AktualnościAI stworzy... gry komputerowe. Ambitny plan start-upu Runway

AI stworzy... gry komputerowe. Ambitny plan start-upu Runway

Innowacyjne narzędzie ma umożliwić generowanie w pełni grywalnych produkcji, bazując w całości na opisach przekazanych przez nas sztucznej inteligencji.

Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Doniesienia na temat imponującego przedsięwzięcia zapoczątkowanego przez Runway pochodzą od Aleksa Heatha z The Verge, który miał okazję spotkać się z prezesem start-upu – Cristóbalem Valenzuelą. Mimo daleko sięgających planów, w swojej obecnej formie narzędzie jest w stanie generować jedynie tekst i obrazy, niemniej jeszcze do końca bieżącego roku ma się ono wzbogacić o opcję samodzielnego tworzenia prawdziwych gier wideo.

AI stworzy gry komputerowe

Runway zasłynął za sprawą swojej technologii generowania klipów wideo, która, podobno, jest już stosowana nawet przez największych producentów. Jeśli wierzyć słowom Valenzueli, jeden z najnowszych seriali ze stajni Amazona, House of David, powstał częściowo z wykorzystaniem rozwiązań opracowanych przez tytułowy start-up.

Jego prezes sądzi, że gamedev czeka podobny los, jak Hollywood. Początkowo sztuczna inteligencja spotkała się z zażartym oporem ze strony filmowców, jednak z biegiem czasu zaczęli oni dostrzegać i doceniać jej możliwości jako narzędzia usprawniającego pracę, w związku z czym zaczęła ona być coraz powszechniej stosowana w całej branży. Cristóbal nie omieszkał się przy tym pochwalić, że jego firma współpracuje w mniejszym lub większym stopniu z "praktycznie każdym większym studiem" i "większością przedsiębiorstw zaliczanych do grona Fortune 100".

Mężczyzna jest zdania, że jeśli ta technologia była w stanie ułatwić życie filmowcom, to analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku twórców gier.

Jeśli możemy pomóc studiu zrobić film o 40 procent szybciej, to prawdopodobnie będziemy w stanie pomóc twórcom gier robić je szybciej. Budzą się i działają szybciej niż dwa lata temu.

Cristóbal  ValenzuelaSzef Runway

Jak już zostało napomknięte, obecnie twór Runway nie jest jeszcze zbyt zaawansowany i wypluwa z siebie jedynie tekst oraz obrazy. Nie zmienia to faktu, że tyle wystarczy do stworzenia prostej gry paragrafowej wzbogaconej o elementy RPG, co też widać na zaprezentowanej poniżej grafice przedstawiającej interfejs narzędzia.

Interfejs nowego narzędzia Runway
Interfejs nowego narzędzia Runway© The Verge

Możemy zauważyć, że innowacyjne dzieło inżynierów generuje całą historię przedstawianą na łamach poszczególnych akapitów. Co więcej, sztuczna inteligencja pilnuje punktów zdrowia postaci gracza, a nawet zasobności jej portfela. Stworzona przez AI produkcja, mimo swojej prostoty, posiada także wbudowany system ekwipunku, o czym świadczy lista przedmiotów będących na podorędziu herosa.

Na koniec Valenzuela, zapytany o pogłoski na temat przejęcia dowodzonej przez niego firmy przez Marka Zuckerberga i Metę, stwierdził, że sądzi, iż jego zespół czekają "bardziej interesujące wyzwania intelektualne będąc niezależnymi i pozostając niezależnymi na razie".

Inni też próbują

Wypada przy tym zaznaczyć, że Runway nie jest jedyną firmą, która wiąże przyszłość gamedevu ze sztuczną inteligencją. Z podobnego założenia wyszła m.in. Nvidia, a opracowane przez nią rozwiązania, takie jak Projekt ACE, są w stanie ożywić wirtualne postaci niezależne. Co prawda na ten moment korporacja nie nosi się z zamiarem stworzenia oprogramowania, które pozwoli tworzyć od podstaw w pełni grywalne tytuły, acz portfolio jej aplikacji znajdujących zastosowanie w pracach nad grami wideo stale rośnie.

Jakub Dmuchowski, dziennikarz pcformat.pl

Wybrane dla Ciebie