A A A

Stadia - granie w chmurze Google'a

20 marca 2019, 06:40
Google na największej konferencji dla twórców gier, GDC w San Francisco, oficjalnie zaprezentowało swoją usługę cloud gamingu o nazwie Stadia. Jeśli firma dotrzyma obietnic - Stadia może być kolejnym etapem rozwoju branży.
 Stadia - granie w chmurze Google'a

Podstawowe założenie usługi Stadia jest proste - możliwość sprawdzenia najnowszych gier w 60 klatkach na sekundę, w rozdzielczości 2160p i z HDR-em bez konieczności posiadania specjalnego urządzenia (np. gry Doom Eternal). Przeglądarka Chrome, smartfon, telewizor, Chromecast - wystarczy, że zalogujemy się do usługi Stadia i będzie można grać do woli. Pod warunkiem, że posiadamy odpowiednio szybkie łącze.

Sam pomysł nie jest nowy, w 2010 roku wystartowała usługa OnLive mająca - w teorii - podobne założenia. Dwa lata później została wyłączona. Rozwiązanie „grania w chmurze" jest dostępne od dłuższego czasu, m.in. za sprawą platformy GeForce Now autorstwa Nvidii. Stadia jednak ma kilka podstawowych różnic, które mogą sprawić, że Google odniesie sukces. Wyliczmy je punkt po punkcie:

- Za całością stoi Google, firma mająca odpowiednie zaplecze technologiczne i programistyczne,

- W 2010 roku szybki internet w smartfonie był fikcją, a liczba użytkowników bezprzewodowego, szybkiego Internetu w domu była nieduża. Dzisiaj, za sprawą większych transferów, 4G i nadchodzącego 5G, jesteśmy gotowi na taką rewolucję,

- Stadia będzie ściśle zintegrowana z serwisem YouTube, od możliwości błyskawicznego dostępu do gry, którą oglądamy (5 sekund i jesteśmy w grze), aż po opcję „wyjścia z gry" i podglądnięcia porady, jak przejść dany element na YouTubie,

- Nowe podejście do gry w chmurze umożliwia np. stworzenie gier, w których przebywa 1000 (lub więcej) osób jednocześnie. Obecna struktura serwerów i system łączenia się z bazą utrudnia takie rozwiązania,

- Google dysponuje odpowiednimi funduszami, aby stworzyć własne studia deweloperskie i pracować nad gramy na wyłączność.

Techniczny aspekt

Stacje obliczeniowe odpowiedzialne za obsługę usługi Stadia mają 10 teraflopów i działają na architekturze AMD Radeon, która jest „uzbrojona" w super szybką i efektywną pamięć HBM2 i krytycznie istotne funkcje z perspektywy centrów danyc

Jeśli będziemy zainteresowani, możemy dokupić specjalnego gamepada produkcji Google, który łączy się bezpośrednio z usługą (poprzez Wi-Fi), a nie z urządzeniem, na którym gramy.

Google twierdzi, że łączę 25 megabitów wystarczy, aby grać w 1080p przy 60 klatkach na sekundę.

Ceny i data premiery

Google zapowiedziało, że Stadia wystartuje w 2019 roku. Szczegółów dotyczących ceny nie podano. Podobnie jak konkretnej daty premiery. Niestety, Polska nie znalazła się na liście europejskich krajów, które dostaną tę usługę w pierwszej kolejności.

Cena oraz model biznesowy nie został omówiony. Więcej szczegółów Google przedstawi dopiero latem.


Tagi:
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto