SoftwarePureSync - tworzenie kopii zapasowej ważnych danych

    PureSync - tworzenie kopii zapasowej ważnych danych

    Jeśli obawiasz się utraty ważnych danych i nie masz zaufania do usług chmurowych, a samodzielne tworzenie kopii zapasowych wydaje ci się zbyt mozolne, sięgnij po darmowy program PureSync. Z jego pomocą szybko i bezproblemowo zadbasz o bezpieczeństwo plików.

    PureSync - tworzenie kopii zapasowej ważnych danych

    Wirusy, złośliwe oprogramowanie, awaria komputera, a nawet pośpiech czy zwykłe roztargnienie mogą być przyczyną wielu problemów związanych z nagłym zniknięciem z dysku twardego najważniejszych plików. Warto wcześniej zadbać o ich bezpieczeństwo, oszczędzając sobie w przyszłości niepotrzebnego stresu. Z zadaniem idealnie radzi sobie niewielki program PureSync, umożliwiając łatwą, wygodną i co najważniejsze automatyczną synchronizację wskazanych plików i folderów. Można mu także powierzyć wykonywanie kopii bezpieczeństwa określonych danych, przesyłanie plików do i z innego komputera, a nawet automatyczne kopiowanie zdjęć z aparatu fotograficznego.

    Przygotowanie programu PureSync do pracy

    Zanim rozpoczniesz korzystanie z programu, dobrze będzie zmienić język interfejsu na polski. W tym celu wykonaj opisane niżej czynności.

    Krok 1

    Pierwsze uruchomienie programu nastąpi automatycznie zaraz po ukończeniu standardowej instalacji. Na ekranie zobaczysz główny panel programu PureSync z opisami w języku angielskim.

    Krok 2

    Aby zmienić język interfejsu na polski, kliknij znajdujący się na górnej listwie narzędziowej przycisk Tools, z rozwiniętego menu wybierz Language, po czym wskaż pozycję Polish.

    Krok 3

    Na tę chwilę ogranicz się do wykonania opisanej wyżej czynności. Pod koniec instalacji program zamyka bowiem wszystkie aplikacje działające w tle. Pomimo braku stosownego żądania ze strony PureSync zalecamy teraz ponownie uruchomić system.

    Krok 4

    Gdy po restarcie komputera w zasobniku systemowym pojawi się nowa ikona, będziesz mógł rozpocząć konfigurowanie nowej synchronizacji.

    Obraz

    Wygodna synchronizacja plików i folderów

    Dzięki przejrzyście zorganizowanemu interfejsowi obsługa programu nie powinna nikomu sprawić kłopotu, szczególnie że dostępne tu narzędzia zostały wzbogacone o rozbudowane kreatory, które krok po kroku przeprowadzą każdego przez proces tworzenia kopii zapasowych. Dla bezpieczeństwa danych warto jednak pamiętać o dokładnym sprawdzaniu wszystkich modyfikowanych opcji.

    Krok 1

    Dwukrotnym kliknięciem ikony w zasobniku wywołaj okno programu i korzystając z opcji: Nowa synchronizacja zainicjuj pracę kreatora wybranego zadania.

    Obraz

    Krok 2

    Na początku zdefiniuj foldery, które mają być ze sobą zsynchronizowane. Aby tego dokonać, wystarczy, że w nowo wyświetlonym oknie, zaznaczysz pola interesujących cię katalogów. Pamiętaj, że wymiana danych odbywać się będzie jedynie pomiędzy oznaczonymi przez ciebie lokalizacjami z lewej kolumny Folder 1, a miejscem docelowym wskazanym w Folder 2. Co istotne, by ograniczyć synchronizację tylko do plików znajdujących się wewnątrz danego folderu (bez podfolderów), należy jeszcze raz go zaznaczyć, o czym zresztą poinformuje cię stosowny komunikat w dymku.

    Obraz
    Obraz

    Krok 3

    W każdej chwili możesz skorzystać z listy wstępnie zdefiniowanych folderów, tj. folderów z najważniejszymi danymi przeglądarki, książek adresowych Outlooka i Thunderbirda czy ustawień i bazy danych iTunes. Listę znajdziesz w zakładce Wstępnie zdefiniowane foldery.

    Obraz

    Krok 4

    Po wybraniu synchronizowanych katalogów możesz jeszcze doprecyzować sposób zapisywania danych w miejscu docelowym. Jeśli klikniesz umieszczony pod prawą kolumną odnośnik Więcej opcji, będziesz mógł zadecydować o tworzeniu podfolderów o nazwie zawierającej na przykład rok i miesiąc dokonanej synchronizacji plików. Na koniec, by przejść dalej, naciśnij przycisk Następny.

    Obraz

    Krok 5

    Kolejne okno kreatora pozwoli ci szczegółowo określić, jakich danych dotyczyć ma przyszła synchronizacja. Wpisanie nazwy dowolnego rozszerzenia pliku w pola filtrów powoduje zawężenie obszaru kopiowania. Jeżeli natomiast zaznaczysz którekolwiek z pól widocznych w sekcji niżej Usuwanie, podczas synchronizacji będzie wymuszane automatyczne kasowanie tych plików, które zostały wcześniej usunięte z folderu źródłowego lub docelowego. Z uwagi na potencjalne niebezpieczeństwo utraty ważnych danych korzystając z obu opcji naraz, powinieneś zachowywać szczególną uwagę.

    Obraz

    Krok 6

    Gdy ustawisz już pożądane filtrowanie, kliknij przycisk Następny, a kreator wyświetli parametry automatycznej synchronizacji. Z pewnością zauważyłeś, że domyślnie jest ona wyłączona Brak automatycznej synchronizacji. Aby aktywować wymianę danych pomiędzy skonfigurowanymi folderami, wystarczy zaznaczyć pole jednego z dostępnych tu warunków. W ten sposób możesz wymusić inicjowanie procesu synchronizacji nie tylko podczas uruchamiania komputera, logowania do systemu czy wtedy, gdy komputer pozostaje bezczynny przez określony czas, ale i w sytuacji wykrycia podłączenia dysku znajdującego się na liście folderów kopii zapasowych. Jedna ważna uwaga – opcja jeśli plik został zmodyfikowany zarezerwowana jest wyłącznie dla posiadaczy płatnej edycji PureSync Professional.

    Obraz

    Krok 7

    Oczywiście możesz też ręcznie zdefiniować moment rozpoczęcia wymiany plików, wykorzystując w tym celu okno harmonogramu, które pojawia się zaraz po zaznaczeniu pola Zaplanowane. Zamknij je, klikając OK.

    Obraz

    Krok 8

    W kolejnym oknie kreatora poproszony zostaniesz o sprecyzowanie działań programu po przeprowadzeniu synchronizacji. Zalecamy zaznaczenie jedynie pola Otwórz okno eksploratora z kopiowanych plików. Pozwoli ci to zweryfikować poprawny przebieg procesu. Naciśnij przycisk Następny.

    Obraz

    Krok 1

    Kończąc konfigurowanie pierwszego zadania, możesz je jeszcze odpowiednio nazwać, korzystając z pola Nazwa. Zaznaczając pole Rozpocznij synchronizację po kliknięciu 'Zakończ', potwierdzisz, że synchronizacja ma rozpocząć się od razu po ukończeniu konfiguracji. Możesz też zdecydować, że wolisz, by poprzedziło ją porównanie zawartości folderów źródłowych z docelowym (Rozpocznij porównywanie podczas klikania 'Zakończ'). Po zaznaczeniu odpowiadających ci opcji kliknij Zakończ.

    Obraz

    Krok 2

    Jeśli wybrałeś natychmiastową synchronizację, proces rozpocznie się w momencie naciśnięcia przycisku Zakończ. W dolnym prawym rogu ekranu pojawi się wówczas niewielki panel, w którym będziesz mógł na bieżąco obserwować postęp kopiowania plików, np.:

    Obraz

    Krok 3

    Gdy kopiowanie się skończy, panel zniknie, a na pulpicie wyświetlone zostaną okna systemowego eksploratora zawierające synchronizowane foldery. Po ponownym wywołaniu głównego okna programu na liście zadań zobaczysz swoją skonfigurowaną przed momentem synchronizację wraz z podsumowaniem, wyświetlonym w prawym dolnym rogu okna.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie