SoftwareFinansowy ład

    Finansowy ład

    W tym miesiącu proponujemy narzędzia do zarządzania finansami osobistymi. Programy te znakomicie się sprawdzają podczas kontrolowania codziennych wydatków i ułatwiają zarządzanie domowym budżetem.

    Finansowy ład

    Pierwszy z proponowanych przez nas programów to rozbudowane (a przy tym darmowe – licencja GNU) oprogramowanie do prowadzenia domowego budżetu. Możliwości aplikacji są na tyle bogate, że może się ona sprawdzić nie tylko podczas kontrolowania domowych wydatków, ale także jako narzędzie pomocnicze do nadzorowania budżetu niewielkiej firmy. Zaletą programu jest rozpoznawanie formatu quicken (pliki z rozszerzeniem .qif) stosowanego w jednym z najpopularniejszych na świecie programów do zarządzania finansami osobistymi. Kolejny proponowany przez nas program – ePortfel Lite 3.3.24 – to także narzędzie do zarządzania osobistymi finansami, jednak jego obsługa będzie z pewnością prostsza. Darmowa wersja ePortfela jest aplikacją w pełni polskojęzyczną i nie ma aż tylu funkcji co opisywany w artykule GnuCash, ale do prowadzenia domowego budżetu powinien być w zupełności wystarczający. Warto dodać, że oba programy są dostępne nie tylko w wersji do Windows, ale także do Linuksa.

    Uporządkowane fundusze – GnuCash

    Plik instalacyjny z programem GnuCash znajdziesz na płycie dołączonej do bieżącego wydania PC Formatu. Sam proces instalacji jest bardzo prosty i nie będziemy go szczegółowo opisywać. W celu zainstalowania programu potwierdzaj po prostu kolejne etapy kreatora instalacji – nie musisz wprowadzać żadnych zmian. Program potrzebuje ok. 220 MB przestrzeni dyskowej.

    Krok 1

    Program GnuCash jest uruchamiany automatycznie po zakończeniu instalacji. Jeżeli zainstalowałeś go wcześniej, uruchom GnuCash, wybierając ikonę GnuCash z menu Start.

    Krok 2

    Najpierw zobaczysz okno dialogowe GnuCash Tip of The Day, w którym znajduje się anglojęzyczna podpowiedź. Niemal natychmiast pojawi się okno Welcom to GnuCash!. Upewnij się, że jest w nim wybrana opcja Create a new set of accounts, i kliknij OK.

    Obraz
    Obraz

    Krok 3

    W oknie GnuCash Tip Of The Day kliknij Zamknij, a następnie ustaw na pierwszym planie okno Ustawienia hierarchii nowego konta, klikając w nim przycisk Do przodu.

    Obraz

    Krok 4

    Wybierz walutę główną dla zakładanego konta. Domyślnie w polskojęzycznych systemach Windows wybierana jest z rozwijanej listy pozycja PLN (Polish Zloty. Kliknij Do przodu.

    Obraz

    Krok 5

    Kolejny etap umożliwia wybór jednej bądź kilku kategorii kont. Każda kategoria dysponuje odpowiadającym jej zestawem kont. Domyślnie na liście kategorii zaznaczone jest pole wyboru Common Accounts (z ang. popularne konta). Oferowany przez tę kategorię zestaw kont powinien w zupełności wystarczyć do domowych potrzeb. Listę kont dostępnych w tej kategorii zobaczysz po prawej stronie okna. W tym miejscu zachęcamy do zapoznania się ze słowniczkiem w ramce, który ułatwi zrozumienie, które konto do jakich zastosowań może służyć. Kliknij Do przodu.

    Obraz

    Krok 6

    Kreator konfiguracji w następnym kroku wyświetli listę wybranych kont wraz z typem oraz – dla wybranych kont – bilansem otwarcia. Na tym etapie możesz przetłumaczyć nazwy kont. W tym celu kliknij lewym klawiszem myszki wybrane konto, a następnie wpisz jego polskojęzyczną nazwę i wciśnij klawisz [Enter].

    Krok 7

    Po przetłumaczeniu bądź zmianie nazw kont ustaw stany początkowe odpowiednich kont. Przykładowo wybierz konto Cash in Wallet (w naszym przykładzie już po przetłumaczeniu, czyli Portfel), kliknij w kolumnie Bilans otwarcia i wpisz odpowiednią kwotę (tu: kwotę gotówki w portfelu). Po określeniu stanów początkowych kont kliknij Do przodu, a następnie Zastosuj.

    Obraz
    Obraz

    Krok 8

    Pojawi się główne okno programu, którego główną, centralną część zajmuje tabela z grupami wybranych kont i odpowiadającymi im stanami. Na obecnym etapie oczywiście wszystkie konta są wyzerowane. Czas zatem zdefiniować wstępne wartości twoich aktywów oraz spróbować zaksięgować pierwsze transakcje.

    Krok 1

    Masz już założony zestaw kont, ustawione stany początkowe, czas zatem na pierwszą transakcję. Niech będzie to odnotowanie zakupu artykułów spożywczych na kwotę 112,50 zł. Uwaga! Założyliśmy, że wcześniej przetłumaczyłeś nazwy kont (zgodnie z podanym przez nas słowniczkiem), dlatego poniżej bazujemy już na polskojęzycznych nazwach.

    Krok 2

    Zakładamy, że za zakupy zapłaciłeś gotówką. W oknie programu GnuCash kliknij dwukrotnie wiersz Portfel.

    Obraz

    Krok 3

    Pojawi się nowa zakładka Portfel. Zobaczysz tabelę transakcji, na której zaksięgowany jest na razie tylko jeden wpis Bilans otwarcia. Kursor tekstowy jest ustawiony w pierwszej komórce wiersza nowej transakcji, wciśnij klawisz [Tab], by przejść do kolejnych pól. W polu Liczba dla transakcji gotówkowych nie musisz nic wpisywać, jednak w przypadku transakcji innego typu (np. płatność czekiem lub płatność online) w polu tym umieść numer transakcji. Klawiszem [Tab] przejdź do kolejnego pola.

    Obraz

    Krok 4

    W polu Opis wpisz krótki opis transakcji, np. zakupy w sklepie osiedlowym, wciśnij [Tab] i w polu Transfer kliknij kwadrat, który pojawi się po prawej stronie pola. Rozwinie się lista. Wybierz z niej np. Wydatki: Artykuły spożywcze.

    Obraz

    Krok 5

    Ponieważ zakup jest wydatkiem, a nie przychodem, wciśnij klawisz [Tab] dwukrotnie, pomijając niepotrzebne w tej transakcji pole Receive (z ang. otrzymał) i w polu Spend (ang. wydał) wpisz kwotę, jaką wydałeś na zakupy – w naszym przykładzie wpisujemy 112,50. Po wpisaniu kwoty wciśnij klawisz [Enter]. Nowa transakcja zostanie automatycznie zaksięgowana, a w polu Bilans zobaczysz kwotę gotówki pozostałą w portfelu.

    Obraz

    Krok 6

    Aby zaksięgować kolejną transakcję na tym samym koncie, powtórz opisane działania. Jeżeli chcesz zaksięgować transakcję na innym koncie, przejdź do zakładki Konta, wybierz właściwe konto i postępuj jak w poprzednim przykładzie.

    Krok 7

    Program GnuCash potrafi znacznie więcej niż proste księgowanie niewielkich zakupów. Obsługuje on także transakcje dokonywane na rynku giełdowym, pozwala prowadzić ewidencję zatrudnionych pracowników, nabywców, dostawców itp. I nawet jeżeli niektóre funkcje aplikacji nie sprawdzą się lub nie przydadzą na polskim rynku, to i tak możliwości tego programu zaskakują, biorąc pod uwagę, że przecież jest za darmo.

    Porządek w portfelu po polsku – ePortfel Lite 3.3.24

    Program potrzebuje komputera z Windows, na którym zainstalowano tzw. wirtualną maszynę Java (ang. Java Runtime Environment). Jeżeli nie masz tego dodatku w systemie, zainstaluj go (jest na naszym CD), zanim rozpoczniesz instalację programu ePortfel Lite. Proces instalacji jest bardzo prosty. Potwierdzasz kolejne etapy kreatora instalacji i nie musisz zmieniać żadnych domyślnych ustawień. Przed uruchomieniem programu konieczna jest jednak rejestracja (bezpłatna) w serwisie twórców programu.

    Krok 1

    Uruchom przeglądarkę internetową. Przejdź na stronę pod adresem www.eportfel.com i w menu po lewej stronie kliknij Utwórz nowe konto.

    Obraz

    Krok 2

    Wypełnij formularz rejestracyjny i kliknij Utwórz nowe konto. Gdy otrzymasz nowe konto i zalogujesz się w serwisie, kliknij widoczny po prawej stronie link Pobierz numer licencji dla ePortfel Lite.

    Obraz
    Obraz

    Krok 3

    Na kolejnej stronie zobaczysz informacje dotyczące generowania numeru licencji. Sprawdź, czy podany wcześniej adres e-mailowy jest poprawny, i jeżeli okaże się, że tak, kliknij Wygeneruj numer licencji.

    Obraz

    Krok 4

    Numer licencji otrzymasz na podany w formularzu adres e-mailowy. Jeżeli już go dostałeś, możesz rozpocząć korzystanie z programu.

    Krok 1

    Program ePortfel Lite uruchomi się automatycznie zaraz po instalacji. Jeżeli zainstalowałeś go wcześniej, uruchomisz go, wybierając ikonę ePortfel z menu Start.

    Obraz

    Krok 2

    Po uruchomieniu program automatycznie uaktywnia ikonę Ustawienia. Pod zakładką Preferencje wypełnij pola w sekcji Dane użytkownika (zgodnie z danymi, które podałeś w formularzu rejestracyjnym oraz z otrzymanym numerem licencji). Po ich wypełnieniu kliknij Zapisz zmiany. Od tego momentu uaktywnią się wszystkie pozostałe – dotychczas szare – ikony z paska narzędziowego programu.

    Obraz

    Krok 3

    Kliknij ikonę Konta. Domyślnie w programie założone jest tylko jedno konto o nazwie Portfel. Jest to konto gotówkowe i ma odzwierciedlać stan twojego portfela. Oto, jak założyć kolejne. Kliknij przycisk Dodaj.

    Obraz

    Krok 4

    W oknie Konto wypełnij odpowiednio wszystkie pola i ustaw właściwe parametry. Przykładowo dla rachunku ROR pamiętaj o wybraniu na liście Typ pozycji Bankowe. Ustaw też odpowiednią walutę na liście Waluta. Po wypełnieniu pól kliknij OK. Nowe konto pojawi się na liście kont w programie ePortfel. W analogiczny sposób zakładasz pozostałe konta. Możesz założyć nie tylko konta gotówkowe, ale także konta funduszy inwestycyjnych, obciążeniowe dla kart kredytowych czy konta dla wierzycieli i dłużników.

    Obraz

    Krok 1

    Dokonajmy teraz przykładowej transakcji – pobrania gotówki z bankomatu (zatem z rachunku bankowego) do portfela, który także ma (domyślnie zakładane) konto w programie ePortfel. Kliknij ikonę Transakcje. Następnie wybierz zakładkę Transfer i kliknij przycisk Nowa.

    Obraz

    Krok 2

    Na liście Z konta wybierz nazwę konta bankowego, z którego wypłacasz pieniądze – w naszym przykładzie ma nazwę Główne. Analogicznie na liście Na konto wybierz konto docelowe (tu: Portfel). W polu Kwota wpisz kwotę wypłacanych pieniędzy, możesz uzupełnić dane transakcji opisem w polu Opis. Kliknij OK.

    Obraz

    Krok 3

    Nowa transakcja pojawi się w tabeli transakcji. Tabela ta jest wyświetlana dla konkretnego konta, które wybierasz z rozwijanej listy.

    Obraz

    Angielsko-polski minisłowniczek pojęć finansowych z programu GnuCash

    Angielsko-polski minisłowniczek pojęć finansowych z programu GnuCash

    Current Assets – bieżące środki
    Cash in Wallet – gotówka
    Checking Account – rachunek ROR
    Savings Account – rachunek oszczędnościowy
    Equity – akcje zwykłe
    Opening Balances – bilans otwarcia
    Expenses – wydatki
    Adjustment – regularne wydatki
    Auto – auto
    Fees – opłaty
    Gas – paliwo
    Parking – parking
    Repair and Maintenance – naprawy i serwis
    Bank Service Charge – opłaty bankowe
    Books – książki
    Cable – telewizja kablowa
    Charity – datki
    Clothes – odzież
    Computer – komputer
    Dining – jedzenie (ale w restauracjach)
    Education – edukacja
    Entertainment – rozrywka
    Music/Movies – muzyka/filmy
    Recreation – rekreacja
    Travel – podróże
    Gifts – podarunki
    Groceries – artykuły spożywcze
    Hobbies – hobby
    Insurance – ubezpieczenie
    Auto Insurance – ubezpieczenie samochodu
    Health Insurance – ubezpieczenie zdrowotne (prywatne)
    Life Insurancje – ubezpieczenie na życie
    Laundry/Dry Cleaning – pralnia
    Medical Expenses – koszty leczenia
    Miscellaneous – różne
    Online Services – usługi online
    Phone – telefon
    Public Transportation – transport publiczny
    Subscriptions – prenumeraty/subskrypcje
    Supplies – kieszonkowe dla dzieci
    Taxes – podatki
    Federal – podatek dochodowy
    Medicare – ubezpieczenie zdrowotne (państwowe)
    Other Tax – inne podatki
    Social Security – ubezpieczenie społeczne
    State/Province – podatki lokalne
    Utilities – media (w budynku)
    Electric – prąd
    Garbage collection – wywóz śmieci
    Gas – gaz
    Water – woda
    Income – przychody
    Bonus – premie
    Gifts received – otrzymane prezenty
    Interest Income – przychody z odsetek
    Checking Interest – odsetki z ROR
    Other Interest – inne odsetki
    Savings Interest – odsetki z konta oszczędnościowego
    Other Income – inne przychody
    Salary – wynagrodzenie
    Liabilities – zadłużenie
    Credit Card – karta kredytowa

    Wybrane dla Ciebie