Na krawędzi realności
Poszerzona rzeczywistość łączy elementy wirtualne z prawdziwym światem. Rzeczywisty widok z kamery internetowej lub komórki wzbogaca o cyfrowo utworzone elementy animacje, zdjęcia, a nawet ruchome obiekty 3D.
Do wygenerowania poszerzonej rzeczywistości jest potrzebny dowolny pecet (lub inne urządzenie elektroniczne, np. telefon komórkowy czy aparat cyfrowy) wyposażony w kamerkę oraz odpowiednie oprogramowanie, stworzone specjalnie dla konkretnego zastosowania AR.
Wystarczy przed obiektywem kamerki umieścić przedmiot, np. kartkę papieru, z naniesionym prostym obrazkiem, tzw. piktogramem. Zarejestrowany przez kamerkę piktogram zostanie rozpoznany przez oprogramowanie. W tym momencie na ekranie monitora w miejscu kartki papieru pojawi się wirtualny, trójwymiarowy obiekt. Może to być niemal dowolna rzecz – model Statui Wolności, samochodu czy bluzka z kolekcji Armaniego.
To nie wszystkie możliwości AR. Użytkownik może wchodzić w interakcję z wirtualnym obiektem. Wspomniany trójwymiarowy model pomnika można obracać w dowolnym kierunku – wystarczy w tym celu obrócić kartkę papieru z piktogramem. Jeśli wirtualnie generowanym elementem jest ubranie, nic nie stoi na przeszkodzie, aby je „przymierzyć”.
Jeśli chcesz się przekonać, jak poszerzona rzeczywistość wygląda w praktyce, skorzystaj z warsztatu, w którym pokazujemy, jak w domowym zaciszu na kartce papieru wyczarować trójwymiarową wieżę Eiffla.
Poszerzona reklama
Z augmented reality chętnie korzysta branża reklamowa. Dzięki możliwości interakcji z wirtualnymi przedmiotami klient może lepiej poznać reklamowany produkt. W reklamie samochodu Toyota IQ nowe auto jeździ po trzymanej przez użytkownika kartce papieru. Model samochodu jest trójwymiarowy i animowany – w pewnym momencie rozkłada się na części i widz może poznać każdy element karoserii lub silnika. Film prezentujący reklamę można obejrzeć pod adresem www.youtube.com/watch?v=3YlN552KwFI&feature=fvst.
Inną koncepcję zastosowania poszerzonej rzeczywistości miał producent filmu o transformersach, czyli samochodach robotach. W prowadzonej w internecie kampanii reklamowej każdy chętny mógł przymierzyć wirtualny hełm transformera. Wystarczyło na chwilę stanąć przed obiektywem kamery, a oprogramowanie rozpoznawało kształt ludzkiej głowy i na ekranie monitora w jej miejscu generowało wirtualny hełm. W tym przypadku rolę piktogramu, na który reaguje oprogramowanie poszerzające rzeczywistość, pełni inny obiekt o charakterystycznym kształcie – ludzka głowa.
Wirtualna przymierzalnia
Aplikacja przygotowana przez firmę Zugara nie jest dostępna dla indywidualnego użytkownika, ale świetnie prezentuje możliwości poszerzonej rzeczywistości (obejrzyj filmik pod tym adresem).
(1) Najpierw korzystająca z niej dziewczyna umieszcza przed kamerką kartkę z piktogramem.
(2) W miejscu kartki na monitorze pojawia się bluzka, którą może „przymierzyć”. W tym celu robi kilka kroków do tyłu, aby bluzka pasowała do jej sylwetki. W tym momencie może już odłożyć kartkę z piktogramem – bluzka nie zniknie.
(3) Za pomocą wirtualnych ikon dziewczyna może zmieniać motywy graficzne na bluzce. Z menu po prawej stronie ekranu może wybrać inny model lub kolor bluzki.
Asystent turysty
Przykładem wykorzystania AR w codziennym życiu są projektowane na telefony komórkowe przewodniki po miastach. Mowa o aplikacjach, dostępnych m.in. do iPhone’ów i komórek z systemem Android, które pobierają z internetu informacje o zwiedzanych obiektach, instytucjach, restauracjach itp. Turysta stojący w centrum miasta z telefonem, po nakierowaniu obiektywu komórki na znany zabytek, zobaczy oprócz niego na ekranie wirtualnie nałożone informacje, np. rok wybudowania, krótką notkę historyczną. Dodatkowo z minimapy okolicy odczyta lokalizację najbliższej restauracji lub stacji metra.
Zainstalowana w smartfonie aplikacja generująca wirtualne elementy czerpie informacje o pozycji turysty z wbudowanego w telefon odbiornika GPS. Z kolei wbudowany kompas pozwala określić, w którą stronę zwrócony jest obiektyw wbudowanego w komórkę aparatu.
W podobny sposób może działać software’owy „asystent” osób zwiedzających muzea i galerie. Wystarczy, że obok każdego z dzieł sztuki znajdzie się piktogram. Po skierowaniu nań obiektywu komórkowego aparatu fotograficznego na ekranie telefonu pojawią się informacje o oglądanym eksponacie.
Świat gier czeka
Obok reklamy i turystyki ogromnym obszarem zastosowania AR mogą stać się gry wideo. Jednym z pionierów na tym polu jest firma Sony, która zaprezentowała we wrześniu na targach w Kolonii grę dla dzieci EyePet. Młody gracz ma w niej za zadanie opiekować się wirtualnym pupilem. Pierwszym zadaniem jest stworzenie zwierzątka w prostym edytorze. Potem, posługując się dołączoną do gry kartką z piktogramem oraz podłączaną do konsoli PlayStation 3 kamerką, umieszcza się w pełni animowanego pupila w rzeczywistym świecie wyświetlonym na ekranie telewizora. W tym momencie zaczyna się prawdziwa zabawa. Wirtualne zwierzątko reaguje na poczynania gracza rejestrowane przez kamerkę. Będzie ganiało za ciągniętą po podłodze włóczką czy też uczestniczyło w zabawach z piłeczką. Jednocześnie gra uwzględni otoczenie, w jakim zwierzątko się porusza. Nie zdarzy się, żeby wirtualny podopieczny biegał w powietrzu lub po ścianie. Filmik prezentujący rozgrywkę z EyePet można obejrzeć pod adresem www.youtube.com/watch?v=YZvxIjdyyII&feature=fvst.
W oczekiwaniu na grę Sony (premiera 23 października) każdy może się przekonać, jak działa poszerzona rzeczywistość w grze przeglądarkowej CannonBallz – dostępnej pod adresem www.cannonballzthegame.com. W niej zadaniem gracza jest poruszanie ciałem tak, aby nie trafiły go kule armatnie wystrzeliwane przez walczące statki, oraz zbieranie bonusów.
Wyczaruj trójwymiarową wieżę Eiffla na monitorze
Do stworzenia trójwymiarowego modelu – takiego jak na zdjęciu – potrzebny ci będzie komputer z podłączoną kamerką internetową, dostęp do drukarki oraz programy Google Earth oraz ARSights.
Krok 1
Zacznij od pobrania aplikacji Google Earth spod adresu http://earth.google.com/intl/pl/, klikając Pobierz program Google Earth, oraz programu ARSights spod adresu www.arsights.com/downloads.php, klikając ARSights v.1. for MS Windows XP/Vista. Następnie zainstaluj oba programy.
Krok 2
Spod adresu www.arsights.com/downloads.php pobierz wtyczkę ARSights do Google Earth, klikając Google Earth Plugin, a następnie plik z piktogramem, ARSights Printable Marker. Zainstaluj pobraną wtyczkę, a piktogram wydrukuj na kartce A4.
Krok 3
Uruchom program Google Earth. W sekcji Moje miejsca rozwiń listę AR-media.kml, a następnie listę Eiffel Tower. Kliknij pozycję Eiffel Tower Paris, a potem w okienku wybierz przycisk View 3D model.
Krok 4
W okienku Pobieranie pliku kliknij przycisk Otwórz. Uruchomi się program ARSights. W odległości około 1,5 metra od obiektywu kamerki umieść kartkę papieru z wydrukowanym wcześniej piktogramem. Po chwili na ekranie monitora w miejscu piktogramu pojawi się wieża Eiffla. Możesz ją obracać w dowolnym kierunku, obracając kartkę z piktogramem.