Automat do backupu
Regularne tworzenie kopii zapasowej to najskuteczniejsza z metod ochrony najcenniejszych plików. Backup niezawodnie chroni zawsze, zarówno w przypadku ataku wirusa, awarii systemu Windows, nieopatrznego usunięcia plików, jak i w sytuacji, gdy zwyczajnie padnie dysk twardy komputera.
Pliki gromadzone na dyskach zawierają różnego rodzaju dane. Część z nich, np. dokumenty, prezentacje czy arkusze kalkulacyjne, jest dla użytkownika ważna, bo ich przygotowanie pochłania wiele godzin. Inne typy plików, tj. prywatne zdjęcia czy filmy, są wręcz bezcenne, ponieważ są w nich zapisane wspomnienia. Niestety, dane gromadzone przez wiele lat na dysku nie są bezpieczne. Wystarczy chwila nieuwagi użytkownika, infekcja wirusowa bądź awaria sprzętu, aby je bezpowrotnie utracić. Należy o tym stale pamiętać i zawczasu zabezpieczyć dane tak, aby w razie zaistnienia sytuacji z czarnego scenariusza można było je odzyskać.
Najprostszą i zarazem najpewniejszą metodą jest wykonywanie kopii bezpieczeństwa danych. Można to robić własnoręcznie, bez korzystania z dodatkowych narzędzi, ale wymaga to od użytkownika samodyscypliny, po prostu trzeba o tym pamiętać. Aby ułatwić życie wszystkim tym, którzy nie mają tych predyspozycji ani czasu, proponujemy program Backup4all. Chroni on pliki, wykonując automatycznie backup w określonych odstępach czasowych. Kopie bezpieczeństwa mogą być kompresowane do formatu ZIP i zabezpieczane hasłem.
Konfigurowanie zadania automatycznego backupu
Podczas konfigurowania zadania backupu będzie ci asystować kreator, który „za rękę” przeprowadzi cię przez cały proces.
Krok 1
Po uruchomieniu programu wyświetli się okno powitalne. Kliknij pierwszą dostępną tu opcję Backup. W następnym oknie kliknij ikonę Create.
Krok 2
W kolejnym etapie w pole Backup name wpisz nazwę tworzonego zadania backupu. Nazwa powinna być czytelna, taka, która pozwoli szybko zidentyfikować zadanie, gdy powstanie ich więcej, np. Kopia zapasowa zdjęć.
Krok 3
W sekcji poniżej wybierz, gdzie ma być zapisana kopia bezpieczeństwa: Local – na lokalnym dysku twardym komputera, lub Network – na dysku sieciowym. W naszym przykładzie wybraliśmy pierwszą opcję. Z listy Drive wybierz dysk, na którym będzie zapisana kopia. W polu Folder wskaż ścieżkę dostępu do folderu, w którym będziesz przechowywać kopie zapasowe danych. Pamiętaj, aby nie tworzyć backupu na tym samym dysku, na którym znajdują się pliki, które zabezpieczasz. Gdy ustalisz miejsce docelowe dla kopii, kliknij Next.
Krok 4
W następnym etapie musisz wskazać foldery i (lub) pliki, z których ma być tworzona kopia bezpieczeństwa. Wybierzesz je za pomocą przycisków Add Folders i Add Files. Ścieżki dostępu do dodanych elementów pojawią się w polu powyżej.
Krok 5
W prawej części okna jest widoczna lista filtrów. Możesz z niej skorzystać, aby wyłączyć z procesu tworzenia backupu pewne typy plików, np. tymczasowe – Temporary Files, lub zawartość kosza – Windows Recycle Bin Files. Na liście dostępny jest standardowy zestaw filtrów. Można go rozszerzyć, dodając własne filtry. Niezbędne do tego opcje znajdziesz w oknie głównym programu, w menu File – Options i Filters. Po wskazaniu plików i folderów do backupu kliknij Next.
Krok 6
Kolejny krok pozwala wybrać opcję Zip the files, która dodatkowo zarchiwizuje kopiowane pliki. Jeśli chcesz zaszyfrować i zabezpieczyć backup hasłem, zaznacz opcję Yes i w pola poniżej wpisz dwukrotnie hasło dostępu. Kliknij Next.
Krok 7
Następny etap to określenie, jak często ma być wykonywana kopia zapasowa danych. Domyślnie wybrana jest opcja Manually – ręcznie. Do wyboru masz kolejno opcje: codziennie, co tydzień, co miesiąc oraz przy zamykaniu systemu.
Krok 8
W zależności od tego, jaką opcję wybrałeś w poprzednim kroku, wybierz z list poniżej opcje doprecyzowujące czas tworzenia backupu. W naszym przykładzie po wybraniu opcji Weekly – raz na tydzień, możemy jeszcze dookreślić, którego dnia tygodnia będzie tworzony backup – niedziela, oraz o której godzinie. Gdy zakończysz, kliknij przycisk Save. Z rozwiniętego menu możesz wybrać dwie opcje: Save and run – zapisz i uruchom backup, lub Save – tylko zapisz zadanie i wróć do programu okna głównego.
Krok 9
Aby uruchomić zadanie, wybierz je na głównej liście w oknie programu, i kliknij odnośnik Backup. Gdy kopia bezpieczeństwa zostanie wykonana, wyświetli się okno z komunikatem. Zamknij je przyciskiem OK.
Przywracanie plików z kopii bezpieczeństwa
Gdy zajdzie potrzeba, zabezpieczone pliki w krótkim czasie można odzyskać. W tym celu należy wykonać następujące czynności.
Krok 1
Aby przywrócić pliki z kopii bezpieczeństwa, wybierz zadanie backupu na głównej liście i kliknij odnośnik Restore.
Krok 2
W drugim kroku możesz zdecydować, czy pliki z kopii będą przywracane do folderu, w którym znajdowały się pliki źródłowe, tzn. Use original location, czy też wskazać inny folder docelowy Choose antoher location.
Krok 3
Poniżej masz do wyboru opcje dodatkowe. Pierwsza wybrana domyślnie opcja Restore the latest version all files przywraca z kopii najnowsze wersje wszystkich plików. Kolejna opcja pozwala wybrać pliki, które chcesz przywrócić.
Krok 4
Ostatnia opcja umożliwia wybranie plików, które mają być przywrócone, oraz dodatkowo zdefiniowanie filtra, który będzie automatycznie wybierał bądź odrzucał pliki z kopii według ustalonych kryteriów. Aby uruchomić proces przywracania, kliknij przycisk Finish.
Krok 5
Oczywiście pliki możesz także przywracać „ręcznie” bez korzystania z programu Back up4all. Kopia bezpieczeństwa znajduje się w folderze, który wskazałeś podczas tworzenia zadania backupu, i nic nie stoi na przeszkodzie, aby ten folder po prostu otworzyć i skopiować z niego bądź przenieść w inne miejsce wybrane pliki. Jeśli dodatkowo zaszyfrowałeś pliki, będziesz musiał wcześniej podać hasło dostępu.
Krok 6
Jeżeli podczas tworzenia backupu pliki zostały zaszyfrowane, program dodatkowo poprosi o podanie hasła. Po kliknięciu przycisku OK pliki z kopii bezpieczeństwa zostaną przywrócone.
Krok 7
W oknie głównym programu masz dostęp do informacji dotyczących utworzonych zadań backupu. Gdy zaznaczysz jedno z zadań, kliknij przycisk Explore na górnym pasku narzędziowym, aby wyświetlić drzewko katalogowe informujące o tym, jakie pliki i foldery są zabezpieczane podczas tworzenia backupu.
Krok 8
Drugi rodzaj informacji, jakie możesz uzyskać, to statystyki. Klikając przycisk Statistics, wyświetlisz informacje, tj. liczbę zabezpieczanych plików i folderów, ich ogólny rozmiar oraz datę zaplanowanego wykonania kolejnej kopii bezpieczeństwa.
Krok 9
Parametry każdego utworzonego zadania backupu można modyfikować, np. dodać kolejne foldery, zmieniać lokalizację dla kopiowanych plików lub częstotliwość wykonywania zadania. Aby wprowadzić zmiany, zaznacz zadanie na liście i kliknij przycisk Properties. Wywołuje on okno, w którym możesz zmodyfikować parametry backupu.