HardwareLepsze wrogiem dobrego

    Lepsze wrogiem dobrego

    Nieco ponad rok temu zadebiutowały układy graficzne z serii Radeon HD 5000. Były pierwszą rodziną radeonów zgodnych z bibliotekami DirectX 11. Teraz firma AMD wprowadza na rynek następną generację układów Radeon HD zgodną z DX 11 Radeon HD 6000. Sprawdziliśmy, co zostało w nich poprawione i jak to wpłynęło na wydajność.

    Lepsze wrogiem dobrego

    Nie daj się nabrać

    Numeracja nowych układów graficznych jest nieco myląca, dlatego wiele osób zmieniających grafikę np. z 5870 na nowszą 6870 może być rozczarowanych spadkiem wydajności. Warto zapamiętać dwa fakty:

    • Radeon HD 6870 wg numeracji odpowiada 5870, ale wg wydajności modelowi o stopień niższemu, czyli 5850. W takim ujęciu wydajność nowych kart w większości gier jest trochę lepsza, pobór prądu niemal taki sam. Cena jest na razie trochę wyższa: 6870 kosztuje od 860 zł, 5850 od 845 zł.
    • Radeon HD 6850 wg numeracji odpowiada 5850, ale wg wydajności modelowi o stopień niższemu, czyli 5830. Wydajność nowych kart w większości gier jest trochę lepsza, pobór energii niemal taki sam. Cena na razie jest nieco wyższa: 6850 – od 660 zł, 5830 – od 620 zł.

    Pierwsze z nowej serii na rynku pojawiły się układy Radeon HD 6850 i 6870, które są klasyfikowane jako układy ze średniego segmentu cenowego. Może to budzić zdziwienie, bo analogiczne konstrukcje z poprzedniej serii – 5850 i 5870, były kartami wydajnymi. AMD wyjaśnia jednak, że nowe układy nie są ich bezpośrednimi następcami, co na pewno wprowadzi wśród użytkowników niemałą konsternację. Dlaczego producent wykonał taki krok?

    Wprowadzenie na rynek w pierwszej kolejności kart ze średniego segmentu cenowego jest spowodowane tym, że to właśnie te modele są najchętniej kupowane przez graczy ze względu na najlepszą relację wydajności do ceny. Przy okazji AMD zmienia zasady numeracji stosowanej m.in. do rozróżniania modeli przeznaczonych na poszczególne segmenty rynku, przesuwa numerację „w górę”.

    Dlatego dwa nowe układy, choć na zdrowy rozsądek powinny należeć do segmentu kart wydajnych, należą do klasy średniej. Przenumerowaniu ulegną też najwyższe modele. Do tej pory akceleratory AMD z serii x900 oznaczały karty z dwoma układami graficznymi. Obecnie mają to być najwydajniejsze karty jednoukładowe.

    Lepsza optymalizacja

    W stosunku do serii HD 5000 architektura nowych układów nie uległa większym zmianom. Jednak nowe Radeony HD 6800, o kodowej nazwie Barts, składają się z około 1,7 miliarda tranzystorów i mają powierzchnię 255 mm2 (poprzedni Cypress ma 2,15 mld tranzystorów i 334 mm2).

    W ten sposób architektura została zoptymalizowana do lepszego wykorzystania możliwości 40-nanometrowego procesu technologicznego. Jak twierdzą inżynierowie z AMD, dzięki wprowadzonym optymalizacjom udało się uzyskać o 35 proc. większą wydajność w przeliczeniu na milimetr kwadratowy układu. Dlatego nowe układy są bardziej energooszczędne i mniej się nagrzewają.

    Teoretyczne możliwości podłączania wielu monitorów do nowych radeonów

    Jednym ze sposobów podłączenia wielu monitorów do Radeona HD 6000 jest koncentrator MST (multi-stream transport), zwany też po prostu rozdzielaczem DisplayPort. Potrafi on rozdzielić obraz z jednego portu DisplayPort na trzy ekrany. Niestety, na razie takich rozdzielaczy nie ma w sprzedaży. Druga metoda podłączania wykorzystuje możliwości standardu DisplayPort 1.2 i pakietowe przesyłania danych – dla każdego monitora przeznaczone są wybrane pakiety tworzące obraz. Oczywiście w tym przypadku monitory muszą dawać możliwość połączenia w łańcuch.

    W nowej architekturze radeonów HD 6000 udało się także dwukrotnie zwiększyć wydajność teselatora odpowiedzialnego za podział wyjściowych trójkątów tworzących przedmioty i postacie na generowanej scenie 3D na mniejsze, co zwiększa szczegółowość i realistykę gotowego obrazu.

    Poprawione funkcje

    W radeonach HD 6000 wprowadzona została nowa metoda wygładzania krawędzi nazwana morfologicznym antyaliasingiem. Ulepszono działanie filtrowania anizotropowego tekstur. Tryb antyaliasingu morfologicznego można ustawić w sterownikach i jest on niezależny od oprogramowania. Oznacza to, że tryb ten można włączyć w dowolnej aplikacji korzystającej z bibliotek DirectX 9, 10 i 11.

    Zaimplementowany algorytm wygładzania morfologicznego ma zapewnić znacznie lepszy wygląd wygładzonych krawędzi, gdyż jest nastawiony przede wszystkim na wykrywanie kontrastowych krawędzi na generowanej scenie 3D.

    Ulepszone algorytmy filtrowania anizotropowego tekstur pozwalają uzyskać efekt niezależnie od kąta obserwacji sceny 3D. Funkcja ta była już dostępna w radeonach poprzedniej generacji, niemniej odwzorowanie filtrowanych tekstur, zwłaszcza na obiektach oddalonych od obserwatora, jest teraz znacznie dokładniejsze.

    Na sześć obrazów

    Obraz

    Istotną nowością wprowadzoną w kartach Radeon HD 6000 jest obsługa do sześciu wyświetlaczy. Technologia ta jest znana z poprzedniej generacji kart pod nazwą Eyefinity – wymagała specjalnej wersji karty z sześcioma wyjściami wideo. Teraz każda z nowych kart, w połączeniu ze specjalnymi kablami, jest w stanie wyświetlić obraz na sześciu monitorach. Istnieje wiele możliwych kombinacji pozwalających na podłączenie monitorów do różnych gniazd.

    Dekodowanie filmów

    W nowych układach unowocześniony został dekoder wideo UVD (Unified Video Decoder), który odpowiada za dekodowanie różnego rodzaju strumieni zawierających materiały wideo. Nosi on teraz nazwę UVD3 i najważniejszą wprowadzoną w nim modyfikacją jest dodanie sprzętowego modułu do dekodowania strumienia blu-ray 3D.

    Dodano również nieistniejące we wcześniejszych wersjach wsparcie dla standardu MPEG‑4 Part 2, a więc tego, który wykorzystują m.in. materiały w formatach DivX i XviD. Co prawda wszystkie współczesne procesory doskonale sobie radzą z dekodowaniem takiego materiału, ale UVD3 jest modułem, który znajdzie się również w innych układach AMD, w tym w procesorach ze zintegrowaną grafiką przeznaczonych do netbooków i tabletów. Tam dodanie sprzętowego dekodowania dla większości standardów wideo jest rzeczywiście potrzebne.

    Wydajność

    Udoskonalenia nowych radeonów mają zaowocować zwiększeniem wydajności w grach działających pod kontrolą bibliotek DirectX 11. Większość graczy będzie odruchowo porównywała ich wydajność z kartami, których następcami wydają się być przez podobieństwo numeracji, więc my zrobiliśmy tak samo.

    Jak mylne są oznaczenia nowych układów w stosunku do poprzednich wersji kart graficznych najlepiej pokazują wyniki testów. Z naszych pomiarów wynika, że różnica między kartami Radeon HD 5870 a 6870 wynosi 3–22 procent na korzyść starego modelu. Nieco mniejsze różnice występują pomiędzy Radeonem HD 6850 a 5850 – wynoszą najwyżej 15 procent.

    Obraz

    Z kolei, gdy porówna się nowe układy z Radeonem HD 5770 i 5750, są one szybsze w niektórych przypadkach nawet o 80 i 65 procent. Niestety, ceny tych modeli również bardzo się różnią.

    Jak się ma zestawienie nowych kart AMD z GeForce’em GTX 460, który jest obecnie najatrakcyjniejszą propozycją Nvidii? W tym porównaniu bywa różnie, układ Nvidii jest wolniejszy od Radeona HD 6870 od kilku do nawet 25 procent. Natomiast układ 6850 jest nieco wolniejszy od GeForce GTX 460 niemalże we wszystkich grach.

    Cena do możliwości

    Atutem nowych kart graficznych mają być atrakcyjne ceny. W momencie przygotowywania artykułu karty z Radeonem HD 6850 kosztowały od 650 zł, a z Radeonem HD 6870 od 860 zł. Faktycznie karty lądujące na półkach sklepowych są nieco droższe. Trzeba zatem chwilę poczekać, aż ceny spadną do oczekiwanego poziomu, bo obecny poziom cen jest efektem nowości i chęci zarobienia na niewiedzy potencjalnych nabywców.

    Obraz

    Mimo wszystko nowe radeony cechują się niezłym współczynnikiem ceny do możliwości. Do tego są tańsze od kart graficznych z układami 5850 i 5870, ale należy pamiętać, że są od nich wolniejsze. Dopiero układy z serii Radeon HD 6900 o kodowej nazwie Cayman zapewnią nowy poziom wydajności.

    Plusy
    • Dobra wydajność
    • Dwa złącza miniDisplayPort
    • Cicha praca
    Minusy
    • Spory pobór energii
    • Słaba podatność na overclocking

    Wybrane dla Ciebie