AktualnościSzwedzi testują AI w samolotach Gripen. "50 lat doświadczenia w kilka godzin"

Szwedzi testują AI w samolotach Gripen. "50 lat doświadczenia w kilka godzin"

Saab, we współpracy z niemieckim startupem Helsing, przeprowadził serię testów "Project Beyond", podczas których pilot AI o nazwie Centaur przejął dowodzenie nad myśliwcem Gripen E i samoczynnie przeprowadził manewry bojowe dalekiego zasięgu. To pierwszy raz, gdy sztuczna inteligencja steruje pełnoprawnym odrzutowcem bojowym w takich warunkach.

Saab JAS 39 NG Gripen
Saab JAS 39 NG Gripen
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Aldo Bidini

Saab ujawnił, że w trzech lotach testowych, które odbyły się między 28 maja a 3 czerwca 2025 r., wspomniany Centaur nie tylko wspierał pilotów w naprowadzaniu pocisków, ale w trzecim locie całkowicie przejął sterowanie nad maszyną i toczył "dynamiczną walkę" BVR z prawdziwym Gripenem D.

Przełom w autonomii bojowej

Firma podała, że w kluczowym starciu AI musiał mierzyć się z dynamicznie zmieniającymi się parametrami – odległością, prędkością i nawet wyłączeniem systemów dowodzenia – udowadniając swoją elastyczność. Czy sztuczna inteligencja czegoś się w ten sposób nauczyła? Organizatorzy przedsięwzięcia twierdzą, że te trzy loty przełożyły się na symulowaną aktywność i umiejętności, których ekwiwalentem jest… 50 lat doświadczenia człowieka za sterami. A osiągnięto to w zaledwie kilka godzin.

Szacujemy, że agent AI, który leciał w zeszłym tygodniu, przeleciał odpowiednik około 50 lat doświadczenia pilota, ale zajęło nam to tylko kilka godzin.

Antoine BordesWiceprezes ds. AI, Helsing

Oczywiście samo latanie było tylko ukoronowaniem wcześniejszych wysiłków. Prace przygotowawcze trwały pół roku i obejmowały szkolenie Centaura, które odbywało się głównie na danych symulacyjnych Gripena. Jak podaje Reuters, kluczową zaletą projektu jest jednak możliwość szybkiej aktualizacji i adaptacji modelu AI – co sprawia, że czas poświęcony na przygotowania i same testy zwróci się bardzo szybko.

Co dalej?

Wspomniane firmy już planują ciąg dalszy testów. Kolejne etapy mogą objąć symulowane starcia dwóch Gripenów sterowanych przez AI przeciw dwóm samolotom pilotowanym w sposób konwencjonalny – choć tutaj strony nie osiągnęły jeszcze porozumienia co do szczegółów i wszystko wciąż jest kwestią decyzji. Nie zmienia to jednak faktu, że według Marcusa Wandta, dyrektora ds. innowacji w Saab i byłego pilota, rola pilota‑człowieka w walce powietrznej ulega poważnej zmianie i już niedługo ludzie będą musieli uznać wyższość algorytmów również w przypadku starć powietrznych.

Z tego też względu inicjatywa Saaba nie dziwi. Firma wpisuje się w zapoczątkowany przez USA globalny trend autonomizacji lotnictwa bojowego: rok wcześniej Amerykanie na polecenie Pentagonu przetestowali sztuczną inteligencję w samolocie F‑16 X‑62A Vista. W przypadku Saaba program finansowany jest przez Szwedzką Administrację Materiałów Obronnych i ma wspierać rozwój przyszłych myśliwców, co najprawdopodobniej zaowocuje decyzją zakupową planowaną na początek lat 30.

Grzegorz Karaś, dziennikarz pcformat.pl

Wybrane dla Ciebie