Dziennik podróżnika
Wspomnienia z wakacji możesz utrwalić nie tylko na zdjęciach czy nagraniach. Za pomocą smartfonu zarejestrujesz więcej szczegółów. Wrócisz do nich za jakiś czas lub zaprezentujesz on-line w trakcie wycieczki.
Do prowadzenia dziennika krótkiej wycieczki lub dłuższego wyjazdu możesz użyć jednej z dostępnych w sklepie Google Play darmowych aplikacji do smartfonów z systemem Android. Taki program za pomocą sygnału GPS automatycznie zarejestruje trasę twojej podróży. A ty, już ręcznie, możesz opatrzyć trasę zdjęciami i nagraniami wykonanymi podczas wycieczki. Każdy z takich elementów wzbogacisz opisem. Elementy dziennika możesz następnie wyeksportować do map Google, dokumentu tekstowego lub serwisu społecznościowego. W Google Play znajdziesz kilka aplikacji, które to umożliwią. Wybraliśmy spośród nich The Travelera, który jest programem nowym i rozwijanym o nowe funkcje, na przykład integrację z Google+. Inne warte wypróbowania aplikacje to Trip Journal (już nieaktualizowana) lub polskojęzyczny Dziennik z Wakacji i Podróży.
Korzystanie z programu The Traveler na Androida
W warsztacie pokażemy obsługę wszystkich elementów programu. Od utworzenia wycieczki, przez rejestrację trasy, po udostępnianie wyjazdu w sieci.
Krok 1
Zainstaluj i uruchom aplikację. Wyraź zgodę na użycie twojego konta Google, zaznaczając pole obok jego nazwy, klikając OK i ponownie OK w kolejnym oknie.
Krok 2
Wciśnij duży znak + na środku ekranu. Wpisz nazwę wycieczki – TRIP NAME, opis – DESCRIPTION oraz, opcjonalnie, datę rozpoczęcia – START DATE, i zakończenia – END DATE podróży. Zakończ, klikając Save.
Krok 3
W oknie głównym wycieczki kliknij obrazek panoramy miasta, np. Londyn. Możesz ustawić własne zdjęcia dla danej wycieczki. Wybierz fotkę z galerii, klikając Import from gallery, a potem miniaturkę fotki.
Krok 1
Kilkudniowy wyjazd najlepiej zapisać w postaci oddzielnych wycieczek, tzw. ścieżek (ang. paths) Na początku wycieczki, np. przy wyjściu z hotelu, kliknij kółeczko w oknie wycieczki Londyn.
Krok 2
W ekranie aplikacji wyświetli się mapa z twoją lokalizacją. Kiedy program ustali twoje położenie, zniknie komunikat u góry ekranu:
Krok 3
W trakcie wycieczki możesz dodawać zdjęcia, nagrania wideo i notatki głosowe oraz tekstowe do dziennika. Wystarczy kliknąć odpowiednią ikonę na dolnym pasku. Ikonką z symbolem pinezki możesz zaznaczyć szczególnie interesujące punkty na trasie.
Krok 4
Aby na chwilę zatrzymać rejestrowanie trasy, kliknij ikonę pauzy, a po zakończeniu podróży kliknij Stop. Opisz krótko przebytą trasę w polu PATH NAME i kliknij Save. Możesz też wybrać jedno ze zdjęć wykonanych podczas wycieczki jako miniaturkę dla danego dnia. Kliknij w tym celu pole PATH PHOTO i wybierz zdjęcie.
Krok 1
Jeśli podczas wycieczki zdjęcia wykonywałeś nie tylko smartfonem, ale też np. lepszym aparatem, możesz umieścić je w dzienniku. Najpierw wgraj zdjęcia do pamięci smartfonu. Potem, w programie, otwórz zakładkę PATHS.
Krok 2
Wybierz zarejestrowaną trasę, np. Pierwszy dzień, a potem kliknij ikonę z symbolem zdjęcia i filmu wideo. Kliknij Import from gallery, potem i wybierz zdjęcie, którym chcesz ozdobić trasę.
Krok 3
Ustaw tytuł TITLE i opis DESCRIPTION zdjęcia. Dodaj fotkę do trasy, klikając Save. W analogiczny sposób możesz dodać nagranie wideo. Możesz też dodawać notatki.
Krok 1
Wróć do głównego okna wycieczki. W zakładce PATHS znajdziesz wyszczególnione wszystkie zapisane trasy. A w zakładce MEDIA możesz przeglądać m.in. wszystkie zdjęcia i nagrania z całego wyjazdu.
Krok 2
Jeśli wybierzesz zapisaną ścieżkę, np. Pierwszy dzień, będziesz mógł obejrzeć pokonaną trasę oraz wszystkie dołączone do niej pliki multimedialne, klikając ikonę z symbolem zdjęcia i listy.
Krok 3
Aby udostępnić w internecie trasę odbytej wycieczki, wybierz ikonę z symbolem trzech kropek, a potem Share. Z listy Share path wybierz Google Maps URL, kliknij Zezwalaj, a potem wybierz sposób, w jaki chcesz udostępnić trasę. Możesz to zrobić np. pocztą. W podobny sposób możesz udostępniać zdjęcia i nagrania.
Krok 4
Aby zrobić kopię zapasową danych do użycia w przyszłości, kliknij ikonę z symbolem trzech kropek, a potem Send to Google. Zaznacz wybrane pola i kliknij Send now. Dane będą dostępne w poszczególnych usługach Google. Możesz je przeglądać np. na komputerze.