InternetTwój blog może zarabiać

    Twój blog może zarabiać

    Masz blog lub stronę WWW, ale nie masz szans uczestniczenia w kampaniach sieciowych? Nie zniechęcaj się. Skorzystaj z systemu reklamowego typu AdTaily czy Google AdSense. Pokazujemy, jak to działa.

    Twój blog może zarabiać

    Jednym ze sposobów pozyskiwania pieniędzy w internecie jest wyświetlanie reklam na swoim blogu lub stronie WWW. Niestety do niedawna mniejsze serwisy czy blogi internetowe nie miały praktycznie takiej możliwości. Najczęściej nie spełniały wymogów stawianych przez sieci reklamowe, miały za mały ruch na stronie bądź zyski po wszystkich rabatach udzielanych przez domy reklamowe, mnożone przez liczbę odsłon przynosiły naprawdę grosze. Z myślą o właścicielach małych witryn stworzono systemy reklamowe typu Google AdSense czy AdTaily. Pozwalają właścicielom stron decydować, w jakiej cenie chcą sprzedawać miejsce w swoim serwisie, gdzie umieszczą widżet reklamowy (specjalistyczny dodatek) oraz umożliwiają zarządzanie ich treścią (moderowanie ogłoszeń). Zyski są dzielone między właściciela witryny oraz firmę reklamową, z której usług korzysta.

    Zarabianie na reklamach Google AdSense

    Google AdSense to jeden z najpopularniejszych serwisów reklamowych skierowanych do właścicieli stron internetowych i blogów. Przystąpienie do programu jest bezpłatne, a przez proces instalacji reklam na własnej witrynie poprowadzi intuicyjny kreator opracowany przez Google. Przed zarejestrowaniem się w AdSense warto poznać podstawowe zasady i możliwości programu.

    Ile można zarobić?

    To główne pytanie, które pada przed przystąpieniem do programu. Nie ma jednak na nie jednoznacznej odpowiedzi. Wysokość zarobków będzie zależała od wielu czynników, poczynając od tematyki i popularności twojej witryny, przez przejrzystość szaty graficznej i miejsce umieszczenia reklam, aż po koszt za kliknięcie reklamy, który jest ustalany indywidualnie przez reklamodawców.

    Niestety w Polsce stawka za kliknięcie jest niewielka, średnio między 0,02 a 0,1 euro, dlatego głównym wyznacznikiem zarobków będzie oglądalność witryny i odpowiednio duża liczba kliknięć w reklamy. Pieniądze wypłacane są bez problemu na polskie rachunki bankowe, jednak aby otrzymać wypłatę, trzeba uzbierać 100 euro na koncie w AdSense. Dobrym rozwiązaniem i szansą na szybsze uzbieranie minimalnego progu wypłaty jest podłączenie kilku różnych stron do jednego konta w AdSense. Możesz przygotować dwa blogi, każdy poświęcony innej tematyce, i zbierać zarobki z dwóch witryn.

    Wybór formatu reklam

    Obraz

    Po rejestracji w serwisie, oprócz dostępu do standardowego mechanizmu reklam dla stron internetowych masz możliwość przygotowania reklam dla kanałów RSS, telefonów komórkowych i opracowania własnej wyszukiwarki dla twojej strony połączonej z reklamami AdSense. Na etapie wyboru typu reklamy możesz zdefiniować, czy na twojej stronie mają być wyświetlane reklamy tekstowe, graficzne czy oba rodzaje reklam jednocześnie. Kreator pomoże dostosować reklamy tekstowe do oprawy graficznej twojej witryny.

    Pamiętaj, że internauci niechętnie czytają i oglądają reklamy, dlatego warto je odpowiednio przygotować. W reklamach tekstowych zadbaj o krój czcionki i kolorystykę, które będą zbliżone do szaty graficznej twojej witryny lub blogu. Skuteczniejsze są reklamy graficzne, które potrafią przyciągnąć oko widza i nakłonić go do kliknięcia w baner. Obecnie do dyspozycji masz ponad 10 formatów reklam, od małych rozmiarów po popularne duże banery, np. o wymiarze 728x90 pikseli. Po wybraniu formatu i dostosowaniu kolorystyki pozostaje tylko umieszczenie wygenerowanego kodu na własnej stronie. Nigdy nie zmieniaj wygenerowanego kodu.

    Przestrzegaj regulaminu i nie oszukuj

    Google bardzo często blokuje konta swoim użytkownikom, ale nie bez powodu. Taki krok jest najczęściej podyktowany złamaniem regulaminu, a odblokowanie konta jest mało prawdopodobne. Zanim jednak utracisz konto, dostaniesz dwa ostrzeżenia.

    Przed przystąpieniem do programu jesteśmy zobowiązani do zapoznania się z regulaminem, co z reguły jest pomijane przez większość internautów, ze względu na obszerność dokumentu. Warto zapoznać się przynajmniej z podstawowymi zasadami usługi. Znajdziesz je pod adresem www.google.com/adsense/support/bin/answer.py?answer=48182. Najczęstszym błędem użytkowników jest klikanie we własne reklamy lub nakłanianie znajomych do tej czynności. Takie działania są monitorowane przez Google, a próby oszustw prędzej czy później kończą się blokadą konta i utratą dotychczasowych zarobków zgromadzonych na koncie.

    Reklamy nie mogą być umieszczane na stronach zawierających treści chronione prawem autorskim, związanych z przemocą, nietolerancją rasową i serwisach pornograficznych oraz o tematyce hazardowej. Wiele osób tworzy witryny wyłącznie z myślą o zarobku z reklam, często stosując manipulację w formie reklam zlewających się z treścią. W takich przypadkach internauci niejednokrotnie nie są w stanie odróżnić reklamy od treści, co skutkuje zwiększeniem liczby nieświadomych kliknięć.

    Takie praktyki są przewidziane przez Google i również mogą zakończyć się utratą konta. Strona przed przystąpieniem do programu musi zostać zaakceptowana przez moderatora usługi.

    Dla kogo AdSense?

    Program partnerski Google AdSense przynosi największe zyski stronom cieszącym się dużą popularnością i zaufaniem internautów. Im większa oglądalność witryny, tym większe szanse na kliknięcia w reklamy i dodatkowe zarobki.
    Użytkownicy, którzy planują uruchomienie własnej strony, powinni najpierw zapoznać się z podstawami pozycjonowania witryny i odpowiednim jej rozreklamowaniem, dopiero wtedy będzie można liczyć na pierwsze zarobki.

    Jeżeli przygotowujesz swój serwis od podstaw w języku HTML, zwróć uwagę na odpowiednie znaczniki, które wpływają na pozycjonowanie.

    ZALETY:

    • Spora różnorodność reklam, dużo reklamodawców
    • Dobre zarobki przy wysokim parametrze CTR
    • Dostęp do szczegółowych statystyk, możliwość generowania raportów
    • Reklamy są nieinwazyjne, często dobrze dopasowane do zawartości naszej witryny

    WADY:

    • Słaba pomoc (szablony odpowiedzi lub w ogóle brak odpowiedzi)
    • Czasami blokady kont z niewiadomych przyczyn
    • Wypłata pieniędzy (przelew na konto) dopiero po uzbieraniu 100 euro

    AdTaily, czyli jak zarobić na nieinwazyjnych boksach

    Obraz

    Jedną z ciekawszych polskich propozycji zarabiania jest system AdTaily. Zarządzane przez właściciela boksy reklamowe mogą generować pokaźne zyski. Wielu polskich blogerów zarabia ponad 5 tys. zł miesięcznie a większe strony nawet 10 tys.

    System reklamowy

    W AdTaily najmniejszym okresem, na jaki można wykupić boks reklamowy, jest jeden dzień. W taki sposób ustalane są również ceny (za jeden dzień emisji). Dzięki takiemu rozwiązaniu zainteresowana firma może wykupić reklamę na okres, jaki potrzebuje. Z systemu może korzystać każdy. Nie jest nawet wymagane posiadanie firmy. Wystawianiem faktur oraz rachunków zajmuje się AdTaily.

    Aby rozpocząć korzystanie z AdTaily, należy się zarejestrować na stronie www.adtaily.pl. Następnie wkleić podany kod JavaScript w kod HTML swojej witryny. Widżet AdTaily dopasuje się automatycznie do miejsca w serwisie. Oczywiście lokalizację boksu możesz wybrać sam.

    Jak wycenić reklamę?

    o zainstalowaniu widżetu każdy właściciel strony staje przed problemem wyceny reklamy. Z jednej strony chciałby jak najwięcej zarobić, a z drugiej zdaje sobie sprawę, że zbyt wysoka cena nie przyciągnie reklamodawców. Podczas wyceny należy wziąć pod uwagę głównie dwa parametry: CMP i CTR.

    CMP to koszt tysiąca wyświetleń reklamy. Na przykład CPM w granicach 2–5 zł jest uważany za rozsądny i dobrze przyjmowany przez firmy chętne do reklamy. Drugi parametr to CTR, czyli liczba kliknięć podzielona na liczbę odsłon reklamy. O tym parametrze przekonasz się, gdy opublikujesz boksy reklamowe na witrynie. Przeciętnie w sieci AdTaily wartość ta wynosi ponad 1 proc.

    Pamiętaj, że reklamodawca płaci około 30 proc. więcej od sugerowanej przez ciebie ceny. Jest to spowodowane prowizją dla AdTaily.

    ZALETY:

    • Kilka minut na rozpoczęcie współpracy, łatwa instalacja
    • Brak zobowiązań i papierowych umów
    • Do systemu może dołączyć każda strona, duża i mała, niszowy blog
    • Pełna kontrola nad reklamami
    • Prosty sposób wykupywania reklamy (poprzez widżet)
    • Właściciel strony ustala cenę

    WADY:

    • Wypłata środków po zgromadzeniu 100 zł
    • Często właściciele stron wskazują, że widżet nieznacznie spowalnia ładowanie się strony
    internetwwwporady

    Wybrane dla Ciebie