Bezbłędnie do celu
Do testów wybraliśmy przystępne cenowo zestawy do nawigacji z ekranami 3,5- oraz 4,3-calowymi, wyposażone w najnowsze wersje programów do nawigacji. Mogą służyć zarówno do podróży po Polsce, jak też w czasie zwiedzania innych krajów.
Moim zdaniem
- Michał Szulowski współpracownik redakcji, od lat zajmujący się testami GPS
Najważniejsza w nawigacji GPS jest dobra mapa, dlatego warto kupować zestawy wyposażone w AutoMapę. Oprogramowanie daje duże możliwości, a i same mapy są najbardziej aktualne. Istotne jest też wyposażenie: ekran, na którym kierowca obserwuje drogę, oraz pewne mocowanie uchwytu do szyby, a następnie urządzenia do uchwytu. Odtwarzacz audio-wideo, przeglądarka zdjęć czy port bluetooth są miłymi dodatkami, ale nie powinny stanowić o wyborze konkretnego zestawu.
W artykule znajdziesz
- Najlepsze mapy do nawigacji
- Dodatkowe wyposażenie
- Cechy dobrego zestawu
- Opisy 16 testowanych zestawów
W sprzedaży jest kilkaset zestawów do nawigacji, różniących się cenami, ekranami i dostępnymi mapami. Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby wybrać produkt najlepiej odpowiadający potrzebom nabywcy.
Możliwości mapy
O skuteczności zestawu do nawigacji decyduje przede wszystkim jego oprogramowanie, głównie mapa. Oprogramowanie powinno umożliwić zaplanowanie trasy bez sygnału GPS, np. w domu. Przebieg drogi powinien się wyświetlić w całości, łącznie z podsumowaniem przewidywanego czasu i dystansu do pokonania. Najciekawszym rozwiązaniem jest jednoczesna prezentacja różnych wariantów trasy, bo to ułatwia wybranie najlepszej opcji. W czasie wybierania trasy program musi uwzględniać, jakimi drogami kierowca chce jechać, a także czy chce korzystać z promów, autostrad czy dróg, po których można się poruszać tylko, mając specjalne zezwolenie. Idealna mapa ma też zaznaczone wszelkie wiadukty, tunele i kładki piesze, co pozwala wykorzystać ją również w mieście.
Cechy dobrego zestawu do nawigacji GPS
- DOBRA MAPA Dobra mapa to taka, która ma aktualne dane, duże możliwości dopasowania do potrzeb użytkownika, działa szybko i zarazem jest prosta w obsłudze.
- WYPOSAŻENIE Podstawą jest duży, czytelny ekran o dużej rozdzielczości. Zestaw do nawigacji powinien mieć też pewne mocowanie z przegubem kulowym, a także przyciski do regulacji głośności. Oprócz ładowarki samochodowej przyda się sieciowa.
- DODATKOWE FUNKCJE Bluetooth pozwala połączyć zestaw nawigacji z telefonem, kamera może zwiększyć możliwości urządzenia podczas nawigacji, a odtwarzacz MP3 pozwoli słuchać muzyki podczas jazdy.
Dobra mapa powinna być często aktualizowana. Najlepsze programy zapewniają bezpłatne aktualizacje przez rok lub dwa, jednak w większości przypadków pobierane są opłaty za możliwość aktualizacji map. Czasami są one bardzo wysokie, porównywalne do kosztu zakupu innej mapy.
Planując zakup urządzenia GPS, trzeba rozważyć, czy będzie wykorzystywane tylko na terenie Polski, czy w całej Europie. Mapy zawierające dane tylko naszego kraju są tańsze, ale mogą się okazać niewystarczające i mniej uniwersalne. Na szczęście oprogramowanie nie jest stałym elementem urządzenia. Zwykle można dokupić mapy innych krajów albo w ogóle zmienić oprogramowanie do nawigacji.
Wyposażenie zestawów
Wybierając urządzenie do nawigacji, należy obejrzeć jego ekran. Polecamy zestawy z ekranami o matowej powierzchni. Błyszcząca sprawia, że w czasie jazdy samochodem wszystko się w ekranie odbija, co utrudnia obserwację drogi. Ważna jest wielkość ekranu, bo 4,3-calowy wyświetla znacznie więcej informacji niż 3,5-calowy, zwykle ma też lepszą rozdzielczość.
Warto sprawdzić rodzaj uchwytu mocującego odbiornik do szyby samochodu. Najłatwiejsze dostosowanie do potrzeb kierowcy zapewniają uchwyty z przegubem kulowym. Najgorsze są uchwyty w postaci giętkiego ramienia, bo mocno przenoszą drgania samochodu na urządzenie. W dużych samochodach nie sprawdzają się też krótkie uchwyty – z dużej odległości obraz nie jest wystarczająco czytelny, a do urządzenia ciężko sięgnąć ręką.
Gniazdo zasilające powinno być umieszczone z boku urządzenia, a nie od spodu. Można wtedy oprzeć odbiornik o deskę rozdzielczą, co zmniejsza drgania i nie ogranicza pola widzenia kierowcy. Dobrze jest, gdy do ładowania akumulatora urządzenia można wykorzystać złącze mini-USB, co umożliwia ograniczenie liczby zabieranych za sobą ładowarek.
Urządzenie powinno umożliwiać regulację głośności. Mimo funkcji autoregulacji takie pokrętło znacznie zwiększa komfort obsługi, bo przy większym hałasie łatwo ustawić głośność komunikatów.
Warto dodać, że najbardziej rozbudowane zestawy mogą zawierać kamery, które ułatwiają parkowanie albo mogą nakładać na rzeczywisty obraz wskazówki dotyczące zajęcia odpowiedniego pasa. Ciekawym dodatkiem jest też wbudowany nadajnik FM. Wśród testowanych urządzeń żadne nie miało takiego wyposażenia.
Dodatkowe funkcje
Oprócz oprogramowania do nawigacji większość urządzeń ma też odtwarzacze multimedialne umożliwiające oglądanie filmów, zdjęć czy słuchanie nagrań MP3. Niektóre potrafią też otwierać książki elektroniczne i oferują proste gry. Poszukując urządzenia, można wybrać takie, które oferuje odblokowany dostęp do systemu Windows CE Core 5.0. Dzięki temu można wgrać dodatkowe aplikacje, np. przenośną wersję arkusza kalkulacyjnego lub edytora tekstu.
Podsumowanie testu
Do testów wybraliśmy zestawy do nawigacji z ekranami 3,5- oraz 4,3--calowymi, wyposażone w najnowsze wersje programów do nawigacji. Mogą one służyć do podróży po Polsce lub zwiedzania innych krajów. Warto jednak dodać, że większość testowanych zestawów występuje też w innych konfiguracjach, tzn. są wersje tańsze (wyłącznie z mapą Polski) albo droższe (na całą Europę).
Wyposażenie zestawów
Przeciętne wyposażenie zestawu do nawigacji składa się z odbiornika sygnałów GPS połączonego z dotykowym ekranem, a na urządzeniu jest zainstalowana jedna z aplikacji do obsługi map. W każdym testowanym zestawie znajduje się ładowarka samochodowa oraz uchwyt. W większości urządzeń jest też umieszczany plastikowy wskaźnik, który zwiększa precyzję obsługi urządzenia – jest on ważny w przypadku nawigatorów z 3,5-calowym ekranem. Brakuje go jednak w wielu słabszych urządzeniach.
Nieliczne zestawy uzupełniane są o etui ochronne na urządzenie (w teście tylko Easy Touch i Syngio), ładowarkę sieciową oraz interfejs bluetooth (w naszym teście tylko Navix i Syngio). Ten ostatni pozwala połączyć nawigację z telefonem komórkowym, dzięki czemu tworzy się np. prosty zestaw głośnomówiący. To są jednak dodatki – w naszym teście pod względem wyposażenia najlepiej wypadły nawigacje Becker i Pentagram, głównie dzięki dużym, czytelnym ekranom.
Możliwości mapy
Obecnie sprzedawane mapy cechują się bardzo zbliżonym stopniem aktualności i szczegółowości. Najpełniejsze dane zawiera AutoMapa, która oferuje nie tylko pełne pokrycie terytorium Polski, ale także dzięki społeczności użytkowników wiele dodatkowych informacji w postaci POI (z ang. Points of Iinterest, czyli obiekty użyteczności publicznej, np. stacje benzynowe, bankomaty itp.). Pobranie i wgranie plików POI do urządzenia pozwoli dotrzeć w miejsca, o których np. nie napisano w żadnych przewodnikach.
Równie dobre jest oprogramowanie Mireo viaGPS 3.0 Black Edition. Jest w stanie doprowadzić kierowcę do celu równie bezbłędnie jak AutoMapa, ma jednak mniejsze możliwości. Po wgraniu najnowszych map dość dobrze pod względem aktualności wypadają również nawigacje firmy Navigon, jednak są one nieco mniej szczegółowe.
Rozczarowują nieco mapy firmy Navigo Copernicus, GP Mapa obecna w Garminach, a także mapy w urządzeniach Mio i TomTom. Wprawdzie ich jakość stale się poprawia, jednak wciąż są mniej dokładne od tych najlepszych. Niemal zawsze doprowadzą do celu, ale nie zawsze najlepszą drogą.
1. miejsce - Becker Traffic Assist Z201
Szybkie urządzenie sprzedawane z dwiema mapami: mapa Beckera pokrywa Europę, AutoMapa 5.5.1 pokrywa obszar Polski. Mapy producenta mają dość dobrze przemyślany interfejs, niewygodne jest jedynie korzystanie z przycisku opuszczenia menu. Szczególnie trudno zaakceptować to rozwiązanie po przyzwyczajeniu się do dotykowego ekranu.
- Dobre oprogramowanie
- Duży ekran
- Mocowanie na przegubie
- Wysoka cena
2. miejsce - Pentagram Nomad P5210
Dobrej jakości urządzenie, które działa dość szybko w porównaniu do innych nawigacji z AutoMapą. Zamknięte w estetycznej, czarnej, gumowanej obudowie. Rysik ma odpowiednią długość, ale i bez niego obsługa jest wygodna. Mimo większego wyświetlacza urządzenie mieści się w kieszeni, bo obudowa jest bardzo mała.
- Dobre oprogramowanie
- Duży ekran
- Tylko mapa Polski
3. miejsce - Blow GPS35V
Mało znana nawigacja, ale okazuje się bardzo ciekawa, jest też wyposażona w dobrą AutoMapę. Unikatową cechą jest wygodna regulacja głośności za pomocą dwukierunkowego przełącznika na krawędzi obudowy. Szkoda jednak, że jakość ekranu nie dorównuje innym elementom zestawu. Widać to także na zdjęciach, które mają przekłamane kolory.
- Dobre oprogramowanie
- Mocowanie na przegubie
- Łatwa zmiana głośności
- Słaby ekran
4. miejsce - Syngio Beta P4301AX
Urządzenie oferuje AutoMapę z dodatkowym głosem Czesia z kreskówki „Włatcy much”. Oprogramowanie daje dostęp do pulpitu Windows CE Core 5.0, co pozwala wykorzystać urządzenie w roli palmtopa. Spodobał nam się też łatwy dostęp do regulacji głośności, a zdecydowanym minusem jest sposób mocowania urządzenia w uchwycie.
- Dobre oprogramowanie
- Duży ekran
- Łatwa zmiana głośności
- Tylko mapa Polski
- Odblaskowy ekran
- Mocowanie urządzenia
5. miejsce - Navroad NR360
Urządzenie, które zmieści się w każdej kieszeni. Jest dobrze wykonane, obudowa jest czarna i gumowana – w razie upadku nie powinna ulec uszkodzeniu. Wygodny jest też uchwyt, do którego podłącza się zasilanie. W zestawie jest dostępna dobra mapa, umieszczona na karcie microSD (urządzenie nie obsługuje kart SD).
- Dobre oprogramowanie
- Mocowanie na przegubie
- Tylko mapa Polski
6. miejsce - Nokia 330 Auto Navigation
Urządzenie wyposażone w wyświetlacz 3,5-calowy, ale mimo tego dość duże i ciężkie. Ma jednak wygodne, podświetlane przyciski oraz dobrą mapę, dzięki czemu jest względnie wygodne w obsłudze. Niestety, odbiornik satelitarny niezbyt szybko reaguje na zmiany położenia i długo ustala pozycję początkową.
- Dobre oprogramowanie
- Łatwa zmiana głośności
- Niezbyt pewne mocowanie urządzenia
7. miejsce - Garmin nuvi 255W T
Mimo sporego wyświetlacza nawigator ma niewielkie wymiary. GPMapa jest coraz dokładniejsza, ale jeszcze niedoskonała. Ogólnie zestaw funkcji multimedialnych jest skromny, ale oprogramowanie pozwala nawigować według zdjęcia ze specjalnymi geotagami, choć zdjęcie to trzeba wgrywać specjalnym programem.
- Duży ekran
- Mocowanie na przegubie
- Mapa przełajowa (4x4)
- Zbyt natarczywe komunikaty głosowe
8. miejsce - GoClever 4390T
Urządzenie jest dość masywne i duże jak na swoją klasę. Dokładność map Mireo z czasem się poprawia, braki są coraz mniejsze. Urządzenie jest wprawdzie dość słabo wyposażone, jednak zarazem tanie. W praktyce niedogodnością okazują się srebrne przyciski, które odbijają się w szybie samochodu i rozpraszają uwagę kierowcy.
- Duży ekran
- Łatwa zmiana głośności
- Długie wyznaczanie trasy
- Brak aktualizacji map
9. miejsce - MaxCom Navi 431
W urządzeniu są dostępne aż trzy mapy: europejska i dwie polskie. Ta pierwsza ma mało szczegółowe dane o Polsce, dwie pozostałe są dokładniejsze, dodatkowo bardzo skraca się czas wyznaczania tras. Chaotyczny jest podział funkcji multimedialnych, ale możliwe jest jednoczesne słuchanie MP3 i korzystanie z nawigacji.
- Duży ekran
- Mocowanie na przegubie
- Duża szybkość
- Brak aktualizacji map
- Słaba klawiatura ekranowa
10. miejsce - Easy Touch ET-909
Mapa szczegółowa, ale mało dokładna, czasami prowadzi po ulicy, która jest nieprzejezdna. Po zaplanowaniu trasy podaje informacje o długości czterech rodzajów tras (bez zobrazowania na mapie). Program dość przemyślany, dzięki czemu obsługa jest prosta, ale na przykład funkcja wyświetlania całej trasy jest nie tam, gdzie można się jej spodziewać.
- Mocowanie na przegubie
- Łatwa zmiana głośności
- Duża szybkość
- Brak aktualizacji map
- Słaba klawiatura ekranowa
11. miejsce - Mio Moov 360
Urządzenie powinno być szybkie, bo ma dobry procesor, w testach wypadło jednak słabo (ok. pół minuty na wyznaczenie trasy przez Polskę). Mapy są niezbyt dokładne, miejscami brakuje np. fragmentów rzek. Samo urządzenie również ma niewielkie możliwości. Jego unikatową zaletą jest jednak rozpoznawanie nazw zapisanych fonetycznie.
- Duży ekran
- Długie wyznaczanie trasy
12. miejsce - TomTom One IQ Routes
Urządzenie pozornie jest małe, jednak grube, a dodatkowo zawiera uchwyt, który tę grubość jeszcze zwiększa. Ustawienie ekranu w odpowiedniej pozycji jest utrudnione. GPS obsługuje się intuicyjnie, ale trzeba się przyzwyczaić do układu menu. Mapa jest szczegółowa, ale mało aktualna. Duży minus to długi czas wyznaczania trasy.
- Mapa przełajowa (4x4)
- Montaż urządzenia
- Długie wyznaczanie trasy
13. miejsce - Navix 4307B
Urządzenie jest wyposażone w bluetooth oraz nadajnik FM, który może przekazywać komunikaty nawigacyjne lub rozmowy z telefonu do radia w samochodzie. Oprogramowanie udostępnia 7 wariantów kolorów mapy oraz 6 skórek, może automatycznie zmieniać kolory, skórki i przyciemniać ekran. Niestety, same mapy mają sporo niedociągnięć.
- Duży ekran
- Port bluetooth
- Tylko mapa Polski
- Długie wyznaczanie trasy
14. miejsce - Navigon 1210
Zestaw stosunkowo prosty w obsłudze, zwraca uwagę poręcznością i niewielkimi wymiarami. Jest wyposażony w przyzwoite mapy, ale aktualizacje są dość drogie (99 euro). Ciekawostką jest Asystent Pasa Ruchu Pro, który ułatwia zajęcie właściwego pasa do kolejnego manewru. Uchwyt urządzenia mógłby być nieco dłuższy.
- Duża szybkość
- Słaba dykcja lektora
- Słaba klawiatura ekranowa
15. miejsce - Navigon 2210
Zestaw niemal identyczny z modelem Navigon 1210, zamknięty jednak w nieco innej obudowie. Jest droższy o kilkadziesiąt złotych, co wynika z zastosowania systemu TMC (ang. Traffic Message Channel). Jego zadaniem jest dostarczanie kierowcy informacji o ruchu, co pozwala uniknąć korków czy robót drogowych, ale w Polsce taki system nie działa.
- Duża szybkość
- Słaba dykcja lektora
- Słaba klawiatura ekranowa
16. miejsce - Mio Moov 200
Urządzenie niezwykle szybkie i bardzo niefunkcjonalne. Przyciski klawiatury ekranowej są malutkie, palcem bardzo trudno wpisuje się adresy, utrudnieniem są też zamienione klawisze Y i Z. Mapa niezbyt dokładna, nie ma też możliwości obejrzenia całej trasy, a nowe punkty dla nowej trasy można dodawać dopiero po skasowaniu starych.
- Mocowanie na przegubie
- Rewelacyjna szybkość
- Tylko mapa Polski