Dzwoń tanio!
Popularne polskie komunikatory zapewniają obok rozmów tekstowych także połączenia głosowe, wideo oraz możliwość tańszego dzwonienia na telefony stacjonarne i komórkowe. Sprawdziliśmy, czy się opłaca i gdzie się opłaca.
Moim zdaniem
- Paweł Bijata redaktor działu Internet
Taniej znaczy lepiej? Nie zawsze, ale gdy zachowana jest jakość i wygodna obsługa, to wiadomo, co wybrać. Dlatego, gdy potrzebuję zadzwonić za granicę, korzystam z usług VoIP (zazwyczaj z naGłosu lub Tlenofonu). Wychodzi taniej i nie ma aż takiej różnicy. Jednak przy połączeniach krajowych i z sieciami komórkowymi zdecydowanie wolę użyć tradycyjnego rozwiązania, przynajmniej dopóki konfiguracja VoIP w komórce nie stanie się łatwiejsza i bardziej dostępna.
W artykule znajdziesz:
- Przydatne informacje o telefonii VoIP
- Ceny, usługi i ofertę poszczególnych operatorów
- Porównanie 4 najpopularniejszych polskich komunikatorów z modułami VoIP
Ikony komunikatorów już dawno zagościły w zasobnikach systemowych naszych komputerów. Te małe programy służą nam najczęściej do prowadzenia korespondencji tekstowej. Rzadko wykorzystujemy funkcje darmowych rozmów głosowych wewnątrz sieci oraz tańszych połączeń z telefonami stacjonarnymi i komórkowymi, a przecież wystarczą słuchawki i mikrofon, aby nawiązać połączenie. Warto się tym zainteresować. Może ten sposób komunikacji przypadnie ci do gustu, a oszczędności okażą się satysfakcjonujące.
Ile to kosztuje i jak się płaci
Darmowe rozmowy głosowe za pośrednictwem testowanych komunikatorów można prowadzić tylko w obrębie danej sieci. Co to oznacza? Przykładowo, jeżeli masz zainstalowany komunikator Skype i chcesz porozmawiać ze swoim znajomym, który także z tego programu korzysta, nie płacisz za połączenie. To się opłaca, zwłaszcza gdy chcesz pogadać ze znajomym zza granicy (w obrębie całego świata).
Cechy dobrego modułu VoIP
- OBSŁUGA Korzystanie z telefonu internetowego za pośrednictwem komunikatora nie powinno sprawiać problemów nawet początkującym użytkownikom. Prosta obsługa i czytelne informacje to zalety programu.
- ATRAKCYJNOŚĆ CENOWA Zaletą VoIP są niższe opłaty za połączenia, warto sprawdzić ofertę i wybrać najkorzystniejszą. Dobrze jest, gdy operator dostarcza nam szczegółowy wykaz naszych rozmów oraz wykaz cen.
- OPŁATY I ZASILENIA Za połączenia trzeba płacić, dlatego zasilenie konta powinno być możliwe na kilka sposobów (przelewem, SMS-em, kartą). Dodatkowym atutem jest możliwość podpisania umowy i regulowania rachunków raz w miesiącu.
- DODATKI Każdy z testowanych operatorów ma w swojej ofercie dodatkowe usługi (poczta głosowa, sygnał czy numer telefonu). Korzystnie jest, gdy chociaż część z nich dostajemy za darmo.
Darmowe rozmowy głosowe za pośrednictwem testowanych komunikatorów można prowadzić tylko w obrębie danej sieci. Co to oznacza? Przykładowo, jeżeli masz zainstalowany komunikator Skype i chcesz porozmawiać ze swoim znajomym, który także z tego programu korzysta, nie płacisz za połączenie. To się opłaca, zwłaszcza gdy chcesz pogadać ze znajomym zza granicy (w obrębie całego świata).
Jakość i wygoda
Do niedawna dość powszechna była opinia, że dzwonienie przez VoIP z komputera jest niewygodne, a jakość rozmów pozostawia wiele do życzenia. Jednak w ostatnim czasie zmieniły się łącza oraz rozpowszechniły się nowe technologie. To wszystko wpłynęło na jakość przekazywanego dźwięku, który teraz jest bardzo dobry. Wpływ na wygodę korzystania z VoIP mają także wyspecjalizowane urządzenia, takie jak słuchawka telefonu podłączana do komputera czy osobne bramki, które w ogóle peceta nie potrzebują. Wystarczy podpiąć je do routera, a telefon stacjonarny podłączyć do bramki, przeprowadzić łatwą konfigurację, i już można dzwonić.
- Niskie koszty połączenia w porównaniu z telefonią tradycyjną
- Połączenia wewnątrz sieci za darmo
- Nie jest konieczne podpisywanie umowy i płacenie abonamentu
- Możliwość podłączenia zwykłego telefonu do bramki VoIP
- Numery w wielu strefach
- Wymagane połączenie z internetem
- Jakość rozmów zależy od przepustowości
- W przypadku zakupu bramki dodatkowe koszty
- Możliwość opóźnień w przekazywaniu dźwięku
- Czasami problem z lokalizacją dzwoniących na numery alarmowe
Podsumowanie testu
Przetestowaliśmy cztery najpopularniejsze w Polsce komunikatory: Tlen, Nowe Gadu-Gadu, Spik, Skype, umożliwiające zarówno rozmowy głosowe oraz wideo, jak i wykonywanie połączeń z telefonami stacjonarnymi i komórkowymi. Braliśmy pod uwagę tylko funkcje związane z rozmowami głosowymi i wideo. Ocenialiśmy jakość rozmów, dostępne opcje, dodatkowe funkcje, ceny i formy płatności.
Rozmowy w praktyce
Podczas testu przeprowadziliśmy kilkadziesiąt rozmów na łączną sumę kilkuset złotych. Dzwoniliśmy na telefony stacjonarne i komórkowe, w Polsce i za granicę. To pozwoliło nam zweryfikować jakość dźwięku oraz stabilność połączenia. Niestety zdarzały się usterki. Do najczęstszych należało zerwanie połączenia – trzeba było wybierać numer ponownie. Były też przypadki zakłóceń, które nie ustępowały samoistnie (czasami pojawiały się w środku rozmowy) – pomagało wtedy ponowne połączenie.
Obsługa i użytkowanie
Z modułu do dzwonienia powinno się wygodnie korzystać. Ważne, aby aplikacja była prosta w obsłudze i dostarczała potrzebnych informacji o koncie. Pod tym względem zdecydowanie przoduje Tlenofon, który ma dość szczegółowe bilingi, dane o wykonywanych połączeniach, doładowaniach oraz czytelną informację o aktualnym koszcie połączenia i stanie konta (na bieżąco). Słabo pod tym względem wypada Nowe Gadu-Gadu. Informacja o rozmowie jest wyświetlana w zwykłym oknie dialogowym. Informację o stanie konta zobaczymy dopiero po zakończeniu połączenia – zostaje nam tylko odmierzać czas i przeliczać koszt rozmowy w pamięci. Biling możemy zobaczyć na WWW.
Sposoby zapłaty i doładowania
Istotną kwestią jest wybór możliwości regulowania opłat za korzystanie z internetowego telefonu. Tutaj prawie wszyscy zapewniają wybór, np. w Tlenofonie możesz doładowywać swoje konto określoną kwotą bądź podpisać umowę z operatorem. W Nowym Gadu-Gadu jest dodatkowo możliwość płatności za pomocą SMS-a. Słabe rozwiązanie oferuje Neofon (Spik) – tutaj podpisanie umowy nie jest już co prawda obowiązkiem, ale po starter trzeba się udać do salonu sprzedaży, nie można doładować konta w każdej chwili przez internet. Być może jest to wygodne przy zakupie bramki, ale przy korzystaniu z komunikatora za pomocą komputera to sposób niewygodny. Należy pamiętać, że test dotyczy modułów VoIP, a nie operatorów, u których kupujemy bramkę i podpisujemy umowę, tzn. tak naprawdę zastępujemy VoIP-em domowy telefon. W przypadku komunikatorów często korzystamy z połączeń VoIP zamiennie z innymi formami komunikacji.
Ceny
Rozmowy w obrębie jednej sieci (np. Skype–Skype) są darmowe. Za połączenia z telefonami stacjonarnymi na całym świecie i komórkami musimy płacić. Warto zatem przyjrzeć się cenom korzystania z poszczególnych modułów. W przypadku telefonów stacjonarnych różnica może wynosić najwyżej kilka groszy. Jednak, gdy bierzemy pod uwagę sieć komórkową, koszty mogą się zdecydowanie różnić. Warto także korzystać z promocji, np. w Nowym Gadu-Gadu wystarczy mieć doładowane konto kwotą minimum 10 złotych, aby codziennie nawiązywać darmowe połączenia z telefonami stacjonarnymi (w Polsce i w 23 wybranych krajach). Promocja Happy Hours obowiązuje codziennie od godz. 18 do 21 oraz w weekendy.
1. miejsce - Tlen – Tlenofon
Komunikator z firmy o2.pl jest wyposażony w przejrzysty i prosty w obsłudze moduł VoIP – Tlenofon. Ceny połączeń z telefonami stacjonarnymi w kraju wynoszą 9 groszy za minutę, a z siecią komórkową 31 groszy. Naliczanie opłat odbywa się sekundowo, co pozwala na wykonywanie krótkich rozmów. Zaletą aplikacji są informacje podawane w panelu użytkownika (konta), do których dostęp uzyskujemy z poziomu programu. Za usługi można płacić zarówno poprzez doładowanie konta z góry, jak i podpisując umowę i płacąc pod koniec okresu rozliczeniowego (post-paid). Tlenofon oferuje także bramkę VoiP (kosztuje ona 159 złotych), którą można podłączyć do routera, a następnie telefonu stacjonarnego. Urządzenie można zamówić na stronie usługi. Jego konfiguracja jest bardzo prosta i nie powinna sprawiać trudności nawet mniej zaawansowanym użytkownikom.
- Niskie ceny połączeń
- Dodatkowe usługi
- Łatwa obsługa, przydatne informacje w panelu
- Brak doładowania konta przez SMS
2. miejsce - Skype Onet
Zaadaptowana przez Onet.pl (dopasowana do polskich realiów) wersja znanego na całym świecie komunikatora Skype. Plus dla aplikacji za bardzo dobre rozmowy głosowe i wideo realizowane z komputera na komputer. Program doskonale się sprawdza, gdy dzwonimy do znajomych zza granicy i łączymy się na zasadzie pecet–pecet. Usługa oferująca rozmowy na telefony stacjonarne i komórkowe to SkypeOut (doładowania pre-paid). Niestety, połączenia na komórki są dość drogie, do polskich operatorów można dzwonić za 94 gr za minutę. Do wszystkich połączeń należy doliczyć opłatę za rozpoczęcie rozmowy, wynosi ona 0,17 złotego. Zaletą są dodatkowe opcje oraz wyspecjalizowane wtyczki, które każdy użytkownik może instalować z poziomu aplikacji.
- Znakomita jakość rozmów wideo
- Konferencje głosowe (na 35 użytkowników)
- Dość wysokie ceny za połączenia i usługi dodatkowe
3. miejsce - Nowe Gadu-Gadu – naGłos
Dzwonienie z komunikatora Gadu-Gadu umożliwia usługa naGłos. Ceny połączeń są zbliżone do oferowanych przez Tlenofon. Niestety, aplikacja podaje dość ubogie informacje na temat historii wykonanych połączeń. Samo połączenie jest sygnalizowane w oknie rozmowy tekstowej i poszczególne czynności podawane są za pomocą komunikatów. Stan konta nie jest widoczny na bieżąco. Kwota, jaka pozostała do wygadania, jest podawana po zakończeniu połączenia. Dużym plusem są darmowe rozmowy Happy Hours aktywne w godzinach od 18 do 21 i w weekendy. Opłaca się korzystać. W tej chwili komunikator Gadu-Gadu, to już nie sama aplikacja i usługa naGłos. Od połowy maja program został zintegrowany także z telefonią komórkową GaduAIR. W obrębie usługi można za darmo korzystać z mobilnego WebGadu. Można także skonfigurować VoIP w komórce i w obrębie sieci dzwonić za darmo.
- Darmowe połączenia z telefonami stacjonarnymi
- Mało informacji dostępnych z poziomu programu
4. miejsce - Spik – Neofon
W komunikatorze Wirtualnej Polski znajdziemy moduł Neofon, który jest usługą Telekomunikacji Polskiej. Łatwe w obsłudze narzędzie wymaga jednak podpisania umowy z operatorem w celu wykonywania połączeń z telefonami stacjonarnymi i komórkowymi. Kwota, jaką wydzwoniliśmy, nie jest podawana w oknie programu (nawet po zakończeniu połączenia w historii dostępny jest tylko czas trwania rozmowy). To rozwiązanie mało praktyczne, bo wymaga od nas stałej deklaracji. Nie ma możliwości doładowania konta przez internet. Aby rozpocząć dzwonienie, należy wpisać numer telefonu i hasło. Dane otrzymamy wraz z umową lub z kartą zakupioną w salonie. Należy wspomnieć, że w trakcie testów Neofon bardzo dobrze się spisywał pod względem jakości rozmów wykonywanych zarówno na telefony komórkowe, jak i stacjonarne. Plusem jest także dość przejrzysty mechanizm poczty głosowej.
- Relatywnie niskie ceny połączeń
- Prosty w obsłudze
- Brak możliwości doładowania konta online