Obrazy nie z tej ziemi
Tarcza słońca zanurzająca się w morzu, krajobraz księżycowy, niepokojący podziemny albo podwodny świat. Pejzaż w sam raz na pulpit Windows. Zrobisz go sam, korzystając z naszych wskazówek.
Projektowanie grafiki 3D jest dość trudnym zajęciem. Wymaga dużej wiedzy, wprawy, artystycznego smaku i dobrze opanowanego rzemiosła. Jednak istnieją programy, dzięki którym możesz tworzyć ciekawe obrazy bez uprzedniego wielomiesięcznego szkolenia. Komputerowo generowane krajobrazy to jedne z tematów najczęściej obieranych przez amatorskich grafików 3D. Spróbuj samodzielnie stworzyć niepowtarzalny widok, tym bardziej że nie ogranicza cię nic poza własną inwencją. Porady znajdziesz poniżej, a potrzebne oprogramowanie – Terragen – na dołączonym do numeru krążku.
Instalacja programu i tworzenie krajobrazu
Zanim przystąpisz do pracy, zainstaluj z naszego krążka darmowy program Terragen. Gdy go użyjesz, interesujące efekty nie każą na siebie długo czekać. Zachodzące słońce w morzu to jeden z najczęściej fotografowanych motywów. Dlaczego by nie stworzyć takiego obrazu, nawet gdy do morza daleko, a za oknem mróz? Po zainstalowaniu aplikacji możesz przystąpić do dzieła.
Krok 1
Włóż płytę z programem do stacji dysków i kliknij dwukrotnie ikonę aplikacji Terragen tginstall0943.
Krok 2
Pojawi się okno instalatora. Kliknij w nim przycisk Next.
Krok 3
W kolejnym etapie zaznacz opcję I Agree i kliknij przycisk Next jeszcze w trzech kolejnych oknach.
Krok 4
Gdy instalator zakończy kopiowanie plików, kliknij Close.
Krok 1
Uruchom program, klikając skrót Terragen w menu Start.
Krok 2
Otworzy się okno główne programu. Wzdłuż lewej krawędzi okna widoczny jest pasek ikon narzędziowych. W obszarze roboczym okna masz do dyspozycji dwa okna narzędziowe Rendering Control oraz Landscape. Kliknij przycisk Render Preview. Zobaczysz podgląd krajobrazu n generowanego na podstawie domyślnych ustawień.
Krok 3
Domyślnie generowany krajobraz nieco odstaje od naszej wizji zachodzącego w morzu słońca. Trzeba zatem nieco zmodyfikować standardowe ustawienia. Zacznij od wody. Kliknij ikonę Water (trzecia od góry na bocznym pasku narzędziowym). Pojawi się okno dialogowe Water. Ustaw poziom lustra wody Water Level, wpisując w polu tekstowym wartość 20,m i kliknij Update Maps.
Krok 4
Teraz ponownie kliknij przycisk Render Preview w oknie Rendering Control. Teren powinien ustąpić wodzie. Dodatkowym tego symptomem będzie zmiana barwy pola obrazującego teren (w oknie Landscape) na niebieską.
Krok 5
Czas zająć się słońcem. Ma być przecież zachodzące. Kliknij ikonę Lighting Conditions (trzecia od dołu) i w oknie Lighting Conditions, które się pojawi, w polu Sun Heading wpisz np. -10. Ponadto trzeba słońce nieco przybliżyć do linii horyzontu. W polu Sun Altitude wpisz 1.
Krok 6
Ponieważ słońce jest nisko nad horyzontem, trzeba jeszcze zmodyfikować jasność całej sceny. W oknie Lighting Conditions kliknij widoczną w dolnej części okna zakładkę Background Light, a następnie za pomocą suwaka Shadow Lightness albo pola tekstowego widocznego po lewej stronie suwaka ustaw wartość ok. 10 proc. Zaznacz też opcję Multi-directional Shadow Lighting.
Krok 7
Czas na wysepkę. W oknie Landscape kliknij View/Sculpt. Następnie w oknie Landscape View/Sculpt kliknij ikonę rysowania gór. Ustaw kursor w obszarze roboczym i za pomocą lewego klawisza myszy „namaluj” wysepkę. Lewy klawisz podnosi teren, prawy – obniża. Na pasku stanu masz informację o wysokości terenu pod kursorem myszki.
Krok 8
Wysepka narysowana. Przejdź do okna Rendering Control, przesuń suwak Detail maksymalnie w prawo i kliknij Render Preview. Zobaczysz podgląd, ale o znacznie lepszej jakości niż dotychczas. Przejdź do kolejnego punktu. Możesz też np. powiększyć wysepkę (patrz krok 7).
Krok 9
Kliknij przycisk Image Size. Następnie, w oknie Render Settings pod zakładką Image wpisz maksymalną możliwą w darmowej wersji programu wielkość obrazka, czyli 1280 na 960 pikseli – wartości te wpisz w widoczne pola tekstowe. Kliknij Close.
Krok 10
Kliknij przycisk Render Image i poczekaj na wynik. Uwaga! Renderowanie krajobrazu może potrwać – w zależności od mocy obliczeniowej komputera – od kilkunastu minut do nawet kilku godzin. Uzbrój się w cierpliwość. Gotowy obrazek możesz zapisać jako bitmapę.