Szkolenia prosto z pulpitu
Denerwuje cię bezskuteczne tłumaczenie znajomemu, jak korzystać z danej aplikacji? Zamiast marnować czas na objaśnianie wszystkiego przez telefon po prostu mu to pokaż, korzystając z darmowej aplikacji Screencast-O-Matic.
Nie od dziś wiadomo, że dużo łatwiej zrozumieć niektóre bardziej złożone funkcje poszczególnych aplikacji lub systemu operacyjnego Windows, oglądając poświęcone im prezentacje wideo. Taki zapis zdarzeń dziejących się wprost na ekranie komputera określa się mianem screencastu. Do jego samodzielnego wykonania wystarczy program Screencast-O-Matic – dzięki niemu nie tylko nagrasz obraz z pulpitu, ale i posiadanej kamerki internetowej. Możesz też połączyć oba widoki w jednym filmie, dodać do tego własną narrację i w prosty sposób przesłać całość na swój kanał YouTubie bądź zapisać na dysku twardym komputera. W poradniku wyjaśniamy, jak wykorzystać te możliwości, tworząc prezentację.
Przygotowanie do tworzenia prezentacji
Pomimo braku polskiej wersji językowej programu wykonanie za jego pomocą prezentacji prosto z pulpitu komputera nie nastręcza żadnych trudności. Jest to zasługa przejrzyście zaprojektowanego interfejsu ze stosunkowo niewielką liczbą opcji. Co prawda część z nich zarezerwowana została dla płatnej wersji programu (patrz ramka), ale do nagrania krótkiego materiału wideo wystarczy podstawowa funkcjonalność.
Krok 1
Po pierwszym, automatycznym uruchomieniu zaraz po zakończeniu instalacji aplikacja sama się zaktualizuje. Chwilę później pojawi się okno wyboru wersji programu. Aby przejść dalej, kliknij przycisk FREE Recorder.
Krok 2
W tym samym momencie na ekranie wyświetlona zostanie charakterystyczna ramka wraz z niewielkim paskiem narzędziowym i rozwiniętym panelem ustawień nagrywania. W celu zwrócenia uwagi na pierwsze podpowiedzi dotyczące rejestrowanego obszaru i ewentualnej narracji cały pulpit zostanie płynnie wyszarzony. W niniejszym warsztacie opisujemy wyłącznie rejestrowanie tego, co dzieje się na pulpicie, zwróć jednak uwagę, że wśród dostępnych sposobów nagrywania znalazło się także rejestrowanie obrazu jedynie z kamery internetowej podłączonej do komputera bądź z pulpitu i z kamery jednocześnie.
Krok 3
Przygotowanie prezentacji rozpocznij od ustalenia, którą część pulpitu ma obejmować twoje nagranie. Miej na uwadze, że na filmie zarejestrowane zostanie tylko to, co znajdzie się w ramce. Ostateczny rozmiar obszaru roboczego wyznaczysz więc, ustawiając ramkę na interesującym cię fragmencie ekranu, a następnie chwytając myszką jej prawy dolny narożnik i dostosowując wielkość do własnych preferencji. Rozmiar ramki podawany jest w pikselach. Co istotne, jeśli nagranie dotyczyć ma aktywnego okna interesującego cię programu, warto skorzystać z opcji szybkiego, automatycznego dopasowania obszaru roboczego. Wystarczy, że z rozwiniętego menu Size wybierzesz pozycję Active Window.
Krok 4
Przed przejściem do kolejnego etapu tworzenia prezentacji możesz jeszcze wybrać mikrofon, którego użyjesz do nagrania narracji – kliknij Narration i Select Microphone. Na koniec warto też zajrzeć do ogólnych ustawień nagrywania Preferences, by włączyć lub wyłączyć stoper (Count Down i Yes), zmienić skrót klawiszowy odpowiedzialny za pauzowanie (Pause Hotkey) z domyślnego Alt+P na inny czy też określić położenie paska kontrolnego (Control Bar).
Nagrywanie screencastu z pulpitu Windows
Gdy program zostanie przygotowany, pulpit uporządkowany, a sekwencja poszczególnych etapów twojej prezentacji zaplanowana, możesz rozpocząć rejestrację nagrania.
Krok 1
Aby uruchomić zgrywanie obrazu z pulpitu, wystarczy nacisnąć przycisk Rec. Trzysekundowe odliczanie, które chwilę później zobaczysz na ekranie, pozwoli ci przygotować się do nagrania. O tym, że trwa zapisywanie obrazu, informuje czerwono-biała ramka otaczająca obszar roboczy oraz licznik.
Krok 2
Warto wiedzieć, że kliknięcie przycisku Pause jedynie wstrzyma nagrywanie, a nie zupełnie je zakończy. Po ponownym naciśnięciu Rec nagrywanie będzie kontynuowane. Jeśli jednak chciałbyś zacząć prezentację od nowa, skorzystaj z przycisku z symbolem kosza, a następnie zatwierdź usunięcie dotychczas zarejestrowanego materiału i start nagrywania od zera. Pamiętaj, że w każdej chwili po wstrzymaniu nagrywania możesz je przejrzeć, uruchamiając podgląd. Korzystając z paska postępu, możesz przewinąć prezentację do pożądanego fragmentu.
Krok 3
Co istotne, każde wznowienie nagrania tworzy punkt na linii czasu. Pozwala ci to nie tylko łatwiej odszukać interesujący fragment nagrania, ale także go nadpisać, jeżeli nie poszedł po twojej myśli. Skorzystaj z przycisków wstecz/naprzód, aby ustawić się w miejscu, które wymaga nagrania od nowa, po czym naciśnij przycisk Continue recording at seeked position. Gdy program zapyta, czy faktycznie chcesz przyciąć nagranie i kontynuować je od wybranego punktu, kliknij Yes, truncate. Zapisywanie zostanie wznowione od wybranego punktu.
Krok 4
Naciśnięcie Done ostatecznie kończy proces rejestracji obrazu z pulpitu Windows. Spowoduje to otwarcie nowego okna podglądu z dostępnymi opcjami zapisu.
Finalne poprawki i zapis nagrania
Prezentacja jest już niemal gotowa. Trzeba jeszcze wybrać format pliku i miejsce publikacji. Program zapewnia w tym zakresie sporą swobodę, oferując jednocześnie kilka dodatkowych funkcji, które mogą ułatwić oglądanie twojego filmu.
Krok 1
Nowo wyświetlone okno programu umożliwia ci powtórne obejrzenie filmu i powrót do jego tworzenia oraz zawiera aktualnie dostępne opcje zapisu. Pamiętaj jedynie, że decydując się na umieszczenie prezentacji na stronie producenta bądź w serwisie Youtube będziesz zmuszony wcześniej zalogować się na swoje konto w tychże usługach poprzez stronę internetową: Add YouTube Account.
Krok 2
Znacznie większe możliwości daje opcja zapisu pliku na lokalnym dysku komputera - Save As Video File. Dzięki temu, klikając pozycję Type, możesz wybrać pasujące ci ustawienia formatu wynikowego (dostępne są trzy – MP4, AVI i FLV). Naciśnięcie Filename pozwala zmienić nazwę pliku, a Folder umożliwia określenie, gdzie – zamiast na domyślnie wybranym pulpicie – ma znaleźć się twój film.
Krok 3
W tym samym menu możesz również zmienić sposób wyświetlania kursora w twojej prezentacji (pozycja Cursor). Domyślnie jest on podświetlony – znajduje się on w żółtym kółku. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby wyłączyć podświetlenie Just Cursor, a nawet całkowicie wyłączyć kursor No Cursor.
Krok 4
W celu uatrakcyjnienia nagrania warto dodać do niego podpisy. Kliknięcie Captions wywoła okno Add Captions służące do wyboru wcześniej przygotowanego pliku TXT. Podczas jego tworzenia pamiętaj o zachowaniu spacji pomiędzy czasami wyświetlania kolejnych napisów oraz pustych linii pomiędzy podpisami. Miej też na uwadze, że program nie najlepiej radzi sobie z polskimi znakami.
Krok 5
Gdy już dopasujesz wszystkie ustawienia, wystarczy nacisnąć przycisk Publish. Chwilę później o pomyślnym przetworzeniu pliku i przygotowaniu filmu poinformuje cię stosowny komunikat.
Dwie wersje aplikacji Screencast-O-Matic
Darmowa wersja programu pozwala nagrać film o długości nie przekraczającej 15-minut, rejestracja dźwięków pochodzących z systemu jest wyłączona, a przygotowany materiał wideo opatrzony zostaje niewielkim znakiem wodnym. Płatna wersja Pro umożliwia m.in. zapisanie pliku wideo w innych serwisach i zawiera dodatkowe narzędzia edycyjne. Roczny abonament kosztuje 15 USD.