Animacje w 3D

iClone 6 przekształci pulpit komputera w studio filmowe. Będziesz mógł pobawić się, tworząc animacje w trójwymiarowym środowisku. Aplikacja jest przeznaczona zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych użytkowników.

Animacje w 3D

Tworzenie trójwymiarowych animacji na potrzeby stron WWW, wideo czy gier nie musi być mozolnym procesem, o ile wybierze się narzędzie takie jak iClone 6 Standard z naszej płyty. Program ten to wirtualne studio umożliwiające projektowanie profesjonalnie wyglądających animacji w środowisku 3D. Pozwala on nawet początkującym użytkownikom przygotować klip z dynamicznymi ujęciami, naturalnie poruszającymi się postaciami i ciekawymi efektami specjalnymi.

Podczas tworzenia animacji korzysta się z biblioteki gotowych obiektów, których właściwości można modyfikować, np. zmieniając sylwetki aktorów, ich karnację, mimikę, ubrania i otoczenie. Za pomocą iClone można błyskawicznie zbudować ciekawą scenografię, osadzić w niej bohaterów, wprawić ich w ruch, a nawet stworzyć interakcję pomiędzy obiektami.

Podstawy obsługi interfejsu

Możliwości programu iClone 6 Standard są bardzo duże. Poniżej postaramy się przybliżyć podstawy jego obsługi.

Krok 1

Główny obszar w centralnej części okna to scena (1), na której rozgrywać się będzie akcja animowanego filmu. W lewej części widoczny jest panel z domyślnie wybraną kartą Content. Służy on do przeglądania i zarządzania obiektami (modelami, animacjami i efektami).

Obraz

Krok 2

Zawartość panelu jest pogrupowana, są w nim np. aktorzy (Actor), animacje (Animation), sceny (Stage) i pliki multimedialne (Media) (3). Wybierz jedną z zakładek, aby poniżej wyświetlić znajdujące się w niej obiekty (4).

Krok 3

Na samym dole okna pod sceną umieszczony jest panel odtwarzacza (5). Tutaj za pomocą typowych przycisków kontrolnych możesz uruchomić odtwarzanie animacji, przewinąć ją itd.

Krok 4

Druga z kart Scene (6) wywołuje moduł służący do zarządzania wszystkimi obiektami dodanymi do tworzonej sceny. Ostatnia karta Visual (7) pozwala konfigurować efekty specjalne, tj. cieniowanie czy mgłę.

Krok 5

W prawej części okna widoczny jest panel Modify (8). Jego zawartość zależy od wybranego wcześniej obiektu, np. gdy dodasz do animacji wirtualnego aktora, to w panelu tym pojawią się opcje pozwalające modyfikować jego parametry.

Tworzenie animacji, dodawanie obiektów i eksport

Do przygotowania pierwszej animacji najlepiej jest wykorzystać gotowe modele postaci i obiekty dostępne w bibliotece programu.

Krok 1

Na początek umieścimy na scenie pierwszy obiekt, np. postać kobiety. Wybierz kartę Content i zakładkę Actor. Rozwiń kolejno foldery Avatar Template, Avatar i 00_CC Character. Kliknij dwukrotnie myszką miniaturę. Możesz też złapać obiekt myszą i przeciągnąć go na scenę.

Obraz

Krok 2

Aby wprawić umieszczonego na scenie aktora w ruch, wskaż zakładkę Animation, następnie rozwiń odpowiedni folder, np. Motion, 02_G5 Motion_Gwynn i Perform. Kliknij dwukrotnie myszką miniaturę, np. Talk. Animacja zostanie wczytana. Wciśnij Play i uruchom odtwarzanie. Wirtualna aktorka zacznie się poruszać. Aby cofnąć zmiany, z menu Edit wybierz Undo.

Obraz

Krok 3

Ponownie wybierz zakładkę Actor. Ciało postaci możesz modyfikować, służą do tego ikony w BodyPart, np. Eyes – oczy, Hair – fryzura, Upper – górna część ciała, Lower – dolna część ciała, Shoes – buty, Skin – kolor skóry. Po naciśnięciu wybranej ikony efekt będzie od razu widoczny na scenie. Pamiętaj, aby od czasu do czasu zapisać pracę, wybierając z menu File polecenie Save Project As.

Obraz

Krok 4

W opisany wyżej sposób dodasz do sceny tła, efekty wizualne i rekwizyty, tj. drzewa, trawę czy niebo. Gdy animacja będzie gotowa, należy ją wyeksportować do pliku wideo. W tym celu z menu Render wybierz Render Video.

Krok 5

W oknie Render na liście Format wskaż format wyjściowy, np. MP4, oraz określ parametry obrazu i dźwięku. Wciśnij Export (guzik na samym dole), po czym w oknie dialogowym Zapisz jako wybierz katalog docelowy, nadaj plikowi wideo nazwę i kliknij przycisk Zapisz.

Obraz

Wybrane dla Ciebie