Konto dla każdego
Kolejnym etapem działań, jakie powinieneś wykonać, przygotowując kupiony komputer do pracy, jest skonfigurowanie kont użytkowników. Zalecamy, byś zgodnie z poniższymi wskazówkami przygotował konta, zanim inne osoby zaczną korzystanie z komputera.
Dzięki temu unikniesz ewentualnych nieporozumień, czy wręcz strat danych, które mogą się pojawić, gdy wielu domowników korzysta z tego samego konta użytkownika. Nie chodzi tu o brak zaufania. Chodzi o zwyczajne uniknięcie ludzkich pomyłek, a także takie przystosowanie komputera, by każdy jego użytkownik, gdy rozpocznie z nim pracę, miał do dyspozycji środowisko przygotowane po swojemu, według własnych gustów i wymagań.
W artykule założyliśmy wykorzystanie komputera przez czteroosobową rodzinę, dwoje rodziców i dwójkę dzieci: nastolatka oraz dziecko młodsze, które dopiero niebawem rozpocznie szkolną edukację. Takie założenie przyjęliśmy celowo, by pokazać nie tylko konfigurację kont dla każdego członka rodziny, ale także przedstawić odpowiednią konfigurację kontroli rodzicielskiej.
Zakładanie kont użytkowników
W przypadku komputerów z preinstalowanym systemem operacyjnym (a to obecnie większość sprzedawanych maszyn) po uruchomieniu Windows będziesz mógł się zalogować na konto użytkownika dodane jeszcze przez producenta w trakcie instalacji systemu. W niektórych przypadkach takie konto możesz założyć podczas pierwszego uruchomienia komputera. Mając nowy komputer z preinstalowanym systemem, na pewno dysponujesz jednym kontem użytkownika (najprawdopodobniej z uprawnieniami administratorskimi). To za mało, powinieneś dodać konta dla każdej osoby, która będzie używała komputera.
Krok 1
Z menu Start wybierz Panel sterowania. Następnie kliknij element Dodaj lub usuń konta użytkowników.
Krok 2
W oknie Zarządzanie kontami kliknij odnośnik Utwórz nowe konto.
Krok 3
W oknie Tworzenie nowego konta w polu tekstowym wpisz nazwę dla tworzonego konta. W naszym przykładzie wpisaliśmy nazwę Rodzic, ale jest ona oczywiście dowolna. Ponadto podpowiadamy, że nazwę użytkownik może sobie zmienić, ale sama zmiana nazwy nie wpłynie na ustawiony wcześniej poziom uprawnień. Dla konta tworzonego dla osoby, która ma mieć dostęp do wszystkich funkcji systemu, zaznacz Administrator. Osoba, której konto tworzysz, będzie miała uprawnienia równe twoim. Kliknij przycisk Utwórz konto.
Krok 4
W analogiczny sposób, jak w tworzeniu przykładowego konta Rodzic, postępujesz, tworząc pozostałe konta. Pamiętaj jednak, by w przypadku kont np. dzieci, nie przydzielać im administratorskiego poziomu uprawnień. Wpisując nazwę konta, które ma być przypisane dziecku, określ poziom uprawnień, zaznaczając Użytkownik standardowy i klikając przycisk Utwórz konto.
Krok 5
Gdy już utworzysz konta użytkowników wszystkim domownikom, możesz przejść do kolejnego etapu działań – ustawienia kontroli rodzicielskiej. Przy okazji jeszcze krótkie wyjaśnienie. Każdemu kontu użytkownika system przypisze profil użytkownika oraz utworzy, podczas pierwszego logowania się do systemu danej osoby, spersonalizowany pulpit dla danego konta. W ten sposób każdy z użytkowników będzie miał swój odrębny folder z dokumentami, obrazami, muzyką itp. Dla każdej osoby te foldery będą miały identyczną nazwę, ale będą się znajdowały w różnych miejscach na dysku.
Konfigurowanie kontroli rodzicielskiej, internetu i poczty
Samo utworzenie kont, nawet z automatycznie przydzielanymi przez system uprawnieniami, w zależności od tego, czy dla danego konta wybrałeś prawa administratora, czy też użytkownika, to za mało. Domowe edycje systemu Windows Vista są wyposażone w funkcje kontroli rodzicielskiej, czy podsystem kontroli treści, jakie są przeglądane przez danego użytkownika komputera. W naszym przykładzie pokażemy, jak ustawić kontrolę rodzicielską dla kont dzieci.
Krok 1
W sposób opisywany wcześniej uruchom panel sterowania. Następnie kliknij w nim odsyłacz Konfiguruj ustawienia kontroli rodzicielskiej wszystkich użytkowników.
Krok 2
W oknie Kontrola rodzicielska wybierz jedno z wcześniej utworzonych kont, dla którego chcesz zdefiniować poziom kontroli rodzicielskiej. W naszym przykładzie wybieramy konto Nastolatek. Jeżeli nie masz jeszcze utworzonego konta, dla którego chciałbyś zdefiniować kontrolę rodzicielską, możesz je utworzyć zgodnie z naszymi wcześniejszymi wskazówkami.
Krok 3
Po wskazaniu konta, dla którego chcesz skonfigurować kontrolę rodzicielską, pojawi się kolejne okno. Zacznij od zaznaczenia opcji Włączona, egzekwuj bieżące ustawienia. Spowoduje to uaktywnienie pozostałych opcji dostępnych w tym oknie.
Krok 4
Kliknij odsyłacz Filtr sieci Web systemu Windows Vista. Otworzy się kolejne okno, w którym najpierw zaznacz opcję Zablokuj niektóre witryny w sieci web lub zawartość (zaznaczając opcję: Zezwalaj na wszystkie witryny sieci web i całą zawartość, spowodujesz brak filtrowania). Następnie w sekcji Zablokuj zawartość sieci web automatycznie wybierz opcję Brak. Może się to wydać dziwne, ale proponujemy takie ustawienie, a następnie monitorowanie aktywności naszej nastoletniej pociechy i przeciwdziałanie w razie pojawienia się niepożądanych treści, a nie odgórne blokowanie stron, co niejednokrotnie powoduje nieporozumienia (np. zablokowanie strony, która w istocie nie jest wcale niebezpieczna). Nieco inne zalecenia proponujemy w przypadku konta dla młodszych dzieci. Dla nich lepiej ustawić jak najczulsze filtrowanie i zdefiniować listę wyłącznie dozwolonych stron WWW.
Krok 5
Jeżeli chcesz ograniczyć czas przebywania w internecie danej osobie, kliknij Limity czasu. W kolejnym oknie zobaczysz interaktywny schemat rozkładu godzinowego dla całego tygodnia. Domyślnie wszystkie pola są białe, co oznacza, że surfowanie w danej godzinie jest dozwolone. Klikając wybrane pola lewym przyciskiem myszki, określasz godziny, w których korzystanie z internetu będzie niemożliwe. Po ustaleniu ograniczeń czasowych kliknij OK.
Krok 6
W oknie konfiguracyjnym kontroli rodzicielskiej po lewej stronie są widoczne jeszcze dwa odsyłacze Gry i Dozwalaj i blokuj określone programy. Za pomocą opcji wywoływanych przez te odsyłacze możesz ustawić gry i programy, których uruchomienie ma być blokowane przez kontrolę rodzicielską.
Konfigurowanie konta pocztowego
Po założeniu odpowiedniej liczby kont użytkowników oraz skonfigurowaniu ustawień kontroli rodzicielskiej warto jeszcze ustawić program do odbioru poczty elektronicznej dla każdego konta, które będzie korzystało z e-maili. Windows Vista wyposażono w program Poczta systemu Windows (Windows Mail) – następcę znanego z poprzednich edycji Windows Microsoft Outlook Expressa. Opisujemy, jak skonfigurować pocztę na danym koncie użytkownika, na przykładzie konfiguracji konta pocztowego z serwisu Gmail.com.
Krok 1
Zaloguj się na konto użytkownika, któremu chcesz skonfigurować program pocztowy. Następnie z menu Start wywołaj element o nazwie E-mail.
Krok 2
Uruchomi się program Poczta systemu Windows, ale okno główne zostanie przesłonięte oknem kreatora tworzenia nowego konta pocztowego. W pierwszym etapie tego kreatora musisz wpisać w pole tekstowe nazwę dla tworzonego konta, najczęściej jest to po prostu imię i nazwisko użytkownika konta. Po wpisaniu nazwy kliknij przycisk Dalej.
Krok 3
Kolejny etap to wpisanie istniejącego już adresu e-mailowego. Po wpisaniu adresu kliknij Dalej.
Krok 4
Następny etap to wskazanie programowi do odbioru i wysyłania poczty odpowiednich serwerów pocztowych. Przypominamy, że w naszym przykładzie założyliśmy, że konfigurujesz program pocztowy do korzystania ze skrzynki pocztowej założonej w serwisie Gmail. Na rozwijanej liście Typ serwera poczty przychodzącej pozostaw domyślne ustawienie POP3. Następnie w polu Serwer poczty przychodzącej (POP3 lub IMAP) wpisz pop.gmail.com, a w polu: Nazwa serwera poczty wychodzącej (SMTP) wpisz smtp.gmail.com i zaznacz pole wyboru: Serwer poczty wychodzącej wymaga uwierzytelniania. Kliknij Dalej.
Krok 5
W kolejnym oknie, w polu Nazwa użytkownika poczty e-mail wpisz swój pełny adres poczty Gmail (np. użytkownik@gmail.com), sama nazwa użytkownika to za mało! W polu Hasło możesz wpisać (ale nie musisz) hasło dostępu do konta pocztowego. Jeżeli je wpiszesz i pozostawisz dodatkowo zaznaczoną opcję Zapamiętaj hasło, nie będziesz musiał (ty albo osoba, której konfigurujesz program pocztowy) wpisywać hasła przy każdym uruchamianiu programu. Kliknij Dalej. Następnie zaznacz pole wyboru Nie pobieraj teraz moich wiadomości e-mail i kliknij Zakończ.
Krok 6
W oknie głównym programu pocztowego rozwiń menu Narzędzia i kliknij pozycję Konta internetowe. Następnie w oknie Konta internetowe zaznacz swoje konto i kliknij przycisk Właściwości.
Krok 7
W oknie Właściwości: pop.gmail.com zaznacz zakładkę Zaawansowane. Następnie w polu Poczta wychodząca (SMTP) wpisz liczbę 465 i zaznacz oba pola wyboru Ten serwer wymaga bezpiecznego połączenia (SSL). Sprawdź jeszcze, czy zawartość pola tekstowego Poczta przychodząca (POP3) zaktualizowała się automatycznie do wartości 995. Jeżeli nie, wpisz ręcznie taką wartość w to pole. Kliknij OK. Następnie w oknie Konta internetowe kliknij przycisk Zamknij i w oknie głównym programu kliknij Wyślij/Odbierz, co spowoduje odbiór wiadomości z ustawionej już skrzynki w serwisie Gmail.
Krok 8
Jeżeli nie masz jeszcze (albo osoba, której ustawiasz program) konta pocztowego w serwisie Gmail, wystarczy uruchomić przeglądarkę, odwiedzić stronę www.gmail.com, kliknąć odsyłacz Zarejestruj się, aby korzystać z usługi Gmail, a następnie postępować zgodnie z sugestiami wyświetlanymi na ekranie.
Prosty trik = dodatkowe zabezpieczenie
Windows Vista (a także jego poprzednik Windows XP) już na etapie instalacji jest wyposażany w kilka standardowych kont użytkownika. Wbrew pozorom konto, które jest zakładane podczas instalacji systemu, nie jest jedynym. Oprócz niego w każdym systemie Windows Vista znajdują się konta: Administrator, Gość, System, Usługa lokalna, Usługa sieciowa. Tylko pierwsze dwa mogą być jakkolwiek wykorzystane przez użytkownika komputera. Ponadto konto Gość ze względów bezpieczeństwa jest domyślnie wyłączone. Jeżeli konto, z którego aktualnie korzystasz, ma uprawnienia administratorskie, warto wyłączyć także wbudowane konto Administrator. Porada dotyczy systemów Windows Vista Business/Ultimate.
Krok 1
Zacznij od sprawdzenia, czy konto, na którym aktualnie jesteś zalogowany, ma uprawnienia administratorskie (bez tego nie przeprowadzisz dalszych działań). Z menu Start wybierz Panel sterowania. Kliknij Konta użytkowników. Jeszcze raz kliknij Konta użytkowników, a następnie sprawdź, jaki napis znajduje się pod nazwą twojego konta – wyświetlaną po prawej stronie okna; w naszym przykładzie konto ma nazwę Tester. Jeżeli ten napis to Administrator, możesz przystąpić do dalszych działań. Jeżeli nie, musisz najpierw przelogować się na konto z uprawnieniami administratorskimi.
Krok 2
Rozwiń menu Start. W polu wyszukiwania wpisz lusrmgr.msc i wciśnij klawisz [Enter] lub kliknij pozycję lusrmgr, która pojawi się w menu Start.
Krok 3
W oknie lusrmgr po lewej stronie kliknij Użytkownicy. Następnie kliknij prawym klawiszem myszki nazwę Administrator i z menu kontekstowego wybierz Właściwości.
Krok 4
W oknie Właściwości: Administrator zaznacz pole wyboru Konto jest wyłączone i kliknij przycisk OK. Od tej pory próby przejęcia konta Administrator będą skazane na porażkę, gdyż konto nie będzie w ogóle dostępne i widoczne.