Temat numeruMądry przed szkodą

    Mądry przed szkodą

    O tej zasadzie powinien pamiętać każdy użytkownik peceta zdający sobie sprawę z tego, że dysk twardy jest najważniejszym elementem komputera. To na nim zapisane są zarówno ważne dane dotyczące np. prowadzonego biznesu czy nauki, jak i najcenniejsze wspomnienia zdjęcia i filmy.

    M�ądry przed szkodą

    tym, że raz na jakiś czas należy wykonać kopię zapasową najważniejszych plików, staramy się przypominać tak często, jak się tylko da. Ignorowanie tego zalecenia może skończyć się fatalnie: utratą cennych danych, ponowną, bardzo czasochłonną instalacją i konfiguracją systemu i aplikacji, a w przypadku braku umiejętności – także stratami finansowymi.

    Dyski twarde to bardzo wrażliwe urządzenia, składające się z wielu precyzyjnie wykonanych, ruchomych elementów pracujących w bardzo trudnych warunkach. Awaria dysku może przytrafić się każdemu, a odzyskiwanie danych z uszkodzonego urządzenia jest kosztowne, więc zwykle w takich przypadkach trzeba pogodzić się ze stratą. Do utraty plików może się również przyczynić infekcja wirusowa, błąd użytkownika lub wadliwe działanie jednej z aplikacji.

    Zamiast zatem czekać na katastrofę z założonymi rękami, radzimy zapobiegać, korzystając ze specjalistycznego oprogramowania, tj. Acronis True Image 2015, którego najnowszą półroczną wersję mamy w tym wydaniu na naszej płycie. Jest to prosta w obsłudze i bardzo skuteczna aplikacja, dzięki której bez stresu wykonasz kopię zapasową całego systemu lub zawartości wybranego dysku czy foldera, a w razie awarii przywrócisz sprawność Windowsa.

    Najczęstsze przyczyny utraty danych

    • Awaria dysku twardego
    • Infekcja wirusowa
    • Błąd użytkownika (np. przypadkowe skasowanie ważnych plików systemowych)
    • Utrata lub kradzież laptopa
    • Wypadki losowe (powódź, uderzenie pioruna)
    • Błąd oprogramowania
    • Błędy wynikłe podczas aktualizacji systemu lub zainstalowanych aplikacji

    Najważniejsze cechy true image 2015

    Pełny backup systemu
    Stworzysz pełen obraz systemu zawierający Windowsa, wszystkie zainstalowane aplikacje, pliki na dysku, konta użytkowników i dokładną konfigurację.

    Nowy, intuicyjny interfejs
    Obsługa programu została maksymalnie uproszczona, a minimalna ilość czynności do wykonania sprawia, że nie przeszkadza nawet brak polskiej wersji językowej.

    Klonowanie dysku
    Przeniesiesz system Windows w obrębie tego samego komputera z dysku na dysk lub ze starego komputera na nowy komputer.

    Działa na każdej wersji systemu Windows
    Możesz korzystać z programu na komputerach z systemami Windows od XP do 8.1, a także na tabletach z Windowsem.

    Przywracanie po awarii
    W kilka chwil przywrócisz komputer do stanu sprzed ewentualnej awarii – bez konieczności mozolnego instalowania i konfigurowania systemu wraz z aplikacjami

    Zdalny dostęp do komputera
    Dzięki funkcji Parallels Access masz dostęp do zasobów swojego komputera i utworzonych kopii bezpieczeństwa z innych urządzeń, np. tabletu.

    tworzenie krążka ratunkowego
    W przypadku awarii Windows, ataku wirusa lub przypadkowego usunięcia plików systemowych mogą wystąpić problemy z uruchomieniem komputera. Dzięki krążkowi ratunkowemu uruchomisz komputer i przywrócisz system do stanu sprzed awarii.

    Tworzenie rozruchowej płyty ratunkowej

    Płyta ratunkowa może okazać się nieoceniona, gdy z powodu ataku wirusa lub przypadkowego usunięcia ważnych plików komputer przestanie się uruchamiać. Właśnie dlatego od jej utworzenia rozpoczynamy prezentowanie programu True Image – płyta pozwoli w razie awarii przywrócić komputer do stanu sprawności.

    Krok 1

    W oknie głównym programu z lewego menu wybierz element Tools, a następnie z sekcji Tools po prawej stronie wybierz narzędzie RESCUE MEDIA BUILDER.

    Obraz

    Krok 2

    W wyświetlonym oknie wskaż pierwszą opcję: ACRONIS BOOTABLE RESCUE MEDIA. W kolejnym etapie masz do wyboru: utworzenie obrazu ISO płyty ratunkowej oraz nagranie ratunkowej płyty CD. W naszym przykładzie wybraliśmy tę drugą opcję.

    Obraz
    Obraz

    Krok 3

    Wyświetli się kolejne okno z podsumowaniem – kliknij na nim przycisk PROCEED. Proces nagrywania zostanie uruchomiony. Po zakończeniu wyświetli się okno informacyjne. Zamknij je przyciskiem CLOSE.

    Obraz

    Krok 4

    W przypadku awarii wystarczy umieścić płytę ratunkową w napędzie i zmienić sekwencję uruchamiania komputera (w BIOS-ie) tak, aby zamiast z dysku uruchomił się z płyty CD. Po załadowaniu interfejsu (obsługiwanego myszką) wystarczy wybrać z menu Recovery funkcję odzyskiwania i wskazać plik z kopią bezpieczeństwa całego dysku systemowego. Resztą zajmie się program. Po ponownym restarcie komputera system uruchomi się normalnie.

    Obraz

    Przygotowanie backupu całego peceta

    W kolejnych warsztatach opisujemy obsługę minimalistycznego interfejsu użytkownika. Na początek pokażemy, jak przygotować kopię bezpieczeństwa całego komputera, dzięki której w razie awarii będziesz mógł odzyskać system, aplikacje, dokumenty, zdjęcia i inne ważne pliki.

    Krok 1

    W oknie głównym programu z lewego menu wybierz element Backup, a następnie obok, w sekcji My backups, kliknij element Entire PC.

    Obraz

    Krok 2

    Przejdź do panelu po prawej stronie i kliknij ikonę ołówka widoczną obok nazwy zadania. Wprowadź swoją nazwę, np. „Kopia całego PC,” i naciśnij Enter.

    Krok 3

    Kliknij dużą ikonę Entire PC – pod nią widoczna jest informacja o rozmiarze kopii. Pod spodem wysunie się panel. Kliknij na nim element: Entire PC. Wyświetli się plansza z informacjami o zadaniu, które chcesz utworzyć. Kliknij przycisk OK.

    Obraz

    Krok 4

    Po powrocie do poprzedniego ekranu kliknij drugą dużą, okrągłą ikonę Select destination. Ponownie wysunie się panel poniżej. Kliknij na nim element Browse Wyświetli się drzewko katalogów. Wskaż na nim dysk lub partycję, na której zapisana będzie kopia. Pamiętaj, aby utworzyć kopię na dysku innym niż ten, z którego dane są zabezpieczane. Możesz też utworzyć nowy folder, klikając przycisk NEW FOLDER. Gdy już wskażesz dysk i ew. folder docelowy, kliknij OK.

    Obraz
    Obraz

    Krok 5

    Po powrocie do poprzedniego ekranu widoczne są dwie okrągłe ikony symbolizujące skonfigurowane zadanie backupu, wskazane są źródło danych oraz miejsce docelowe, gdzie zapisana będzie kopia. Jeśli chcesz dodatkowo zabezpieczyć backup hasłem, kliknij odnośnik Encrypt backup i w oknie Enter encryption key wpisz dwukrotnie hasło dostępu. Zapamiętaj je, gdyż w przypadku zapomnienia nie będzie możliwości jego odzyskania! Po wpisaniu hasła kliknij SAVE. Aktywowane szyfrowanie można wyłączyć – służy do tego odnośnik Encrypted Turn off.

    Obraz
    Obraz

    Krok 6

    Aby uruchomić proces tworzenia backupu z opóźnieniem, kliknij zieloną strzałkę widoczną obok przycisku BACKUP NOW. Z rozwiniętego menu wybierz jedną z opcji, np. In 2 hours – za dwie godziny. Jeśli chcesz uruchomić proces natychmiast, kliknij zielony przycisk – BACKUP NOW.

    Obraz

    Krok 7

    Proces tworzenia kopii zostaje uruchomiony. O postępach będziesz informowany na bieżąco za pomocą paska wyświetlanego w dolnej części okna. Możesz też zaznaczyć pole Shut down the computer after completion, co spowoduje, że po zakończeniu tworzenia backupu komputer zostanie automatycznie wyłączony.Opcja przydaje się, gdy musisz stworzyć backup dużych rozmiarów i wolisz, by został przygotowany w nocy. W każdej chwili możesz przerwać tworzenie backupu – służy do tego przycisk STOP. Po zakończeniu pracy obok nazwy zadania wyświetli się zielona ikona, która informuje, że kopia została wykonana prawidłowo.

    Obraz
    Obraz

    Krok 8

    Aby przywrócić pliki z kopii, zaznacz jej nazwę, w sekcji My backups i kliknij przycisk RECOVER PC. Następnie wskaż utworzoną wcześniej kopię systemu i w ostatnim kroku kliknij RECOVER NOW.

    Obraz

    Zapisywanie backupu plików na serwerze FTP

    Program True Image 2015 potrafi również zapisać kopię zapasową plików na serwerze FTP. Poniżej pokazujemy, jak ją wykonać.

    Krok 1

    W oknie głównym programu wybierz z lewego menu element Backup, przejdź do sekcji My backups, kliknij przycisk ADD BACKUP i z rozwiniętego menu wybierz opcję Create new backup. Nazwa zadania zostaje dodana do listy powyżej. Możesz ją zmienić za pomocą ikony ołówka.

    Obraz

    Krok 2

    Kliknij ikonę Select source i z rozwiniętego poniżej panelu wybierz element Files and folders. Za pomocą drzewka wskaż folder, np. Ten komputer, lub pliki, które chcesz skopiować. Kliknij OK.

    Obraz

    Krok 3

    o powrocie do ekranu głównego kliknij ikonę Select destination i z wysuniętego poniżej panelu wybierz Browse.

    Obraz

    Krok 4

    Na kolejnej planszy kliknij element NEW FTP CONNECTION, w otwartym oknie wpisz dane potrzebne do zalogowania się na serwer: Path – adres serwera, User name – nazwę użytkownika, Password – hasło. Następnie kliknij Test connection, a program wykona test połączenia. Gdy się on powiedzie, zobaczysz informację: Connection established. Teraz możesz już kliknąć przycisk CONNECT, aby połączyć się z serwerem FTP.

    Obraz
    Obraz

    Krok 5

    Po powrocie do okna głównego rozwiń widoczny na drzewku element My FTP connections, a następnie zaznacz skonfigurowane wcześniej połączenie. Wskaż folder docelowy na serwerze i kliknij OK.

    Obraz

    Krok 6

    Powrócisz do planszy, na której widoczne jest skonfigurowane zadanie backupu: widzisz folder źródłowy oraz serwer FTP, na który kopiowane będą pliki. Aby uruchomić proces, kliknij BACK UP NOW. O postępach będziesz informowany za pośrednictwem paska stanu. Po zakończeniu procesu przy nazwie zadania wyświetli się zielona ikona. Informuje, że kopia została wykonana prawidłowo.

    Obraz

    Krok 7

    Aby przywrócić pliki z kopii, zaznacz jej nazwę w sekcji My backups i kliknij przycisk RECOVER FILES. Następnie wskaż pliki, które mają być przywrócone, kliknij NEXT i w ostatnim kroku kliknij RECOVER NOW.

    Obraz

    Tworzenie backupu wybranej partycji

    Program True Image 2015 potrafi utworzyć kopię zapasową jednego wybranego dysku lub partycji logicznej. Wyjaśniamy, jak to zrobić.

    Krok 1

    W oknie głównym programu z lewego menu wybierz element Backup, przejdź do sekcji My backups, kliknij przycisk ADD BACKUP i z rozwiniętego menu wybierz opcję Create new backup. Nazwa zadania New backup zostanie dodana do listy powyżej. Możesz ją zmienić za pomocą ikony ołówka, np. na Backup partycji D.

    Obraz
    Obraz

    Krok 2

    Kliknij ikonę Select source i z rozwiniętego poniżej panelu wybierz Disk and partitions. Następnie wskaż dysk lub partycję, którą chcesz zabezpieczyć, i kliknij OK.

    Obraz

    Krok 3

    Po powrocie do ekranu głównego kliknij ikonę Select destination i z wysuniętego poniżej panelu wybierz Browse. Wyświetli się drzewko katalogów. Wskaż na nim dysk, na którym zapisana zostanie kopia partycji. Pamiętaj, aby utworzyć kopię na dysku innym niż ten, z którego dane są zabezpieczane, na przykład Elements (I:). Możesz też utworzyć nowy folder, klikając przycisk: NEW Folder. Gdy już wskażesz dysk i ew. folder docelowy, kliknij OK.

    Obraz

    Krok 4

    Powrócisz do planszy, na której widoczne jest skonfigurowane zadanie backupu: wskazane są partycja źródłowa i dysk docelowy, na którym tworzony będzie backup. Aby uruchomić proces, kliknij BACK UP NOW. O postępach będziesz informowany za pośrednictwem paska stanu. Po zakończeniu obok nazwy zadania wyświetli się zielona ikona. Informuje, że kopia została wykonana prawidłowo.

    Obraz

    Krok 5

    Aby przywrócić pliki z kopii, zaznacz jej nazwę w sekcji My backups, np. Backup partycji D, i kliknij przycisk RECOVER DISKS. Następnie ustaw widoczny w górnej części okna przełącznik w pozycji zielonej. Poniżej zaznacz kopię partycji, którą chcesz przywrócić. Z listy po prawej stronie wybierz partycję, na której pojawi się zawartość kopii, i kliknij RECOVER NOW. Proces przywracania zawartości partycji z kopii bezpieczeństwa zostanie uruchomiony. Po jego zakończeniu ponownie uruchom komputer, klikając przycisk RESTART.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie