NoMachine - zdalny dostęp do komputera
Dzięki aplikacji NoMachine możesz w każdej chwili, w podróży czy na wakacjach, połączyć się ze swoim domowym komputerem i zdalnie przejąć nad nim kontrolę. Wystarczy laptop lub tablet z dostępem do sieci.
Zbliżający się okres wakacyjny to ciężka próba dla wszystkich na co dzień aktywnie korzystających z komputera. Co prawda wszechobecne smartfony pozwalają zachować kontakt z wirtualnym światem, ale o zagwarantowaniu dostępu do zgromadzonych na domowym dysku twardym filmów, zdjęć czy ulubionej muzyki trzeba niestety zapomnieć. Wystarczy jednak skorzystać z darmowej wersji programu NoMachine (Program można pobrać stąd), by odległość przestała stanowić problem. Za sprawą wykorzystywanej przez aplikację technologii NX nie tylko połączysz się przez internet ze swoim komputerem z dowolnego miejsca na świecie, ale i będziesz mógł nim sterować poprzez zdalny pulpit z niemal zerowym opóźnieniem – tak jakbyś siedział przy swoim biurku. Co więcej, wbudowane mechanizmy pozwolą ci również na bieżąco ściągać i wysyłać pliki niczym w usłudze chmurowej, współdzielić zawartość dysków twardych, a nawet nagrać obraz z podłączonego komputera, by pokazać znajomemu, jak uporać się z dręczącym problemem – wszystko to bardzo szybko, prosto i wygodnie.
Konfiguracja połączenia pomiędzy komputerami
Choć program nie ma osobnych narzędzi do obsługi komputera nadrzędnego i podrzędnego, działa on dokładnie na takiej samej zasadzie. Tworzenie relacji serwer-klient pomiędzy dwoma urządzeniami wymaga więc jedynie zainstalowania na nich identycznej aplikacji. Proces ten warto zacząć od maszyny, do której dostęp chcesz uzyskać. Ułatwi to późniejsze zestawienie połączenia, jeśli tylko oba urządzenia znajdują się w tej samej sieci.
Krok 1
Instalacja programu przebiega standardowo. W jej trakcie może się jednak zdarzyć, że otrzymasz komunikat o próbie modyfikacji systemu wygenerowany przez posiadane oprogramowanie antywirusowe – w takim przypadku zezwól na utworzenie nowej reguły. Niezależnie od tego instalacja zawsze kończy się prośbą o ponowne uruchomienie komputera. Dokonasz tego, klikając Tak w nowo wyświetlonym oknie.
Krok 2
Po ponownym rozruchu systemu zwróć uwagę na nową ikonę w zasobniku systemowym. Jej pojawienie się oznaczać będzie, że aplikacja została już załadowana i działa w tle. Teraz powinieneś odszukać na pulpicie ikonę NoMachine i dwukrotnym kliknięciem wywołać początkowy ekran konfiguracyjny, Welcome to NoMachine. Poza obrazkowym wprowadzeniem do podstawowych funkcji interfejsu ujrzysz na nim pole, w którym po krótkiej chwili powinien wyświetlić się adres IP aktualnie używanego komputera wraz z numerem portu. Jeśli chcesz połączyć się z tym komputerem przez internet, zapamiętaj lub zapisz ten numer. Możesz już zamknąć okno przyciskiem X i przejść do konfigurowania drugiego urządzenia.
Krok 3
Na komputerze mającym pełnić rolę klienta powtórz całą procedurę. By zestawić połączenie z serwerem, nie musisz już jednak uruchamiać programu z poziomu pulpitu. Zamiast tego przejdź do zasobnika systemowego i prawym przyciskiem myszki wywołaj menu ukryte pod znajdującą się tam ikoną. Jeśli oba urządzenia są w tej samej sieci, aplikacja automatycznie rozpozna wcześniej skonfigurowany komputer i wyświetli tu jego nazwę, np. Zuza. Jej kliknięcie zapoczątkuje proces łącznia z serwerem.
Krok 4
Zgodnie z domyślnymi ustawieniami uwierzytelniania program wyświetli najpierw ekran logowania: Po wpisaniu standardowych danych dostępowych używanych na komputerze docelowym, ewentualnym zaznaczeniu opcji ich zapamiętania Save this password in the connection file i zatwierdzeniu wszystkiego przyciskiem OK w oknie aplikacji zaczną pojawiać się graficzne objaśnienia wszystkich funkcjonalności zdalnego pulpitu. Kolejne ekrany zawierać będą jednak nie tylko podpowiedzi, ale i opcje umożliwiające szybkie ustawienie sposobu wyświetlania obrazu, jego jakości oraz transmitowania dźwięku. Jeśli nie chcesz niczego zmieniać, wystarczy, że za każdym razem naciśniesz OK.
Krok 5
Zgodnie z domyślnymi ustawieniami uwierzytelniania program wyświetli najpierw ekran logowania: Co istotne, połączenie z docelowym komputerem nawiązane zostanie już w trakcie przeglądania wspomnianych wyżej ekranów podpowiedzi. Stąd też w tle zobaczyć już możesz część zdalnego pulpitu, który na końcu pojawi się już normalnie, w całym oknie. O przyłączeniu nowego urządzenia poinformuje również sam serwer, wyświetlając nad zasobnikiem systemowym stosowny komunikat, np.:
Krok 6
Nieco inaczej przedstawia się proces zestawiania połączenia z komputerem znajdującym się poza siecią wewnętrzną. W takim przypadku ponownie skorzystaj z menu kontekstowego ikony z zasobnika i wybierz stamtąd opcję kreatora, który w pięciu krokach pozwoli ci zdefiniować nowe połączenie (kolejno: Protocol, Host, Authentication, Proxy, Save as). Pamiętaj by w miejscu adresu hosta wpisać zapamiętany wcześniej numer IP wraz z numerem portu/ Wszystkie pozostałe ustawienia sugerujemy pozostawić bez zmian. Na koniec w polu Name musisz jedynie wpisać nazwę połączenia, po czym zaznaczyć odpowiadającą jej ikonę. Następnie wystarczy już tylko kliknąć przycisk Connect.
Obsługa rozszerzonego zdalnego pulpitu
Skoro uzyskałeś już dostęp do pulpitu komputera docelowego, czas sprawdzić, jak możesz nim zarządzać. Możliwości jest sporo – od nagrywania tego, co dzieje się na ekranie, po przesyłanie plików pomiędzy zestawionymi urządzeniami.
Krok 1
Operując zdalnie na drugim komputerze, możesz otwierać strony internetowe, instalować nowe programy czy przeglądać zawartość jego dysków. W każdej chwili z pomocą wywołanego na zdalnym pulpicie menu kontekstowego możesz też wysyłać pliki na serwer, klikając Send a file from the client, a następnie To this computer. Aby ściągnąć je z serwera na dysk lokalny, użyj polecenia Download a file from the server.
Krok 2
Aby uzyskać bezpośredni dostęp do plików znajdujących się na dyskach zarządzanego komputera bądź podłączonych do niego nośnikach USB, wywołaj menu programu, naciskając kombinację klawiszy Ctrl+Alt+0. Następnie wybierz Devices, a później Connect a disk.
Krok 3
W tym momencie na ekranie zobaczysz spis wszystkich wykrytych dysków twardych na obu komputerach. W celu udostępnienia jednego z nich kliknij odpowiadającą mu ikonę, po czym w polu Import as wpisz nazwę, pod jaką pojawi się na pulpicie drugiego urządzenia, i naciśnij przycisk Connect. Jeśli połączenie zostanie nawiązane, obok ikony dysku zobaczysz zieloną kropkę, a na pulpicie pojawi się stosowna ikona ikona Test PC Format_dysk C. Pamiętaj jednak, że zawartość udostępnionego dysku będzie dostępna jedynie do czasu zamknięcia sesji. Na podobnej zasadzie możesz połączyć się z drukarkami czy czytnikami kart.
Krok 4
Aby wywołać panel nagrywania tego, co dzieje się na zdalnym pulpicie, możesz posłużyć się kombinacją klawiszy Ctrl+Alt+R bądź ponownie skorzystać z menu programu Recording. W tym drugim przypadku otrzymasz również dostęp do zaawansowanych ustawień Change settings, dzięki którym w sekcji Quality będziesz mógł samodzielnie określić jakość rejestrowanego obrazu i dźwięku. Po kliknięciu Show the recording bar zobaczysz na ekranie panel kontrolny nagrywania. Aby rozpocząć rejestrowanie, naciśnij przycisk Rec. Pamiętaj jednak, że zawartość udostępnionego dysku będzie dostępna jedynie do czasu zamknięcia sesji. Na podobnej zasadzie możesz połączyć się z drukarkami czy czytnikami kart.
Krok 5
Jeśli natomiast chcesz zrobić zdjęcie pulpitu, przejdź do menu programu, wybierz opcję Connection, a następnie kliknij przycisk Take a screenshot. Pojawieniu się podglądu uchwyconego obrazu towarzyszyć będzie wyświetlenie okna systemowego eksploratora, dzięki czemu szybko zapiszesz zdjęcie w wybranym miejscu.