InternetProsto z Chin

    Prosto z Chin

    Zakupy przez internet stały się normą, bo mają prawie same zalety. Możemy wybierać spośród ofert firm z całej Polski, a nawet z całego świata. Idealnym miejscem do robienia zakupów w Azji jest AliExpress.

    Prosto z Chin

    Serwis AliExpress, należący do chińskiej grupy handlowej Alibaba, jest największym sklepem detalicznym na świecie, pod wieloma względami większym niż Amazon. Produkty są oferowane przez setki tysięcy sprzedawców, więc można na nim znaleźć niemal wszystko. Nie jest to serwis aukcyjny, towary są dostępne właściwie w stałej cenie, choć zdarza się wiele promocji, podczas których ceny są obniżane nawet o 90 procent. Przy zakupie większej liczby sztuk można liczyć na rabaty, a zakup towarów u jednego sprzedawcy za określoną kwotę często jest „wynagradzany” darmową wysyłką. W dodatku handel jest całkowicie bezpieczny – pieniądze trafiają do sprzedawcy dopiero wtedy, gdy potwierdzisz, że odebrałeś zakup. Jeśli nie otrzymasz listu lub paczki, pieniądze do ciebie wrócą.

    W AliExpress artykuły są podzielone na kategorie i podkategorie, można je wyszukiwać, sortować według ceny lub popularności, dodawać do „listy życzeń” lub od razu do koszyka. Po zakupie należność reguluje się kartą płatniczą (można też przelewem, ale jest to mniej wygodne). Językiem serwisu jest angielski. Można wybrać polski, ale jest to marne tłumaczenie z Tłumacza Google. Można także korzystać z bardzo dobrej, mobilnej wersji aplikacji do zakupów. Kupując, pamiętaj, że sporo produktów to niewiele warte podróbki. Zawsze uważnie czytaj opisy.

    Warto wiedzieć

    • Promocje Co kilka tygodni lub miesięcy pojawiają się obniżki sięgające nawet 90 procent. Jeśli nie spieszy ci się z zakupem, dodaj produkt do karty lub listy ulubionych i na bieżąco śledź jego cenę, by kupić na kilka dni przed zakończeniem oferty, gdy jest najtańszy.
    • Spory Sprzedawcy starają się ich unikać za wszelką cenę, bo prawdopodobnie wiążą się z tym jakieś konsekwencje finansowe. Jeśli masz zastrzeżenia do towaru, zawsze możesz go odesłać albo poprosić o jakiś bonus. W większości przypadków udaje się załatwić takie sprawy polubownie.
    • Zwrot wpłaty Sprzedawca otrzymuje zapłatę za towar dopiero w momencie, gdy kupujący potwierdzi, że go otrzymał. Jeśli nie dostaniesz towaru, możesz odzyskać wszystkie swoje pieniądze.
    • Koszty wysyłki Pamiętaj, że darmowa wysyłka nigdy nie jest darmowa – list polecony z Chin kosztuje około 2 dolarów i jest to wliczone w cenę produktu. Dlatego często znajdziesz np. produkt za 5 dolarów z darmową wysyłką albo ten sam produkt za 3 dolary, jednak z płatną wysyłką.
    • Płatność Domyślną walutą stosowaną w AliExpress są dolary, a najlepszą formą płatności – karta kredytowa. Można próbować rozliczeń w euro i płatności np. przelewem, ale przy małych zamówieniach nie ma to sensu. Nawet jeśli na tym zyskasz, będą to dosłownie grosze.

    Sprawdź, co oferują sprzedawcy na AliExpress

    Nie musisz niczego kupować na AliExpress. Założenie konta jest darmowe, również przeglądanie milionów ofert, porównywanie cen, zapamiętywanie produktów na „liście życzeń”, komunikacja ze sprzedawcami nic nie kosztuje. Wszystko, co opisujemy w tym rozdziale, możesz robić bez żadnych finansowych konsekwencji.

    Zakładanie konta

    Warunkiem niezbędnym do robienia zakupów w AliExpress jest założenie konta.

    Krok 1

    Przejdź pod adres www.aliexpress.com. Na stronie rozwiń menu użytkownika Sing in, kliknij przycisk Join Free (później, po założeniu konta, będziesz logować się przez Sign In).

    Obraz

    Krok 2

    Wypełnij pola formularza rejestracyjnego. Pamiętaj, że hasło może składać się z samych liter lub samych cyfr. Kliknij przycisk Create Your Account, by się zarejestrować. Po chwili otrzymasz e-mail – kliknij zamieszczony w nim link, by potwierdzić swój adres.

    Krok 3

    Na stronie głównej serwisu ponownie rozwiń menu użytkownika. Kliknij w nim opcję My AliExpress. Przejdź do danych swojego konta, klikając najpierw Edit Profile, następnie Edit Member Profile, a potem przycisk Edit.

    Obraz

    Krok 4

    Wypełnij dokładnie formularz, zwracając szczególną uwagę na adres. Kliknij przycisk Submit, by zapisać dane, a następnie Close, by zamknąć okno.

    Krok 5

    U góry, na niebieskim pasku kliknij zakładkę Transactions, następnie z bocznego menu wybierz Shipping Address, a potem w polu głównym link Add. W formularzu podaj domyślne dane do wysyłki: imię i nazwisko, kraj, ulicę i numer domu, miasto, województwo, kod pocztowy oraz telefon. Ten ostatni jest obowiązkowy, ale żaden sprzedawca nie będzie do ciebie dzwonił w sprawie twoich zakupów. Kliknij przycisk Confirm – konto jest gotowe do składania zamówień.

    Obraz

    Wyszukiwanie produktu

    Przed tobą najtrudniejsze zadanie – znalezienie towaru w odpowiedniej cenie.

    Krok 1

    Korzystanie z wyszukiwarki na AliExpress początkowo jest dość trudne i nie zawsze daje oczekiwane efekty. Dlatego na początek warto przejrzeć poszczególne działy sklepu, by dotrzeć do konkretnych produktów. Są one podzielone na kategorie, podkategorie i kolejne, podrzędne działy:

    Obraz

    Krok 2

    Po wejściu do wybranego działu zauważysz na lewym pasku sklepu filtry, które ułatwiają ci dotarcie do konkretnych poszukiwanych produktów (1) (nasz przykład dotyczy tabletów).

    Obraz

    Krok 3

    Na szarym polu, nad listą produktów znajdują się dodatkowe elementy ułatwiające wyszukiwanie towarów (2). Można na przykład wybrać opcję Free Shipping, która oznacza darmową wysyłkę, albo posortować listę według ceny – Price, lub według liczby zamówień – Orders.

    Krok 4

    Jeśli wiesz, czego konkretnie szukasz (albo gdy zorientujesz się, w jaki sposób Chińczycy opisują swoje oferty), możesz skorzystać z wyszukiwarki, która ci w wielu wypadkach podpowie, w jakim dziale znajdują się odpowiednie produkty.

    Obraz

    Krok 5

    Jeżeli jakiś produkt na liście wpadnie ci w oko, kliknij Add to Wish List, aby zapisać go na swojej liście życzeń i później łatwo do niego wrócić.

    Sprawdzenie sprzedawcy i jego oferty

    Jeśli masz już wstępnie wybrane produkty (np. na liście życzeń), warto dokładnie zapoznać się z ofertami oraz samymi sprzedawcami.

    Krok 1

    Do listy życzeń łatwo dotrzesz, klikając Wish List na górnym pasku w interfejsie sklepu. Następnie trzeba kliknąć produkt, który chcesz kupić. Oto najważniejsze informacje o nim. Cena dotyczy w tym wypadku jednej sztuki (piece). Drobne przedmioty są często sprzedawane w paczkach (lot), wtedy cena dotyczy całej paczki. Gdy naprowadzisz kursor myszki na opcję Bulk Price, zobaczysz, jaki rabat uzyskasz przy zakupie większej liczby sztuk lub paczek danego produktu.

    Obraz

    Krok 2

    Free Shipping to Poland oznacza darmową wysyłkę, w naszym przykładzie przez chińską pocztę lotniczą. Dotyczy jednej sztuki – dla większej liczby może to być kilka dolarów, dla bardzo dużych zamówień (powyżej 200–300 dolarów) wysyłka też jest zwykle za darmo, tyle że za pośrednictwem firmy kurierskiej.

    Krok 3

    Zaznacz dostępne poniżej opcje produktu, w naszym przykładzie Black albo White. W przypadku lampki LED jest to mało istotne, ale np. karta pamięci 8 GB będzie droższa niż karta 4 GB, dlatego wybór opcji jest zawsze konieczny.

    Krok 4

    Quantity oznacza liczbę zamawianych sztuk (lub ewentualnie paczek). Ustaw odpowiednią liczbę sztuk. Dopiero wtedy zobaczysz, ile wraz z wysyłką będzie cię kosztował konkretny produkt Total Price.

    Krok 5

    Ważne są także oceny osób, które kupowały dany produkt u danego sprzedawcy. W naszym przykładzie napis: 100.0% oznacza, że pojawiły się dwa komentarze kupujących i oba są pozytywne.

    Krok 6

    Z prawej strony widoczne są informacje o sprzedawcy: nazwa firmy, pochodzenie, a także bardzo ważne dane określające jego doświadczenie i solidność. Feedback Symbol, oznacza, że sprzedawca otrzymał 2928 komentarzy – nie jest to nowa firma, która mogłaby popełnić jakiś błąd przy wysyłce. Warto wybierać takich właśnie sprzedawców, którzy mają za sobą przynajmniej kilka tysięcy obsłużonych transakcji.

    Krok 7

    Natomiast 99.0% oznacza, że 99 proc. kupujących wystawiło pozytywne opinie temu sprzedawcy (nie produktowi). Właściwie każdą ocenę powyżej 90 procent należy uznać za pozytywną.

    Obraz

    Krok 8

    Poniżej tych informacji znajdziesz tabelkę z dokładnymi parametrami kupowanego produktu, szczegółowe komentarze klientów, zdjęcia produktu, informacje o wysyłce, promocjach, innych produktach itd. Opisy są pisane łamaną angielszczyzną, często ze sobą sprzeczne. W razie wątpliwości możesz kontaktować się ze sprzedawcą, ale nie licz na odpowiedź, dopóki nie dokonasz zakupu.

    Krok 9

    Jeśli już zdecydujesz się na dany produkt, kliknij przycisk Add to Cart – trafi on do twojej karty (koszyka) zakupów, co jeszcze nie oznacza samego zakupu.

    Finalizacja transakcji na AliExpress

    Dalsze postępowanie jest ściśle określone przez serwis. Jest to zakup, płatność, wysyłka towaru, odbiór towaru i potwierdzenie tego faktu, a następnie ocena całej transakcji przez kupującego. Przewidziano także wszystkie sytuacje odbiegające od normy, np. gdy sprzedawca opóźnia wysyłkę albo paczka zginie na poczcie.

    Zakup i płatność

    W dowolnej chwili możesz zrealizować zakup. Pamiętaj, że produkt dodany do karty nie zawsze kosztuje tyle samo – nagle może potanieć, gdy obejmie go akcja promocyjna, ale równie szybko podrożeć, gdy akcja się zakończy.

    Krok 1

    Kliknij ikonę Cart, by przejść do karty zakupów. Znajdują się na niej produkty od jednego lub wielu różnych sprzedawców.

    Obraz

    Krok 2

    Upewnij się, że jest prawidłowo podany kraj dostawy – Poland, co zagwarantuje poprawne obliczenie jej kosztów. Teraz jeszcze możesz zmienić liczbę zamówionych sztuk – piece, z listy China Post Air Mail wybrać inny sposób dostawy albo usunąć produkt z karty, klikając Remove.

    Krok 3

    Kliknij przycisk Buy all from this seller, jeśli chcesz zakończyć zakup u danego sprzedawcy. Możesz też dokonać jednoczesnego zakupu wszystkich produktów z karty, klikając przycisk Buy All.

    Krok 4

    Podczas finalizacji zamówienia pojawi się twój domyślny adres dostawy, ale możesz go zmienić, klikając Add a new address. Kliknij teraz przycisk Place Order w celu złożenia zamówienia.

    Krok 5

    Sklep przekieruje cię na stronę płatności, na której możesz wybrać walutę oraz sposób, w jaki zapłacisz za transakcję. Wpisz dane swojej karty debetowej (jeśli umożliwia płatności internetowe) albo kredytowej i kliknij przycisk Pay My Order.

    Krok 6

    Komunikat Thank you for your payment! świadczy o tym, że podane przez ciebie dane się zgadzają. Kliknij teraz link Back to Order Details, aby powrócić do szczegółów zamówienia. W statusie płatności przynajmniej przez kilkanaście godzin będzie widniała informacja Your Payment is Being Verified. Jest to czas, w którym trwa weryfikacja autentyczności twojej karty – dopiero po niej sprzedawca może przystąpić do wysyłki.

    Obraz

    Wysyłka towaru

    Sprzedawca ma pewien określony czas, w którym musi wysłać paczkę lub list. Czasami robi to od razu, a czasami po kilku dniach – biorąc pod uwagę czas samego transportu, nie jest to duże opóźnienie.

    Krok 1

    Stan swoich zamówień możesz śledzić, wybierając z menu na górnym pasku opcję My Orders.

    Obraz

    Krok 2

    Kilka godzin po dokonaniu płatności twoje nowe zamówienie ma już status Awainting Shipment. Oznacza to, że oczekuje na wysyłkę. Jest też informacja, ile czasu pozostało sprzedawcy do wysłania paczki. Jeśli nie wyśle w tym czasie, zamówienie jest automatycznie anulowane, a pieniądze wracają do ciebie.

    Obraz

    Krok 3

    Kilka godzin po dokonaniu płatności twoje nowe zamówienie ma już status Awainting Shipment. Na tym etapie możesz skorzystać z opcji Extend Processing Time, by wydłużyć czas realizacji zamówienia, ale nie warto tego robić – sprzedawca zawsze zdąży z wysyłką. Możesz także anulować zamówienie za pomocą przycisku Cancel Order.

    Krok 4

    W każdej chwili możesz kliknąć Contact, by wysłać sprzedawcy wiadomość dotyczącą zamówienia albo zadać pytanie. Jeśli już dokonałeś zakupu, powinien ci odpowiedzieć.

    Krok 5

    Po kilku dniach zamówienie zostaje wysłane. Na liście swoich zamówień zobaczysz informację Goods Awaiting Acceptance, co oznacza, że zamówienie czeka na twoją akceptację, by sprzedawca mógł otrzymać pieniądze za swój towar.

    Odbiór towaru i ocena transakcji

    Po kilku dniach od wysyłki możesz śledzić drogę swojej paczki lub listu. Jeśli w określonym czasie do ciebie nie dotrze, otrzymasz zwrot pieniędzy. Jednak trzeba uważać, bo okres ochrony kupującego nie jest nieskończenie długi.

    Krok 1

    Przejdź do listy swoich zamówień i kliknij na numer zamówienia – Order NO..

    Krok 2

    W ramce Logistics Information znajduje się numer przesyłki, tzw. Tracking Number. Skopiuj go i wpisz na stronie Poczty Polskiej, pod adresem emonitoring.poczta-polska.pl. Uzyskasz informacje o wysyłce, przekroczeniu granicy czy statusie paczki już w twoim urzędzie pocztowym. Informacje te nie są dostępne od razu, lecz po kilku dniach od nadania paczki przez sprzedawcę.

    Krok 3

    Jeśli paczka dotrze do ciebie bezpiecznie, a zawartością będzie to, co kupowałeś, zaznacz produkt na liście, a następnie kliknij Confirm Order Received. Wyświetli się okienko z potwierdzeniem – kliknij Confirm.

    Obraz

    Krok 4

    Po potwierdzeniu odbioru przesyłki zostaniesz przeniesiony na stronę z komentarzami. Ocena transakcji nie jest obowiązkowa, ale stanowi informację dla innych kupujących. W skali od 1 do 5 gwiazdek możesz ocenić całą transakcję, a późnej opis produktu, komunikację ze sprzedawcą oraz szybkość zrealizowania wysyłki (pamiętaj przy tym, że czas transportu nie zależy od sprzedawcy).

    Krok 5

    Jeśli długo nie otrzymujesz przesyłki, zwróć uwagę na pole: Reminder In. Oznacza ono okres ochrony kupującego – jeśli się skończy, nie będziesz mógł ubiegać się o zwrot pieniędzy. Aby temu zapobiec, możesz kliknąć Request to extend Purchase Protection, czyli przedłużyć czas ochrony. W okienku wpisz liczbę dodatkowych dni i kliknij Confirm.

    Krok 6

    Jeśli nie ma szans na otrzymanie przesyłki (np. z monitoringu Poczty Polskiej wynika, że z jakiegoś powodu wróciła ona do Chin) albo jest w niej nie to, co zamawiałeś, możesz rozpocząć oficjalny spór ze sprzedawcą, klikając przycisk Open Dispute. W formularzu musisz podać, czy otrzymałeś towar, co ci się w nim nie podoba i jaką kwotę chcesz odzyskać. Masz możliwość odzyskania całej wpłaconej sumy. Na szczęście z doświadczenia wynika, że 99 procent paczek dociera bezpiecznie do odbiorcy.

    Podatek oraz cło – przepisy i praktyka

    • PRZEPISY CELNE I PODATKOWE Wszystkie towary nadsyłane spoza obszaru Wspólnoty Europejskiej do Polski, powyżej określonych norm, z mocy prawa są obciążone należnościami: cłem i podatkiem VAT. Istnieją jednak zwolnienia od tych opłat, szczególnie w dwóch sytuacjach: - Jeżeli rzeczywista wartość towarów nie przekracza 150 euro, są one zwolnione z opłat celnych – podstawą jest Rozporządzenie Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r., art. 23. - Dodatkowo, jeżeli wartość towaru nie przekracza 22 euro, przesyłka jest zwolniona z podatku VAT, co wynika z Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, art. 51. Jednakże zwolnienia od podatku nie stosuje się do towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego.
    • EKLARACJE CELNE Przesyłki pocztowe przedstawiane są przez urzędy pocztowe organom celnym wraz z deklaracjami celnymi CN22 lub CN23. Tryb dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 sierpnia 2004 roku w sprawie szczegółowego trybu i warunków przedstawiania towarów i dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym. Funkcjonariusz celny wystawia dokument potwierdzający dokonanie zgłoszenia celnego DPDZ, który jest przekazywany Poczcie Polskiej w celu dostarczenia go wraz z przesyłką do odbiorcy towaru.
    • PRAKTYKA W praktyce wygląda to tak, że chiński sprzedawca nakleja deklarację celną bezpośrednio na paczkę lub kopertę. Umieszcza na niej informacje o zawartości (np. elektronika) oraz wartości (np. 20 dolarów). Na tej podstawie organy celne obliczają cło (dla elektroniki jest to stawka zerowa), a także podatek VAT (23 proc. wartości). Mimo że zamówienia wysyłkowe nie są zwolnione z VAT-u, w praktyce często małe paczki „przechodzą” bez żadnych opłat (dlatego też sprzedawcy często deklarują niskie wartości). Jeśli jednak podatek zostanie naliczony zapłacisz go przy odbiorze paczki. Jeśli wartość towaru zostanie w deklaracji bardzo zaniżona (np. dla telefonu będzie to 5 dolarów), funkcjonariusz celny może naliczyć opłaty od innej, „prawidłowej” wartości towaru. Zdarza się, że sprzedawca zapomni zadeklarować wartości towaru. Wtedy urząd celny przysyła wezwanie do odbiorcy, by ten dostarczył dokumenty do odprawy celnej. W przypadku zakupu internetowego musi to być potwierdzenie transakcji zakupu (np. wydruk z AliExpress) oraz potwierdzenie płatności (wydruk z konta). Na tej podstawie zostanie obliczony podatek oraz ewentualne cło, które zapłacisz przy odbiorze paczki.
    • INFORMACJA I POMOC Informacje dotyczące obrotu towarowego z zagranicą można uzyskać w Ogólnokrajowym Centrum Informacji Służby Celnej: e-mail: info.sluzbacelna@kat.mofnet.gov.pl telefon: 801 470 477, (33) 857 62 51

    Wybrane dla Ciebie