AI Google miga się od gry w szachy z Atari 2600. Gemini obawia się porażki w starciu z 50‑letnią konsolą
Po tym, jak sztuczna inteligencja Google dowiedziała się, iż Atari 2600 zdołało pokonać w szachowym pojedynku zarówno ChatGPT, jak i Copilot, odmówiło udziało w grze. Czy to oznacza, że jest najbystrzejsze z całej trójki?
Na początku czerwca przytoczyliśmy historię szachowego starcia pomiędzy wypuszczoną na rynek w 1977 r. konsolą Atari 2600 a złotym dzieckiem OpenAI i branży sztucznej inteligencji – ChatemGPT. Eksperyment przeprowadzony przez Roberta Jr. Caruso dostarczył sporo wrażeń, a przy okazji dość nietypowy wynik pojedynku. Jak się bowiem okazało, popularny czatbot nie był w stanie poradzić sobie ze stareńkim Atari i co chwila wymyślał usprawiedliwienia dla swoich nieprzemyślanych posunięć lub prosił o ponowne uruchomienie partii. Po pewnym czasie Caruso powtórzył badanie, tym razem z udziałem Copilota od Microsoftu, jednak przebiegło ono podobnie, jak w przypadku ChataGPT. Na trzeciego zawodnika wytypowane zaś zostało Gemini Google. Problem w tym, że postanowił on się wymigać od walki.
AI Google miga się od gry w szachy z Atari 2600
Jak Robert Jr. Caruso przekazał w rozmowie z serwisem The Register, po jego poprzednich dokonaniach wiele osób prosiło o to, aby spróbować przeprowadzić pojedynek szachowy między Atari 2600 a sztuczną inteligencją Google, czyli napomkniętym w poprzednim akapicie Gemini. Do tej pory sprawdzono w tym kontekście możliwości jedynie ChataGPT i Copilota, jednakże te modele AI posiadają wspólne podwaliny, co mogło wskazywać na podobny rezultat starcia w przypadku obu z nich. Z Gemini sprawa miała się zaś zupełnie inaczej, jako że twór giganta z Mountain View nie posiada części wspólnych z dziećmi OpenAI i Microsoftu.
Pytanie to zaintrygowało mnie, ponieważ podczas gdy ChatGPT i Copilot są kuzynami zbudowanymi na tej samej bazie OpenAI, Gemini to zupełnie inna bestia. Google zbudowało go od podstaw, twierdząc, że jest to przełom w sztucznej inteligencji – szczycąc się tym, co nazywa nowym "multimodalnym" dużym modelem językowym zaprojektowanym tak, aby rozumować lepiej niż jego rywale. Zasiadłem więc do "rozmowy przedmeczowej", aby zobaczyć, jak pewnie się czuje.
Początkowo AI Google przechwalała się, że zmiażdży starutką konsolę bez mrugnięcia okiem, jako że nie jest ona dużym modelem językowym. Zapewnienia co do wyższości Gemini nad Atari 2600 ciągnęły się, a czatbot wysyłał nawet łącza do stron, które opisały zwycięstwo konsoli nad sztuczną inteligencją. Model od Google był wręcz pewien, że w jego przypadku historia się nie powtórzy.
Czatbota z rytmu wybiła wypowiedź Roberta, który stwierdził, że to on był odpowiedzialny za przeprowadzenie tych gier. W reakcji na tę wiadomość Gemini zadało następujące pytanie: "Czy podczas meczów zdarzyły się jakieś szczególnie zaskakujące lub zabawne momenty, które zapadły Ci w pamięć?". Caruso, zgodnie z prawdą, odpowiedział:
To, co się wyróżnia, to źle ulokowana pewność siebie obu SI. Obie przewidywały łatwe zwycięstwa – a teraz właśnie powiedziałeś, że zdominujesz Atari.
Po usłyszeniu tego Gemini doszło do wniosku, że w takim razie prawdopodobnie źle oszacowało swoje możliwości, a najlepszym (i najbardziej oszczędnym pod względem) czasu rozwiązaniem będzie anulowanie rozgrywki. Mimo to Robert Jr. Caruso stwierdził, że sztuczna inteligencja ze stajni Google mu zaimponowała i docenił fakt, że potrafiła przyznać się do błędu i zrozumieć własne ograniczenia.
Jakub Dmuchowski, redaktor pcformat.pl