Superschowek w Windows
Podczas intensywnej pracy domyślne ograniczenia systemowego schowka potrafią irytować jeden czasowo zapisany element to nieco za mało. Wystarczy jednak niewielki program, by schowek mógł pomieścić niemal wszystko.
W sieci znaleźć można sporo dodatkowych narzędzi rozszerzających możliwości systemowego schowka – jedne archiwizują wyłącznie trafiające tam teksty, inne zapisują też obrazki, linki do stron internetowych, a nawet pliki. Wszystkie łączy możliwość łatwego przeglądania skopiowanych treści i ponownego ich wykorzystywania w razie potrzeby. Pod tym względem program CopyQ POBIERZ TUTAJ idzie jednak nieco dalej, nie tylko rejestrując wszystkie dane przechodzące przez schowek systemowy, ale i umieszczając je na w pełni modyfikowalnej liście. Każdy wpis da się edytować i opatrzyć własnym komentarzem, można też zmienić jego format, by poznać dokładniejsze informacje na temat zapisanego obiektu. Możliwe jest nawet przenoszenie wpisów pomiędzy specjalnie utworzonymi zakładkami, dzięki czemu dużo łatwiej w tak usystematyzowanej historii schowka odnaleźć pożądany element, uczynić go aktywnym i po prostu wkleić ponownie do tekstu, formularza bądź folderu.
Korzystanie z funkcji powiększonego schowka
Z pozoru skromny interfejs skrywa całkiem spore możliwości konfiguracji. Niestety przy pierwszym kontakcie mogą one nieco przytłoczyć, szczególnie że pomimo automatycznie wybranej polskiej wersji językowej niemal wszystkie opcje nadal mają angielskie nazwy. Aby zaznajomić się z podstawowymi funkcjami, nie potrzeba jednak więcej niż kilku minut.
Krok 1
Podczas instalacji programu zdaj się na domyślne ustawienia Full installation. Aby ułatwić sobie późniejsze użytkowanie, pamiętaj o potwierdzeniu chęci utworzenia na pulpicie odpowiedniego skrótu: Create a desktop icon.
Krok 2
Pierwsze uruchomienie aplikacji nastąpi automatycznie. O jej działaniu w tle poinformuje cię zawartość zasobnika systemowego, w którym pojawiła się właśnie nowa ikona – zielone nożyczki. Od tego momentu każde użycie skrótu klawiszowego odpowiedzialnego za kopiowanie do schowka (Ctrl+C) bądź wycinanie (Ctrl+X) zostanie przechwycone przez program i zapisane w jego specjalnym rejestrze.
Krok 3
W każdej chwili możesz podejrzeć treść, która aktualnie znajduje się w systemowym schowku. Wystarczy, że najedziesz kursorem myszki na ikonę w pasku zadań.
Krok 4
Co istotne, choć program zapamiętuje wszystkie skopiowane w systemie dane, czasami może się zdarzyć, że w danej chwili schowek będzie pusty. W takiej sytuacji warto skorzystać z szybkiego podglądu niewielkiego wycinka historii schowka. Widnieje on w górnej części menu kontekstowego, które pojawi się po naciśnięciu wspomnianej ikony prawym przyciskiem myszki. Kliknięcie jednej z oznaczonych cyframi pozycji spowoduje, że przypisany do niej element automatycznie trafi do aktywnego schowka.
Krok 5
Aby uzyskać dostęp do pełnej listy wszystkich przechwyconych dotąd treści, ponownie wywołaj menu kontekstowe i wybierz z niego opcję . Możesz też kliknąć ikonę z zasobnika lewym przyciskiem myszki. Na ekranie ujrzysz wówczas główny panel programu, służący do zarządzania skopiowanymi i wyciętymi komponentami. Centralnie umieszczoną w nim historię wpisów domyślnie posortowano według czasu dodania – od najstarszego u dołu do najświeższego u góry. Pamiętaj, że pozycja z numerem zero zawsze oznaczać będzie aktualną zawartość systemowego schowka.
Krok 6
Listę zapisanych elementów możesz dowolnie przewijać za pomocą klawiszy strzałek czy myszki. Podobnie zresztą zmodyfikujesz kolejność elementów. Aby przenieść wybrany wpis wyżej bądź niżej, trzeba jedynie przeciągnąć go i upuścić na miejsce docelowe. Możesz też skorzystać z kombinacji klawiszy Ctrl+strzałka w górę lub Ctrl+strzałka w dół.
Krok 7
Jeśli chcesz zmienić zawartość katalogu zarchiwizowanych danych, skorzystaj z opcji umieszczonych na bocznym pasku narzędziowym. Kliknięcie ikony X spowoduje usunięcie z historii zaznaczonego obiektu, a jasna kartka i ołówek otworzą nowe okno, w którym możesz dokonać edycji wybranego wpisu. Dokonane zmiany zapiszesz za pomocą górnej ikony z symbolem dyskietki. Miej jednak zawsze na uwadze, że w celu przeniesienia zaznaczonej zawartości z powrotem do schowka systemowego musisz kliknąć pierwszą od góry ikonę.
Krok 8
Warto wiedzieć też, że przechwycone przez program obrazki bądź pliki zapisane zostają w historii schowka wraz z dodatkowymi informacjami w rodzaju ścieżki dostępu bądź adresu internetowego, skąd je pobrano. Aby podejrzeć takie dane, musisz zmienić format zapisu danej pozycji, zaznaczając ją na liście, po czym naciskając jedną z ikon (wstecz/do przodu). Identyczny efekt osiągniesz, korzystając z kombinacji klawiszy Ctrl+Strzałka w lewo oraz Ctrl+Strzałka w prawo.
Wyszukiwanie skopiowanych danych i praca z zakładkami
Gdy tworzona przez ciebie baza danych schowka mocno się rozrośnie, poruszanie się wśród wpisów może stać się bardzo utrudnione. W odnalezieniu się w gąszczu przeróżnych obiektów pomogą wbudowana wyszukiwarka, możliwość dodawania własnych komentarzy oraz dzielenie historii na zakładki tematyczne.
Krok 1
Aby opatrzyć dany obiekt z listy własnym komentarzem, naciśnij ikonę Edit Notes. Następnie w nowo otwartym oknie wpisz interesującą cię notatkę, i zatwierdź całość przyciskiem z symbolem dyskietki. Utworzona w ten sposób adnotacja pozwoli ci łatwiej zidentyfikować ten konkretny element – szczególnie przydaje się to w wypadku fotografii. Ułatwia to też obsługę wyszukiwarki.
Krok 2
Aby z niej skorzystać, wystarczy przy aktywnym głównym panelu programu rozpocząć wpisywanie na klawiaturze interesującej cię frazy. Wraz z pojawianiem się kolejnych jej liter na pasku wyszukiwarki, zawężać się będą wyniki szukania wyświetlane w dolnej części okna.
Krok 3
Pracę z bardzo rozbudowanym schowkiem uprościsz sobie jeszcze bardziej, jeśli zdecydujesz się podzielić jego zawartość pomiędzy specjalne zakładki tematyczne. Utworzysz je za pomocą menu Tabs.
Krok 4
Najpierw wybierz znajdująca się tu opcję New Tab, po czym wpisz nazwę tworzonej zakładki w polu Name i zatwierdź swój wybór przyciskiem OK. W tym samym momencie w głównym oknie programu, niczym w przeglądarce internetowej, pojawią się dwie karty aktywowane kliknięciem. Na koniec pozostało już tylko uporządkowanie listy i przeniesienie zarchiwizowanych zdjęć do nowej, dedykowanej zakładki.