Komputerowy didżej
Interfejs programu Virtual DJ symuluje autentyczny sprzęt do miksowania. Do dyspozycji masz dwa wirtualne gramofony, które pozwalają odtwarzać równolegle muzykę z wielu źródeł. Czy trzeba więcej, by zostać didżejem?
Program Virtual DJ (aplikację można pobrać z serwisu PC Format Programy) daje bezpośredni dostęp do zbiorów plików muzycznych zgromadzonych na dysku. Możesz je wyszukiwać i zmieniać kolejność oraz tworzyć listy odtwarzania.Aplikacja umożliwia odtwarzanie kilku utworów jednocześnie, płynne przechodzenie między nimi oraz dodawanie dziesiątków efektów, tj.: przyspieszanie oraz spowalnianie, nakładanie piosenek jedna na drugą, dodawanie próbek dźwięków i efektów specjalnych.
Omawiamy podstawowe funkcje programu: wyszukiwanie i odtwarzanie utworów, miksowanie oraz tworzenie próbek, pętli i efektów specjalnych. Gdy już opanujesz obsługę aplikacji, zabierz swój laptop z zainstalowanym programem i przygotowaną listą utworów na domową imprezę. Podłącz go do wzmacniacza, puść muzykę i poczuj się jak prawdziwy didżej!
Wczytywanie i odtwarzanie muzyki
Virtual DJ po zainstalowaniu widzi wszystkie pliki muzyczne zmagazynowane na twoim dysku. Przykładowo, jeśli wcześniej archiwizowałeś je w folderze Moja muzyka, masz dostęp do zorganizowanej płytoteki, z której możesz do woli wybierać.
Krok 1
Program Virtual DJ oferuje dwa wirtualne gramofony. Do każdego gramofonu można załadować utwór audio. Aby wybrać utwór, kliknij przycisk BROWSER widoczny w środkowym panelu pod lewym gramofonem.
Krok 2
W kolumnie wyświetli się drzewko folderów. Kiedy klikniesz odpowiedni folder, podświetli się on na zielono, a w środkowej kolumnie ukażą się tytuły piosenek z nazwami wykonawców.
Krok 3
Jeżeli chcesz załadować utwór do jednego z gramofonów, zaznacz utwór, np. Damn Girl, a potem przeciągnij go i upuść na ikonie winylowej płyty na wybranym gramofonie. Teraz wystarczy kliknąć przycisk odtwarzania Play, aby uruchomić odtwarzanie, lub przycisk Pause, aby wstrzymać.
Krok 4
Jeśli jest ci obojętne, na którym gramofonie zostanie odtworzony utwór, możesz po prostu załadować go, klikając dwukrotnie jego nazwę. Postępując w ten sposób, spowodujesz, że piosenki będą ładowane na przemian raz do lewego, raz do prawego gramofonu.
Krok 5
Zanim rozpoczniesz miksowanie, stwórz listę odtwarzania utworów. Aby to zrobić, zaznacz utwór w środkowej kolumnie i przeciągnij go do pola playlisty w prawej kolumnie. Poniżej środkowej kolumny znajdziesz listę SIDE LIST. Możesz na niej umieszczać utwory, co do których nie jesteś przekonany, czy zostaną wykorzystane podczas miksowania. Jest to taka „ławka rezerwowych”.
Krok 6
Przeglądarka ma kilka przydatnych funkcji, które pozwolą ci szybko znaleźć potrzebne utwory. Kiedy klikniesz element History, rozwinie się ułożone chronologicznie archiwum plików audio. Wybierz z listy datę. W środkowej kolumnie ukaże się lista utworów, na których pracowałeś tego dnia. Poniżej History znajdują się dwa elementy. Element Most Played zawiera zestawienie najczęściej granych utworów, a znajdujący się pod nim Recently Added – piosenki, które były dodane ostatnio.
Miksowanie dwóch utworów muzycznych
Aby zmiksować dwa utwory, czyli płynnie przejść z jednego do drugiego, didżej musi ustalić i dostosować dwa oddzielne rytmy. Virtual DJ ma funkcję ręcznego miksowania, jednak najlepiej, jeśli początkujący użytkownicy rozpoczną od miksowania automatycznego.
Krok 1
Zgodnie z instrukcją powyżej załaduj pierwszy utwór na gramofon po lewej stronie. Nad ikoną płyty pokaże się nazwa wykonawcy i tytuł piosenki (1). Obok, na wskaźniku BPM widoczna jest liczba beatów na minutę (2). Kliknij przycisk Play, aby włączyć odtwarzanie.
Krok 2
Upewnij się, że w środkowym panelu między gramofonami masz aktywną funkcję (3).
Krok 3
Załaduj drugi utwór, przeciągając go na ikonę winylowej płyty po prawej stronie. Jeśli wciśniesz przycisk Play, obie ścieżki będą słyszalne, ale nie będą ze sobą zsynchronizowane. Kiedy klikniesz przycisk SYNC na prawo od przycisku PLAY na którymkolwiek gramofonie, rytm obu piosenek dostosuje się, a wskaźnik BPM się wyrówna. Teraz, kiedy znasz już zasadę, możesz spróbować zmiksować dwie piosenki, tak aby płynnie przechodziły jedna w drugą.
Krok 4
Przesuń suwak (poziomy na dole pola MIXER) maksymalnie w lewo. W ten sposób sprawisz, że słyszalny będzie tylko odtwarzacz lewy. Kiedy piosenka zacznie się zbliżać ku końcowi, wciśnij przycisk SYNC, a rytm odtwarzanej piosenki dostosuje się do tej, która po niej nastąpi.
Krok 5
Wciśnij przycisk Play w gramofonie po prawej stronie. Następnie powoli przesuń suwak w prawo. W ten sposób piosenki gładko przenikną jedna w drugą, a na koniec będzie już słyszalna tylko ta z odtwarzacza po prawej.
Wzbogacanie muzyki ciekawymi efektami
Program Virtual DJ jest wyposażony w funkcję samplera, dzięki któremu można nie tylko odtwarzać, ale też samodzielnie tworzyć wiele ciekawych efektów. Samplowanie w Virtual DJ jest niezwykle proste. Wystarczy uruchomić odtwarzanie utworu, a następnie „ozdabiać” go dodatkowymi efektami.
Krok 1
W celu rozpoczęcia pracy kliknij przycisk SAMPLER w środkowym panelu. Poniżej wyświetli się sekcja z dwunastoma polami do wyboru.
Krok 2
Pierwszych sześć pól stanowią gotowe próbki efektów, które możesz od razu wykorzystać. Są tu dostępne następujące efekty: syrena – siren, saksofonowa solówka – saxo, oraz wokalne – put your hands up, push, pump it up i this this this.
Krok 3
Efekt można po prostu odtworzyć. Wystarczy kliknąć przycisk PLAY. Zostanie on podświetlony na zielono i usłyszysz wybrany efekt.
Krok 4
Można również odtworzyć efekt w wersji zapętlonej (cyklicznie powtarzalnej). Aby to zrobić, należy kliknąć okrągły przycisk z zakręconą strzałką, a następnie sam przycisk PLAY. Efekt będzie odtwarzany, dopóki nie klikniesz przycisku PLAY ponownie.
Krok 5
Można regulować intensywność pętli, klikając strzałki z symbolami trójkątów. Na przykład, jeśli chcesz, aby pętla była odtwarzana szybciej, wybierz pierwszy symbol. Za każdym razem, kiedy klikniesz ten przycisk, próbka będzie odgrywana coraz szybciej, aż do osiągnięcia ciekawego efektu spiętrzenia. Możesz również regulować głośność pętli pionowym suwakiem nad przyciskiem REC.
Krok 6
Kolejne sześć pustych pól możesz zapełnić próbkami własnej produkcji. Aby to zrobić, wystarczy na jednym z gramofonów uruchomić odtwarzanie muzyki i znaleźć w utworze jakiś ciekawy fragment. W czasie odtwarzania tego fragmentu kliknij przycisk REC w jednym z pustych pól efektów. Dźwięk będzie rejestrowany do momentu, kiedy ponownie klikniesz przycisk REC. Teraz możesz wykorzystać własną próbkę zgodnie z instrukcją z kroków 3 i 4.
Krok 1
Pętla (loop) to fragment utworu odtwarzany wielokrotnie w postaci zapętlonej. Panele znajdują się po zewnętrznych stronach gramofonów, poniżej paneli EFFECTS i SAMPLER. Są dwa sposoby wykonania pętli.
Krok 2
Uruchom odtwarzanie utworu. Gdy zacznie się fragment, który chcesz zapętlić, wciśnij przycisk IN, a kiedy się skończy – przycisk OUT. Tak utworzona pętla będzie odtwarzana, a na wskaźnikach powyżej przycisków podświetli się na niebiesko pole z liczbą, pokazującą, ile wybrany fragment ma beatów. Aby wyłączyć zapętlenie, wciśnij ponownie przycisk OUT.
Krok 3
Możesz również zapętlić fragment utworu w łatwiejszy sposób. Na panelu nad przyciskami IN/OUT znajdują się przyciski określające liczbę beatów w pętli (6 wartości od 1 do 32). Wystarczy, że w wybranym momencie klikniesz odpowiednią wartość – np. 4, a zapętlisz 4-beatowy fragment utworu. Aby wyłączyć zapętlenie, wystarczy wcisnąć przycisk OUT.
Krok 1
Sampler opisany w poprzednich krokach służy do nakładania na opracowywany utwór dodatkowych ozdobników. Natomiast funkcja EFFECTS oferuje opcje, które mogą kompletnie zmienić strukturę dźwięku, tonację oraz rytm utworu.
Krok 2
Uruchom odtwarzanie utworu i kliknij przycisk EFFECTS w środkowym panelu. Zobaczysz podświetlone pole Sound Effects, a w kolumnie poniżej listę efektów do wykorzystania (patrz ramka „Funkcje w panelu Effects”).
Krok 3
Wybierz efekt. Zostanie on podświetlony na zielono. W sekcji obok wyświetli się panel tej funkcji.
Krok 4
Aby włączyć funkcję, należy kliknąć pole Activate on Deck 1 albo Activate on Deck 2, zależnie od tego, na którym gramofonie jest aktualnie odtwarzana muzyka. Funkcja będzie aktywna, dopóki nie klikniesz tego przycisku ponownie.
Krok 5
Na prawo od Activate on Deck 2 znajdują się suwaki, którymi możesz regulować parametry funkcji. Przy każdej funkcji wygląda to inaczej, ale zasada jest najczęściej ta sama. Suwakami regulujesz zmienne dotyczące konkretnej funkcji (długość, szybkość, natężenie itp.).
Krok 6
Czasami, tak jak w przypadku efektu KeyChanger, jest to symulacja klawiatury: w przypadku efektu vocals+ – graficzne ikony. Obsługa efektów jest intuicyjna, mimo że wiele z nich ma liczne opcje dodatkowe. Warto przećwiczyć na jakimś wybranym utworze różne zakresy i zmienne poszczególnych funkcji, aby je poznać i nabrać sprawności.
Opcje dla zaawansowanych
Virtual DJ stwarza możliwości manualnego miksowania, scratchowania, nagrywania efektów swojej pracy, a więc tworzenia setów didżejskich czy samodzielnego tworzenia muzyki z już istniejących fragmentów. Program może również stanowić gratkę dla początkujących widżejów, ma bowiem funkcję VIDEO służącą do obróbki obrazu.
Wszystkim, których zainteresowała omawiana aplikacja, polecamy odwiedzenie strony www.virtualdj.com, gdzie w dziale DOWNLOAD można znaleźć wyczerpującą instrukcję jej użytkowania (w języku angielskim). Dla zaawansowanych didżejów producent aplikacji ma kilka wersji Pro. W dziale PRODUCTS można obejrzeć porównanie zawartości i funkcji różnych wersji.
Pod adresem www.forum-vdj.pl istnieje również polskie forum, na którym można dowiedzieć się wszystkiego nie tylko o programie Virtual DJ, ale też o miksowaniu w ogóle, od odpowiedzi na banalne pytania typu, co to jest beat, takt czy fraza, po zaawansowane zagadnienia dla profesjonalistów.