A A A

Alexa, jak leczyć migrenę?

Technologiczni giganci rozpoczęli szturm usług zdrowotnych. Czy w tym przypadku, tak jak i w innych ich działaniach, zysk będzie ważniejszy od pacjentów i ich prywatności? Katarzyna Bielińska

Lekarz z tabletem

Nie od dziś wiadomo, że Amazon pracuje nad uruchomieniem własnych aptek stacjonarnych w Stanach Zjednoczonych. Jeśli wszystko pójdzie po myśli Jeffa Bezosa, apteki sygnowane marką koncernu ruszą za rok. To jednak nie pierwsza inicjatywa giganta związana ze służbą zdrowia. Firma otworzyła już swoją aptekę w wersji online. Amazon Pharmacy sprzedaje leki na receptę, nie pobierając opłat za dostawę. Koncern od blisko dwóch lat współpracuje też z brytyjską służbą zdrowia – NHS (National Health Service).

Porady Aleksy

Amazon Alexa
źródło: Amazon

Wspomagany przez sztuczną inteligencję asystent głosowy Alexa umożliwia osobom starszym, niewidomym oraz innym pacjentom, którzy mają trudności z wyszukiwaniem porad zdrowotnych w Internecie, dostęp do informacji ze strony internetowej NHS. „Alexa, jak leczyć migrenę?”; „Alexa, jakie są objawy grypy?”; i „Alexa, jakie są objawy ospy wietrznej ? – pytają pacjenci na Wyspach, a wirtualna asystentka udziela możliwie najpełniejszych informacji i wskazówek. Politycy cieszą się, że dzięki współpracy NHS z Amazonem pacjenci mogą uzyskać dostęp do wiarygodnych porad służby zdrowia w zaciszu własnego domu, co zmniejsza presję spoczywającą na ciężko pracujących lekarzach pierwszego kontaktu i farmaceutach. Z kolei latem w Stanach Zjednoczonych ma ruszyć Amazon Care, dzięki któremu miliony osób i ich rodzin uzyskają dostęp do usług telemedycyny i prywatnej opieki medycznej. Z pakietu usług zdrowotnych Amazona od 18 miesięcy korzystają już pracownicy koncernu.

Nie tylko Amazon

W peletonie po swój kawałek tortu rynku usług zdrowotnych Amazon nie biegnie sam. W tym gronie jest też Microsoft, który nawiązał wieloletnią współpracę z Providence St. Joseph Health. Dzięki temu sojuszowi, modernizacji infrastruktury IT, wykorzystaniu platformy chmurowej Azure, a także sztucznej inteligencji oba podmioty chcą poprawić wyniki zdrowotne pacjentów i obniżyć całkowite koszty opieki. Pod koniec zeszłego roku firma uruchomiła Cloud for Healthcare – pierwszą swoją ofertę dotyczącą wykorzystania chmur obliczeniowych. Produkt umożliwia pracownikom służby zdrowia planowanie i przeprowadzanie wirtualnych wizyt pacjentów w Microsoft Teams oraz zdalne monitorowanie urządzeń medycznych pacjentów za pośrednictwem platformy Azure. Również Google postawił swój kolejny krok w stronę ekspansji sektora opieki zdrowotnej i rozpoczął intensywną współpracę z siecią 2000 amerykańskich szpitali HCA Healthcare Inc., działających w 21 stanach. Na podstawie danych pacjentów firma ma opracować algorytmy, które pomogą poprawić wydajność operacyjną tych instytucji, monitorować pacjentów i kierować decyzjami lekarzy.

Wielka czwórka w pościgu za zdrowiem

AppleWatch
źródło: Apple

Na liście koncernów, które coraz mocniej dążą do dominacji rynku medycznego, nie mogło zabraknąć czwartej firmy Wielkiej Czwórki – Apple’a z jego sztandarowym produktem Apple Watchem. Jakie są ambicje giganta? Nie tak małe jak sam smartwatch. Cel szefa firmy Tima Cooka został określony jasno: zdrowie ma być „największym wkładem Apple w ludzkość”. Apple dąży do przekształcenia swoich produktów konsumenckich w przenośne centra zdrowia pacjentów. Już teraz zegarek pełni funkcję wirtualnego asystenta opieki zdrowotnej, umożliwiając użytkownikom śledzenie aktywności fizycznej i nawyków związanych ze snem. Apple Watch może być również używany do śledzenia rytmu serca, a tym samym monitorowania niektórych chorób przewlekłych. W każdej kolejnej aktualizacji inteligentnego zegarka pojawia się coraz więcej funkcji związanych ze zdrowiem, a chwila, w której popularny gadżet do noszenia będzie funkcjonował jako pełnoprawne narzędzie kliniczne do użycia w badaniach medycznych zbliża się wielkimi krokami.
O planowanej inwazji firm związanych z nowymi technologiami na sektor zdrowia świadczy choćby liczba wniosków patentowych składanych przez wielkie koncerny. Alphabet (firma macierzysta Google’a), Microsoft i Apple złożyły ponad 300 patentów dotyczących opieki zdrowotnej w latach 2013–2017. Statystyki opublikowane przez Europejski Urząd Patentowy (EPO) pokazują zresztą, że innowacje w opiece zdrowotnej napędzały działalność patentową w 2020 r.

Pomoc potrzebna od zaraz

Nie ma wątpliwości, że technologie cyfrowe mogą w istotny sposób wesprzeć sektor zdrowia w ogromnych wyzwaniach, jakie przed nim stoją. I to robią. Nie ma też wątpliwości, że branża usług zdrowotnych dramatycznie tej pomocy potrzebuje. Systemy opieki zdrowotnej na całym świecie borykają się ze starzeniem się populacji, niezbyt dobrym ogólnym stanem zdrowia społeczeństwa (w tym zwłaszcza występowaniem chorób wśród bardzo młodych osób), rosnącym zapotrzebowaniem na usługi zdrowotne przy równocześnie ograniczanym ich finansowaniu, a także poważnymi problemami kadrowymi. Kryzys związany z COVID-19 wszystkie te bolączki nie tylko uwidocznił, ale i spotęgował. Pytanie tylko, czy firmy z Doliny Krzemowej są w stanie cały ten szwankujący system uzdrowić? Cóż, Amazon, który powstał jako internetowa księgarnia, zrewolucjonizował już wiele branż, w tym świat handlu detalicznego. Wiele wskazuje na to, że może mieć coś istotnego do powiedzenia również na rynku usług zdrowotnych. A już z całą pewnością może bez kompleksów wziąć udział w marszu w stronę komercjalizacji usług zdrowotnych obok innych uczestników – Google’a czy Microsoftu.

Halo, to się opłaca

Choć grono jest zacne, cudów nie należy się spodziewać. Spersonalizowane pakiety witamin z naszym imieniem i nazwiskiem nie rozwiążą wielu problemów opieki zdrowotnej; a wymyślne narzędzia diagnostyczne działające w oparciu o sztuczną inteligencję czy apteki internetowe, w których jednym kliknięciem zaopatrzymy się w garść suplementów, nie sprostają kluczowemu wyzwaniu, jakim jest zapewnianie powszechnego dostępu do opieki zdrowotnej. Przyjemny gadżet Halo, którym Amazon niedawno zadebiutował, pomoże nam zrozumieć nasze zdrowie i zmierzy parametry (masę ciała, grubość tkanki tłuszczowej, czas trwania snu i jego jakość), jednak nie rozwiąże braku urządzeń diagnostycznych czy miejsc w szpitalach.


źródło: YouTube

Skąd więc takie zainteresowanie gigantów sektorem usług zdrowotnych? Cóż – globalny rynek opieki zdrowotnej – mimo, że trudny do zarządzania i rozregulowany – stanowi bardzo lukratywny kąsek o wartości wielu bilionów dolarów (w samych tylko Stanach Zjednoczonych wartość przemysłu zdrowotnego wynosi 3,6 bilionów dolarów). Bo tak jak pewne jest, że sektor zdrowia potrzebuje pomocy – tak samo nie ma wątpliwości, że jej udzielanie po prostu się opłaca. A starzejące się i coraz gorzej prowadzące się społeczeństwa są gwarantem, że branża ta to duża szansa na zysk i długoterminowa inwestycja.

Handel danymi

A może to jednak ma sens? Nawet najzagorzalsi krytycy Amazona przyznają, że firma odniosła ogromny sukces w poprawie jakości obsługi klientów i obniżeniu kosztów pracy. Gdyby więc wypracowany przez lata model pracy przenieść na obszar usług zdrowotnych? Tym bardziej, że jako konsumenci jesteśmy coraz bardziej przyzwyczajeni do tego, że produkt zamówiony po południu, jest u nas w domu już następnego dnia. Podświadomie oczekujemy od opieki zdrowotnej tego samego takiej samej jakości usług i elastyczności, do której przyzwyczaiły nas inne branże. Czy niezwykle sprawny w handlu Amazon mógłby przenieść usługi zdrowotne na zupełnie nowy poziom?


Może i mógłby. Jednak czy możemy mu zaufać i powierzyć nasze wrażliwe dane zdrowotne? Firma już i tak wiele wie o swoich klientach, zna doskonale ich preferencje czytelnicze, poziom wykształcenia, przybliżoną wagę (na podstawie której kupują oni ubrania)… Jeśli dodamy do tego dane wyselekcjonowane przez sztuczną inteligencję z pytań kierowanych do Aleksy, informacje z urządzeń do monitorowania kondycji i podłączonych do nich ciśnieniomierzy i glukometrów, to Amazon będzie nas znał niemal na wylot. Podobne obawy można mieć również w przypadku Google’a, który niejednokrotnie stawał pod pręgierzem opinii publicznej za swoje podejście do prywatności i bezpieczeństwa danych użytkowników. Trzeba pamiętać, że szpitale mają wyjątkową pozycję jako brokerzy danych udostępnianych przez pacjentów na każdym etapie opieki: podczas wchodzenia w interakcje z lekarzami, laborantami, aptekarzami, technikami obsługującymi urządzenia medyczne. Trudno pogardzić takimi zasobami informacji! O tym, jakie rozmiary osiąga handel danymi w sektorze zdrowia pisaliśmy niedawno. Z danych dotyczących stanu zdrowia (np. samych tylko informacji o pulsie) mierzonych za pomocą aplikacji zdrowotnych można wyczytać mnóstwo informacji. A ich podanie może zaważyć na tym, czy dostaniemy ubezpieczenie, kredyt czy wymarzoną pracę.


Tymczasem wyścig po dane medyczne i ich dalszą komercjalizację trwa. Amazon opracowuje nowe funkcje dla Aleksy: wirtualna asystentka będzie wspierać dzwoniące osoby w dbaniu o zdrowie, obsługiwać odczyty poziomu cukru we krwi i umawiać na wizyty. Amerykańska firma twierdzi, że wszystko to będzie się odbywać zgodnie z przepisami dotyczącymi prywatności. Tylko – czy big techowi można w tej kwestii wierzyć? Podobnie jak trudno dać wiarę temu, czy komercyjne imperatywy, z jakimi technologiczni giganci interesują się służbą zdrowia, są zgodne z podstawową wartością, jaką jest SŁUŻENIE zdrowiu? Cóż, jedno jest pewne – sektor opieki zdrowotnej już dojrzał do przełomu. A wielkie firmy technologiczne już zrewolucjonizowały handel detaliczny, media, finanse i prawie każdą inną branżę. Zdrowie czeka w kolejce.

Bibliografia

Heather Landi, Providence St. Joseph Health, Microsoft form strategic alliance to leverage cloud, AI technology, serwis Fiercehealthcare.com, [dostęp: 8.07.2021]

Nic Fleming, Does Amazon have answers for the future of the NHS?, serwis internetowy „The Guardian”, [dostęp: 8.07.2021]

Melanie Evans, Google Strikes Deal With Hospital Chain to Develop Healthcare Algorithms, serwis internetowy „The Wall Street Journal”, [dostęp: 8.07.2021]

Allana Akhtar, Here's where tech giants like Microsoft and Amazon stand in their race to revolutionize healthcare, serwis internetowey Businessinsider, [dostęp: 8.07.2021]

Jacob Silverman, Amazon Wants to Eat Health Care Next, serwis internetowy Newrepublic.com, [dostęp: 8.07.2021]


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto