Zdalne zakupy

Zamiast odbywać kilkugodzinne wędrówki po wielkich sklepach spożywczych, usiądź przed komputerem i zrób zakupy, nie wychodząc z domu. Bez problemów z parkowaniem, kolejek i dźwigania sprawunków. Sprawdziliśmy, gdzie będzie najszybciej, najwygodniej i najtaniej.

Zdalne zakupy

Moim zdaniem

  • Paweł Bijata redaktor działu Internet

Do tej pory nie robiłem zakupów w internetowych marketach spożywczych, jednak test przekonał mnie o dużej wygodzie takiego rozwiązania. Zdecydowanie częściej będę korzystał z tego rodzaju usług, ale tylko przy większych zakupach. Istotną kwestią są koszty dostawy, które mogą znacznie zwiększyć końcowy rachunek. Najkorzystniej jest zrobić zakupy na taką kwotę, od której sklep dostarcza sprawunki za darmo. Najczęściej jest to przedział 150–250 złotych.

W artykule znajdziesz:

  • Cechy dobrego marketu spożywczego
  • Wrażenia z przeprowadzonych zakupów
  • Ocenę realizacji zamówienia i formy dostawy
  • Porównanie 6 sieciowych marketów spożywczych

Zakupy w internecie to już nie tylko moda, ale przede wszystkim wygoda. Dlatego właśnie sieciowe sklepy cieszą się coraz większą popularnością. Wystarczy zająć wygodną pozycję przed komputerem, wybrać towary, złożyć zamówienie i poczekać, aż dostawca przyniesie zakupy pod drzwi mieszkania. To wygodne rozwiązanie zwłaszcza dla mieszkańców większych aglomeracji, gdzie wycieczka do hipermarketu zajmuje często kilka godzin, a kolejki przy kasach czy korki na drodze mogą wyprowadzić z równowagi nawet najcierpliwszych. Mieszkańcy mniejszych miejscowości mogą natomiast zamawiać produkty, których nie ma w okolicznych sklepach.

W naszym teście dużą rolę odegrał także test praktyczny. W każdym sklepie dokonaliśmy zakupów, co umożliwiło ocenę płatności, szybkości realizacji zamówienia i sposobu dostarczenia towarów.

Cechy dobrego sieciowego marketu

  • WYGODNE ZAKUPY Dobry sklep powinien mieć przejrzystą i ergonomiczną witrynę. Ważne jest, aby nawigacja po działach i produktach przebiegała sprawnie. Plusem jest także precyzyjna wyszukiwarka.
  • EKSPOZYCJA TOWARU Oferta marketu powinna być jak najlepiej zaprezentowana klientom. Sklep powinien podać jak najwięcej informacji o produkcie.
  • PŁATNOŚĆ I DOSTAWA Istotną rzeczą w każdym markecie jest forma płatności, im więcej sposobów uregulowania rachunku sklep oferuje, tym lepiej. Dużą rolę odgrywa także dostawa. Najlepiej, gdy market ma specjalistyczne samochody i pojemniki przystosowane do przewozu mrożonek.
  • REALIZACJA ZAMÓWIENIA Dobry sklep powinien dostarczyć zakupy w ciągu 2–3 godzin od momentu złożenia zamówienia, a także umożliwiać dokładne określenie godziny dostawy.

Dla każdego?

Obraz

Aby robić zakupy w spożywczym sklepie online, nie musisz mieć karty kredytowej. Wszystkie sklepy umożliwiają płatność gotówką przy odbiorze towaru. Część marketów korzysta także z mobilnych terminali, dzięki którym klient może uregulować rachunek zwykłą kartą płatniczą, odbierając towar od dostawcy zakupów.

Niestety nie wszyscy mogą w pełni korzystać z usług sieciowych marketów spożywczych. Barierą jest miejsce zamieszkania. Mieszkańcom większych miast i okolic markety udostępniają całą swoją ofertę wraz z mrożonkami, mięsem czy owocami. Poza terenem działania niektóre produkty, takie jak chemia gospodarcza, można wysłać przesyłką kurierską.
Największy zasięg mają markety Piotr i Paweł (Bydgoszcz, Poznań, Warszawa i Wrocław) oraz ToTu.com, który współpracuje z wieloma sklepami stacjonarnymi na terenie całego kraju.

Taniej online?

W spożywczych marketach online za towary zapłacimy praktycznie tyle samo (Uwaga, czasami jest drożej), ile w sklepie. Do zakupów należy doliczyć często opłatę za przesyłkę. Dlatego musisz zwrócić uwagę na koszty dostawy. Co z tego, że wydasz kilka złotych mniej na jogurty, gdy za chwilę zaoszczędzonymi pieniędzmi zapłacisz za dowóz zakupów. Warto wybrać market, który zapewnia dostawę za darmo przy określonej kwocie zamówienia, np. gdy suma pieniędzy wydanych na zakupy przekroczy 150 zł, dostawca przywiezie zakupy nieodpłatnie.

Podsumowanie testu

Zakupy to zakupy, towar trzeba obejrzeć, porównać, zobaczyć cenę, poznać producenta czy poczytać opisy na opakowaniu. Marzenia? Niestety, w większości marketów sieciowych jeszcze tak. Najlepiej na tym polu wypada Frisco i A.pl. W tych dwóch sklepach najlepiej zaprezentowano ofertę. Każdy towar ma zdjęcie i stosowny opis, często także podawane są składniki, wartości odżywcze i skład żywieniowy. We Frisco możemy dodatkowo liczyć na sugestie dotyczące przyrządzenia i podania niektórych towarów. Większa liczba informacji bardzo ułatwia zakupy i sprawia, że czujemy się jak w tradycyjnym markecie.

Poprawną, ale podstawową ekspozycję, mają również markety Piotr i Paweł, Supersam24 oraz Hipernet24 (E.Leclerc). W tych sklepach zamieszczono zdjęcie, nazwę produktu, cenę, producenta i ubogi opis. Najgorzej jest w serwisie ToTu.com, gdzie niejednokrotnie właściciel raczy nas tylko nazwą i ceną produktu. Dobre i tyle, ale o zdjęciu można już często zapomnieć. Niewygodne i mało funkcjonalne.

Ceny i dostępność

Ważnymi kategoriami podczas oceny sklepów była atrakcyjność cenowa oraz dostępność towarów. Do testu wybraliśmy 30 popularnych produktów spożywczych z różnych działów. Następnie sprawdziliśmy ich dostępność w sieciowych marketach. Uzyskany w procentach wynik przeliczyliśmy na końcową ocenę. W kategorii atrakcyjność cenowa porównaliśmy ceny wybranych produktów we wszystkich testowanych sklepach. Następnie specjalnie stworzone formuły pozwoliły na wyciągnięcie średniej, porównanie jej z ceną znalezioną w każdym sklepie i wystawienie końcowej oceny. W tym teście braliśmy pod uwagę również koszt dostawy.

Potwierdzenie zamówienia

Wygodą dla klienta jest potwierdzenie zamówienia. Odesłany automatycznie e-mail z wyszczególnioną zawartością zakupów jest już potwierdzeniem przyjęcia przez sklep naszego zamówienia. Najkorzystniej jest, gdy dodatkowo skontaktuje się z nami ktoś z działu obsługi klienta i ostatecznie potwierdzi zlecenie.

Robiąc zakupy w markecie Piotr i Paweł, musimy przywyknąć do braku jakichkolwiek potwierdzeń. Klientowi pozostaje liczyć na to, że zamówienie zostało przyjęte i czekać na przyjazd kuriera. Chyba że podczas kompletowania zakupów okaże się, że nie ma jednego z zamówionych przez nas towarów. Wtedy po kilku godzinach od złożenia zamówienia dzwoni telefon. Pani grzecznie informuje, że nie ma akurat tej zielonej herbaty, ale może nam zaproponować podobną. Oczywiście gdy zmiana nam nie odpowiada, można zrezygnować z zakupu proponowanego artykułu.

Dostawa

Obraz

Artykuły spożywcze to nie sprzęt elektroniczny, na który jesteśmy w stanie poczekać dwa czy trzy dni. Zamówione w sklepie towary powinny dotrzeć do nas (jeżeli to potrzebne) w jak najkrótszym czasie. Należy brać pod uwagę fakt, że jednym razem dostawa w ciągu 5–8 godzin lub następnego dnia będzie nas satysfakcjonować, jednak przy innej okazji będziemy potrzebowali produktów już za 2–3 godziny.

Zdecydowanie najlepiej z błyskawiczną realizacją radzi sobie Hipernet24 (E.Leclerc). Towar, który zamówiliśmy, dotarł do redakcji w ciągu 2 godzin, i to bez dodatkowych kosztów. Po zamówieniu na skrzynkę pocztową dostarczono potwierdzenie, a po kwadransie zadzwonił pracownik z biura obsługi, aby dokładnie ustalić adres. Wzorowo!
Szybka dostawa jest też możliwa w sklepie A.pl. Jednak tutaj za realizację w ciągu dwóch godzin musimy dopłacić, bagatela, 40 złotych. W dodatku, gdy są to zakupy na kwotę poniżej 100 zł, musimy ponieść jeszcze koszty dostawy – kolejne 30 zł. W żaden sposób się to nie kalkuluje.

Jeżeli wybierzesz market Piotr i Paweł lub Frisco, musisz dokonać zamówienia w pewnych wyznaczonych porach. Jeśli chciałbyś dostać swoje zakupy w godzinach 15–18, musisz złożyć zamówienie przed 11. Później zlecenie zostanie zrealizowane dopiero po godzinie 19.

Formy płatności

Istotną rzeczą jest sposób zapłaty za dostarczone zakupy. Można poprzestać oczywiście na gotówce, ale co, gdy akurat masz w domu tylko kartę? Dlatego im więcej możliwości uregulowania rachunku, tym lepiej. Jako podstawę w ocenie przyjęliśmy zatem gotówkę przy odbiorze, kartą (dostawca musi mieć terminal), kartą kredytową oraz przelewem. Dodatkowe punkty sklep mógł zdobyć także za bony towarowe. W terminale mobilne, które dają możliwość zapłacenia kartą przy odbiorze zakupów, są wyposażeni dostawcy z takich sklepów, jak: Piotr i Paweł, Frisco i A.pl.

Pakowanie i odbiór

Zakupy zrobione, towar dostarczony, rachunek uregulowany. Zostaje pakowanie i sposób przewozu zakupów. O ile konserwa czy pasta do zębów nie wymaga specjalnego traktowania, o tyle świeże mięso, mrożonki czy lody już tak. Dlatego, robiąc zakupy w sieciowych marketach, staraliśmy się zamawiać także produkty, które muszą być szybko dostarczone i wymagają specjalnego transportu. Najlepiej wypadł market Piotr i Paweł. Dostawca miał przenośną lodówkę, dzięki czemu lody przyjechały zmrożone. W tym samym czasie co kurier z Piotra i Pawła dotarł dostawca z Frisco, który towar przywiózł zapakowany w firmowe torby. Niestety, lody także były w papierowej torebce i wyniku wysokiej temperatury na zewnątrz (około 25 stopni) przyjechały w połowie roztopione. Frisco wypadło mało profesjonalnie, za co dostało duży minus.

1. miejsce - Piotr i Paweł

Obraz

Internetowy market znanej sieci Piotr i Paweł ma zarówno spory zasięg, jak i bogatą ofertę towarów w dobrej cenie. Za plus uznaliśmy także profesjonalną dostawę. Pracownik sieci dysponuje przenośną lodówką, dzięki czemu mrożonki są doręczane w należyty sposób.

Plusy
  • Profesjonalna dostawa
  • Bogata oferta
  • Dobre ceny
Minusy
  • Minimalna wartość zakupów 100 zł
  • Darmowa dostawa od 250 zł

2. miejsce - A.pl

Obraz

Korzystając z A.pl, możemy liczyć na darmową dostawę, gdy zamówimy zakupy za minimum 100 zł. To interesująca oferta. Poniżej tej kwoty dowóz będzie kosztował 30 zł. Minusem jest opłata za usługę przyspieszenia dostawy (realizacja w ciągu 2 godzin), która kosztuje aż 40 zł.

Plusy
  • Dowóz gratis już od 100 zł
  • Poprawna ekspozycja oferty
  • Dobre ceny
Minusy
  • 40 zł za szybką realizację zamówienia
  • Brak sortowania produktów

3. miejsce - Hipernet24.pl

Obraz

Market jest własnością sieci handlowej E. Leclerc. Jako jedyny sklep w teście dostarczył zamówione towary w ciągu dwóch godzin, i to bez żadnych dodatkowych opłat. Minusem sklepu jest dostawa gratis – kurier przywiezie zakupy za darmo, gdy wydamy na nie, bagatela, 1200 zł.

Plusy
  • Szybka realizacja zamówienia
  • B. dobry wynik w teście atrakcyjności cenowej
Minusy
  • Zbyt droga oferta darmowej dostawy (od 1200 zł)

4. miejsce - Frisco

Obraz

Frisco to przede wszystkim bardzo dobra prezentacja oferty. Sklep jako jedyny w sposób szczegółowy przedstawia dostępne produkty. Sieć wypadła niezbyt dobrze podczas testu atrakcyjności cenowej, jednak darmową dostawę na terenie Warszawy zapewnia już od 150 zł wydanych na zakupy.

Plusy
  • Dobra prezentacja oferty
  • Dostawa gratis od 150 zł
Minusy
  • Niezbyt profesjonalny sposób dostawy mrożonek

5. miejsce - Supersam24

Obraz

Sklep Supersam24.pl należy do sieci marketów Bomi. Za minus serwisu uznaliśmy drogą opcję dostawy gratis (dopiero od zakupów za 1200 zł) oraz słabą atrakcyjność cenową. Supersam24 szybko realizuje zamówienia i ma wbudowaną precyzyjną wyszukiwarkę.

Plusy
  • Dobra prezentacja towaru
  • Bogata oferta
Minusy
  • Dostawa gratis zakupów od 1200 zł

6. miejsce - ToTu.com

Obraz

Market ToTu.pl ma już ponad 10-letnią tradycję. Jest najstarszym sklepem w teście. Jednak już sama oprawa graficzna serwisu, nieprecyzyjna wyszukiwarka i słaba prezentacja towaru nie zachęcają do zakupów. To jedyny serwis, w którym tak często brakuje zdjęcia przy produkcie.

Plusy
  • Największy zasięg
Minusy
  • Bardzo uboga forma prezentacji oferty sklepu
  • Słaby wynik w teście dostępności ofert

Wybrane dla Ciebie