Łatwa edycja
OpenOffice to darmowa alternatywa dla komercyjnego pakietu biurowego Microsoft Office. Ma mniej możliwości od swojego płatnego konkuretna, ale funkcje OpenOfficea możesz rozbudować za pomocą specjalnych dodatków. Poznaj najlepsze.
Jak instalować dodatki
Dodatki można przeglądać i pobierać ze strony http://pcformat.pl/u/73. Zarówno dodatki, jak i odpowiednią wersję (z obsługą Java) pakietu OpenOffice znajdziesz na płycie DVD dołączonej do wydania. Instalacja dodatków jest prosta. Mają one postać pakietów z rozszerzeniem .oxt, w którym są spakowane wszystkie niezbędne pliki.
Krok 1
Aby zainstalować dodatek, uruchom dowolny program pakietu OpenOffice, np. edytor tekstu Write, a następnie wybierz z menu polecenie Narzędzia, Menedżer rozszerzeń.
Krok 2
Teraz kliknij w oknie Menedżer rozszerzeń przycisk Dodaj, a następnie w oknie Dodaj rozszerzenia wskaż plik do instalacji i kliknij Otwórz.
Krok 3
Kiedy plik się już zainstaluje, zamknij pakiet. Po ponownym uruchomieniu dodatek będzie gotowy do pracy.
Krok 4
W celu usunięcia dodatku zaznacz w oknie Menedżer rozszerzeń ten dodatek, którego chcesz się pozbyć, i kliknij znajdujący się przy nim przycisk Usuń.
Poprawna polska gramatyka
Language Tool
Ten niezwykle przydatny dodatek dodaje do OpenOffice’a funkcję kontroli gramatyki polskiej. Jest świetnym uzupełnieniem wbudowanego modułu sprawdzania polskiej ortografii. Co ciekawe, podobnej funkcji nie ma nawet MS Office.
Krok 1
Po zainstalowaniu Language Tool zobaczysz, że obok błędów pisowni, podkreślonych na czerwono, pojawią się niebieskie podkreślenia wyróżniające błędy interpunkcji i składni. Aby zobaczyć sugestię zmiany, kliknij prawym klawiszem zdanie. Pojawi się menu kontekstowe, np. Zbędna kropka, z propozycją poprawy błędu oraz opcją jego pominięcia.
Krok 2
Language Tool można także uruchomić w oknie poleceniem LanguageTool - Sprawdź pisownię.
Krok 3
Wówczas pojawi się okno: Pisownia i gramatyka: Polski, w którym będziesz mógł sprawdzić zarówno ortografię, jak i składnię tekstu. Ciekawostką jest, że narzędzia Language Tool możesz używać także niezależnie od OpenOffice’a. Na stronie http://pcformat.pl/u/74 znajdziesz link LanguageTool – Java Web Start, który uruchamia program w oknie przeglądarki. Dzięki temu możesz skorzystać z kontroli gramatycznej w przypadku, gdy piszesz tekst w edytorze online, np. Google Docs.
Łatwiejsze wyszukiwanie tekstu
Alternative find and replace for Writer
Okno wyszukiwania i zastępowania tekstu w Open- Office nie jest szczególnie funkcjonalne, jeśli porówna się je z podobnym narzędziem w MS Office. Dlatego warto zastąpić je dodatkiem, który instaluje znacznie bardziej rozbudowane narzędzie.
Krok 1
Polecenie zamiany znajdziesz, klikając: Edycja, Alt, Find & Replace.
Krok 2
Za pomocą dodatku do wyszukiwania i zmiany możesz odnajdywać nie tylko słowa czy frazy, ale także wyszukiwać i automatycznie zastępować wszystkie znaki niedrukowane (np. znaczniki akapitu, końca wiersza, strony itp.).
Krok 3
Inną ciekawą funkcją jest wyszukiwanie w konkretnych obszarach dokumentu, np. w podpisach pod zdjęciami, ramkach tekstowych itp. (rozwijana lista Extended).
Krok 4
Poza tym możesz przeprowadzać operacje związane z selektywną zmianą formatowania określonych fragmentów tekstu. Program pozwala na przykład odnaleźć wszystkie fragmenty z określonym formatowaniem i automatycznie zmienić w nich czcionkę (polecenie Properties).
Krok 5
Inną przydatną funkcją jest możliwość zapamiętywania zdefiniowanych operacji i uruchamianie ich skrótem klawiszowym. Służy do tego polecenie Save Batch. To wszystko sprawia, że edycja dokumentów, szczególnie długich plików tekstowych, jest znacznie prostsza.
Proste automatyczne numerowanie stron
Pagination
Dodatek, który usuwa jedno z bardziej irytujących niedociągnięć edytora tekstu w pakiecie Open- Office. Standardowo wstawienie w tym programie numeracji stron wymaga dwóch czynności: dodania stopki, a następnie umieszczenia w niej pola tekstowego, które automatycznie generuje numery stron. Jest to niejasne dla użytkowników, którzy po raz pierwszy stykają się z tym narzędziem. Problem można wyeliminować, instalując dodatek Pagination.
Krok 1
Dodatek Pagination uzupełnia menu o polecenie Wstaw, Numery stron.
Krok 2
Poleceniem tym wywołujesz okno dialogowe Wstawianie numeru strony, w którym możesz wygodnie określić położenie paginacji oraz dobrać format numerowania (liczby arabskie, rzymskie itp.) tak samo jak w MS Wordzie.
Bezpłatny zestaw szablonów dokumentów
Professional Template Pack II
To rozszerzenie to baza profesjonalnych szablo-nów dokumentów do wszystkich komponentów pakietu OpenOffice, które zostały przygotowane przez producenta pakietu – firmę Sun (obecnie kupioną przez koncern Oracle).
Krok 1
Aby przejrzeć szablony, po instalacji dodatku kliknij Plik, Nowy, Szablony i dokumenty.
Krok 2
W oknie Szablony i dokumenty możesz przejrzeć dostępne wzory. Jeśli chcesz użyć wybranego szablonu, zaznacz go myszą i kliknij Otwórz. Szablony do korespondencji są zbudowane z użyciem pól danych, więc łatwo można ich użyć do tworzenia korespondencji seryjnej na podstawie bazy kontaktów.
Import i edycja dokumentów PDF
Sun PDF Import Extension
Rozszerzenie pozwala na importowanie do OpenOffice’a dokumentów PDF w celu ich edycji, łącznie z modyfikacją tekstu.
Krok 1
Standardowo pakiet obsługuje tylko eksport PDF-ów. Po instalacji dodatku możesz kliknąć Plik, Otwórz i wskazać dokument PDF, który chcesz zaimportować.
Krok 2
Po kilkunastosekundowym przetwarzaniu plik wczyta się do edytora rysunków Draw. Tam można go opatrzyć dodatkowymi elementami, jak adnotacje czy dodatkowe elementy graficzne. Aby zmienić treść, trzeba dwukrotnie kliknąć tekst. Niestety, można edytować tylko jedną linię tekstu naraz, co uniemożliwia przeredagowanie tekstu, ale do wprowadzenia drobnych uzupełnień, np. zmiany daty w dokumencie czy poprawienia literówki, wystarczy w zupełności.
Krok 3
Po zakończonej edycji zapisujesz plik poleceniem Plik,Eksportuj jako PDF.
Zestaw przydatnych narzędzi dla pisarza
Writer’s Tools
Rozszerzenie Writer’s Tools dodaje do edytora tekstu w OpenOffice nowe menu z narzędziami przydatnymi każdemu, kto pisze teksty w tym programie.
Krok 1
W pierwszej grupie narzędzi jest m.in. Lookup Tool, który pozwala na szybkie sprawdzenie znaczenia zaznaczonego słowa w jednym z internetowych słowników bądź w Wikipedii.
Krok 2
Podobnie działa narzędzie Google Translate, tyle że zamiast do encyklopedii, wysyła fragment tekstu do automatycznego przetłumaczenia.
Krok 3
Kolejna grupa to narzędzia do backupu tekstu. Możesz go przesłać bezpośrednio na konto e-mailowe lub na serwer FTP.
Krok 4
Writer’s Tool ma wbudowaną bazę danych – polecenie Open Database, dzięki której możesz korzystać z takich funkcji, jak zakładki do często używanych plików czy notatki. Ponadto w bazie danych są przygotowane formularze i raporty, które pomagają śledzić dalsze losy materiału, jak data publikacji czy wynagrodzenia za pracę.
Krok 5
Zresztą do oceny wartości pracy także jest przydatne to narzędzie. Po kliknięciu polecenia Start Timer program zapisuje objętość dokumentu i rozpoczyna liczenie czasu. Po kliknięciu Stop Timer pojawi się okienko z informacją o czasie, jaki upłynął od początku pracy oraz o aktualnej objętości dokumentu, co pomoże ocenić efekty pracy w danym okresie.
Współpraca z Zoho Office i GoogleDocs
OpenOffice 2 GoogleDocs export&import
Za pomocą tego dodatku możesz otwierać w Open Office dokumenty przechowywane na serwerach Google Docs i Zoho Office.
Krok 1
Po zainstalowaniu dodatku pojawi się w menu Plik nowa opcja: Google Docs & Zoho. Dokument przechowywany np. w Zoho otworzysz, klikając Import z Zoho.
Krok 2
Następnie w polu Informacje o koncie Zoho podaj swój login i kliknij Pobierz listę. Dokumenty przechowywane w serwisie pojawią się w polu poniżej. Jeśli masz dużo plików, możesz przefiltrować listę, wpisując w polu Filtr słowa, które występują w nazwie pliku. Na końcu zaznacz dokument i kliknij Download, by go otworzyć w programie.
Krok 3
Po zakończeniu edycji przesyłasz plik do internetu za pomocą poleceń: Plik, Google Docs & Zoho, Eksport do Zoho. W analogiczny sposób pracujesz z dokumentami przechowywanymi na serwerach GoogleDocs.
Baza obiektów graficznych
Oxygen Office Extra Gallery
Niedociągnięciem OpenOffice’a jest brak bazy obiektów graficznych, tzw. clipartów, którymi można urozmaicić dokumenty i prezentacje. Problem ten można rozwiązać, instalując dodatek Oxygen Of- fice Extra Gallery, który zawiera kilkadziesiąt megabajtów obrazków posortowanych w kilkadziesiąt kategorii, elementów do wykorzystania w tworzeniu schematów czy map konturowych świata, kontynentów oraz wielu krajów. Dodatkowo w pakiecie są zdjęcia, które można wykorzystać np. do projektowania plakatów czy ogłoszeń. Co ważne, wszystkie grafiki są w domenie publicznej, więc można ich używać także do zastosowań komercyjnych. Po instalacji dodatku znajdziesz grafiki w galerii, którą uruchamiasz poleceniami: Narzędzia, Galeria.