InternetPora na startup!

    Pora na startup!

    Coraz więcej osób chce pracować na własne konto i stworzyć swoją firmę, najlepiej zaczynając od startupu. Czym tak naprawdę są startupy i dlaczego nagle stały się tak popularne?

    Pora na startup!

    Co czwarty student ostatnich lat studiów chce założyć firmę – tak wynika z ubiegłorocznego badania „Młodzi a rynek pracy” Fundacji Kronenberga działającej przy banku Citi Handlowy. Najczęściej chodzi o startup. A czym startup w zasadzie jest? Trafnie ujął to Eric Ries, autor książki „Metoda Lean Startup” – „startup to działalność człowieka stworzona po to, aby dostarczyć nowy produkt lub usługę w warunkach skrajnej niepewności”. Startup to przede wszystkim przedsięwzięcie ryzykowne – często twórcy startupu tworzą coś nowego, innowacyjnego, nie wiedząc, jak przyjmie się na rynku. Najsłynniejszymi i największymi startupami świata są Facebook i Uber.

    Od pomysłu do sukcesu

    Z badania „Polskie startupy. Raport 2015” fundacji Startup Poland wynika, że w Polsce jest ponad 2,4 tys. startupów. Niemal co trzeci z nich osiąga roczny wzrost przychodów rzędu ponad 50 proc., a co piąty – ponad 100 proc. To właśnie startupy mają szansę rozwijać się błyskawicznie, przez co w rezultacie pozwalają osiągać największe sukcesy w biznesie.

    Przedsiębiorcy uczestniczący w badaniu najczęściej określali się jako producenci oprogramowania, którzy działają w oparciu o model biznesowy SaaS (software as a service – oferowanie oprogramowania w ramach usługi online). To bardzo dobra forma działalności, ciesząca się ogromną popularnością na całym świecie. Jedną z największych jej zalet jest to, że jeśli tylko znasz język angielski, możesz łatwo i szybko zacząć oferować swoje produkty na rynkach zagranicznych.

    Twórcy startupów wskazali, że swoje usługi lub produkty kierują częściej do firm, zamiast sprzedawać je klientom indywidualnym. Ponad połowa rodzimych startupów to również eksporterzy – większość ich klientów to firmy zagraniczne.

    Jakie startupy tworzy się najłatwiej? Na to pytanie trudno jednoznacznie odpowiedzieć, wiadomo jednak, gdzie tworzy się je najtaniej. Przygodę z biznesem warto zacząć od projektów z obszaru mobile i e-commerce – mają niskie koszty wejścia. Niezależnie od rynku przy tworzeniu startupu najczęściej potrzebne są umiejętności z zakresu programowania, grafiki, pisania, marketingu i sprzedaży. Dlatego często warto zakładać startup ze znajomym lub znajomymi, wzajemnie uzupełniając się kompetencjami.

    Co robi startupowiec?

    Zadaniem twórcy startupu jest nie tylko stworzenie produktu lub usługi opartej na własnym pomyśle. Startupowiec musi przede wszystkim stworzyć właściwy produkt lub usługę – właściwy, czyli taki, który spotka się z zainteresowaniem klientów, i ci zdecydują się za niego zapłacić. To dlatego przedsiębiorcy wciąż wprowadzają poprawki do swoich usług, stale zbierając opinie użytkowników, a także za pomocą narzędzi marketingowych testując nowe metody pozyskiwania klientów. Startup to często wyścig z czasem – trzeba stworzyć dobry produkt, zanim skończą się pieniądze.

    Pomoc w rozwoju startupu zapewniają przeróżne organizacje. Są to m.in. inkubatory przedsiębiorczości powstające przy uczelniach czy tworzone przez duże firmy, np. otwarty w listopadzie ubiegłego roku Google Campus w Warszawie. W tego typu miejscach są prowadzone programy wsparcia dla początkujących przedsiębiorców i można liczyć m.in. na dostęp do wiedzy ekspertów (tzw. mentorów). Przydaje się też pomoc fundacji – np. „Twój StartUp” oferuje tzw. preinkubację, czyli pozwala na prowadzenie własnego przedsięwzięcia bez rejestrowania działalności gospodarczej, zapewnia wsparcie prawne, obsługę księgową i doradztwo biznesowe.

    Informacje i narzędzia

    http://foundation.bz – wywiady wideo (w j. angielskim) z przedsiębiorcami, np. Jackiem Dorseyem (twórcą Twittera), Philipem Rosedale’em (współautorem Second Life), Kevinem Systromem (Instagram) i Elonem Muskiem (Tesla, SpaceX, PayPal)

    http://startupstash.com – ponad 400 narzędzi i usług, które przydają się przy rozwijaniu startupu

    www.producthunt.com – codzienna dawka inspiracji – informacje o startupach i pomysłach biznesowych

    Obraz

    Jak stworzyć „jednorożca”?

    „Jednorożcami” nazywane są startupy warte co najmniej miliard dolarów. Są to np. Uber (ma wartość 51 mld dol.), Airbnb (25,5 mld dol.), Snapchat (16 mld dol.) czy Dropbox (10 mld dol.). Jeśli marzy ci się własny startup i chcesz dowiedzieć się, gdzie szukać informacji, jakich narzędzi używać, jak małym kosztem stworzyć dobry startup i przygotować projekt, który będzie miał szansę stać się „jednorożcem”, sięgnij po książkę Grzegorza Kubery „Stwórz jednorożca. Od idei po startup wart miliony”. Autor wyjaśnia, dlaczego właśnie trwa najlepszy czas na zakładanie startupów, podpowiada, jak zdobyć klientów i w jaki sposób rozwijać biznes, by później ubiegać się o wsparcie inwestorów. Książkę można kupić z 20-procentową zniżką w ksiegarni OnePress na stronie www.pcformat.pl/u/2327
    W koszyku należy wpisać kod PCJEDNOROZEC. Rabat jest ważny do 20.03.2016, obejmuje zniżkę tylko na książkę „Stwórz jednorożca” i nie łączy się z innymi promocjami.

    internetwwwporady

    Wybrane dla Ciebie