Ekspresowy backup
Dobre narzędzie do tworzenia backupu powinno być szybkie, proste w obsłudze i działające automatycznie. Takimi właśnie cechami może pochwalić się pełna wersja Nero BackItUp 2017 Essentials z naszej płyty DVD.
Nero BackItUp 2017 Essentials to idealne narzędzie do ekspresowego zabezpieczania istotnych danych. Skonfigurowanie zadania backupu potrwa zaledwie kilka minut, następnie program będzie już działać automatycznie, wykonując w tle zaplanowane zadania. Pełnej wersji programu Nero BackItUp 2017 z naszej płyty DVD nie trzeba rejestrować przez internet. Został on przygotowany w specjalnej wersji tylko dla czytelników PC Formatu – po zainstalowaniu i uruchomieniu jest od razu gotowy do pracy.
Krok 1
Wybierz jeden z trybów tworzenia backupu, np. Zdjęcie.
Krok 2
Wskaż foldery, które mają zostać zabezpieczone.
Krok 3
Wybierz miejsce zapisu backupu, np. dysk zewnętrzny.
Krok 4
Określ parametry dodatkowe i uruchom proces.
Szybkie tworzenie backupu z pomocą kreatora
Spolszczony interfejs użytkownika oraz pomoc kreatora sprawiają, że konfiguracja i uruchomienie tworzenia kopii bezpieczeństwa plików są wyjątkowo proste i intuicyjne.
Krok 1
Po uruchomieniu programu nie trzeba się długo zastanawiać – kliknij duży zielony przycisk Utwórz kopię zapasową teraz. Na kolejnej planszy do wyboru są trzy możliwości. Zdjęcie oznacza stworzenie „migawki” wskazanych plików lub folderów, którą może dodatkowo zaszyfrować, zabezpieczyć hasłem dostępu oraz opcjonalnie skompresować. Tak przygotowany backup należy przechowywać na osobnym nośniku, np. na płycie DVD, z którego w przypadku awarii będzie można odzyskać utracone dane.
Krok 2
Druga z dostępnych możliwości, Kopiuj, oznacza tworzenie standardowej kopii zapasowej, np. na dysku zewnętrznym. Można z niej na bieżąco korzystać, a program BackItUp może dodatkowo aktualizować jej zawartość.
Krok 3
Ostatni sposób tworzenia backupu to Synchronizuj. Program utworzy duplikat wybranego foldera np. na pendrivie, a następnie będzie monitorować jego zawartość i gdy któryś z plików w folderze źródłowym zostanie zmodyfikowany, zmiana ta zostanie wprowadzona także w pliku zduplikowanym.
Krok 4
W naszym przykładzie wybraliśmy pierwszą możliwość. Po kliknięciu ikony <Zdjęcie> naciśnij Dalej. Na kolejnej planszy wyświetli się zestaw folderów, który został automatycznie wybrany przez program. Poniżej widoczna jest informacja, ile w sumie zajmują wszystkie dane, które obejmować będzie backup.
Krok 5
Jeśli nie chcesz umieszczać w backupie zawartości któregoś z wybranych automatycznie folderów, kliknij jego ikonę – zostanie on wyszarzona. Aby dodać własne foldery, kliknij Zmień wybór, wskaż foldery, które chcesz zabezpieczyć, i naciśnij Dalej.
Krok 6
W następnym etapie należy wybrać lokalizację docelową kopii zapasowej. Wybierając jedną z wyświetlonych w oknie ikon, zdecydujesz, czy kopia utworzona będzie na dysku lokalnym, dysku zewnętrznym albo na dysku sieciowym. Poniżej ikon widoczne jest pole ze ścieżką dostępu do foldera, w którym zapisany zostanie backup. Możesz wybrać inny folder, służy do tego przycisk Przeglądaj. Po wybraniu lokalizacji docelowej kliknij Dalej.
Krok 7
W ostatnim kroku zdecyduj, czy zadanie backupu będzie uruchamiane ręcznie, czy też automatycznie w określonych odstępach czasu. Nadaj też nazwę tworzonemu zadaniu kopii zapasowej.
Krok 8
Jeśli chcesz skorzystać z funkcji kompresji oraz zabezpieczyć backup hasłem, kliknij przycisk Opcje. Na kolejnej planszy możesz wybrać stopień kompresji danych oraz dodać zabezpieczające kopię hasło. Gdy wszystko będzie gotowe, kliknij Utwórz kopię zapasową teraz, rozpoczynając tworzenie backupu.
Przywracanie plików z utworzonej wcześniej kopii
Przywracanie plików z wcześniej utworzonej kopii jest jeszcze prostsze – wystarczy kilka kliknięć i oryginalne dane będą z powrotem na swoim miejscu.
Krok 1
Na stronie głównej wskaż na liście kopię bezpieczeństwa, z której chcesz przywrócić pliki, np. Kopia zapasowa pliku, i naciśnij Przywróć. Jeśli kopia zabezpieczona została hasłem, wpisz je w polu widocznym na środku planszy i zatwierdź, wybierając OK.
Krok 2
Na kolejnej planszy menedżer plików pozwoli ci wybrać pliki lub foldery do przywrócenia. Jeśli chcesz odzyskać całą zawartość backupu, kliknij Dalej.
Krok 3
W ostatnim kroku możesz zmienić folder docelowy, do którego trafią pliki, oraz zdecydować, jak zachowywać ma się program, gdy wystąpi jakiś konflikt (np. gdy w folderze docelowym znajduje się już plik o takiej samej nazwie jak ten przywracany z backupu). Aby rozpocząć proces odzyskiwania danych, kliknij Przywróć teraz. Po zakończeniu w wyświetlonym oknie informacyjnym naciśnij przycisk Zamknij.