Przeprowadzka OneDrive'a
Na partycji systemowej domyślnie lądują instalowane aplikacje, pliki ściągane z sieci i dane synchronizowane z dyskiem internetowym, a to może doprowadzić do spowolnienia pracy peceta. Rozwiązania m.in. tego problemu dotyczą nasze porady w tym miesiącu.
Pokażemy, jak zmienić domyślną lokalizację danych gromadzonych na dysku OneDrive, bo to często jedyny sposób, by zaoszczędzić miejsce na partycji systemowej. Opiszemy też procedurę ułatwiającą aktywację systemu po wymianie jednego z komponentów peceta. a także wyjaśnimy, jak ustawić funkcję autoodtwarzania płyt CD lub DVD i powiększyć czcionkę w systemowym oknie wiersza poleceń.
Przenoszenie katalogu OneDrive na inny dysk lub partycję
Jedną z wad Windows 10 jest przyjęte przez twórców założenie, że każdy użytkownik dysponuje nielimitowanym łączem czy też bardzo pojemnym twardym dyskiem. Na bazie tego skonfigurowanych jest wiele funkcji systemu. Poza tym autorzy ograniczyli możliwość ingerencji użytkownika w niektóre ustawienia.
W efekcie kłopoty mogą czekać np. posiadaczy komputerów z niedużymi dyskami SSD. wiele narzędzi umieszcza bowiem swoje dane na dysku systemowym. Tu instalowane są programy i zapisują się pliki ściągane z internetu, w tym miejscu także przechowywane są informacje synchronizowane z usługą OneDrive. Zwłaszcza w tym ostatnim przypadku można szybko zmarnować całą wolną przestrzeń partycji systemowej, pogarszając pracę Windowsa. To wystarczający powód, by przenieść synchronizowane z OneDrive’em dane na inny dysk.
Krok 1
Kliknij prawym przyciskiem myszy ikonę OneDrive’a w zasobniku systemowym. Wybierz polecenie Ustawienia. Przejdź na kartę Konto i wybierz łącze <Odłącz ten komputer PC. Potwierdź zmianę ustawień, naciskając Odłącz konto. Na ekranie zobaczysz okno konfiguracyjne usługi OneDrive. Zignoruj je na razie.
Krok 2
Uruchom Eksploratora plików. Kliknij w lewym panelu Ten komputer. Następnie po prawej otwórz zawartość dysku systemowego, z reguły C:\, potem katalog Użytkownicy i folder z nazwą twojego konta. Następnie zaznacz katalog OneDrive.
Krok 3
Na karcie wstążki Narzędzia główne kliknij przycisk Przenieś do, po czym skorzystaj z polecenia Wybierz lokalizację u dołu listy. Wskaż nośnik, na który chcesz przenieść pliki synchronizowane z OneDrive’em. Powinna to być przynajmniej inna partycja, a najlepiej inny dysk fizyczny. Może to być nawet zewnętrzny pendrive. Zaakceptuj wybór, klikając Przenieś.
Krok 4
Wróć do okna konfiguracyjnego OneDrive, wprowadź adres e-mail swojego konta Microsoft i kliknij Zaloguj się. Wprowadź hasło i przejdź dalej.
Krok 5
Po załadowaniu listy folderów wybierz te, do których chcesz mieć dostęp lokalny. Jeżeli chcesz synchronizować wszystkie katalogi, zaznacz pole Synchronizuj wszystkie pliki i foldery w usłudze OneDrive. Kliknij Dalej i na koniec Otwórz mój folder usługi OneDrive. Gotowe!
Automatyczne odtwarzanie pod kontrolą
Automatyczne odtwarzanie odpowiada za reakcję systemu na umieszczenie w napędzie płyty CD czy DVD. Narzędzie decyduje, jaki program uruchomić lub jakiej funkcji systemu użyć. Funkcja poprawia wygodę korzystania z systemu, ale jednocześnie obniża bezpieczeństwo. Aby włączyć lub wyłączyć tę funkcję, kliknij menu startowe i wybierz polecenie Ustawienia. Otwórz grupę Urządzenia i sekcję Autoodtwarzanie. Użyj suwaka Użyj autoodtwarzania dla wszystkich nośników i urządzeń.
Nowy sprzęt bez aktywacji
Domyślnie licencja Windows 10 związana jest z komputerem, na którym została zainstalowana dana kopia systemu. W razie poważnej modyfikacji sprzętu, np. wymiany płyty głównej, mogą się więc pojawić problemy z ponowną aktywacją. Z reguły kończy się to telefonem do serwisu Microsoftu. Aby uniknąć tej niedogodności, można połączyć kopię Windows 10 ze swoim kontem Microsoft. Rozwiń menu startowe i kliknij Ustawienia. Wybierz grupę Aktualizacja i zabezpieczenia, a potem sekcję <Aktywacja>. Kliknij łącze Dodaj konto w sekcji Dodaj konto Microsoft – by to zrobić, musisz być zalogowany jako administrator. Wprowadź dane identyfikacyjne i kliknij Zaloguj się. Jeżeli konfigurowane konto nie jest używane do logowania, trzeba jeszcze podać lokalne hasło użytkownika.
Czysta instalacja Windowsa
Aby zainstalować czystą kopię poprzednich wersji systemu Windows, formatowało się z reguły partycję systemową, wkładało do napędu płytę instalacyjną i wgrywało nowy system. W przypadku Dziesiątki z reguły reguły nie ma takiego nośnika, ale możesz skorzystać z dedykowanego narzędzia, które przeprowadzi za ciebie tę operację bez konieczności posiadania płyty. Niezbędny jest jedynie dostęp do internetu, najlepiej nietaryfikowany. Rozwiń menu startowe i kliknij Ustawienia. Wybierz grupę Aktualizacja i zabezpieczenia, a potem sekcję Odzyskiwanie. Przewiń okno w dół i kliknij łącze Dowiedz się, jak rozpocząć od czystej instalacji systemu Windows. Na stronie, do której zostaniesz przeniesiony, uzyskasz wszystkie niezbędne informacje dotyczące procedury instalacji oraz dostęp do odpowiedniego narzędzia. Wystarczy kliknąć Pobierz narzędzie teraz.
Lepszy wiersz polecenia
Konsola tekstowa zawsze kojarzona była z trudnymi dla zwykłego użytkownika operacjami – tymczasem to całkiem przydatne narzędzie. Jeżeli jednak komputer używa ekranu wysokiej rozdzielczości, to czytelność komend wpisywanych w wierszu poleceń jest niewielka. Domyślna czcionka jest zbyt mała! Na szczęście wystarczy kilka kliknięć, by móc łatwo to zmienić. Wciśnij kombinację klawiszy Windows+R i wpisz cmd. Następnie kliknij prawym przyciskiem myszy na belce okna i z menu kontekstowego wybierz Właściwości. Przejdź na kartę Czcionka, po czym ustaw odpowiadającą ci wielkość fontu w sekcji Rozmiar Kliknij OK.