Od projektu do obiektu
Model myśliwca F-35 z klocków lego? Oczywiście, ale do odtworzenia jego konstrukcji z drobnymi detalami niezbędne jest komputerowo wspomagane projektowanie. Sprawdzi się w tym zadaniu program LEGO Digital Designer.
Za pomocą programu LEGO Digital Designer (program można pobrać z serwisu PC Format Programy) zaplanujesz dowolną nową konstrukcję z posiadanych już elementów. Możesz też po prostu pobawić się wirtualnymi klockami, korzystając z unikatowej możliwości użycia w budowli wszystkich istniejących wzorów elementów produkowanych przez firmę Lego. Aplikacja jest wyposażona w narzędzie do generowania instrukcji, która ułatwia późniejsze złożenie modelu z prawdziwych klocków. Na końcu wygenerowanej instrukcji znajduje się kompletna lista elementów z niepowtarzalnymi numerami, co pozwala zamówić brakujące klocki przez internet. Można ich szukać także na Allegro, gdzie kwitnie handel pojedynczymi klockami.
Najważniejsze narzędzia programu LEGO Digital Designer
Instalacja programu jest bardzo łatwa i sprowadza się do potwierdzania kolejnych komunikatów. Interfejs składa się z głównego okna, w którym składasz model 3D z klocków, bazy komponentów zawierającej ok. 1600 odmian klocków oraz palety narzędzi. Aby zorientować się w obszarze roboczym, najlepiej pobrać i wczytać jeden z gotowych projektów ze strony http://ldd.lego.com.
Krok 1
Obszar roboczy jest trójwymiarowy, więc można go obracać we wszystkich płaszczyznach i oglądać model z każdej strony. Aby obrócić model, złap go prawym klawiszem myszy. Do zbliżania i oddalania widoku służy kółko myszy. Alternatywnie możesz użyć przycisków ekranowych widocznych na krawędziach obszaru roboczego.
Krok 2
W czasie budowania modelu najczęściej używasz narzędzi wyboru elementów. Aktywujesz je, naciskając n na palecie narzędzi, ulokowanej powyżej obszaru roboczego. Narzędzie wyboru ma kilka trybów działania, które wybierasz za pomocą mniejszych przycisków widocznych poniżej palety narzędzi.
Krok 3
Oprócz wyboru pojedynczego elementu możesz, wybierając strzałkę z plusem, zaznaczyć kilka różnych klocków. Są także tryby automatyzujące wybór elementów. Narzędziem "strzałka z gwiazdką" zaznaczysz klocek wraz z przyłączonymi elementami, co jest przydatne przy planowaniu dużych obiektów. Z kolei strzałka z szarym kwadracikiem pozwala wybrać automatycznie wszystkie klocki o tym samym kształcie.
Krok 4
Bardzo przydatne w budowaniu jest narzędzie klonowania. Pozwala ono powielić nie tylko pojedyncze kostki, ale także większe obiekty złożone z wielu elementów. Aby powielić zestaw, zakreśl go myszą, a następnie kliknij ikonę ikonę klonowania. Powielony obiekt przyklei się do myszy. Do projektu dodajesz go kliknięciem.
Krok 5
Do obracania ruchomych części klocków służy Zawias. Jeśli klikniesz za pomocą tego narzędzia obrotowy element, pojawi się on w obrysie zielonej strzałki. Kąt ustawienia elementów połączonych zawiasem możesz ustalić numerycznie w formularzu w górnej części ekranu albo za pomocą pokrętła widocznego w lewym narożniku obszaru roboczego.
Krok 6
Pierwsze z dwóch kolejnych narzędzi służy do ustawiania kąta zawiasu, tak by można było połączyć dwa elementy za pomocą sworzni używanych w klockach technic. Drugie narzędzie służy do zginania elementów elastycznych, takich jak węże strażackie czy przeguby, pojawiające się w klockach city.
Krok 7
Ostatnie trzy narzędzia na palecie służą do: zmiany koloru klocków, ukrywania i przywracania elementów i grup elementów w projekcie (co przydaje się przy tworzeniu złożonych konstrukcji) oraz usuwania klocków z projektu po ich wybraniu za pomocą strzałki.
Krok 8
Panel z prawej strony obszaru roboczego to narzędzie wyboru elementów do konstrukcji. Aby znaleźć potrzebny klocek, można albo ręcznie przeglądać poszczególne gałęzie katalogu, albo skorzystać z narzędzia do filtrowania, znajdującego się w górnej części panelu. Chcąc go skutecznie używać, warto nauczyć się nazewnictwa w opisach elementów LEGO.
Krok 9
Można zacząć od prostych opisów elementów, jak np. nazwa oraz informacja o układzie klocka, np. Plate 2x8. Elementów w bazie można także szukać, korzystając z filtra kolorów. Możesz go aktywować, klikając ikonę przypominającą paletę farb na dole panelu. Pojawi się okienko wyboru kolorów, z którego w sekcji Transparent możesz wybierać także przezroczyste elementy.
Krok 10
Aby usunąć filtr koloru, wywołaj znowu okno wyboru kolorów i kliknij ikonę z czerwonym iksem. Aby przywrócić oryginalny stan palety wyboru elementów, szybko zwijając rozwinięte gałęzie katalogu, kliknij ikonę z plusem.
Pierwszy projekt – ludzik z gadżetem
Za pomocą LEGO Digital Designer można stworzyć bardzo złożone projekty. W celu poznania mechanizmu łączenia wirtualnych klocków w większą całość zaczniemy od czegoś prostszego – ludzika lego z gadżetem w dłoni.
Krok 1
Po uruchomieniu programu zobaczysz ekran startowy. Masz do wyboru trzy zestawy elementów. Domyślnie wybrany jest Digital designer, który składa się z kombinacji koloru i kształtu elementów, które są w produkcji. Jego właśnie użyjemy. Alternatywnym jest Digital designer extended, w którym klocki można dowolnie kolorować. Ponadto jest tryb mindstorms, który składa z elementów dostępnych w zestawach do tworzenia robotów.
Krok 2
Kliknij ikonę folderu. Po uruchomieniu programu zobaczysz pustą planszę, na którą teraz będziesz mógł przeciągać elementy ludzika. Projekt warto zapisać do pliku LXF, który można będzie udostępnić innym użytkownikom programu.
Krok 3
Elementy potrzebne do zbudowania ludzika są rozdzielone między kilka gałęzi drzewa klocków. Zaczniemy od podstawy, czyli nóżek i korpusu. Na drzewie elementów znajdź ikonę ludzika z plusem i rozwiń gałąź. Następnie spośród dostępnych elementów wybierz dolną część figurki i przeciągnij do obszaru roboczego.
Krok 4
Wybrany element przykleja się do myszy. W celu ustawienia na planszy kliknij go przyciskiem. Klawiszem [Esc] anuluje się wybór elementu. Obok klocka pojawiły się strzałki. Za pomocą klawiszy kierunkowych możesz element przed ustawieniem dowolnie obrócić.
Krok 5
Wybierz element korpusu. Klocek na początku nie pasuje do ustawionych w inną stronę nóżek i nie można go przyłączyć. Niezbędne jest obrócenie go za pomocą strzałek. O tym, że element może być przyłączony, informuje zielona obwódka wokół połączenia. Przyłącz klocek kliknięciem.
Krok 6
Dodaj brakujące elementy ludzika: główkę, fryzurę, gadżet. Każdy element znajdziesz w osobnej gałęzi drzewa wyboru. Przed włożeniem w łapki ludzika gadżetu obróć je do właściwej pozycji. W tym celu wybierz narzędzie Zawias, zaznacz chwytak i za pomocą pokrętła w lewym narożniku obszaru roboczego ustaw go pod dobrym kątem.
Krok 7
Zawsze możesz zmienić kolor lub malowanie elementów, które wcześniej dodałeś do konstrukcji ludzika. W tym celu wybierz narzędzie malowania, kliknij element, który chcesz zmodyfikować, i wskaż nowy w oknie, które się pojawi obok.
Krok 8
Ze zbioru elementów, np. ludzika, można stworzyć grupę, co ułatwi późniejsze zaznaczanie zestawu i przemieszczanie go w projekcie. W tym celu wybierz strzałkę, zakreśl myszą ludzika, kliknij zakładkę Groups i w menu kliknij kolejno: Edit, Group.
Krok 9
W podobny sposób możesz utworzyć szablon, czyli grupę elementów, która zostanie zapisana w programie i będzie można jej użyć w innych budowlach. Aby stworzyć szablon, zaznacz teraz ludzika i z menu wybierz Eidt, Save to Template. Zapisane szablony znajdziesz w zakładce Templates.
Krok 10
Aby obejrzeć rendering gotowego projektu, z menu wybierz: View, View mode. Przyciskiem z aparatem zrobisz zrzut ekranowy. Efektowna jest funkcja „wysadzania” modelu, która rozbija go na elementy.
Krok 11
Aby wygenerować instrukcję, z menu wybierz: View, Building guide mode. Przemieszczając się za pomocą strzałek, możesz ją przejrzeć, a następnie zapisać ją jako HTML, klikając przycisk HTML w lewym górnym narożniku ekranu. Na ostatniej stronie instrukcji jest lista i numery użytych klocków, co pozwoli zamówić je w sklepie http://shop.lego.com/en-PL/Pick-A-Brick-ByTheme.