Niezbędnik do Windows
Windows Essentials to bezpłatny pakiet funkcjonalnych programów uzupełniających Windows 7 i Vista. Odpowiedników aplikacji znajdujących się w pakiecie standardowo nie ma niestety w Siódemce, choć powinny się tam znaleźć. Warto więc rozbudować system o to, czego w nim brakuje.
Pakiet Windows Essentials 2012 (zwany rok temu Windows Live Essentials) to zestaw aplikacji, których brak z pewnością odczuwa każdy użytkownik systemów Windows Vista i Windows 7. Na szczęście pakiet można pobrać zupełnie bezpłatnie ze strony http://pcformat.pl/u/418. Jest niestety niedostępny dla użytkowników XP. Oddzielenie aplikacji użytkowych od systemu operacyjnego (np. w Windows XP był program pocztowy), nieco dziwi w kontekście darmowego udostępniania tych aplikacji, ale darowanemu koniowi nie patrzy się w zęby.
Aby zainstalować pakiet, trzeba mieć połączenie z internetem. Na dysk jest pobierany niewielki plik inicjujący instalację programów, a wszystkie niezbędne dane pobierane są na żywo z sieci. Z tego też powodu nie znajdziesz tego pakietu na płycie PC Formatu. Podczas instalacji instalator sprawdza, czy w systemie są obecne potrzebne składniki pakietu NET Framework. Jeśli ich brakuje, użytkownik dostaje link do instalatora brakującej wersji i musi w pierwszej kolejności doinstalować brakujący pakiet, a potem wznowić instalację Essentials.
W tegorocznej edycji pakietu widać różnice w porównaniu z edycją 2011 i nie chodzi tu tylko o zmianę nazwy. Rok temu w pakiecie znalazło się 12 aplikacji, teraz 8. Pakiet jest jednak bardziej funkcjonalny. Część usług zastąpiono lepszymi, a niektóre, jak np. pasek wyszukiwarki Bing, wycofano, uznając, że nie trzeba ich promować na siłę.
- Messenger Najnowsza wersja komunikatora Microsoftu. Umożliwia wideorozmowy, integrację z Facebookiem. Dostępny jest też klient na smartfony.
- Galeria fotografii Program do zarządzania zdjęciami i ich edytowania, robienia pokazów slajdów itp. Standardowo brakuje takiej aplikacji w systemie Windows 7.
- Movie Maker Prosty, ale funkcjonalny edytor filmów. Idealny program dla początkujących, a także do tworzenia pokazów slajdów z fotografii.
- Mail 2012 – Poczta Funkcjonalny klient poczty. Standardowo nie ma takiej aplikacji w systemie Windows 7. Współpracuje z dowolnymi rodzajami kont pocztowych.
- Edytor Prosty i łatwy w obsłudze edytor tekstu przeznaczony do tworzenia blogów. Umożliwia udostępnienie blogu w usłudze Live.
- Bezpieczeństwo rodzinne Moduł kontroli rodzicielskiej zintegrowany z systemowym mechanizmem kontroli dostępu i kont użytkowników.
- Outlook connector pack Wtyczka umożliwiająca podłączenie do Outlooka klienta poczty z pakietu Office, konta pocztowego Hotmail (Outlook.com).
- SkyDrive Dysk sieciowy. Umożliwia przechowywanie i współdzielenie plików, z dostępem do nich z każdego urządzenia z zainstalowanym klientem.
Instalacja pakietu Microsoft Essentials 2012
Instalacja pakietu jest prosta, wymaga jednak połączenia z internetem.
Krok 1
Otwórz w przeglądarce adres http://pcformat.pl/u/418. W oknie, które się ukaże, kliknij change i z listy wybierz język polski. Uruchom program, który przeglądarka ściągnie na dysk komputera.
Krok 2
Kliknij: Wybierz programy, które chcesz zainstalować, aby usunąć z instalacji te aplikacje, których nie chcesz używać. Gdy już dokonasz wyboru, kliknij: Zainstaluj wszystkie programy pakietu Podstawowe. Instalator pobierze z internetu niezbędne pliki. Po zakończeniu instalacji zaakceptuj umowę licencyjną.
Krok 3
ojawi się okno logowania do konta Microsoftu. Jeżeli masz Xboksa, pocztę w serwisie Hotmail (Outlook.com) lub korzystałeś wcześniej z Windows Messengera, to na pewno masz takie konto. Jeżeli nie, to klikając odnośnik Utwórz konto, możesz je stworzyć. Konto takie warto mieć, bo będzie praktycznie niezbędne do wygodnego korzystania z Windows 8 i pobierania programów ze sklepu. Zamknij okno, jeśli nie chcesz się logować, lub kliknij Zaloguj się i po wykonaniu tej czynności zamknij okno.
Skydrive – przechowuje pliki w sieci
Najciekawszą nowością w pakiecie Essentials jest Skydrive. Nie jest to ani jedyna, ani też najpopularniejsza usługa oferująca przechowywanie plików w chmurze, ale fakt, że stoi za nią Microsoft i będzie ściśle powiązana z nowym systemem Windows 8 i Office 2013 sprawia, że warto się nią zainteresować. Więcej informacji o tej usłudze znajdziesz w teście dysków sieciowych w numerze 7/2012 PC Formatu.
Krok 1
Folder, który jest domyślnie synchronizowany z twoim kontem na serwerze Skydrive, znajdziesz w Eksploratorze Windows. Wszystkie pliki, które do niego skopiujesz, zostaną automatycznie zsynchronizowane ze zdalnym kontem na serwerze. Te, które już są zsynchronizowane, oznaczono zieloną ikon. Aby synchronizacja działała, w komputerze musi być uruchomiony klient usługi. Znajdziesz go w menu Start. Podczas pierwszego uruchamiania musisz się zalogować na konto Microsoftu.
Krok 2
Jeżeli chcesz zobaczyć, ile miejsca zostało jeszcze w sieciowym folderze, kliknij prawym przyciskiem myszy ikonę Skydrive umieszczoną w zasobniku systemowym i z menu wybierz Zarządzaj przestrzenią dyskową. W przeglądarce otworzy się panel zarządzania kontem od razu na zakładce Options.
Krok 3
Kliknij napis SkyDrive na górnym pasku, aby przejść do panelu zarządzania plikami. Zaznacz plik, który chcesz udostępnić, i kliknij na nim prawym przyciskiem myszy. Z menu podręcznego wybierz Share. Nowe menu umożliwi wysłanie linku do zaznaczonego dokumentu e-mailem, na dowolnie wybrany adres, opublikowanie go na Facebooku lub wygenerowanie linku do innych zastosowań.
Krok 4
Pliki PDF i obrazki można oglądać bezpośrednio z panelu konta Skydrive. Treść dokumentów pakietu Office można także podglądać. Wystarczy dwukrotnie kliknąć nazwę dokumentu. Ciekawa opcja schowana jest w menu FILE. Gdy klikniesz Translate Skydrive przetłumaczy twój dokument na wybrany język. Aby zachować przetłumaczony dokument, wybierz z menu FILE polecenie Save As.
Krok 5
Dokumenty Office można także edytować. W tym celu należy z menu wybrać zainstalowany na dysku edytor bądź jego sieciowy odpowiednik z pakietu Web App, czyli sieciowego Office’a:
Krok 6
Jeżeli zostawiłeś w domu włączony komputer, to z panelu Skydrive możesz się dostać do zawartości jego dysku. Ta czynność wymaga jednak potwierdzenia dostępu kodem wysyłanym przez serwis na adres e-mailowy związany z kontem Microsoftu.
Krok 7
Gdy klikniesz strzałkę przy napisie SkyDrive, szybko przełączysz się do serwisu Outlook.com, People – związanego z Messengerem i kalendarza Hotmail.
Galeria fotografii
Windows 7 jest domyślnie wyposażony jedynie w przeglądarkę zdjęć. Brakuje mu programu do zarządzania nimi i edycji (Paint to w końcu żaden edytor). Galeria fotografii z pakietu Essentials jest doskonałym programem wypełniającym tę lukę.
Krok 1
Nowo zainstalowana Galeria fotografii szuka zdjęć przechowywanych w standardowych folderach systemowych. Jeśli trzymasz fotografie gdzie indziej, wybierz z menu plik polecenie Uwzględnij folder. W nowym oknie wskaż lokalizację folderu ze zdjęciami.
Krok 2
Aby dodać do folderu zdjęcia i jednocześnie od razu je opisać, wybierz ze wstążki opcję Importuj. W nowym oknie wskaż urządzenie, na którym znajdują się zdjęcia, i kliknij Importuj. W kolejnym oknie ustaw opcje importu dotyczące m.in. formatu nazywania kopiowanych plików, a w następnym – za pomocą suwaka – szczegółowość podziału na mniejsze lub większe katalogi w zależności od przedziału czasowego wykonania zdjęć.
Krok 3
Ciekawą funkcją galerii jest oznaczanie twarzy sfotografowanych osób. W tym celu kliknij dwukrotnie lewym klawiszem myszy na dowolnym zdjęciu, by je powiększyć. Wybierz ze wstążki opcję Oznacz osobę, z listy Znaczniki osób po prawej stronie okna wybierz Przypisz nazwę i wpisz imię osoby. Kliknij Dodaj nową osobę.
Krok 4
Pojedyncze znakowanie dużej kolekcji zdjęć jest żmudne. Dlatego warto skorzystać z nowej funkcji – szybkiego zbiorczego oznaczania twarzy. Wybierz ze wstążki polecenie Zbiorcze oznaczanie osób. Pojawią się zestawy twarzy, które według programu należą do tej samej osoby. Jeśli w zbiorze nie ma błędów, zaznacz wszystkie fotki. Jeżeli niektóre zdjęcia nie pasują, odznacz je, klikając myszą z wciśniętym klawiszem [Ctrl]. Kliknij Oznakuj jako. Z listy wybierz poprawny opis osoby. Znakowanie można prowadzić aż do wyczerpania znalezionych zbiorów twarzy prezentowanych na liście.
Edycja zdjęć
Galeria to także dobry edytor zdjęć, który w zupełności wystarczy wielu amatorom cyfrowej fotografii. Większość narzędzi edycyjnych umieszczono w zakładce Edytuj. Jeszcze więcej opcji się pojawia, gdy dwukrotnie klikniesz zdjęcie i powiększysz je w ten sposób.
Krok 1
Galeria wykorzystuje metadane, zapisane w plikach ze zdjęciami, do ich sortowania. Uciążliwą usterką jest więc źle skonfigurowana data w aparacie. Błąd ten można poprawić, zaznaczając zdjęcie, wybierając ze wstążki Dopasuj czas i wpisując w nowym oknie poprawną datę wykonania fotki.
Krok 2
Jeżeli nie chcesz się bawić w ręczne poprawianie fotografii, wybierz opcję Dopasuj automatycznie. Jeżeli chcesz mieć większy wpływ na zastosowane na zdjęciu zmiany, skorzystaj z opcji Redukcja szumu, Kolor, Czas naświetlania. Dwie z nich umożliwiają zmianę automatyczną lub ręczną. Ostatnią wybierasz, rozwijając listę i na podglądzie na żywo sprawdzając, jaki efekt uzyskasz. Jeżeli chcesz mieć jeszcze dokładniejszy wpływ na wprowadzane zmiany, kliknij Dostrój i w panelu po prawej stronie okna wprowadź oczekiwane modyfikacja. Wszelkie zmiany można cofnąć za pomocą ikony Wstecz lub Przywróć oryginał.
Krok 3
Małe niedoskonałości zdjęć można usuwać za pomocą funkcji Retusz. Kliknij na wstążce przycisk Retusz i zaznacz na zdjęciu obszar, który chcesz usunąć. Funkcja ta nie jest doskonała, ale działa całkiem nieźle w stosunku do małych obszarów. Jej działanie nie jest idealnie powtarzalne, więc jeśli efekt cię nie zadowala, spróbuj jeszcze raz, prowadząc zaznaczenie obiektu np. nie z góry, lecz od dołu.
Krok 4
W podobny sposób jak Retusz działa opcja korygowania czerwonych oczu. Wybierz ze wstążki opcję Czerwone oczy i zaznacz oczy postaci na zdjęciu. Efekt jest bardzo dobry.
Projekty specjalne
Galeria fotografii ma wbudowanych kilka ciekawych funkcji umożliwiających wykonanie interesujących projektów ze zdjęć. Wszystkie są dostępne w zakładce Utwórz.
Krok 1
Kolaż fotografii umożliwia zamianę elementu jednego zdjęcia na lepszy, znajdujący się na innym. Niestety, wszystkie składane zdjęcia muszą być wykonane z podobnego kąta i mieć zbliżone oświetlenie. Zaznacz zdjęcia i kliknij nazwę na wstążce Kolaż fotografii. Zaznacz miejsce wprowadzenia zmian w fotografii i wybierz z wyświetlonej listy element, który zastąpi jej oryginalny fragment.
Krok 2
Jeśli masz kilka zdjęć zrobionych w tej samej lokalizacji, możesz spróbować zrobić z nich panoramę. Zaznacz wybrane fotki i kliknij na wstążce opcję Panorama. Program sam wykryje, z których zdjęć da się zrobić panoramę, i odpowiednio je połączy.
Krok 3
Dodatkowe, ciekawe oraz przydatne narzędzia można pobrać z serwisu Microsoftu. W tym celu ze wstążki wybierz polecenie Pobierz więcej zdjęć do obsługi zdjęć. W przeglądarce otworzy się strona z listą dodatków. Każdy z nich trzeba pobrać i zainstalować jak normalny program. Zainstalowane dodatki dostępne są w menu Więcej narzędzi.
Movie Maker – edytor filmów
Movie Maker to doskonała aplikacja dla każdego, kto rozpoczyna przygodę z montażem filmów albo robi to okazjonalnie i nie chce spędzać godzin na nauce obsługi profesjonalnego programu. Edytor filmów z pakietu Essentials jest prosty, ale ma naprawdę duże możliwości.
Krok 1
Po uruchomieniu aplikacji pliki, z których będziesz montować film, po prostu przeciągnij na główne okno programu bądź wskaż ich położenie, wybierając polecenie Dodaj wideo i zdjęcia ze wstążki. Każdy plik musi zostać wstępnie przetworzony przez program, więc w wypadku dłuższych klipów filmowych może to zająć kilka minut. Dopóki z plików nie zniknie ikona zegarka, edycja nie będzie możliwa.
Krok 2
Klip dzieli się, ustawiając kursor w odpowiednim miejscu (z dokładnością do jednej klatki ustawisz go za pomocą kursorów pod okienkiem podglądu) i wybierając z zakładki Edycja polecenie Podziel. Aby usunąć niechciany fragment, oddziel go w opisany sposób od reszty klipu, postaw na nim kursor i naciśnij klawisz [Delete]. Pozostałe klipy zsuną się tak, żeby w filmie nie było dziury.
Krok 3
Ładne przejścia między poszczególnymi klipami wstawiasz, zaznaczając drugi z pary dwóch sąsiednich i wybierając z listy w zakładce Animacje odpowiedni efekt. Wstawienie przejścia jest oznaczane trójkątem na początku klipu. Czas trwania przejścia ustawia się w polu Czas naświetlania.
Krok 4
Aby zapisać gotowy film, wybierz z menu polecenie Zapisz film, a następnie format filmu. Opcja Zalecane dla tego projektu oznacza, że materiał wyjściowy będzie zapisany w takiej jakości jak wejściowy. Program oferuje standardowo format WMA i MP4.
Krok 5
Ciekawostką jest, że użytkownicy Windows 8 mają jedną użyteczną funkcję więcej niż posiadacze starszych systemów. W zakładce Edycja dostępne jest polecenie Stabilizacja wideo, które redukuje w pewnym stopniu poruszenia kadru występujące przy filmowaniu z ręki z dużym zoomem.
Muzyka, napisy i lektor
Sam obraz to jednak nie wszystko. Aby film się przyjemnie oglądało, trzeba do niego dołożyć tło muzyczne, a niekiedy także napisy i komentarz lektora.
Krok 1
Oryginalna ścieżka dźwiękowa składa się najczęściej z szumów. Można jej się więc pozbyć w całości. Aby to zrobić, wybierz z zakładki Edycja polecenie Głośność wideo i ustaw suwak w skrajnym lewym położeniu.
Krok 2
Ścieżkę dźwiękową dodasz, wybierając z zakładki Strona główna polecenie Dodaj muzykę i wskazując miejsce pliku na dysku. Jeśli nie dysponujesz żadnym utworem, możesz ściągnąć go z serwisów wymienionych na liście. Sposób, w jaki jest prezentowana ścieżka dźwiękowa, zmienisz poleceniem Kształty fali z zakładki Widok.
Krok 3
Aby natężenie muzyki rosło na początku filmu, ustaw kursor na pierwszym klipie, przejdź do zakładki Narzędzia muzyki i wybierz z listy Wzmacnianie: Szybko. Analogicznie możesz ustawić wyciszanie muzyki na końcu filmu.
Krok 4
Do niektórych fragmentów filmu warto nagrać komentarz lektora. Podłącz do komputera mikrofon (zazwyczaj mają go wbudowane słuchawki i kamery internetowe) i z zakładki Strona główna wybierz opcję Nagraj narrację. Jeżeli nagrany dźwięk jest zagłuszany przez podkład muzyczny, przejdź do zakładki Projekt i kliknij Wyróżnij narrację. Stopień wzmocnienia możesz regulować suwakiem. Dodatkowo możesz nieco wzmocnić głos lektora poleceniem Głośność narracji z zakładki Narzędzia narracji.
Krok 5
Do niektórych fragmentów klipów warto dodać podpisy. Ustaw kursor w miejscu, gdzie mają się pojawić, i wybierz polecenie Podpis z zakładki Strona główna. W pole tekstowe wpisz tekst podpisu. Chwytając za znaczniki ramki tekstowej, możesz zmieniać jej położenie i rozmiary. Aby edytować wygląd napisów i dodawać efekty animacji, przejdź do zakładki Narzędzia tekstowe.