Aktualności"Nie sądzę, żeby Steam Machine zastąpiło pełnoprawny komputer stacjonarny". Pierwsze testy nowego sprzętu Valve

"Nie sądzę, żeby Steam Machine zastąpiło pełnoprawny komputer stacjonarny". Pierwsze testy nowego sprzętu Valve

Część redakcji otrzymała od Valve egzemplarze testowe Steam Machine, a pierwsze testy potwierdzają, iż sprzęt rzeczywiście całkiem nieźle radzi sobie z nowymi grami, nawet po uruchomieniu ich w rozdzielczości 4K. Czy to oznacza, że będzie w stanie zastąpić pełnoprawny komputer? Co do tego opinie są podzielone.

Steam Machine
Steam Machine
Źródło zdjęć: © Valve

Valve podgrzewa atmosferę przed przyszłoroczną premierą Steam Machine. Wybrane osoby otrzymały już egzemplarze testowe, a jedno z urządzeń trafiło do Jamesa Archera z Rock Paper Shotgun, który opisał swoje doznania z tytułowym sprzętem. W skrócie – jest dobrze, acz Steam Machine raczej nie okaże się pogromcą "pełnoprawnych" pecetów. Co więcej, opłacalność zakupu będzie ściśle uzależniona od ceny. Mimo że "konsola" od twórców Half-Life'a w teorii oferuje wydajność wystarczającą do komfortowej zabawy w nowe tytuły w rozdzielczości sięgającej 4K, tak do osiągnięcia przyzwoitej liczby klatek na sekundę wymaga skorzystania z technologii upscalingu w postaci FSR. Rewelacje te zostały potwierdzone przez wspomnianego Archera, który uruchomił kilka wymagających produkcji na Steam Machine.

Parametry Steam Machine

Przed przejściem do przedstawienia osiągów w wybranych tytułach, warto zerknąć do wnętrza kostki od Valve i sprawdzić, jakie czają się w niej bebechy. Sercem urządzenia jest 6-rdzeniowy procesor AMD Zen 4, acz równie istotną rolę odgrywa układ graficzny AMD RDNA 3 o 8 GB pamięci VRAM. Dopełnieniem całości jest 16 GB pamięci RAM DDR5. Co do dysków – w zależności od modelu ich pojemność będzie wahała się w przedziale od 512 GB do 2 TB. Dość istotna jest w tym wiadomość, że zarówno dysk, jak i RAM, będziemy mogli własnoręcznie wymienić, jako że Valve nie ma zamiaru nikogo powstrzymywać przed grzebaniem w Steam Machine (oczywiście w granicach rozsądku, jako że wciąż powinniśmy się liczyć z potencjalną utratą gwarancji). Istnieje też możliwość rozszerzenia pamięci za pośrednictwem kart microSD.

Z przodu sprzętu widnieją dwa porty USB 3 oraz przycisk do włączania, z tyłu zaś znajdziemy cały komplet złączy – dwa gniazda USB 2, jedno USB-C, HDMI 2.0, zasilanie, Ethernet oraz DisplayPort 1.4. Na osobną wzmiankę zasługują opcje łączności. Steam Machine ma wbudowany odbiornik 2,4 GHz ułatwiający podłączenie Steam Controllera. Nie zabrakło także anten Wi-Fi 6E oraz Bluetooth.

Jak radzi sobie Steam Machine w akcji?

Jak Steam Machine radzi sobie w grach? Z testów przeprowadzonych przez James Archera wynika, że całkiem nieźle, niemniej mężczyzna jest zdania, iż opisywany sprzęt ma nikłe szanse na zastąpienie porządnego dekstopa.

Cyberpunk 2077, zgodnie z obietnicą Valve, działał w 4K i stabilnych 60 klatkach na sekundę, acz przy wsparciu ze strony FSR w trybie jakości. Miało to miejsce w grze na średnich ustawieniach graficznych, acz z uruchomionym podstawowym ray tracingiem.

Drugą z przetestowanych gier był Black Myth: Wukong. Jego osiągi na Steam Machine były anagoliczne, tj. 4K/60 FPS w średnich detalach, acz ty razem z wyłączonym ray tracingiem. Nawet świeżynka w postaci SIlent Hill f była w stanie wyciągnąć ok. 60 klatek na sekundę, acz podobno nie obyło się bez charakterystycznych dla silnika Unreal 5 przycinek.

W skrócie – na Steam Machine zagramy komfortowo we wszystko. Co prawda nie będzie to zabawa w najwyższych dostępnych detalach, niemniej wygląda na to, iż Valve znalazło złoty środek między jakością a wydajnością. Z ustaleń redaktora Rock Paper Shotgun wynika, że obecny w "konsoli" Gabe Newella układ AMD odpowiada mocą karcie graficznej GeForce RTX 4060 od Nvidii.

Kwestią, która zadecyduje o opłacalności zakupu urządzenia, będzie jego cena. Ta zaś, na ten moment, pozostaje tajemnicą.

Jakub Dmuchowski, redaktor pcformat.pl

Wybrane dla Ciebie