Komunikacja w grupie

Program TeamSpeak3, bazujący na technologii VoIP, umożliwia głosowe porozumiewanie się wielu osób jednocześnie. Jest szczególnie popularny wśród graczy komputerowych z całego świata. Nawet jeśli nie jesteś graczem, warto wiedzieć, jak go poprawnie skonfigurować oraz używać.

Komunikacja w grupie

TeamSpeak3 jest rozpowszechniany na licencji freeware i jest dostępny dla wszystkich. Aplikacja umożliwia wieloosobowe porozumiewanie się w formie czatu głosowego. Dzięki wielu tematycznym serwerom komunikacja odbywa się w sposób zorganizowany. Taka forma konwersacji przypadła do gustu przede wszystkim graczom, którzy mogą się między sobą komunikować, nie wychodząc z gry. Program oferuje możliwość tworzenia list znajomych, nagrywania rozmów, łączenia się z wieloma serwerami jednocześnie oraz wymianę plików między użytkownikami.

Główny interfejs programu

1. Menu główne – rozwijane menu poleceń, z którego masz dostęp do wszystkich funkcji programu.
2. Przyciski funkcyjne – podręczny zestaw przycisków, ułatwiających komunikację na serwerze.
3. Okno serwera – główne okno programu, pokazujące kanały serwera oraz wszystkich użytkowników.
4. Informacje – zbiór wiadomości o serwerze lub konkretnym użytkowniku.
5. Czat – służy do pisemnej komunikacji z osobami na danym serwerze.

Konfiguracja programu TeamSpeak

Instalacja TeamSpeak3 przebiega standardowo i nie sprawia żadnego problemu. Po jej wykonaniu aplikacja uruchomi się samoczynnie i wyświetli okno konfiguracji niezbędnych ustawień. By rozpocząć korzystanie z programu, musisz skonfigurować podstawowe ustawienia twojego sprzętu oraz komunikatora.

Krok 1

W pierwszym oknie programu, w sekcji Please choose a nickname aplikacja poprosi o wpisanie twojego pseudonimu, dzięki któremu będziesz rozpoznawalny. Nick musi zawierać więcej niż trzy litery. Po zakończonej czynności wciśnij przycisk Next.

Obraz

Krok 2

Następnie musisz wybrać, kiedy będziesz słyszany przez innych. Po zaznaczeniu opcji Voice Activation Detection mikrofon się uaktywni, gdy wychwyci twój głos. Opcja Push-To-Talk pozwala na włączenie urządzenia po naciśnięciu odpowiedniego przycisku.

Obraz

Krok 3

Jeżeli chcesz mówić tylko w konkretnym momencie, zaznacz opcję Push-To-Talk i naciśnij przycisk No Hotkey Assigned. Wybierz i wciśnij klawisz, którym później będziesz aktywował swój mikrofon. By przejść dalej, kliknij Next.

Krok 4

Teraz czas na przetestowanie swojego sprzętu. Aby to zrobić, mów do mikrofonu normalnym głosem i obserwuj przesuwający się pasek głośności. Jeżeli będzie utrzymywał się na poziomie około 25 dB, oznacza to, że mikrofon jest odpowiednio głośny.

Obraz

Krok 5

W przypadku niezadowalającego poziomu głośności mikrofonu spróbuj przesunąć suwak w lewo lub w prawo do uzyskania właściwego efektu.

Krok 6

W następnej sekcji musisz wybrać płeć lektora czytającego informacje. Wybierając kobietę lub mężczyznę, zaznacz odpowiednio opcję Female lub Male. Aby wysłuchać przykładowego komunikatu, naciśnij jeden z przycisków, np. Channel switcher. Po zakończonym wyborze naciśnij Next.

Obraz

Korzystanie z aplikacji

Po zakończonej konfiguracji program wyświetli swój pełny interfejs. Od tej pory otrzymujesz dostęp do wszystkich funkcji aplikacji, m.in. łączenia się z kanałami, dodawania serwerów do list oraz modyfikowania wizualnych ustawień twojego profilu.

Rozmowa na serwerze

Aby rozpocząć komunikację, musisz połączyć się z odpowiednim serwerem głosowym. Zrobisz to za pomocą jego numeru IP.

Krok 1

Przygotuj adres serwera, z którym chcesz się połączyć. Następnie z menu Connections wybierz opcję Connect.

Krok 2

W nowo otwartym oknie Connect, w sekcji Server Address wpisz IP serwera głosowego. Możesz również zmienić swój nick lub wpisać odpowiednie hasło, jeżeli dany serwer jest nim zabezpieczony. Po tych czynnościach naciśnij Connect.

Obraz

Krok 3

Aby rozpocząć komunikację, wybierz odpowiedni kanał głosowy i dwukrotnym kliknięciem myszy połącz się z nim.

Krok 4

Od tej pory usłyszysz wszystkich użytkowników danego pokoju oraz masz możliwość komunikacji ze wszystkimi osobami.

Krok 1

Każdy pokój jest poświęcony jednej tematyce, dlatego na jednym serwerze znajduje się wiele kanałów. Do wyboru masz czaty ogólne (dostępne dla wszystkich), pokoje dotyczące konkretnej gry lub tematu.

Krok 2

Niektóre z kanałów mają swoje podkanały, które ograniczają się tylko do jednej, sprecyzowanej tematyki.

Obraz

Krok 3

Jeżeli chcesz zmienić pokój (przenieść się do innego), wystarczy poszukać takiego, którego tematyka ci odpowiada, i dwukrotnie kliknąć na nim lub na jego podkanale.

Krok 1

Możesz mieć również własny kanał. Wiele darmowych serwerów udostępnia taką opcję po zgłoszeniu przez ciebie takiego pomysłu administratorom serwera. Aby się z nimi skontaktować, poszukaj pokoju o nazwie podobnej do „Czekam na administratora” i połącz się z nim.

Krok 2

Możesz również zrobić to szybciej, odnajdując osobę z administracji i pisząc do niej za pośrednictwem czatu. Prześledź kanały w górnej części serwera. Klikając na któregokolwiek z użytkowników, możesz po prawej stronie okna programu zobaczyć jego uprawnienia. Jeżeli natrafisz na administratora, w jego uprawnieniach powinna być umieszczona właściwa informacja.

Krok 3

Kliknij na nick tej osoby prawym przyciskiem myszy, z rozwiniętego menu wybierz opcję Open Text Chat i napisz swoją prośbę. Administrator powinien cię poinstruować, jak założyć własny kanał, jak nim zarządzać oraz jakie musi spełniać warunki.

Krok 4

W moderowaniu twojego pokoju pomoże ci rozwijane menu Permissions, z którego masz dostęp m.in. do dodawania podkanałów.

Obraz

Krok 1

Podczas komunikacji przydatne mogą się okazać przyciski funkcyjne umieszczone nad kanałami serwera. Aby wyciszyć mikrofon, naciśnij przycisk z mikrofonem. Klikając ten klawisz jeszcze raz, ponownie aktywujesz swój sprzęt.

Obraz

Krok 2

Postępując podobnie, można wyciszyć głośniki lub słuchawki. W tym celu wciśnij znajdujący się obok przycisk z głośnikami.

Katalogi serwerów

Na niektóre odwiedzane serwery możesz mieć ochotę zajrzeć później. By nie szukać za każdym razem ich adresów, skorzystaj z serwerowych katalogów (bookmarks). Za ich pomocą uzyskasz łatwy dostęp do listy ulubionych czatów i połączysz się z ulubionymi serwerami.

Krok 1

Najprostszym sposobem dodania serwera do katalogu jest połączenie się z nim, a następnie wybranie z menu Bookmarks opcji Add to bookmarks.

Krok 2

W nowo otwartym oknie możesz uzupełnić dane, np. nazwę dodanego czatu lub twoje imię w celu umożliwienia szybkiego łączenia się z nim. Po zakończeniu czynności kliknij OK.

Obraz

Krok 3

Serwery możesz dodawać do katalogu także w inny sposób. W celu skorzystania z niego wybierz z menu Bookmarks narzędzie Manager Bookmarks. Następnie w oknie Bookmarks kliknij prawym przyciskiem na wolnym polu i z rozwiniętego menu wybierz opcję Add Bookmark. Postępując podobnie jak w przypadku pierwszego sposobu, uzupełnij i dodaj serwer do swojej listy.

Obraz

Krok 4

Jeżeli chcesz dostosować ustawienia poszczególnych serwerów zapamiętanych w katalogu, rozwiń opcję More i przede wszystkim uzupełnij w opisie każdego serwera takie pola, jak: domyślny kanał głosowy czy opcja łączenia się z tym serwerem po otwarciu programu.

Wybrane dla Ciebie