdował się Windows XP), i kliknij przycisk Formatuj. Po sformatowaniu dysku kliknij Dalej.

    Obraz

    Krok 4

    Teraz, przez co najmniej kilkanaście minut, nie musisz nic robić – instalator automatycznie wykona wszystkie działania. Komputer w międzyczasie może się sam restartować, to również normalny objaw. Poczekaj, aż pojawi się okno, w którym będziesz mógł wpisać nazwę komputera, a następnie nazwę twojego konta użytkownika i hasło do tego konta. Oprócz tego wprowadź tzw. podpowiedź do hasła. Kolejny etap to wprowadzenie klucza produktu. Gdy to zrobisz, system zażąda wyboru ustawień związanych z aktualizacją. Wybierz opcję Użyj ustawień zalecanych.

    Obraz

    Krok 5

    Ostatnie fazy instalacji to weryfikacja ustawień daty, godziny i strefy czasowej (jeżeli zegar systemowy chodzi prawidłowo, najprawdopodobniej nie musisz nic zmieniać), a także ustawienia związane z siecią – system zażąda wyboru lokalizacji sieciowej – wybierz Sieć domowa. Jeżeli łączysz się za pomocą łącza bezprzewodowego, system wyświetli okno dialogowe umożliwiające wprowadzenie nazwy twojej sieci i hasła dostępu, byś mógł się od razu połączyć.

    Obraz

    Krok 6

    Po zakończeniu ustawień sieciowych zobaczysz pulpit zainstalowanego już systemu. Przed tobą etapy związane z ewentualną instalacją brakujących sterowników, instalacją aplikacji (pamiętaj – tylko niezbędne programy!) oraz wykonaniem obrazu systemu. Dla tych etapów skorzystaj ze wskazówek wymienionych w scenariuszu reinstalacji XP (etapy: 7, 8 oraz 10).

    Etap 6. Odtworzenie plików z kopii zapasowej

    Ostatni etap to odtworzenie ważnych plików z zapisanej wcześniej kopii wykonanej za pomocą programu EASEUS Todo Backup. Różnica polega na tym, że zamiast uruchamiać środowisko odtworzeniowe z płyty, po prostu zainstaluj program EASEUS Todo Backup normalnie w systemie Windows 7, a następnie po jego uruchomieniu wybierz kolejno przycisk Recovery, a następnie File recovery i wskaż zapisaną wcześniej kopię.

    Obraz
    Obraz
    oprogramowaniewindowssystemy operacyjne

    Wybrane dla Ciebie