Hosting zdjęć i histing plików - dysk NAS
Usługi hostingowe są kompleksowe i tanie, ale możesz je również realizować we własnym zakresie, o ile dysponujesz szybkim łączem sieciowym i odpowiednim urządzeniem (serwerem) do przechowywania danych.
Hosting to nic innego jak przechowywanie plików na serwerach zewnętrznej firmy, która dodatkowo oferuje różne usługi, np. dostęp do serwera WWW, baz danych, systemów CMS, galerii i sklepów internetowych itd. Świadczenie takich usług tysiącom odbiorców wymaga od dostawcy bardzo dużej pojemności serwerów, a także ogromnej przepustowości łączy. Jeśli potrzebujesz podobnego rozwiązania tylko dla siebie, rodziny lub niewielkiego grona znajomych, wymagania są znacznie niższe. Dlatego wiele osób może realizować hosting we własnym domu albo w szkole, korzystając z ogólnodostępnych produktów i usług.
Co trzeba zrobić, by udostępniać dane
Jeśli pliki przechowywane w twojej domowej sieci mają być dostępne w internecie, musisz spełnić kilka warunków.
Co jest potrzebne
Podstawą jest oczywiście szybkie łącze internetowe, a w dodatku liczy się duża przepustowość wysyłania, a nie odbierania danych. Na przykład w ofertach operatorów telewizji kablowych znajdują się łącza o parametrach 60/6 Mb/s, gdzie 60 Mb/s odnosi się do pobierania danych, a 6 Mb/s – wysyłania. Interesuje cię ta druga wartość – im wyższa, tym lepiej.
Istotny jest też publiczny, najlepiej stały adres IP, by uzyskać łatwy dostęp do serwera w twojej domowej sieci. Tak naprawdę stałe adresy IP są oferowane tylko w ramach usług biznesowych – w domowych warunkach można ratować się rozwiązaniami tzw. DDNS (dynamiczny DNS), co pokażemy w dalszej części artykułu.
Musisz również zadbać o to, by osoby korzystające z twojego hostingu nie trafiały na zaporę ogniową. Dlatego konieczna jest odpowiednia konfiguracja routera – powinien on kierować do domowego serwera prawidłowe żądania dostępu do danych.
Możesz trzymać dane na swoim komputerze i zainstalować odpowiednie usługi serwerowe (serwer WWW, FTP, system zarządzania treścią, galerię zdjęć itp.), jednak w domowych warunkach idealnym rozwiązaniem byłby dysk NAS. Proponujemy wykorzystanie dysków Synology z systemem DiskStation Manager (DSM), który jest rozwiązaniem intuicyjnym i prostym w obsłudze, a przy tym daje bardzo duże możliwości.
Konfiguracja usług
Aby ułatwić dostęp do danych, polecamy skorzystanie z usług Synology QuickConnect i DDNS (również może być od Synology). Dzięki nim nawet przy zmiennym adresie IP zawsze będziesz miał dostęp do swoich usług za pośrednictwem tego samego adresu URL. Zakładamy, że masz już działającą sieć, a w niej router oraz NAS Synology.
Krok 1
Przez przeglądarkę zaloguj się jako administrator do systemu DSM, otwórz Panel sterowania, kliknij w nim QuickConnect.
Krok 2
Zaznacz Włącz QuickConnect. Kliknij Zaloguj się na koncie MyDS lub je zarejestruj, by stworzyć nowe konto w usłudze:
Krok 3
Stwórz identyfikator dla swojego urządzenia. W naszym przypadku był to pcformat. Kliknij Zastosuj.
Krok 4
Następnie przejdź do sekcji Dostęp zewnętrzny i kliknij przycisk Dodaj.
Krok 5
Jako dostawcę usługi wybierz Synology, wybierz także nazwę hosta i domenę. Kliknij OK, by zapisać zmiany. Rejestrowanie nowego hosta potrwa około minuty, po czym stanie się on dostępny pod adresem: http://pcformat.synology.me.
Konfiguracja routera
Należy teraz ustawić przekierowanie ruchu przez router do dysku NAS. Sieć można konfigurować ręcznie (patrz podobny przykład na 84), jednak dyski Synology mają też funkcję automatycznego „dogadywania się” z routerem, do czego wykorzystują protokół UPnP.
Krok 1
W Panelu sterowania systemu DSM kliknij Dostęp zewnętrzny. Przejdź do widocznej u góry okna zakładki Konfiguracja routera, kliknij Skonfiguruj router.
Krok 2
Gdy DSM sprawdzi sieć i wykryje router, kliknij Następne, a w kolejnym oknie, naciśnij przycisk Zastosuj.
Krok 3
Po powrocie do poprzedniego okna kliknij Zapisz. Jeśli wszystko pójdzie gładko, router zostanie skonfigurowany. W razie problemów sprawdź, czy router ma włączony protokół UPnP.
Do czego możesz wykorzystać własny hosting
Twój hosting być użyty do takich samych celów jak komercyjne odpowiedniki. Oto przykłady zastosowań:
- Prowadzenie własnego bloga dotyczącego aktualności, interesujących tematów, hobby itp.
- Forum dyskusyjne dla rodziny, szkoły, osiedla
- Rodzinna galeria zdjęć (zamiast przechowywania zdjęć w chmurze czy przenoszenia na pamięci flash)
- Niewielki sklep internetowy
- Miejsce na przechowywanie dużych zdjęć lub filmów używanych w serwisach aukcyjnych
- Własna przestrzeń dyskowa służąca do udostępniania znajomym filmów i muzyki
- Chmura do przechowywania plikówi przeprowadzania synchronizacji między urządzeniami
Przykładowe zastosowania
Dyski Synology DiskStation mają mnóstwo gotowych do wykorzystania pakietów oprogramowania. Wraz z systemem automatycznie instaluje się m.in. galeria zdjęć Photo Station. Dziesiątki innych instaluje się jednym kliknięciem za pomocą Centrum pakietów widocznego na pulpicie systemu DSM. Poniżej opisujemy instalację przykładowych aplikacji – WordPressa oraz phpBB.
Przygotowanie
Wiele aplikacji wymaga serwera WWW i serwera bazy danych. Warto najpierw uruchomić te usługi, by późnej łatwo korzystać z pozostałych pakietów.
Krok 1
W Panelu sterowania systemu DSM przejdź do sekcji Usługi www, zaznacz Włącz Web Station – jest to po prostu serwer WWW. Kliknij przycisk Zastosuj.
Krok 2
W Centrum pakietów przejdź do sekcji Narzędzia, odszukaj pakiet MariaDB – jest to jedna z wersji MySQL. Kliknij Zainstaluj.
Krok 3
Gdy pakiet zostanie zainstalowany, wciśnij Otwórz. Kliknij Zmień hasło aplikacji MariaDB, w kolejnym oknie – OK , a w następnym podaj dwukrotnie nowe hasło roota (administratora baz danych). Kliknij OK. Serwer baz danych jest wstępnie skonfigurowany, możesz zamknąć otwarte okna.
Strona internetowa
Jednym z podstawowych zastosowań serwera jest hosting stron internetowych. Oczywiście dziś mało kto buduje je od podstaw – zwykle wykorzystuje się gotowy system zarządzania treścią (tzw. CMS), a najczęściej jest nim WordPress.
Krok 1
W Centrum pakietów systemu DSM przejdź do sekcji Biznes, odszukaj pakiet WordPress i zainstaluj go.
Krok 2
Po kilku minutach WordPress zostanie pobrany i zainstalowany. Aby miał dostęp do bazy danych, wpisz ustalone wcześniej hasło roota (administratora baz danych). W kolejnym okienku potwierdź instalację pakietu, klikając Zastosuj.
Krok 3
Po instalacji WordPressa kliknij Otwórz i przejdź przez krótki kreator konfiguracji. Najpierw wybierz język Polski, po czym kliknij przycisk Kontynuuj.
Krok 4
Następnie wymyśl i wpisz tytuł swojej strony, nazwę konta administratora (lepiej unikać standardowych nazw takich jak np. admin), ustaw hasło i podaj swój adres e-mail. Kliknij Zainstaluj WordPressa.
Krok 5
W kolejnym oknie pojawi się podsumowanie – kliknij Zaloguj się. W oknie logowania wpisz ustalony wcześniej login i hasło.
Krok 6
Zobaczysz interfejs systemu WordPress, za pomocą którego możesz dodać swój pierwszy wpis. Strona jest też dostępna w internecie – w naszym przykładzie znajduje się ona pod adresem http://pcformat.synology.me/wordpress.
Forum dyskusyjne
Jednym z najbardziej znanych systemów obsługujących fora dyskusyjne jest phpBB – odpowiedni pakiet został przygotowany również z myślą o systemie Synology DSM.
Krok 1
W Centrum pakietów systemu DSM przejdź do sekcji Biznes, odszukaj pakiet phpBB i zainstaluj go.
Krok 2
Wybierz nazwę bazy danych swojego forum, na przykład forum, a także podaj ustalone wcześniej hasło roota do MariaDB, by system mógł skorzystać z baz danych. Kliknij Następne, a w kolejnym oknie – Zastosuj.
Krok 3
Po instalacji i konfiguracji phpBB kliknij Otwórz. Uruchomi się interfejs phpBB. Kliknij teraz INSTALL, a następnie użyj przycisku Proceed to next step. W kolejnym kroku kliknij Start install.
Krok 4
Kolejne kroki instalacji forum ograniczają się właściwie do klikania Proceed to next step. Jedynie w kroku Administrator details trzeba wymyślić nazwę konta administratora forum i wpisać ją w polu Administrator username, a także podać hasło i adres e-mail.
Krok 5
Po zakończeniu instalacji forum będzie działało, choć oczywiście należy włożyć jeszcze trochę pracy w jego dopracowanie. W naszym wypadku poza domową siecią forum byłoby dostępne pod adresem http://pcformat.synology.me/phpbb.
Dodajmy, że w podobny sposób można instalować wiele modułów dostępnych w Centrum pakietów. Moduły, których tam brakuje, można wgrywać na DiskStation podobnie jak na każdy inny hosting, gdyż system Synology DSM jest odmianą Linuksa. Wszystkie aplikacje uruchomione na własnym, domowym hostingu mogą być również dostępne za pośrednictwem dowolnych, bardziej przyjaznych nazw (na przykład abcd.eu), o ile wykupisz własną domenę w zewnętrznej firmie.