Serwis na odległość
Na początku ery komputerów domowych w razie awarii bądź problemów z konfiguracją peceta pojawiał się specjalista i wszystko osobiście naprawiał. Dziś obecność takiej osoby nie jest konieczna.
Rozwijająca się technologia pozwala połączyć się zdalnie z komputerem albo smartfonem na drugim końcu świata i pracować na nim tak, jakby miało się go przed sobą. Możliwość zdalnego korzystania z komputera przydaje się nie tylko administratorom sieci komputerowych, którzy instalują poprawki, rozwiązują kłopoty użytkowników i kontrolują ich pracę, nie opuszczając swojego biurka. Za pomocą połączenia na odległość można usprawnić lekcję informatyki w szkole, kopiować pliki między pecetami w pracy i w domu, zainstalować koledze mieszkającemu w innym mieście drukarkę i pomóc rodzicom w konfiguracji komunikatora.
Aby skorzystać z funkcji zdalnego dostępu, trzeba odpowiednio skonfigurować system operacyjny bądź zainstalować specjalną aplikację. Funkcje Zdalny Pulpit i Zdalna pomoc są częścią Windowsa, TeamViewer zaś to chyba najpopularniejszy i najbardziej ceniony program do zdalnego zarządzania komputerem. Pokażemy, jak z nich korzystać.
Na kłopoty TeamViewer
TeamViewer może posłużyć do zdalnej modyfikacji ustawień, wprowadzania zmian w konfiguracji Windowsa bądź instalacji sterowników. Przyda się, gdy trzeba pomóc znajomemu rozwiązać jakiś problem, a brakuje bezpośredniego dostępu do jego komputera. W przeciwieństwie do niektórych innych narzędzi (jak choćby tych wbudowanych w system) nie powoduje wylogowania zdalnego użytkownika (tego, któremu pomagamy). Użytkownik ten może obserwować na bieżąco wprowadzane przez nas (użytkownika lokalnego) zmiany, a nawet korzystać w tym samym czasie z Windowsa. Dostęp do zdalnego systemu możliwy jest również z poziomu urządzeń mobilnych.
TeamViewer jest bezpłatny jedynie w razie wykorzystywania go do celów niekomercyjnych. Najnowsza wersja aplikacji jest na stronie producenta. Programu nie trzeba nawet instalować. Gdy chcesz go tylko przetestować albo wykorzystać jednorazowo, na przykład by pomóc koledze rozwiązać jakiś problem, wystarczy TeamViewera uruchomić. Polecamy jednak wybranie pełnej instalacji z kompletną konfiguracją. Warto również zarejestrować się na stronie producenta. Posiadacze konta mogą skorzystać z dodatkowych funkcji aplikacji.
Alternatywa dla TeamViewera
TeamViewer i Zdalny pulpit to nie jedyne narzędzia do zdalnego zarządzania komputerem. Na rynku dostępnych jest wiele innych programów o różnych możliwościach i popularności.
Oto kilka z nich:
- LogMeIn
- VNC Connect
- ConnectWise Control
- Apple Remote Desktop
- FixMe.IT
- TightVNC
- Zoho Assist
- Bogmar Remote Support
- GoToAssist
Krok 1
Otwórz w przeglądarce witrynę www.teamviewer.com. Kliknij łącze Download for free. Zapisz na dysku plik instalacyjny i uruchom go. Pozostaw zaznaczone pole Zainstaluj, zaznacz opcję Do celów indywidualnych/niekomercyjnych i kliknij przycisk Akceptuj – zakończ. Zatwierdź instalację.
Krok 2
Zamknij okno informacyjne przyciskiem Zamknij. Klikając niewielkie przyciski z krzyżykiem, pozamykaj również dymki komunikatów. Zanotuj numer identyfikacyjny użytkownika oraz hasło (3). Są one potrzebne do połączenia z twoim komputerem. W głównym oknie możesz określić, jaki rodzaj połączenia zamierzasz nawiązać. W panelu po lewej umieszczono odpowiednie kategorie. Może to być zdalne sterowanie komputerem lub tylko spotkanie z drugim użytkownikiem. Aby skorzystać z listy kontaktów, musisz najpierw utworzyć konto użytkownika.
Krok 3
Poproś o zainstalowanie lub uruchomienie TeamViewera na komputerze, do którego chcesz uzyskać dostęp. Możesz do tego celu wykorzystać własny program. Rozwiń menu Połączenie (4) i wybierz polecenie Zaproś partnera. Kliknij przycisk Otwórz jako wiadomość e-mail. Wprowadź adres odbiorcy i wyślij wiadomość. Jako użytkownik zdalny odbierz pocztę na drugim komputerze, pobierz i uruchom TeamViewera (bez instalacji). Poproś właściciela komputera zdalnego o przyznany przez TeamViewera numer użytkownika i hasło.
Krok 4
Na komputerze lokalnym wprowadź numer w polu Identyfikator partnera (5), pozostaw zaznaczone pole Zdalne sterowanie i kliknij Połącz (7). Uzupełnij pole z hasłem i nawiąż połączenie, klikając Zaloguj się.
Krok 5
Od tej chwili możesz pracować na zdalnym komputerze, tak jakbyś przy nim siedział. TeamViewer daje dostęp do pulpitu, dysków, zdalnych drukarek. Możesz zmieniać konfigurację zdalnego komputera, tworzyć na nim pliki i obserwować, co robi użytkownik, któremu pomagasz. Panel z prawej strony okna pozwala korzystać z czatu, kreślić na ekranie notatki, wprowadzać tekst, przesyłać pomiędzy połączonymi komputerami głos i obraz.
Krok 6
Menu u góry okna TeamViewera pozwala wykorzystać dodatkowe funkcje. Służą one do zdalnego aktywowania skrótów klawiaturowych, blokowania stanowiska, restartowania Windowsa czy dołączania do sesji kolejnego użytkownika. W tym miejscu można także zoptymalizować sposób transmisji danych, co przydaje się w przypadku mało wydajnych łączy, a także zapisywać zrzuty ekranowe i nagrywać wideo z całej sesji.
Zdalna pomoc Windows 10
Jeżeli chcesz uzyskać zdalny dostęp do komputera, a nie chcesz instalować dodatkowych programów, możesz skorzystać z narzędzi wbudowanych w system. W Windows 10 są dwa. Jedno służy do pomocy innemu użytkownikowi, drugie do zdalnego zarządzania systemem operacyjnym. Zacznijmy od konfiguracji narzędzia do pomocy.
Krok 1
Aby korzystanie z Pomocy zdalnej było możliwe, trzeba najpierw włączyć tę funkcję w systemie. Kliknij prawym przyciskiem myszy ikonę Ten komputer i wybierz Właściwości. Kliknij łącze Ustawienia zdalne i przejdź na kartę Zdalny. Zaznacz opcję Zezwalaj na połączenia pomocy zdalnej z tym komputerem w sekcji Pomoc zdalna. Wybierz przycisk Zaawansowane.
Krok 2
Upewnij się, że zaznaczone jest pole Zezwalaj na zdalne sterowanie tym komputerem. Tylko wtedy będziesz mógł przeprowadzać na komputerze różne operacje. Jeżeli pole pozostanie niezaznaczone, twoja rola zostanie ograniczona do oglądania zawartości zdalnego pulpitu. Przejdź do sekcji Zaproszenia i skróć ważność zaproszeń do pomocy. Dzięki temu jeżeli stare zaproszenie do pomocy dostanie się niepowołane ręce, nie będzie go można użyć. Odpowiednie wartości ustaw za pomocą list wyboru. Jeżeli chcesz łączyć się ze starszymi komputerami, pozostaw pole u dołu okna konfiguracyjnego niezaznaczone.
Krok 3
Pomoc zdalną można aktywować na dwa sposoby – prosząc o pomoc drugą osobę bądź akceptując prośbę o wsparcie. Rozwiń menu startowe, kliknij kategorię Akcesoria systemu i uruchom program Szybka pomoc. Pamiętaj, że łączy on komputery z Windows 10. W starszych systemach niezbędne jest narzędzie Pomoc zdalna (nadal dostępne w Windowsie). Po uruchomieniu aplikacji do dyspozycji masz dwie opcje. Użyj łącza Uzyskaj pomoc, jeżeli oczekujesz wsparcia, albo kliknij Udziel pomocy, gdy chcesz komuś pomóc.
Krok 4
Kliknij Udziel pomocy. Zaloguj się do konta Microsoft i wybierz jeden ze sposobów przekazania kodu weryfikującego połączenie. Kod możesz przesłać za pomocą schowka, poczty elektronicznej lub podyktować telefonicznie. W oknie programu widać czas, jaki pozostał do końca ważności kodu. Kliknij na przykład Przekaż instrukcje. Poproś o uruchomienie programu Szybka pomoc na zdalnym komputerze, wybór opcji Uzyskaj pomoc i wpisanie przekazanych danych. Uruchom połączenie przyciskiem Wyślij.
Krok 5
Określ na komputerze lokalnym, czy chcesz jedynie zobaczyć zawartość pulpitu, czy przejąć kontrolę nad zdalnym komputerem. Kliknij Kontynuuj na komputerze lokalnym i poproś o zgodę na przejęcie kontroli na komputerze zdalnym, klikając przycisk Zezwalaj. Po chwili uzyskasz dostęp do drugiego systemu. Co ważne, pracujący na nim użytkownik widzi twoje operacje i może sam wprowadzać własne zmiany.
Pulpit zdalny – praca na odległość
Zdalny pulpit przeznaczony jest do wyłącznego korzystania z zasobów drugiego komputera, tak jakby użytkownik siedział przed jego monitorem. Różnica między Zdalnym pulpitem a Szybką pomocą jest taka, że po skonfigurowaniu Zdalny pulpit nie wymaga akceptacji połączenia. Aby z niego skorzystać, wystarczy jedna osoba. Ponadto w trakcie sesji monitor komputera zdalnego jest wyłączony i nie można na nim obserwować przeprowadzanych operacji.
Krok 1
Aby skorzystać z funkcji zdalnego dostępu, trzeba ją najpierw włączyć. Kliknij prawym przyciskiem myszy ikonę Ten komputer i wybierz Właściwości. Użyj łącza Ustawienia zdalne i przejdź na kartę Zdalny. O ile klientem Pulpitu zdalnego może być każda wersja Windowsa, o tyle hostem jedynie wersje Professional i wyższe. Wybierz Zezwalaj na połączenia zdalne z tym komputerem.
Krok 2
Domyślnie ze zdalnego połączenia mogą skorzystać wszyscy użytkownicy, którzy zostali przypisani do grupy administratorów. Jeżeli chcesz przydzielić odpowiednie uprawnienia innym, musisz dodać ich tej grupy albo stworzyć dla tych użytkowników nową grupę. Kliknij kolejno Wybierz użytkowników i Dodaj. Dodaj użytkowników i zaakceptuj zmiany przyciskiem Ok.
Krok 3
Aby połączyć się z komputerem, na którym uruchomiono Pulpit zdalny, rozwiń menu startowe, grupę Akcesoria systemu i wybierz Podłączanie pulpitu zdalnego. W polu Komputer wpisz nazwę komputera zdalnego bądź jego IP. Kliknij Podłącz, by nawiązać połączenie.
Teamviewer - przydatne porady
Silniejsze hasła
TeamViewer daje możliwość konfiguracji wielu parametrów zdalnego połączenia – począwszy od elementów, które użytkownicy mogą wzajemnie kontrolować, przez ustawienia bezpieczeństwa, aż po jakość przesyłanego obrazu, która wpływa na szybkość pracy. O ile jednak automatyczny sposób przesyłania danych nie wymaga ingerencji, a elementy współdzielone można definiować w trakcie sesji, o tyle domyślny poziom zabezpieczenia poszczególnych sesji jest zbyt mały. Uruchom TeamViewera, rozwiń menu Dodatki i wybierz pozycję Opcje. Przejdź do kategorii Bezpieczeństwo. Rozwiń listę Siła hasła w sekcji Hasło generowane losowo i ustaw na niej Bardzo bezpieczne (10 znaków). Taka konfiguracja komplikuje trochę ustanowienie połączenia, ale poprawione bezpieczeństwo warte jest znacznie więcej.
Zawsze nowe hasło
Domyślnie hasło dostępu TeamViewera generowane jest raz, na samym początku pracy. Można je wykorzystywać do konfigurowania wielu sesji. Wielokrotne używanie tego samego zabezpieczenia nie jest jednak zalecane. Jeżeli najważniejsze jest bezpieczeństwo, hasło powinno być regularnie zmieniane, a najlepiej generowane od nowa dla każdej sesji. Rozwiń menu Dodatki i wybierz pozycję Opcje. Przejdź do kategorii Zaawansowane i kliknij przycisk Pokaż opcje zaawansowane. Rozwiń listę Hasło generowane losowo w momencie zakończenia sesji i ustaw na niej Utwórz nowe.
Kwestia zaufania
Jeżeli użytkownik zdalny ma obawy co do operacji przeprowadzanych na swoim komputerze i nie darzy pełnym zaufaniem osoby, która mu pomaga, powinien zmienić tryb pracy TeamViewera. Domyślnie po połączeniu zdalny operator ma pełną kontrolę nad jego Windowsem. Użytkownik może jednak wybrać opcję, dzięki której będzie zatwierdzał operacje wykonywane w swoim systemie. Powinien rozwinąć menu Dodatki i wybrać pozycję Opcje. Następnie przejść do kategorii Zaawansowane i kliknąć przycisk Pokaż opcje zaawansowane. Na koniec rozwinąć listę Kontrola dostępu i ustawić na niej Potwierdź wszystko.
Połączenie z własnym komputerem
Jeżeli przy komputerach siedzą różne osoby, jedna podaje drugiej dane potrzebne do zalogowania i pozwala skorzystać zdalnie ze swojego peceta. Sytuacja się komplikuje, gdy trzeba połączyć się np. ze swoim domowym komputerem z pracy, i nie ma nikogo, kto mógłby przesłać identyfikator i hasło sesji. Producent TeamViewera przewidział taką sytuację. Użytkownik ma możliwość zdefiniowania hasła osobistego, za pomocą którego można połączyć się zdalnie z systemem bez pomocy dodatkowej osoby. Hasło to zawsze pozostaje takie samo. Rozwiń menu Dodatki i wybierz Opcje. Przejdź do kategorii Bezpieczeństwo i sekcji Osobiste hasło. W polach Hasło i Potwierdź hasło wpisz dwukrotnie to samo hasło upoważniające do nienadzorowanego, zdalnego dostępu do komputera.
Mobilny TeamViewer
TeamViewer działa również na platformach mobilnych. Pracujący pod kontrolą Androida smartfon z odpowiednią wersją programu może posłużyć jako narzędzie do zdalnego zarządzania komputerem stacjonarnym. Po zainstalowaniu innej wersji aplikacji to komputer może zdalnie obsługiwać telefon. Aby kontrolować inne systemy, pobierz i zainstaluj ze Sklepu Play aplikację TeamViewer dla Androida. Jeżeli chcesz mieć nadzór nad telefonem, zainstaluj na nim najpierw TeamViewer QuickSupport.
Książka adresowa TeamViewera
Jeżeli łączysz się z różnymi komputerami częściej niż raz, to każdorazowe wpisywanie identyfikatora może być kłopotliwe. Numer identyfikacyjny warto w takiej sytuacji umieścić w książce adresowej połączeń. Trzeba jedynie skonfigurować konto użytkownika programu.
Krok 1
Kliknij kategorię Komputery i kontakty z lewej strony okna. Wybierz łącze Utwórz konto. Uzupełnij pola z adresem e-mail i hasłem do konta. Przejdź dalej. Zdefiniuj hasło chroniące lokalny komputer i kliknij Zakończ. Odbierz pocztę elektroniczną i potwierdź rejestrację.
Krok 2
Uruchom TeamViewera na zdalnym komputerze i kliknij łącze Przypisz urządzenie do konta. Podaj adres e-mail konta oraz hasło do serwisu. Kliknij OK. W ten sposób komputer znajdzie się na liście kontaktów.
Pomoc i Pulpit – przydatne porady
Jak sprawdzić adres IP i nazwę komputera
Zdalne połączenie wymaga podania adresu IP lub nazwy komputera, na którym uruchomiony jest moduł serwera. Aby sprawdzić ten adres, kliknij na zdalnym komputerze menu startowe, wpisz polecenie cmd i wciśnij Enter. Użyj komendy ipconfig. Adres IP odczytasz w linii IPv4 Address. Jeżeli chcesz sprawdzić nazwę komputera, kliknij prawym przyciskiem myszy ikonę Ten komputer i wybierz Właściwości. Nazwa komputera widoczna jest w linii Nazwa komputera.
Pomoc przez Internet
Jeżeli twoja sieć lokalna oddzielona jest od innych komputerów (innej sieci lokalnej, internetu) routerem, a chcesz skorzystać z Szybkiej pomocy lub Pulpitu zdalnego, musisz w routerze czy firewallu odblokować odpowiednie porty. W przeciwnym razie nie uzyskasz połączenia, Domyślnym portem, z którego korzysta usługa Pulpitu zdalnego i Szybkiej pomocy, jest port 3389.
Na gorszych łączach
Zdalne połączenie wymaga wydajnego łącza. Jeżeli jest ono zbyt wolne, praca może być mało komfortowa. Aby zmniejszyć ilość przesyłanych danych i tym samym przyspieszyć działanie programu, możesz zmodyfikować niektóre ustawienia. Przed nawiązaniem połączenia kliknij Pokaż opcje. Przejdź na kartę Wrażenia i zamiast opcji Wykrywaj jakość połączenia automatycznie ustaw ręcznie szybkość transmisji, jaką zapewnia twoja sieć. Możesz teraz wyłączyć przesyłanie kompozycji pulpitu, tła czy animacji.