Poradnik kupującegoBezbłędnie do celu

    Bezbłędnie do celu

    Ceny systemów nawigacji samochodowej w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy znacznie się obniżyły. Najtańsze GPS-y można kupić już za niecałe 200 zł, na najdroższe trzeba wydać kilka tysięcy złotych. Doradzamy, jak wybrać nawigację odpowiednią do indywidualnych potrzeb.

    Bezbłędnie do celu

    Zarejestruj klucz

    Rozpoczynając korzystanie z aplikacji nawigującej, musisz zarejestrować jej klucz licencyjny na stronie producenta, m.in. po to, by mieć dostęp do aktualizacji. Zazwyczaj program jest przypisywany do urządzenia, w którym ma być używany, i nie będzie obsługiwany przez inne nawigacje. Bywa, że klucz aplikacji zamiast do urządzenia zostaje przypisany do karty pamięci, na której jest zapisany program. Wtedy tej samej kopii programu nawigującego możesz używać w różnych urządzeniach, po prostu przekładając do nich kartę pamięci.

    Skuteczne działanie nawigacji samochodowej polega na dokładnym i intuicyjnym asystowaniu kierowcy podczas podróży z punktu A do B. Decyduje o tym precyzyjny program nawigujący, wyposażony w dokładne mapy i sprawne algorytmy wyznaczania trasy, oraz wysokiej jakości urządzenie GPS zaopatrzone w wydajny procesor i dobry odbiornik satelitarny.

    Nawigacje samochodowe można podzielić na dwie kategorie. Pierwszą stanowią wyspecjalizowane urządzenia, tzw. PND (Portable Navigation Devices), przeznaczone do działania wyłącznie jako GPS. Sprzedawane są zazwyczaj z aplikacją nawigacyjną, a droższe modele mają dodatkowe funkcje multimedialne, np. odtwarzanie filmów i muzyki. Do drugiej kategorii należą urządzenia typu Pocket PC oraz PDA (Personal Digital Assistant), obydwa nazywane potocznie palmtopami, z wbudowanym odbiornikiem GPS. Oprócz działania jako nawigacja samochodowa palmtopy wykonują niektóre funkcje komputera osobistego, a czasami mają dodatkowy moduł telefonii komórkowej. PDA są często sprzedawane bez wgranej w nie aplikacji nawigującej. Trzeba ją oddzielnie dokupić (upewniając się wcześniej, że urządzenie i program są ze sobą zgodne), a potem własnoręcznie zainstalować.

    Dobra mapa to podstawa systemu nawigacyjnego

    Znaczną część dostępnych na polskim rynku programów nawigacyjnych możesz kupić niezależnie od urządzenia GPS i samodzielnie zainstalować w PDA i PND. Jednak niektórzy producenci nawigacji, np. Garmin, Blaupunkt, Navigon, oferują wraz ze swoimi urządzeniami autorskie programy nawigujące. Takich aplikacji nie kupisz bez urządzenia, a także nie zainstalujesz w nawigacji innego producenta.

    Co powinno cechować dobry program nawigacyjny

    • Wysoki stopień odwzorowania jak największej liczby dróg
    • Uwzględnienie dróg gruntowych, a nawet polnych
    • Aktualizacja mapy co najmniej raz na kilka miesięcy
    • Duża i dokładna baza adresów budynków
    • Bogata baza punktów użyteczności publicznej, tzw. POI (Point of Interest), czyli instytucji, kin, szpitali, bankomatów, stacji benzynowych itp.
    • Możliwość włączenia trybu nocnego mapy o stonowanej kolorystyce
    • Funkcja zapisu w pamięci urządzenia zaplanowanej trasy
    • Możliwość wyboru trasy najszybszej, najkrótszej i ekonomicznej
    • Możliwość ominięcia wybranych rodzajów dróg, np. płatnych autostrad podczas planowania trasy
    • Informacje o fotoradarach, ograniczeniach prędkości i niebezpiecznych miejscach podawane podczas jazdy

    Programy nawigacyjne dostępne są zazwyczaj w dwóch wersjach. Tańszej, która zawiera tylko mapę Polski, oraz droższej, w której znajdują się także mapy innych krajów europejskich – liczba uwzględnionych państw jest różna dla różnych aplikacji. Spotkać też można aplikacje, w których zawarto mapę Polski oraz główne drogi Europy, tzw. mapę przejazdową.

    Większość programów nawigacyjnych korzysta z map Europy opracowanych przez firmy TeleAtlas oraz Navteq. Największymi producentami map Polski użytych w programach GPS są firmy Imagis, PPWK oraz Geosystems.

    Najlepsze polskie mapy

    Rynek nawigacji jest zdominowany przez dwie aplikacje – AutoMapę i MapęMap. Oba systemy są polskimi produktami. Na tle konkurencji wyróżniają się dobrym odwzorowaniem krajowej sieci dróg oraz dużą bazą POI (Point of Interest) – punktów użyteczności publicznej.

    W AutoMapie – obecnie dostępna wersja 5.0 – zawarto 627 827 km polskich dróg różnej jakości, od autostrad po polne. Pokaźna jest także baza punktów POI – jest ich 220 tysięcy, a za sprawą bardzo prężnie działającej społeczności użytkowników AutoMapy codziennie jest dodawanych kilkaset kolejnych. Na mapie odwzorowano kontury budynków, a także tereny zielone oraz wodne. Bardzo pomocne jest dokładne odwzorowanie adresów budynków, którymi zostało objętych 87 proc. zabudowań na terenie kraju. W programie znajdziesz też 1700 planów miast i miejscowości.

    AutoMapa wyróżnia się opcją trójwymiarowej prezentacji obiektów. Podróżując w 40 miastach i 600 miejscowościach, możesz oglądać przezroczyste bryły budynków odwzorowujące to, co widzisz za oknem auta. Inną cechą AutoMapy są częste, wydawane co 4 miesiące, aktualizacje systemu dróg. Przez rok od momentu zakupu aplikacji aktualizacje te są darmowe. AutoMapa z mapami Polski kosztuje 339 zł, z dodatkowymi mapami 24 krajów Europy – 678 zł.

    Aplikacja MapaMap – obecnie dostępna w wersji 5.1 – to program, w którym zawarto uboższą niż w AutoMapie sieć dróg – 401 400 km. Bogata jest za to baza punktów POI – 135 600. W programie zawarto 2291 planów miast i miejscowości, w tym 1867 planów z adresami i 424 plany tylko z nazwami ulic. Niestety, w zaledwie 11 miastach jest dostępna wizualizacja trójwymiarowych brył budynków. Zaletą aplikacji jest bardzo intuicyjny interfejs.

    MapaMap jest aktualizowana cztery razy w roku. Roczna subskrypcja na 4 kolejne aktualizacje kosztuje 119 zł. Aplikacja z mapą Polski kosztuje 333 zł. Dodatkowa mapa krajów Europy jest dostępna wyłącznie z wersją MapyMap dołączaną do urządzeń PND.

    Mniej znani gracze

    Obraz

    Kolejna aplikacja do nawigacji to program AutoPilot – znany nielicznym użytkownikom systemów GPS. Wykorzystana w aplikacji mapa zawiera 651 640 km dróg, 890 szczegółowych planów miast i 58 000 POI. Program jest często aktualizowany – w ubiegłym roku trzy razy. Usługa jest darmowa przez pierwszy rok użytkowania aplikacji. AutoPilot jest sprzedawany w dwóch wersjach: mapa Polski z głównymi drogami krajów europejskich – 260 zł, mapa Polski z dokładnymi mapami 32 krajów Europy – około 325 zł. Niestety, program nie pozwala na wyszukiwanie spójnej trasy przebiegającej przez obie mapy – trasę można wyznaczyć na mapie Polski albo Europy. To duże utrudnienie dla osób, które chciałyby kupić AutoPilota ze względu na bogatą bazę map całej Europy i wykorzystać go do zagranicznych podróży.

    Ostatnią godną uwagi polską aplikacją nawigującą jest program Navigo. Uwzględniono w nim 337 610 kilometrów dróg, 1,6 miliona punktów adresowych oraz 40 000 POI (kolejne 190 383 można pobrać z internetu). Całość uzupełnia 600 planów miast – w tym 420 z dokładnym adresowaniem – oraz kilkanaście przygotowanych przez producenta propozycji tras wycieczek. Aktualizacje aplikacji ukazują się z różną częstotliwością – nawet 2 razy w miesiącu – i powstają przy współpracy z użytkownikami. Niestety, Navigo potrzebuje stosunkowo dużo czasu na wyznaczenie trasy oraz wprowadzanie do niej korekt w trakcie jazdy. Producent nie oferuje poza mapą Polski planów żadnych innych obszarów Europy. Program kosztuje 299 zł.

    Mapy zagranicznych producentów

    Te aplikacje charakteryzuje znacznie niższa niż w polskich produktach dokładność odwzorowania sieci dróg w naszym kraju, a także uboższa baza adresów oraz planów miast. Brakuje także regularnych aktualizacji map oraz dodatkowych funkcji związanych z wizualizacją tras – obrysów budynków czy obiektów 3D. Ich częstą zaletą jest natomiast zintegrowanie mapy Polski z mapami innych krajów europejskich.

    Obraz

    Listę map Polski zagranicznej produkcji otwiera aplikacja iGO. Program obejmuje 67 proc. dróg w naszym kraju oraz 51 proc. punktów adresowych. Baza POI obejmuje niemal 75 000. Aplikację można kupić w wersji z mapą Polski za 349 złotych, z dodatkowymi mapami 6 krajów Europy Wschodniej za 549 zł oraz z dodatkowymi mapami 25 krajów europejskich za 749 zł.

    Aplikacja Destinator 7 oprócz mapy Polski zawiera mapy 41 innych państw europejskich. Odwzorowanie sieci dróg dla każdego z państw jest inne. Najlepiej wypadają kraje Europy Zachodniej, gdzie pokrycie wynosi 100 proc. Pokrycie w krajach bałkańskich i leżących na wschód od naszego kraju sięga zaledwie kilku procent. Odwzorowanie polskich dróg producent określa na 100 proc., a bazę adresową na 52 proc. W programie są także szczegółowe plany 13 największych miast.

    Destinator (499 zł) można polecić osobom, które chcą mieć w jednym programie ujęty jak największy obszar Europy. Pod tym względem aplikacja jest bezkonkurencyjna.

    Ostatnia i najmniej atrakcyjna pozycja to TomTom Navigator. Obecnie sprzedawana wersja 6 zawiera mapy Polski, Węgier, Czech i Słowacji. W programie znalazło się zaledwie 36 proc. polskich dróg. Nowsze wersje oprogramowania – ze 100-proc. pokryciem dróg Polski – TomTom zarezerwował dla swoich markowych urządzeń. Zakup Navigatora w wersji 6 można polecić wyłącznie ze względu na dodatkowe kraje ujęte w aplikacji, która kosztuje 349 zł.

    Mapy wyspecjalizowane

    Obraz

    Mapy tego typu są przypisane do urządzeń jednej marki i zazwyczaj nie sprzedaje się ich jako samodzielnych produktów. Przykładem dostępnym na polskim rynku jest aplikacja GPMapa cenionej firmy Garmin. Program wykorzystuje mapy Polski opracowane przez firmę Imagis – producenta MapyMap, dlatego oba produkty są tak samo dokładne. Wysokiej jakości mapę Polski Garmin uzupełnia dokładnymi mapami innych krajów Europy. Aplikacja nawigacyjna jest tak skonstruowana, że urządzenie niepostrzeżenie przestaje korzystać z mapy Polski (w aplikacji GPMapa), a rozpoczyna pracę z mapami innych krajów (zebranych pod nazwą City Navigator Europe). Mapy firmy Garmin są aktualizowane cztery razy w roku.

    MioMap to aplikacja nawigująca firmy Mio. Najnowsza jej wersja, 3.3, ma 660 363 km polskich dróg oraz 109 642 POI. W programie uwzględniono 69 832 miejscowości – w 57 proc. występuje dokładne adresowanie. Producent zapowiada dwie darmowe aktualizacje w roku.

    Aplikacja MioMap podczas pracy korzysta z map firmy TeleAtlas. Podobnie jest w przypadku programu współpracującego z urządzeniami firmy Blaupunkt. Odwzorowano w nim jedynie połowę map naszego kraju. Baza POI obejmuje 91 500 pozycji, a pokrycie adresami – 47 proc. budynków. W programie zawarto 3062 plany polskich miast. Producent przewiduje tylko jedną w roku i w dodatku płatną aktualizację. Jest ona wprowadzana na rynek 12 miesięcy po urządzeniu z programem nawigującym.

    Z innych map niż Mio i Blaupunkt korzysta firma Navigon. Zainstalowany w jej urządzeniach program nawigacyjny jest oparty na mapach firmy Navteq. Odwzorowano w nim 645 223 km dróg i 73 761 POI podzielonych na 55 kategorii. Aktualizacja map w urządzeniach Navigon jest płatna – 2-letni abonament pozwalający aktualizować mapy co trzy miesiące kosztuje 99 euro – około 330 zł.

    Systemy nawigacyjne w cenie do 600 zł

    W najtańszych zestawach GPS to aplikacja nawigująca, a nie urządzenie stanowi większą część ceny całego produktu. Nie spodziewaj się więc oryginalnego i dbałego wykonania czy funkcji multimedialnych. Większość tanich urządzeń ma wyświetlacz 3,5-calowy o rozdzielczości 320x200 punktów. To minimum dla urządzeń typu PND, dlatego podczas zakupów nie bierz pod uwagę nawigacji o mniejszym ekranie (nie występują na rynku).

    Tanie systemy GPS często zawierają niedokładne mapy – dotyczy to szczególnie produktów niewiadomego pochodzenia sprzedawanych w hipermarketach. Takie aplikacje nie mają żadnej wartości, gdyż pokrycie dróg Polski jest w nich bardzo małe. Na mapie może brakować popularnych dróg, a także mniejszych miast. Uboga będzie też baza POI oraz danych adresowych. Ponieważ do takich programów nie ma aktualizacji, może się okazać, że na mapie nie ma dróg, które powstały w ostatnim roku lub dwóch latach.

    Już za 370 zł możesz kupić nawigację Akira MM-512 z najnowszą wersją MapyMap, a za 450 zł OPTIpad NAVI 610, zawierający program AutoPilot. Nie opłaca się więc ryzykować, kupując urządzenia z mapą „no name”. Niestety, oba wspomniane mają jedynie mapy Polski. W tej kategorii cenowej nie znajdziesz nawigacji z dodatkowymi mapami krajów europejskich.

    Słabością tańszych nawigacji są niskiej jakości podzespoły. Nie wszystkie urządzenia są wyposażone w najlepsze obecnie na rynku odbiorniki GPS SiRF Star III, które są w stanie śledzić do 20 satelitów. Starsze odbiorniki po włączeniu potrzebują więcej czasu, aby nawiązać kontakt z satelitami. Generują także więcej błędów w wyznaczaniu trasy podczas pracy aplikacji nawigującej. Również czułość stosowanej w tanich GPS-ach wbudowanej anteny pozostawia wiele do życzenia. Sprawia kłopoty w większych miastach, gdzie wysokie budynki utrudniają komunikację między urządzeniem a satelitami.

    Kolejny element, który kuleje w tanich nawigacjach, to powolny procesor. Układy taktowane wolniejszym zegarem – zazwyczaj 300 MHz, będą potrzebowały więcej czasu na obliczenie trasy lub wprowadzenie korekty podczas jazdy, gdy zdarzy ci się zboczyć z sugerowanej przez urządzenie drogi.

    Tani GPS w trakcie jazdy będzie potrzebował ciągłego podłączenia do ładowarki samochodowej. Po prostu wbudowane akumulatory o pojemności 1100–1300 mAh wystarczają na dosłownie kilkadziesiąt minut, maksymalnie godzinę nawigowania. Ładowarka samochodowa powinna być w zestawie z urządzeniem.

    Na weekendowe wypady

    Obraz

    Akira MM-512
    Jeśli nawigacji potrzebujesz tylko kilka razy w miesiącu, np. podczas weekendowych wyjazdów, nie są ci potrzebne dodatkowe funkcje droższych urządzeń. Kupując tanią nawigację, upewnij się, że ma odbiornik SiRF Star III oraz aktualną mapę, najlepiej polskiego producenta, który często publikuje aktualizacje.

    Przekątna ekranu: 3,5 cala
    Rozdzielczość ekranu: 320x200
    Odbiornik GPS: GPS SiRF Star III
    Procesor: 300MHz
    Wbudowana pamięć: 256 MB
    Mapa: MapaMap 5.0
    Cena: od 369 zł (aktualizacja: maj 2008)

    Plusy
    • Aktualne i dokładne mapy Polski
    • Dobra jakość wykonania
    • Uchwyt nieprzenoszący drgań
    Minusy
    • Brak map Europy
    • Mały wyświetlacz
    • Wolny procesor

    Nawigacja w laptopie

    Obraz

    Notebook jako urządzenie do nawigacji satelitarnej wychodzi z użycia, choć wśród zawodowych kierowców jest nadal popularny. Program nawigacyjny instaluje się w laptopie jak każdą inną aplikację. Komunikację komputera z satelitami zapewnia podłączany przez USB lub Bluetooth moduł GPS – od 100 zł.

    Systemy GPS od 600 do 1000 zł

    W tym przedziale cenowym swoje produkty oferują mniej znane na rynku GPS marki, np.: Manta, Modecom, Navroad. Do 1000 zł możesz też kupić jeden z niższych modeli uznanych marek, takich jak: Mio, TomTom czy Blaupunkt. Za te pieniądze otrzymasz produkt, który powinien bez kłopotów doprowadzić cię do celu. Za 599 zł możesz kupić drugą edycję nawigacji Navigon z mapami Copernicus (pierwsza w ogóle nie sprawdzała się jako urządzenie GPS). Urządzenie ma na obudowie duże, podświetlane przyciski regulacji głośności i obsługi funkcji, co zapewnia wygodę i precyzję działania większą niż w wypadku ekranów dotykowych. Wyposażono je także w odtwarzacz muzyki, filmów i zdjęć.

    W Navigonie może natomiast przeszkadzać wystająca z obudowy zewnętrzna antena oraz mało czytelny interfejs. Dokładając 200 zł, kupisz nawigację firmy Modecom, FreeWay, do której jest dołączona najnowsza wersja AutoMapy z mapami Polski. Także ona ma dodatkowe funkcje multimedialne. Zastosowano w niej wyświetlacz tylko 3,5 cala, ale bardzo czytelny.

    Obraz

    Za mniej niż 1000 zł kupisz także urządzenia, które oprócz mapy Polski obejmują obszar innych krajów europejskich. Przykładem jest kosztująca 650 zł nawigacja Easydriver NAVI 007. Szczegółowa mapa 38 krajów Europy jest zainstalowana w debiutującym na rynku urządzeniu Navigon 2110 za maksimum 999 zł. Urządzenie ma 4,3-calowy ekran oraz ciekawe funkcje, jak asystent pasa ruchu, który pokazuje układ pasów ruchu na dużych skrzyżowaniach.

    Wraz z ceną podnosi się znacznie jakość użytych w urządzeniach podzespołów. Większość GPS-ów wyposażono w odbiornik SiRF Star III i mocną antenę. Wykorzystane procesory, zazwyczaj o częstotliwości 400 MHz, zapewniają programom nawigacyjnym potrzebną moc obliczeniową. Natomiast wbudowane akumulatory – o pojemności około 1350 MHz – nadal nie pozwalają na niezależną od ładowarki samochodowej pracę przez dłużej niż 2 godziny. Przyciski i porty są wygodnie rozłożone na obudowie, a w niektórych urządzeniach wykorzystano ładny połyskujący plastik.

    W kraju i za granicą

    Obraz

    Modecom FreeWay
    Za 700–800 zł możesz kupić urządzenie pozbawione wad najtańszych modeli. Możesz wybrać między nawigacją z mapą Polski lub zawierającą dodatkowo mapy krajów europejskich. Większość urządzeń ma podstawowe funkcje multimedialne, odtwarzanie muzyki i filmów. Zakup idealny dla lubiących wakacje za granicą lub jeżdżących w delegacje.

    Przekątna ekranu: 3,5 cala
    Rozdzielczość ekranu: 320x200
    Odbiornik GPS: GPS SiRF Star III
    Procesor: 400 MHz
    Wbudowana pamięć: 32 MB
    Mapa: AutoMapa 5.0
    Cena: około 750 zł (aktualizacja: 9 marca 2009)

    Plusy
    • Bardzo dobra mapa Polski
    • Funkcje multimedialne
    • Czytelny wyświetlacz
    Minusy
    • Brak map Europy
    • Mało atrakcyjny wygląd
    • Ekran 3,5 cala

    Systemy GPS powyżej 1000 zł

    Kupując nawigację za więcej niż 1000 zł, możesz oczekiwać urządzenia z dużym 4,3-calowym ekranem panoramicznym, choć w tej kategorii cenowej twój wybór może paść także na urządzenie PDA, którego ekran miewa przekątną zaledwie 2,5 cala. Ponieważ droższe modele nawigacji mają w ofercie duzi producenci, jest w nich firmowe specjalizowane oprogramowanie, np. MioMap w urządzeniach Mio, GPMapa w Garminach czy TomTom w Navigator. Zazwyczaj zawierają one mapy zarówno Polski, jak i innych krajów Europy. Jeśli zależy ci na wielofunkcyjnym urządzeniu z mapą polskiego producenta, np. MapąMap, kup oddzielnie urządzenie PDA i wybraną mapę.

    Urządzenia PND powyżej 1000 zł mają dodatkowe funkcje uprzyjemniające jazdę samochodem. Przykładowo w TomTom GO 920T – 1250 zł – znalazł się moduł Bluetooth, dzięki któremu po połączeniu z telefonem komórkowym nawigacja może działać jako zestaw głośnomówiący. Bezprzewodowy pilot zaś pozwala zdalnie sterować podstawowymi funkcjami nawigacji. Innym rodzajem udogodnienia jest stosowany w modelu Go720 nadajnik FM, który wysyła odtwarzane z pamięci nawigacji pliki muzyczne do samochodowego radia – muzyki można słuchać z głośników samochodowych. Do radia mogą być wysyłane także komendy głosowe programu nawigującego. W urządzeniu Mio 720 zamontowano natomiast aparat cyfrowy o matrycy 2 Mpix.

    W momencie wykonywania nim zdjęcia urządzenie pobiera z satelity dane o położeniu geograficznym i oznacza nimi fotografię. Po powrocie z podróży można dokładnie sprawdzić, gdzie była wykonana każda fotka. Inną ciekawą funkcją omawianego modelu Mio jest skaner wizytówek. Kartonik z danymi teleadresowymi należy umieścić na ekranie urządzenia, a nawigacja wprowadzi informacje do swojej pamięci.

    Za około 1500 zł możesz kupić połączenie urządzenia nawigacyjnego, telefonu i PDA, takie jak Mio DigiWalkerA501. Oparte na systemie operacyjnym Windows CE 5.0 urządzenie pozwala łączyć się z internetem i instalować mobilne aplikacje, wykonywać zdjęcia i dziesiątki innych czynności.

    Niestety, jak większość PDA ma mały ekran. W tanich urządzeniach ilość pamięci flash ogranicza się czasem do zaledwie kilkudziesięciu megabajtów. W drogich nawigacjach, które służą jako samochodowe centrum rozrywki, pamięć jest potrzebna do przechowywania multimedialnych plików, dlatego w urządzeniach jest montowanych nawet kilka gigabajtów. Gdy braknie wbudowanych megabajtów, możesz powiększyć obszar zapisu, stosując kartę pamięci. W przeciwieństwie do tańszych GPS-ów urządzenia za więcej niż 1000 zł często mają czytniki szybkich kart SDHC, a nie tylko wolniejszego standardu SD.

    Alternatywą dla PDA i specjalizowanych nawigacji są telefony komórkowe, w które jest wbudowany GPS. Na razie tego typu urządzenia oferuje głównie Nokia, a za korzystanie z wbudowanego w telefon oprogramowania nawigującego trzeba płacić.

    Dla zawodowego kierowcy

    Obraz

    Mio C720
    Droższa nawigacja zawiera wiele dodatkowych funkcji, które mogą uprzyjemnić czas w długiej podróży. Jej zakup można polecić osobom, które dużo podróżują w sprawach służbowych i tym samym spędzają większość czasu w samochodzie. Alternatywa dla nawigacji to zakup urządzenia PDA z odbiornikiem GPS.

    Przekątna ekranu: 4,3 cala
    Rozdzielczość ekranu: 480x272
    Odbiornik GPS: GPS SiRF Star III
    Procesor: 400MHz
    Wbudowana pamięć: 2 GB
    Mapa: MioMap 3.3
    Cena: około 932 złote (aktualizacja: 9 marca 2009)

    Plusy
    • Duży ekran
    • Ciekawy design
    • Mnóstwo dodatkowych funkcji
    Minusy
    • Mapy bez wizualnych dodatków
    • Wyświetlacz o niskiej jasności
    • Słaby akumulator

    A jeśli kupujesz PDA?

    Obraz

    Wbudowany PDA GPS to tylko jedna z funkcji takiego urządzenia, dlatego niektóre elementy, np. mniejszy niż w PND wyświetlacz, wypadają gorzej, gdy używasz palmtopa podczas jazdy samochodem. Zwróć uwagę na wbudowany głośnik i możliwość regulacji natężenia dźwięku – powinna mieć co najmniej 8 lub 9 stopni. Sprawdź, czy istnieje możliwość zmiany orientacji obrazu na wyświetlaczu – w trakcie jazdy prawdopodobnie będziesz chciał, aby jego dłuższa krawędź była ułożona poziomo. Upewnij się, czy ekran dotykowy urządzenia można obsługiwać palcami – rysik jest bardziej precyzyjny, ale w czasie jazdy wygodniej korzystać z własnej ręki. Dobierając mapę, sprawdź, czy jest zgodna z twoim urządzeniem PDA.

    Gdy kupujesz nawigację GPS

    Ważną cechą jest wielkość ekranu urządzenia nawigującego. Wyświetlacz o większej przekątnej ma zazwyczaj także większą rozdzielczość, dzięki czemu jest bardziej czytelny i wystarczy na nim miejsca na samą mapę oraz dodatkowe elementy interfejsu informujące o parametrach aktualnej trasy. Postaraj się spojrzeć na urządzenie z odległości, w której będziesz na co dzień go używał, i oceń, czy obraz jest dla ciebie czytelny. Zwykle nawet ekran o przekątnej 3,5 cala jest wystarczający, ale warto się zainteresować urządzeniami z wyświetlaczem 4,3 cala.

    Obraz

    Oprócz przekątnej oceń także jasność ekranu. Jeśli będzie zbyt ciemny, będziesz miał kłopoty z dostrzeżeniem obrazu w słoneczne dni. Podobnie będzie, gdy kupisz urządzenie z odblaskowym ekranem – wybieraj powierzchnie jak najbardziej matowe. Oględziny wyświetlacza zakończ, testując ekran dotykowy – sprawdź, czy komendy są dokładnie rozpoznawane.

    Podczas korzystania z nawigacji po zmroku istotna jest możliwość włączenia trybu nocnego – mapa jest wyświetlana w odmiennej, stonowanej kolorystyce. Najdroższe urządzenia mają tę funkcję zautomatyzowaną – gdy wbudowany czujnik wykryje małe natężenie zewnętrznego oświetlenia, nawigacja sama włączy tryb nocny. Zwróć uwagę na natężenie światła diod sygnalizujących funkcje urządzenia, np. przycisku power lub łącza Bluetooth. Jeśli jest zbyt silne, może utrudniać prowadzenie auta w nocy.

    Gdy oglądasz w sklepie włączone urządzenie, możesz przetestować wbudowane w nie głośniki. Posłuchaj kilku komend głosowych i oceń, czy są emitowane zrozumiale, a także sprawdź zakres regulacji głośności. Sama regulacja powinna być łatwo dostępna, abyś mógł nią sterować bez patrzenia na urządzenie. Najlepiej sprawdza się pokrętło regulacyjne na obudowie, ale częściej regulacja głośności jest dostępna za pośrednictwem aplikacji. Wówczas stosowne komendy powinny się znajdować na ekranie głównym.

    Obraz

    Ostatni bardzo ważny element nawigacji to uchwyt, którym urządzenie jest montowane na szybie. Powinien umożliwiać prosty montaż nawigacji – wyjmowanie i wkładanie do uchwytu, a także regulację nachylenia urządzenia we wszystkich kierunkach. Prawdopodobnie będziesz chciał zamontować uchwyt możliwie nisko na szybie, aby nie zasłaniał drogi. Sprawdź, czy na spodzie uchwytu nie ma elementów regulacyjnych – pokręteł, blokad, które mogą przeszkadzać w takim zamocowaniu. Montaż nawigacji nisko na szybie może utrudniać także port ładowarki umiejscowiony w dole obudowy lub wysoko z tyłu urządzenia.

    Jeśli często jeździsz za granicę, powinieneś wybrać program nawigujący, który zawiera mapę Polski i krajów Europy – najlepiej w formie jednej aplikacji. Jeżeli podróżujesz wyłącznie po kraju, możesz się zdecydować na mniejszy wydatek, czyli samą mapę Polski. Programy nawigacyjne polskiej produkcji mają znaczną przewagę nad zagranicznymi produktami pod względem odwzorowania sieci dróg w naszym kraju. Bogatsza jest także ich baza adresowa oraz liczba POI.

    Wybrane dla Ciebie